Zoon

donderdag 11 september 2025 om 11:27
Mijn zoon van 19 kan 's ochtends al jaren zijn bed niet uitkomen, omdat hij de hele nacht online zit.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
zondag 14 september 2025 om 18:32
Kan ook zijn dat hij nu lichter slaapt. Als ik alleen thuis ben slaap ik ook een stuk lichter omdat ik (onbewust) alerter moet zijn.Verbena schreef: ↑14-09-2025 18:18Of bij kan het ineens wel, misschien omdat hij weet dat er geen backup is.
Jongste kind hier heel vaak geroepen, hij sliep gerust door de rookmelder heen. Kan dus heel vast slapen.Ik riep hem vaak voordat ik naar werk vertrok dus slechts een keer. Nu hij op zichzelf woont komt hij nooit te laat. Dus kennelijk wordt bij nu op tijd wakker.
zondag 14 september 2025 om 18:59
Ik kan me nog een gesprek herinneren met jongste en de paar collega's die tot grote ergernis met regelmaat te laat kwamen of heel makkelijk wegbleven, ziekmelden etc.
Dat waren stuk voor stuk allemaal (even oude) collega's die nog thuiswoonden en voor wie het weinig impact had als ze hun baantje kwijtraakten.
Als jouw gedrag nauwelijks impact maakt (en die zeurende ouders wordt je op een gegeven moment ook doofstom van) en je voelt amper consequenties, waarom zou je het dan anders doen?
Ja, je kunt wachten totdat hopelijk vrienden afhaken. Of dat het vriendinnetje de relatie verbreekt. Kán een route zijn. Je kunt ook als ouders zeggen, joh, jij geen geld, jij zelf het probleem. Jij niet uit bed komen, jij zelf je schooljaar niet halen en wij niet betalen voor wéér een nieuwe studie. En mogelijk zou je zoon uberhaupt niet moeten studeren in deze fase van zijn leven. Een kind van mij is ook niet gaan studeren na de middelbare, maar gaan werken. Studeren was op dat moment vragen om problemen. Eerst maar eens volwassen worden en leren wat je wilt en niet wilt. Daar kom je al slapend in je bed niet achter.
Dat waren stuk voor stuk allemaal (even oude) collega's die nog thuiswoonden en voor wie het weinig impact had als ze hun baantje kwijtraakten.
Als jouw gedrag nauwelijks impact maakt (en die zeurende ouders wordt je op een gegeven moment ook doofstom van) en je voelt amper consequenties, waarom zou je het dan anders doen?
Ja, je kunt wachten totdat hopelijk vrienden afhaken. Of dat het vriendinnetje de relatie verbreekt. Kán een route zijn. Je kunt ook als ouders zeggen, joh, jij geen geld, jij zelf het probleem. Jij niet uit bed komen, jij zelf je schooljaar niet halen en wij niet betalen voor wéér een nieuwe studie. En mogelijk zou je zoon uberhaupt niet moeten studeren in deze fase van zijn leven. Een kind van mij is ook niet gaan studeren na de middelbare, maar gaan werken. Studeren was op dat moment vragen om problemen. Eerst maar eens volwassen worden en leren wat je wilt en niet wilt. Daar kom je al slapend in je bed niet achter.
nomennescio wijzigde dit bericht op 14-09-2025 18:59
0.13% gewijzigd
zondag 14 september 2025 om 18:59
Ja zoiets kan het ook zijn natuurlijk, we zullen het nooit weten. Dit kind kon echt overal doorheen slapen. Noodweer op de camping waarbij vele auto-alarmen afgingen, brand in de straat waarvoor de brandweer met loeiende sirenes aankwam. Brandalarm in huis, spinnetje in de rookmelder etc. En dus ook de wekker. Wel eens geopperd dat zijn bed zou moeten kantelen als de wekker ging, zodat hij eruit zou vallen.

En nu kan hij het zelf.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 14 september 2025 om 22:16
Wat mij vooral opvalt is hoe iedereen daarin maar steeds in datzelfde stramien blijft hangen en niet in staat (b)lijkt om zelfs maar een millimetertje buiten het boxje te denken.Claire45 schreef: ↑14-09-2025 16:38Serieus?![]()
(Omdat TO er niet meer is ga ik toch even in op de off topic-discussie).
Deadlines en door hoepels springen zijn vaardigheden die vaak vereist zijn om een bepaalde baan aan te kunnen. Dat geldt ook voor dingen die om welke reden dan ook moeilijk zijn, zoals een scriptie schrijven of een onbegrijpelijk vak halen. De kunst is om dat linksom of rechtsom toch voor elkaar te krijgen. Dat heeft inderdaad weinig met het vakgebied te maken, het is gewoon een ‘ik móet’-mentaliteit maar die mentaliteit is dus precies wat je meebrengt naar een toekomstige baan. Zonder kennis van je vakgebied wordt het een heel ander verhaal en zak je waarschijnlijk voor de meeste tentamens, en heb je niet alleen dat ene struikelblok.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 14 september 2025 om 23:29
Kennis van een vakgebied is wat anders dan tentamens halen. Het is niet ongewoon dat ingestudeerde kennis voor een tentamen direct na het tentamen wegzakt.Claire45 schreef: ↑14-09-2025 16:38Serieus?![]()
(Omdat TO er niet meer is ga ik toch even in op de off topic-discussie).
Deadlines en door hoepels springen zijn vaardigheden die vaak vereist zijn om een bepaalde baan aan te kunnen. Dat geldt ook voor dingen die om welke reden dan ook moeilijk zijn, zoals een scriptie schrijven of een onbegrijpelijk vak halen. De kunst is om dat linksom of rechtsom toch voor elkaar te krijgen. Dat heeft inderdaad weinig met het vakgebied te maken, het is gewoon een ‘ik móet’-mentaliteit maar die mentaliteit is dus precies wat je meebrengt naar een toekomstige baan. Zonder kennis van je vakgebied wordt het een heel ander verhaal en zak je waarschijnlijk voor de meeste tentamens, en heb je niet alleen dat ene struikelblok.
Veel studenten halen tentamens met de vele samenvattingen die online verkrijgbaar zijn. De meeste tentamens op universiteiten zijn niet heel lastig.
Die studenten 'hangen' niet boven de stof. De stof beheersen ze nauwelijks. Behalve in een momentopname.
Wat wordt getest is vooral een manier om je staande te houden in een professionele omgeving.
Op wetenschappelijke opleidingen geldt: een enkeling sprint daar bovenuit. Vaak door een combinatie van daadwerkelijke kennis van het vakgebied en de vaardigheden die je noemt. Mensen met alleen die vaardigheden worden geen wetenschappers. Of onderzoeksjournalisten. Of anderzijds. Die worden uiteindelijk veredelde accountmanagers.
Mensen die de vaardigheden die je noemt niet hebben, maar de stof uitstekend begrijpen, behoren tot een groep die het moeilijk heeft. De groep die de stof maar matig begrijpt, maar die de vaardigheden hebben, is een groep die het veel minder moeilijk heeft.
Ik stel het hier wat gechargeerd. Maar het is wel mijn ervaring met een hoop (oud)studenten. Zeker als hun studie al wat langer achter hen ligt en ze een of andere baan op kantoor hebben bemachtigd.
Een kantoorbaan in de uitdijende dienstensector die weinig met wetenschap te maken heeft. Maar die wel dusdanig dominant is dat die dienstensector als de maat der dingen is gaan gelden.
Wetenschappelijke studies worden zo een opstapje voor een niet wetenschappelijke sector die vaak commercieel van karakter is (ook als de taken publiek van karakter zijn).
Wat ik zeg geldt denk ik in mindere mate voor technische en exacte studies. De ruimte om bij die studies te doen alsof is veel kleiner.
maandag 15 september 2025 om 18:47
Wat wil je nu voor punt maken? Dat de meeste mensen hun werk niet beheersen?
Joh, wat ik 25 jaar geleden heb geleerd op mijn opleiding, pas ik al lang niet meer toe. Ik ben meerdere banen verder en bovendien ontwikkeld mijn vak. Ik leer nu weer andere dingen dan tig jaar geleden. Punt is dat je gewoon érgens moet beginnen en men wil dat je (dmv studie) kunt laten zien dat je bepaalde zaken voldoende beheerst om aangenomen te willen worden.
En met dit alles, wat heeft het met to te maken?
Joh, wat ik 25 jaar geleden heb geleerd op mijn opleiding, pas ik al lang niet meer toe. Ik ben meerdere banen verder en bovendien ontwikkeld mijn vak. Ik leer nu weer andere dingen dan tig jaar geleden. Punt is dat je gewoon érgens moet beginnen en men wil dat je (dmv studie) kunt laten zien dat je bepaalde zaken voldoende beheerst om aangenomen te willen worden.
maandag 15 september 2025 om 19:03
Dat mensen hun werk niet beheersen heb ik nergens gezegd. En dat is mijn punt ook niet.NomenNescio schreef: ↑15-09-2025 18:47Wat wil je nu voor punt maken? Dat de meeste mensen hun werk niet beheersen?
En TO is op anoniem.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in