Zoontje 8 leest nogal onverstaanbaar voor

05-12-2021 08:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden valt het me op dat mijn zoontje nogal onverstaanbaar voorleest. Met veel snelheid weinig adempauze of articulatie. Klinkt soort hees. Als hij in andere situaties praat niks aan de hand. Met bv een boekenlegger erbij of bewust rustiger praten doet hij het nog steeds. Heeft niet met spanning te maken want ja gewoon thuis. Wie heeft hier ervaring mee of tips voor?
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft hij op school te horen gekregen dat hij sneller moet lezen en misschien oefenen ze het zelfs wel met bijv. Racelezen. Heel erg achterhaald want sneller lezen betekent niet dat je ook echt begrijpt wat je leest.
Leer hem om het verhaal te vertellen i.p.v. heel snel te lezen. Doe stukjes voor met intonatie en punten en laat hem het na doen. Maak er een grappige manier van door bepaalde hoofdrolspelers een gek stemmetje te geven en stel hem vragen over het stuk wat jullie gelezen hebben.
Weet hij achteraf wat hij gelezen heeft? Of heeft hij alleen de klanken van de woorden geproduceerd?
Alle reacties Link kopieren
Niet met spanning te maken omdat hij thuis is, zeg je. Ik kan mij echter zelf nog goed herinneren, dat ik ook een periode heb gehad, rond die leeftijd, waarbij ik zelfs het voorlezen bij mijn ouders spannend vond. Niet omdat mijn ouders mij liepen te pushen ofzo, helemaal niet. Ik kwam gewoon op een leeftijd, waarbij ik me heel goed wilde presenteren. En het maakte toen niet uit, wie er zat te luisteren, ik wilde gewoon zo snel mogelijk die bladzijde af hebben, om er maar vanaf te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hij weet volgens mij wel wat hij gelezen heeft. In zijn algemeenheid is hij op school wel langzaam met dingen ; wat hij doet doet/ maakt hij goed , maar hij heeft ze meestal niet af. Volgens school is z’n tempo voldoende maar wel aan trage kant.
Alle reacties Link kopieren
Voorlezen moet je leren. Stoppen bij een punt, een pauze bij een komma. Het is gewoon oefenen.
Als je leert lezen ben je constant bezig met het ontcijferen van wat er staat. Dan kan je niet ook letten op intonatie en pauzes bij punten en komma's. Dat moet je daarna oefenen.
Benadruk het belang van punten. Haal adem bij de punt, realiseer je zelf wat er in deze zin verteld werd en lees de volgende zin.
Alle reacties Link kopieren
Met om de beurt een zin lezen haal je het tempo er al iets uit. Spreek af of je snel of netjes gaat voorlezen, wordt op school beide geoefend maar vaak niet zo duidelijk. Als het leesniveau moeilijk is, is netjes voorlezen heel moeilijk, probeer het zelf maar met een wetenschappelijk boek oid. Eerst komt t technisch lezen, dan pas de rest. Met een makkelijker boek zal t beter gaan.
Weeg goed af of je je zoontje hierin wil sturen. Leesplezier is echt heel belangrijk, veel belangrijker dan netjes lezen, zeker op zijn leeftijd. Blijf zelf veel voorlezen voor t goede voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Veel blijven voorlezen idd, zodat hij ook hoort hoe de zin moet klinken. en uitleggen bij welk leesteken hij wat moet doen. Veel voorlezen helpt hier ook heel goed. Ik doe met mijn dochter van 7 ook om en om lezen, dus ieder 1 of 2 zinnen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen werd ook vooral geoefend in snel lezen. Mijn dochter was zelfs een hele snelle lezer, grote complimenten van de juf. Op mijn vraag hoe ze dit aantal woorden in 1 minuut haalde, was het antwoord “ niet ademen, in 1 keer alles afratelen”. De juf was trots, ik heb er mijn bedenkingen over. Heb echt moeten oefenen met haar om verstaanbaar te lezen en om komma’s en punten te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Naar een logopedist?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
06-12-2021 15:06
Naar een logopedist?

En een public speaking-coach
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook boeken in samen te lezen: toneellezen. Je bent dan ieder een of meerdere personages en leest de zinnen die bij die personages horen. Dat helpt hier enorm om het leesplezier te behouden en tegelijkertijd hoort je kind hoe jij het voorleest.
Alle reacties Link kopieren
Leuk bloembolletje ga ik eens zoeken !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven