Zoon weigert voorhuid naar achteren te doen

maandag 13 april 2020 om 13:34
Mijn zoon is 9 (heeft ASS) en durft nog steeds zijn voorhuid niet naar achteren te doen.
Hij zegt dat het pijn doet. Soms wordt het helemaal rood, maar een echte ontsteking zet nooit door.
Het punt is dat ergens op zijn 3e zijn vader de voorhuid in 1 keer naar achteren heeft getrokken. Dit deed hem erg veel pijn.
In de afgelopen jaren is hij onder behandeling geweest bij de kinderarts voor iets anders, maar zij heeft in die jaren 2x gekeken. Het vel is ruim genoeg, alleen nog wel een beetje verkleefd onderaan.
Maar echt, ik krijg hem met geen mogelijkheid zo ver om het velletje onder de douche verder naar achteren te doen (waarvan we dus echt weten dat het kan) om het schoon te maken.
Ik hoor altijd dat jongetjes graag aan hun jongeheer zitten en er dus spelenderwijs al vanalles gebeurd. Maar mijn zoon vindt het vies, raakt het onder geen beding onnodig aan. Ook als klein kind nooit gedaan.
Heeft iemand toevallig tips?
Ik ben volledig tegen cosmetisch besnijden maar soms heb ik echt het idee dat dat voor hem toch veel beter was geweest (maar je kan natuurlijk niet in de toekomst kijken).
Hij zegt dat het pijn doet. Soms wordt het helemaal rood, maar een echte ontsteking zet nooit door.
Het punt is dat ergens op zijn 3e zijn vader de voorhuid in 1 keer naar achteren heeft getrokken. Dit deed hem erg veel pijn.
In de afgelopen jaren is hij onder behandeling geweest bij de kinderarts voor iets anders, maar zij heeft in die jaren 2x gekeken. Het vel is ruim genoeg, alleen nog wel een beetje verkleefd onderaan.
Maar echt, ik krijg hem met geen mogelijkheid zo ver om het velletje onder de douche verder naar achteren te doen (waarvan we dus echt weten dat het kan) om het schoon te maken.
Ik hoor altijd dat jongetjes graag aan hun jongeheer zitten en er dus spelenderwijs al vanalles gebeurd. Maar mijn zoon vindt het vies, raakt het onder geen beding onnodig aan. Ook als klein kind nooit gedaan.
Heeft iemand toevallig tips?
Ik ben volledig tegen cosmetisch besnijden maar soms heb ik echt het idee dat dat voor hem toch veel beter was geweest (maar je kan natuurlijk niet in de toekomst kijken).
anoniem_63ae8c71b6656 wijzigde dit bericht op 13-04-2020 14:13
0.31% gewijzigd

maandag 13 april 2020 om 13:42
Dat is een lastige, want als je zoon blijft weigeren, dan wordt de voorhuid op een gegeven moment wel te strak, want het groeit niet mee en ik vrees dat je dan wel gedwongen wordt tot besnijdenis.
Het is sowieso een probleem omdat het daaronder ook gewassen moet worden anders komt er ophoping van smegma en dat kan de oorzaak zijn van die niet doorkomende ontsteking.
Mijn zoon heeft asperger en voor hem heb ik het een tijdje gedaan tot hij eraan gewend was en hem heb verteld dat hij het zelf moest gaan doen en waarom en dat is helemaal goed gegaan. Maar goed, mijn zoon heeft nooit een aversie gehad tegen z'n piemel.
Het is sowieso een probleem omdat het daaronder ook gewassen moet worden anders komt er ophoping van smegma en dat kan de oorzaak zijn van die niet doorkomende ontsteking.
Mijn zoon heeft asperger en voor hem heb ik het een tijdje gedaan tot hij eraan gewend was en hem heb verteld dat hij het zelf moest gaan doen en waarom en dat is helemaal goed gegaan. Maar goed, mijn zoon heeft nooit een aversie gehad tegen z'n piemel.

maandag 13 april 2020 om 13:51
Zalf zal ook een drama gaan worden. En zelf doen laat hij ook echt niet toe. Volgens de kinderarts was het echt ruim genoeg. Maar of dat zo blijft weet ik niet. Ook was alleen het achterste randje verkleefd. Zij heeft hem wel naar achteren gedaan namelijk. Tegen een arts (die hij vertrouwd) durft hij niet goed in te gaan. Dus dan laat hij het wel toe.
Het is inderdaad het feit dat hij het nu echt niet schoon maakt dat mij zorgen baart. Ik probeer hem ook uit te leggen wat er gebeurd als hij het niet schoonmaakt. Maar niks weegt op tegen zijn angst om het huidje naar achteren te halen. Hij is echt van mening dat het niet kan, terwijl de kinderarts het wel voor elkaar kreeg, zonder moeite.
Het is inderdaad het feit dat hij het nu echt niet schoon maakt dat mij zorgen baart. Ik probeer hem ook uit te leggen wat er gebeurd als hij het niet schoonmaakt. Maar niks weegt op tegen zijn angst om het huidje naar achteren te halen. Hij is echt van mening dat het niet kan, terwijl de kinderarts het wel voor elkaar kreeg, zonder moeite.

maandag 13 april 2020 om 13:57
Brrr, lastig. En het moet natuurlijk ook niet meer te lang duren, want over een paar jaar zet de groei in. Maar ja, hoe stimuleer je hem hier in zonder er te veel focus op te leggen? Misschien kun je met hem afspreken dat je het heel voorzichtig doet en dat hij stop mag zeggen als het pijn doet? Hopelijk voelt het dan wat vertrouwder, omdat hij de controle heeft door stop te kunnen zeggen en merkt hij gaande weg dat het eigenlijk helemaal geen pijn doet?
Als hij echt een aversie voor zijn piemel en/of voorhuid heeft is het misschien ook zinvol om eens met een kinderpsycholoog te gaan zitten, want als het echt diep zit gaat dat er niet zo maar uit.
Als hij echt een aversie voor zijn piemel en/of voorhuid heeft is het misschien ook zinvol om eens met een kinderpsycholoog te gaan zitten, want als het echt diep zit gaat dat er niet zo maar uit.

maandag 13 april 2020 om 14:03
Dat kan op een 9 jarige autist wel een heel heftige impact hebben en de piemelaversie nog sterker maken. Vader heeft 1x te hard aan zijn voorhuid getrokken en nu mag er niemand, hijzelf incluis, aanzitten, wat denk je dat een mes teweeg brengt? En zonder medische noodzaak gaan ze dit vast niet onder narcose doen
Edit: Aan de andere kant: als dit zo blijft en hij komt in de pubertijd komt die medische noodzaak er vanzelf

maandag 13 april 2020 om 14:13
Uh ja, ik wilde eerst wat anders neerzetten en heb het gewijzigd. Niet helemaal goed dus. Zijn vader heeft op zijn 3e zijn voorhuid naar achteren getrokken.Herfstblaadje19 schreef: ↑13-04-2020 13:59Het punt is dat ik ergens op zijn 3e aan zijn vader de voorhuid in 1 keer naar achteren heeft getrokken. Dit deed hem erg veel pijn.
Huh? Ik neem aan dat je bedoelt dat zijn vader dit een keer te hardhandig bij hem gedaan heeft?

maandag 13 april 2020 om 14:15
Wij hebben helaas geen bad. Mijn schoonouders wel en wij hebben regelmatig daar gelogeerd als hun op vakantie waren. In die weken kreeg ik het ook niet voor elkaar dat hij dat in bad wilde doen.
maandag 13 april 2020 om 14:17
Wat lastig! Misschien helpt het als hij bij de kinderarts (die hij vertrouwt) leert hoe hij het zelf moet doen en dat diegene ook uitlegt waarom het belangrijk is? Dat maakt misschien net meer impact dan het van je ouder(s) horen, zeker als het daar eerder ook is gelukt door haar gezag als 'dokter'.
Als je een zoon hebt met ASS, dan kan ik een aantal dingen bedenken:
1) meer informatie geven. Dus boekjes bij de bieb halen, waar expliciet het belang hiervan staat uitgelegd, liefst met vieze plaatjes van hoe het kan worden als je het niet schoonhoudt. Als hij weet wat de consequenties kunnen zijn, dan weegt dat mogelijk op tegen zijn angst. Nu heeft hij geen last, dus waarom zou hij het doen? Vooral visuele dingen (plaatjes dus) kan misschien helpen.
2) opnieuw naar de dokter, een man liefst, die zegt dat het moet. En uitlegt hoe en hoe vaak. En dan vasthouden aan dat het dus moet. Klaar. Geen discussie.
3) stapje voor stapje minder gevoelig maken. Dus eerst een beloning voor zijn piemel vastpakken en 10 seconden zo houden. Dan voor vastpakken vooraan. Dan voor een beetje de voorhuid naar achter. Dan voor iets meer etc etc. En dat dan opbouwen in een tempo dat hij het aankan. Dus misschien duurt het weken, maar dan is het probleem wel weg.
4) als het zeer hardnekkig blijft en hij associeert het met de pijn van toen, dan zou ik er zelf wel een gesprekje bij een psycholoog voor over hebben. Het is toch essentiele zelfzorg. Kans is aanwezig dat het met 1 sessie traumabehandeling (EMDR) over is.
En ja, ik snap dat er nu mensen gaan zeggen dat dat wel heel zwaar is ingezet, maar dan heb je misschien geen idee van de fijngevoeligheid qua pijn bij sommige kinderen met ASS, of met de hardnekkigheid van bepaald gedrag. Maar ik zou eerst op 1 of 2 of 3 inzetten.
1) meer informatie geven. Dus boekjes bij de bieb halen, waar expliciet het belang hiervan staat uitgelegd, liefst met vieze plaatjes van hoe het kan worden als je het niet schoonhoudt. Als hij weet wat de consequenties kunnen zijn, dan weegt dat mogelijk op tegen zijn angst. Nu heeft hij geen last, dus waarom zou hij het doen? Vooral visuele dingen (plaatjes dus) kan misschien helpen.
2) opnieuw naar de dokter, een man liefst, die zegt dat het moet. En uitlegt hoe en hoe vaak. En dan vasthouden aan dat het dus moet. Klaar. Geen discussie.
3) stapje voor stapje minder gevoelig maken. Dus eerst een beloning voor zijn piemel vastpakken en 10 seconden zo houden. Dan voor vastpakken vooraan. Dan voor een beetje de voorhuid naar achter. Dan voor iets meer etc etc. En dat dan opbouwen in een tempo dat hij het aankan. Dus misschien duurt het weken, maar dan is het probleem wel weg.
4) als het zeer hardnekkig blijft en hij associeert het met de pijn van toen, dan zou ik er zelf wel een gesprekje bij een psycholoog voor over hebben. Het is toch essentiele zelfzorg. Kans is aanwezig dat het met 1 sessie traumabehandeling (EMDR) over is.
En ja, ik snap dat er nu mensen gaan zeggen dat dat wel heel zwaar is ingezet, maar dan heb je misschien geen idee van de fijngevoeligheid qua pijn bij sommige kinderen met ASS, of met de hardnekkigheid van bepaald gedrag. Maar ik zou eerst op 1 of 2 of 3 inzetten.
helena2 wijzigde dit bericht op 13-04-2020 14:19
0.17% gewijzigd
Kan ook zo'n zandbakschelp gevuld met water zijn of een opblaasbaarbadje voor in de zomer. Als jullie tuin/balkon een beetje beschut is kan hij misschien ook wel lekker naakt badderen waardoor hij het bestaan van zijn pielemuis ook meer opmerkt en die niet verstopt zit.

maandag 13 april 2020 om 14:18
Hij probeert het wel, gaat alleen altijd tot exact hetzelfde puntje. Zodra hij het "gaatje" ziet stopt hij.
Besnijden lijkt mij nu niet aan de orde, omdat daar een medische noodzaak voor moet zijn naar mijn idee. En zolang de ontstekingen niet doorzetten zal die er voorlopig nog niet komen. Wel ben ik bang voor de puberteit. Want als er wel die medische noodzaak komt zal dat vast ook gepaard gaan met pijn.
Psycholoog heb ik eerlijk gezegd ook aan gedacht. De wachttijden zijn alleen wel verschrikkelijk lang momenteel hier. Wellicht vind ik nog iets wat voor die tijd kan helpen.
Besnijden lijkt mij nu niet aan de orde, omdat daar een medische noodzaak voor moet zijn naar mijn idee. En zolang de ontstekingen niet doorzetten zal die er voorlopig nog niet komen. Wel ben ik bang voor de puberteit. Want als er wel die medische noodzaak komt zal dat vast ook gepaard gaan met pijn.
Psycholoog heb ik eerlijk gezegd ook aan gedacht. De wachttijden zijn alleen wel verschrikkelijk lang momenteel hier. Wellicht vind ik nog iets wat voor die tijd kan helpen.
maandag 13 april 2020 om 14:19
Dit was ook mijn idee. Als zij het "mocht" doen, is zij misschien dé manier om hem er mee vertrouwd te maken om het zelf te gaan doen?Puntpaprika schreef: ↑13-04-2020 14:17Wat lastig! Misschien helpt het als hij bij de kinderarts (die hij vertrouwt) leert hoe hij het zelf moet doen en dat diegene ook uitlegt waarom het belangrijk is? Dat maakt misschien net meer impact dan het van je ouder(s) horen, zeker als het daar eerder ook is gelukt door haar gezag als 'dokter'.
maandag 13 april 2020 om 14:32
Onze zoon met autisme had hetzelfde probleem. Soms had hij inderdaad een ontsteking en wij kregen bij een ontsteking het advies om met een injectiespuitje (zonder naald natuurlijk!) warm water onder het voorhuidje te spuiten. Dit vond hij niet leuk, maar omdat die ontsteking pijn deed, liet hij dit dus wel toe. Het gaf verlichting en daarom zag hij het nut ervan in. Bij hem was het zichtbaar of voelbaar nut van iets hebben zeer belangrijk, pas dan kon hij zich over iets heen zetten. Uiteindelijk toen hij ouder werd is het vanzelf goed gekomen. In de pubertijd ging hij vanzelf vaker aan zijn piemel zitten en kon het dus ook zelf gaan schoon houden.

maandag 13 april 2020 om 15:45
Hij is negen, niet drie!Roseaux schreef: ↑13-04-2020 14:17Kan ook zo'n zandbakschelp gevuld met water zijn of een opblaasbaarbadje voor in de zomer. Als jullie tuin/balkon een beetje beschut is kan hij misschien ook wel lekker naakt badderen waardoor hij het bestaan van zijn pielemuis ook meer opmerkt en die niet verstopt zit.
maandag 13 april 2020 om 17:39

maandag 13 april 2020 om 19:53
Omdat gewoon routineus eventjes doen dus gewoon helemaal niet werkt. Niet bij mijn zoon met ASS en trauma.