zoontje bijna 3,5 moeite met zindelijk worden
zondag 15 december 2019 om 11:40
Hoi.
Mijn zoontje is volgende maand 3,5 jaar. Hij heeft goede controle over ophouden plas en poep, maar vindt het allemaal erg spannend.
Als we iets zeggen in de trant als: zo de luiers zijn op we doen geen luier meer aan, dan blijft hij gerust heel de dag apatisch op de bank wiebelen terwijl je ziet dat hij bijna uit elkaar knapt. Of hij durft juist niet meer van het potje af, maar laat het niet lopen.
Ook zaken als belonen en stickers werken altijd maar 1 keer, daarna gelooft hij het wel.
We laten het nu dus weer even rusten, maar ik kan niet ontkennen af en toe een soort tijdsdruk te voelen.
Wel is duidelijk dat hoe meer wij erop focusen hoe meer hij het ziet als een groot en spannend iets.
Ik ben vooral opzoek naar verhalen van ouders die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en hoe het zich uiteindelijk heeft opgelost? Liet je het helemaal bij je kind, of ging je toch iets ondernemen?
Mijn zoontje is volgende maand 3,5 jaar. Hij heeft goede controle over ophouden plas en poep, maar vindt het allemaal erg spannend.
Als we iets zeggen in de trant als: zo de luiers zijn op we doen geen luier meer aan, dan blijft hij gerust heel de dag apatisch op de bank wiebelen terwijl je ziet dat hij bijna uit elkaar knapt. Of hij durft juist niet meer van het potje af, maar laat het niet lopen.
Ook zaken als belonen en stickers werken altijd maar 1 keer, daarna gelooft hij het wel.
We laten het nu dus weer even rusten, maar ik kan niet ontkennen af en toe een soort tijdsdruk te voelen.
Wel is duidelijk dat hoe meer wij erop focusen hoe meer hij het ziet als een groot en spannend iets.
Ik ben vooral opzoek naar verhalen van ouders die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en hoe het zich uiteindelijk heeft opgelost? Liet je het helemaal bij je kind, of ging je toch iets ondernemen?
maandag 16 december 2019 om 11:07
De wc vindt hij (ook met verkleiner) nog spannender dan het potjeNM1717 schreef: ↑15-12-2019 20:32Weet je ook waarom hij niet meer van het potje af wilt als hij er eenmaal op zit?
Voor die van mij duurt het nog even maar ik ben van plan zoiets te kopen tegen die tijd:
https://www.mamaloesbabysjop.nl/eco-toy ... paign=Baby Toebehoren%2FVerzorging%2FPlaspotjes%2FEco Toys&utm_content=Eco Toys&gclid=Cj0KCQiA0NfvBRCVARIsAO4930kaJyFLfxgui12qad0-d1DnX8LqdD4WwmQXLVJ3dSI2Mdd7KojlgSkaAo6gEALw_wcB
Heb je ook al geprobeerd om hem gewoon op de wc te zetten, gewoon met een brilverkleiner?
Misschien vindt hij het potje gewoon niks.
maandag 16 december 2019 om 11:19
Mijn dochter keek de kunst af van de anderen. Ik had in die tijd oppaskindjes en twee daarvan waren een goed half jaar ouder dan zij. Toen die eenmaal op de wc gingen plassen zij ze op een ochtend; ik wil geen luier meer. En dat was dat.
De oudste van een vriendin werd zindelijk op het moment dat het wiegje tevoorschijn kwam voor nummer twee. Hij legde zijn luier in een hoekje, schoof de doos met pampers zelf naar de babykamer en klaar.
Je geeft verder niet zoveel informatie, maar als iedereen om hem heen groter is dan hij, is zijn redenatie vrij logisch. En als hij lichamelijk niet zo heel groot is, dan is die enorme wcpot natuurlijk ook best een dingetje. Laten we even eerlijk zijn, de meeste kindjes van 3 zijn nauwelijks groter dan die pot. Misschien dat een krukje meer helpt dan een wc verkleiner.
Wat bij mij (volgens mijn moeder) hielp was; je kunt niet met een luier naar school, dus dan moet je nog een poosje thuis blijven. Ik was bijna vier en in die tijd hadden we nog katoenen luiers met veiligheidsspeld en een los plastic laagje eromheen. Daar hadden de juffen dus echt geen tijd voor. Het grappige is dat mijn man ook vrij laat was. Toen Lon haar luier niet meer wilde was ze 2 jaar en 8 maanden. Ik was er nog niet mee bezig, had geen verkleiner, geen potje, geen krukje, helemaal niks. Kinderen gaan uiteindelijk toch hun eigen gang
.
Luierbroekjes kopen en zelf laten regelen. Komt waarschijnlijk vanzelf goed.
De oudste van een vriendin werd zindelijk op het moment dat het wiegje tevoorschijn kwam voor nummer twee. Hij legde zijn luier in een hoekje, schoof de doos met pampers zelf naar de babykamer en klaar.
Je geeft verder niet zoveel informatie, maar als iedereen om hem heen groter is dan hij, is zijn redenatie vrij logisch. En als hij lichamelijk niet zo heel groot is, dan is die enorme wcpot natuurlijk ook best een dingetje. Laten we even eerlijk zijn, de meeste kindjes van 3 zijn nauwelijks groter dan die pot. Misschien dat een krukje meer helpt dan een wc verkleiner.
Wat bij mij (volgens mijn moeder) hielp was; je kunt niet met een luier naar school, dus dan moet je nog een poosje thuis blijven. Ik was bijna vier en in die tijd hadden we nog katoenen luiers met veiligheidsspeld en een los plastic laagje eromheen. Daar hadden de juffen dus echt geen tijd voor. Het grappige is dat mijn man ook vrij laat was. Toen Lon haar luier niet meer wilde was ze 2 jaar en 8 maanden. Ik was er nog niet mee bezig, had geen verkleiner, geen potje, geen krukje, helemaal niks. Kinderen gaan uiteindelijk toch hun eigen gang

Luierbroekjes kopen en zelf laten regelen. Komt waarschijnlijk vanzelf goed.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 16 december 2019 om 19:37
Ik zie het als laten zien wat de bedoeling is of zoals jij het noemt ervaren. Daar komt bij dat er inmiddels geen vaste momenten meer hoeven te zijn omdat ze het nu dus zelf aangeeft. Wellicht helpt de zoon van to ook om op deze manier zonder al te veel gedoe of stress te wennen aan naar de wc gaan en aangeven dat hij moet. Tot nu toe zie ik vooruitgang zonder dat iemand (zij of wij) enige druk, angst of spanning ervaren met als resultaat dat ze zelf aangeeft naar de wc te gaan en dus langzaam maar zeker zindelijk wordt.aloha66 schreef: ↑15-12-2019 14:57Dat is niet zindelijk maken, dat is natte broeken voorkomen.
Zindelijk betekend niet of ze het op de wc op potje doen maar of ze het voelen dat ze moeten en het in kunnen houden. Dat ze een bepaald gevoel gaan koppelen aan "ik moet"
Dat is echt iets dat een kind zichzelf leert door ervaring. Dat leer je niet door je kind op vaste tijden op de wc te zetten.