Zoontje slaapt al weken zowel overdag als s'nachts niet goed

27-10-2020 10:40 30 berichten
Hoi allen,

Zo zit ik weinig op dit forum en zo open ik twee topics in zeven dagen tijd :-P.

Mijn zoontje is nu 13 maanden. Ik heb nooit een "regime' of een schema omtrent zijn slaap ingevoerd. Hij sliep vanaf vier maanden uit het niets 1 maand lang het klokje rond, ik was zò blij! Maar dit was dus van korte duur. Vanaf maand vijf sliep hij overdag in de ochtend een uur soms 1,5 en dan in de middag nog eens 1,5 uur soms iets korter soms wat langer. Rond half zeven s'avonds sliep hij altijd en dan werd hij 1 soms twee keer in de nacht wel nog wakker waarvan hij 1 keer even kort huilt (denk nachtmerrie of tandjes toen?) om vervolgens weer door te slapen. Als hij dan nog een keer wakker werd sliep hij alleen weer door na een beetje melk te hebben gedronken.

Sinds bijna vijf weken is het echt een drama...in de ochtend slaapt hij nog wel een uur maar ook niet op vaste tijden. s'middags lukt nu nog soms maar van de zeven dagen is het nu drie dagen drama en is hij van 11.30 (na zijn ochtend slaap) wakker tm 18.00 uur en krijst hij het uit als ik hem s'middags wil laten slapen (zelf doodmoe maar niet toe willen geven) wat ik dan weer zielig vind en na een aantal minuten huilen haal ik hem dan uit zijn bed.

Gisterenavond sliep hij om half 8 werd wakker om elf uur wilde hij spelen. na half uur sliep hij weer tot half twee daarna weer wakker om vier uur en toen om kwart voor zes. Om vervolgens in de ochtend na drie kwartier wakker te zijn al weer te willen slapen.

Ik heb gisteren een slaapcoach gebeld (want ten einde raad nu) maar die vraagt even 500, euro en geeft geen garantie dat je kind na drie weken dan wel goed zal slapen.

Wat heb ik geprobeerd:

* niet uit bed halen, erbij blijven en telkens zachtjes weer terug leggen indien hij omhoog wilt komen

*fles geven (niet oke zullen velen zeggen, maar ik ben soms ten einde raad omdat ik kapot ben en om 08.00 uur smorgens op mijn werk moet zijn)

Ik ben een alleenstaande moeder en ik heb gelukkig hulp van ouders die oppassen en hij gaat sinds deze week twee ochtenden naar het kdv. Kleine zal binnenkort ook 1 keer in de week bij mijn ouders gaan slapen (vinden ze erg leuk) zodat ik iig 1 keer in de week een nacht kan doorslapen aangezien ik voor het laatst acht uur achtereen slaap heb gehad 14 maanden geleden alweer is.

Ik zou graag tips van moeders/kundigen willen want op deze manier werkt het voor hem en voor mij niet.

Hij had met negen maanden 7 tanden en ik merk dat hij de laatste tijd wel veel weer kwijlt en wilt bijten, misschien een kies en is dit al weken aan de gang?

Liefs,
Alle reacties Link kopieren
niks mis met een fles hoor, als hij dan wel slaapt
is hij lekker warm? wordt niet van de kou wakker?

en samen op jouw bed in slaap vallen 's middags?
Dutje in de middag laten vallen. Eventueel ochtenddutje iets verschuiven. Hem in de avond tussen 18 en 19 uur naar bed doen. De mijne had ook een periode dat ze wakker werd en een uur wilde spelen. Dat was een fase, een ontwikkeling. Als jouw zoon pijn heeft door doorkomende tanden/kiezen kun je eens proberen hem voor de nacht een paracetamol zetpil te geven. Succes, het hoort er ook bij.
Ik zou toch kijken naar vaste tijden om hem naar bed te brengen. Tuurlijk kan je daar iets van afwijken zo nu en dan, maar hier geeft dat veel rust. Dan ook een vast bedritueel, dus bijvoorbeeld slaapzakje aan, knuffeltje pakken, flesje drinken, liedje zing en dan in bed leggen met een muziekje van de babyfoon.
Mijn zoontje ging bij 13 maanden al naar 1 slaapje. Erg snel, maar dan hadden we 1 lang slaapje ipv 2 korte. Ik heb het toen een keer tot 11 uur weten te rekken (lekker naar buiten gaan, etc). en toen sliep hij al snel 2/3 uur in de middag. Om 17.30 gaat hij weer naar boven en slaapt dan rond 18.15.
Alle reacties Link kopieren
Hier het eerste jaar heel slecht geslapen totdat we een heel strak schema hebben aangehouden. En hem ook wel eens hebben laten huilen.

Vanaf 1 jaar over gegaan op 1 slaapje om half 1. Slaapt dan meestal 1,5 uur.
Savonds om half 7 naar boven, avond ritueel. Dit is elke avond hetzelfde. 7 uur licht uit en slapen.
Snachts altijd eerst even laten huilen, vaak valt hij zelf weer in slaap. Natuurlijk niet bij pijn/ziekte etc. Maar je hoort wel of er echt iets aan de hand is.

Sochtends tussen half 8 en 8 uit bed.
Dit doen we nu al ruim een jaar en hij wordt vrijwel nooit meer wakker:).
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat vervelend zeg. Snap dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je moet doen.
Hier heeft het ook een hele tijd geduurd maar dit kwam door de reflux.

Als ze moe zijn slapen ze ook slechter. Ik weet niet hoeveel ritme je overdag erin hebt maar zou dit wel een beetje proberen aan te houden.
Dus een beetje vast tijden om m naar bed te brengen. Altijd op dezelfde manier.
Hier heeft dat ritme enorm geholpen.
Hoeft helemaal niet lang te zijn, hier was het vaak verschonen, in de slaapzak de laatste fles en nog even knuffelen. En om de dag daarvoor even in bad/onder de douche.
Dit doen wij nu nog steeds, alleen krijgt ie nu een klein beetje thee ipv de fles (is inmiddels 2). Maar hij heeft dit ritme gewoon nodig om in zijn “ik moet gaan slapen” mode te komen.

Overdag wilde hij ook niet vaak slapen. Ik ging vaak ff een stukje met m lopen buiten. Deze periode is daar heerlijk voor, lekker fris windje, heerlijk!
En dan daarna op bed leggen.

Hoe of wat met het laten huilen is voor iedereen verschillend. Ik heb t maanden geprobeerd, erheen, paar minuten weg. Boven wat doen, er naast blijven zitten. Niks hielp. En ik kon echt niet tegen dat huilen ik vond het zielig en wilde hem t liefst de hele tijd bij me hebben, maar ik liep ook op mn end. En als ik hem pakte dan vond ie t allemaal weer heel gezellig.
Uiteindelijk toch een keer laten liggen, en ja de eerste dag duurde het best even, maar hij viel wel in slaap. Dit hebben we een paar dagen gedaan en zo in ene was het over.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ons zoontje het huilen voor het slapen een hele tijd heeft gedaan. Het was voor hem een soort prikkelverwerking. En ik vind ook wel dat er verschil zit tussen huilen (een beetje piepen/jammeren) en helemaal overstuur zijn.

Probeer in ieder geval zelf relaxed te blijven, want als jij gaat stressen voelt je zoontje het ook.

Heel veel succes en ze gaan echt vanzelf goed slapen!
Alle reacties Link kopieren
De slaapgids van snuggle&dreams was onze redding. Heel goed zelf te doen! Als je begonnen bent met een “ritme”, zorg dan dat je wel slaapjes aanbiedt op vaste tijden. Lukt het slapen niet? Jammer, dan smiddags maar weer. Ook niet? Dan vroeg naar bed. Maar laat je niet misleiden door “misschien wil ie niet meer slapen overdag” want daar is het wel erg vroeg voor.
Geef het 2/3 weken de tijd om aan een ritme te wennen. Je verandert een gewoonte nu eenmaal niet zomaar:)
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang probeer je iets uit of probeer je alles door elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Geen ochtendslaapje meer laten doen en alleen het middagslaapje om bijv half 1, kijken of het dan beter gaat.

Voel je verdikking bij de kiezen? Want dat kan wel voor dramanachten zorgen inderdaad. Heb je al spul om er op te smeren?
Waarschijnlijk krijgt hij kiezen. En mijn kinderen gingen al met 11 maanden naar één slaapje dus dat zou ik, als ik jou was, ook gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
Geen paniek het is heel erg normaal hoor. En een slaapcoach nergens voor nodig. Ga naar de huisarts en vraag doorverwijzing naar de slaap poli. Zodat je het daar eens kunt bespreken en dat ze met je mee kijken wat je zou kunnen doen.

Ik ben ook een alleenstaande moeder van een dochtertje van 17 maanden oud. Ik weet dat het erg pittig kan zijn. Ik was iedere avond 2 a 3 uur bezig om haar aan het slapen te krijgen.

Tips van slaap poli:
* verschuif ochtend slaapje richting de middag zodat je 1 langer slaapje krijgt.
* niet laten huilen maar steeds troosten en weer weg gaan. Ook uitleggen dat mama dichtbij is en zo terug komt om te kijken hoe het gaat. En dat dan ook doen. Eerst steeds iedere 2 min kijken en als dat goed gaat ga je de volgende dag steeds iedere 4 min kijken. En als dat goed gaat iedere 6 min enz enz enz. En bij iedere 4e keer dat je terug gaat en hij huilt echt dan pak je hem er even uit en troost je. Dan weer terug leggen en uitleggen dat mama zo weer komt kijken. Dat moet je echt even volhouden.
* een vast avond ritueel en daar ook zoveel mogelijk aan vast houden.
* een vertrouwd iets mee naar bed speen/doekje/knuffel

Ik kan je het droombeertje van v-tech aanraden. Dat heeft hier echt ontzettend goed geholpen.

Het kan best zijn dat jouw zoontje in de avond/nacht gewoon honger heeft.
Kijk of hij genoeg inname heeft over de dag en anders verhoog dat.

Kijk of hij het niet te koud/warm heeft.

Hier nog steeds met 17 maanden een fles voor het slapen gaan. Sinds kort is het geen papfles meer maar gewoon een melkfles.
En tot 16 maanden zelfs nog een klein flesje rond 1 uur snachts.

Het komt vanzelf goed hoor het is even uitvissen wat het beste werkt.
Succes .

Oh en ze kunnen echt lange periodes slecht slapen door de doorkomende kiezen/tanden. Hier geef ik haar voor de nacht dan een zetpil en smeer verdovende gel op haar tandvlees.

Er is ook een algemeen dreumes topic daar vragen wij elkaar ook allerlei dingen. Misschien leuk om daar mee te schrijven.
Blijf in jezelf geloven !
lilalinda schreef:
27-10-2020 10:43
niks mis met een fles hoor, als hij dan wel slaapt
is hij lekker warm? wordt niet van de kou wakker?

en samen op jouw bed in slaap vallen 's middags?
Heb ik wel eens gedaan, en dan sliep hij wel maar dat is voor het kdv niet handig zeggen ze omdat hij daar bij hun dit dan ook verwacht. Op zich slaapt hij overdag over het algemeen wel oke alleen de laatste tijd dus in ene niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Saloua schreef:
27-10-2020 11:33
Heb ik wel eens gedaan, en dan sliep hij wel maar dat is voor het kdv niet handig zeggen ze omdat hij daar bij hun dit dan ook verwacht. Op zich slaapt hij overdag over het algemeen wel oke alleen de laatste tijd dus in ene niet meer.
Mijn ervaring is, dat Thuis en KDV zo anders is, dat dat niks uitmaakte
Alle reacties Link kopieren
Kiezen? Kan best een tijdje duren en pijnlijk zijn voordat ze echt doorkomen. Je kunt eens proberen of het uitmaakt als je er van dat spul tegen doorkomende tandjes op smeert.
Ik zou voor de zekerheid ook even langs de huisarts gaan. Oorontsteking of iets dergelijks laten uitsluiten.

En als een fles helpt, dan zou ik die gewoon geven. Mijn conclusie zou dan zijn dat hij blijkbaar honger heeft, misschien een groeispurt. Die fles gaat er echt vanzelf weer een keer af.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook wel goedkopere slaapcoaches hoor.
Kijk anders eens op Instagram bij ‘bureau van slaap’ of ‘slaaptips voor baby’s’.

Verder heb ik geen tips, ik worstel met hetzelfde probleem en juist als ik op het moment sta om een slaapcoach in te schakelen, lijkt het net weer wat beter te gaan. Dus dan wacht ik toch maar weer af.
Kind heeft afgelopen week 1 nacht doorgeslapen, voor het eerst sinds 5 maanden. Dus ik begrijp je helemaal.
Wij nemen kind wel bij ons in bed want dan slapen we vaak allemaal het snelst weer. Maar er zijn ook nachten geweest dat we uit wanhoop maar beneden gingen zitten (zodat de rest nog wat kon slapen). Inmiddels doe ik dat niet meer want kind vind het té gezellig beneden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik blijf hopen dat het ooit goedkomt.
Die van mij is ook 13 maanden, en krijgt ook nog een klein avondflesje. Anders haalt ze die 300 ml melkproducten per dag niet die toch wel erg worden aangeraden. Ik zou me niet bezwaard voelen dat nog even te blijven doen.

Wat het ook is, sterkte ermee. Het is een fase, wat het ook is (kiezen, sprong, groeispurt etc.) ik denk niet dat je hem kan verpesten door hem bij je te laten slapen. Het verschil tussen kdv en thuis begrijpen ze al erg goed rond die leeftijd.
05-2019 schreef:
27-10-2020 11:19
Geen paniek het is heel erg normaal hoor. En een slaapcoach nergens voor nodig. Ga naar de huisarts en vraag doorverwijzing naar de slaap poli. Zodat je het daar eens kunt bespreken en dat ze met je mee kijken wat je zou kunnen doen.

Ik ben ook een alleenstaande moeder van een dochtertje van 17 maanden oud. Ik weet dat het erg pittig kan zijn. Ik was iedere avond 2 a 3 uur bezig om haar aan het slapen te krijgen.

Tips van slaap poli:
* verschuif ochtend slaapje richting de middag zodat je 1 langer slaapje krijgt.
* niet laten huilen maar steeds troosten en weer weg gaan. Ook uitleggen dat mama dichtbij is en zo terug komt om te kijken hoe het gaat. En dat dan ook doen. Eerst steeds iedere 2 min kijken en als dat goed gaat ga je de volgende dag steeds iedere 4 min kijken. En als dat goed gaat iedere 6 min enz enz enz. En bij iedere 4e keer dat je terug gaat en hij huilt echt dan pak je hem er even uit en troost je. Dan weer terug leggen en uitleggen dat mama zo weer komt kijken. Dat moet je echt even volhouden.
* een vast avond ritueel en daar ook zoveel mogelijk aan vast houden.
* een vertrouwd iets mee naar bed speen/doekje/knuffel

Ik kan je het droombeertje van v-tech aanraden. Dat heeft hier echt ontzettend goed geholpen.

Het kan best zijn dat jouw zoontje in de avond/nacht gewoon honger heeft.
Kijk of hij genoeg inname heeft over de dag en anders verhoog dat.

Kijk of hij het niet te koud/warm heeft.

Hier nog steeds met 17 maanden een fles voor het slapen gaan. Sinds kort is het geen papfles meer maar gewoon een melkfles.
En tot 16 maanden zelfs nog een klein flesje rond 1 uur snachts.

Het komt vanzelf goed hoor het is even uitvissen wat het beste werkt.
Succes .

Oh en ze kunnen echt lange periodes slecht slapen door de doorkomende kiezen/tanden. Hier geef ik haar voor de nacht dan een zetpil en smeer verdovende gel op haar tandvlees.

Er is ook een algemeen dreumes topic daar vragen wij elkaar ook allerlei dingen. Misschien leuk om daar mee te schrijven.
Goeie tips!! Dank je wel, hier heb ik echt wat aan.

Ik weet alleen niet wanneer hij echt pijn heeft aan zijn kiezen/tanden want hij kwijlt wel veel en bijt op dingen maar het is niet dat hij het uitschreeuwt, dus dan geef ik liever niet elke avond nu een zetpil. Wel eens gedaan overigens als ik merkte dat hij echt aan zijn oor zat te trekken en rode billen had. Ik ga dat spul straks meteen aanschaffen wat ik kan smeren.
Violet-Nebula schreef:
27-10-2020 11:45
Die van mij is ook 13 maanden, en krijgt ook nog een klein avondflesje. Anders haalt ze die 300 ml melkproducten per dag niet die toch wel erg worden aangeraden. Ik zou me niet bezwaard voelen dat nog even te blijven doen.

Wat het ook is, sterkte ermee. Het is een fase, wat het ook is (kiezen, sprong, groeispurt etc.) ik denk niet dat je hem kan verpesten door hem bij je te laten slapen. Het verschil tussen kdv en thuis begrijpen ze al erg goed rond die leeftijd.
ja, precies! ik wil hem idd nu niet iets 'aanleren' wat er nooit is geweest: samen overdag slapen. Ik denk dat hij ook ergens nog behoefte heeft aan melk idd want vaak slaapt hij daarna wel meteen weer door tot in de ochtend. Wel lastig dat er dan op het kdv wordt aangegeven dat juist niet te doen omdat hij dan elke nacht daardoor wakker wordt. Maar ik heb liever natuurijk een kind wat meteen doorslaapt en een kind wat gewoon een gevuld maagje heeft. Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaven trouwens dentinox als ie last had. Vooral bij de kiezen heeft dit enorm geholpen. Daar werd hij in de nacht ook wakker van.
nansie schreef:
27-10-2020 11:39
Kiezen? Kan best een tijdje duren en pijnlijk zijn voordat ze echt doorkomen. Je kunt eens proberen of het uitmaakt als je er van dat spul tegen doorkomende tandjes op smeert.
Ik zou voor de zekerheid ook even langs de huisarts gaan. Oorontsteking of iets dergelijks laten uitsluiten.

En als een fles helpt, dan zou ik die gewoon geven. Mijn conclusie zou dan zijn dat hij blijkbaar honger heeft, misschien een groeispurt. Die fles gaat er echt vanzelf weer een keer af.
Ik zelf denk idd kiezen omdat hij vaak aan zijn oren trekt, aan zijn tandjes wilt trekken en ook hangerig is. Maar het kan idd geen kwaad om voor de zekerheid idd langs de huisarts te gaan om het e.e.a. uit te sluiten, morgen ochtend meteen even bellen, bedankt!
NM1717 schreef:
27-10-2020 11:51
Wij gaven trouwens dentinox als ie last had. Vooral bij de kiezen heeft dit enorm geholpen. Daar werd hij in de nacht ook wakker van.
Hoor ik vaker over, straks meteen aanschaffen, dank je wel!
NM1717 schreef:
27-10-2020 11:05
Jeetje wat vervelend zeg. Snap dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je moet doen.
Hier heeft het ook een hele tijd geduurd maar dit kwam door de reflux.

Als ze moe zijn slapen ze ook slechter. Ik weet niet hoeveel ritme je overdag erin hebt maar zou dit wel een beetje proberen aan te houden.
Dus een beetje vast tijden om m naar bed te brengen. Altijd op dezelfde manier.
Hier heeft dat ritme enorm geholpen.
Hoeft helemaal niet lang te zijn, hier was het vaak verschonen, in de slaapzak de laatste fles en nog even knuffelen. En om de dag daarvoor even in bad/onder de douche.
Dit doen wij nu nog steeds, alleen krijgt ie nu een klein beetje thee ipv de fles (is inmiddels 2). Maar hij heeft dit ritme gewoon nodig om in zijn “ik moet gaan slapen” mode te komen.

Overdag wilde hij ook niet vaak slapen. Ik ging vaak ff een stukje met m lopen buiten. Deze periode is daar heerlijk voor, lekker fris windje, heerlijk!
En dan daarna op bed leggen.

Hoe of wat met het laten huilen is voor iedereen verschillend. Ik heb t maanden geprobeerd, erheen, paar minuten weg. Boven wat doen, er naast blijven zitten. Niks hielp. En ik kon echt niet tegen dat huilen ik vond het zielig en wilde hem t liefst de hele tijd bij me hebben, maar ik liep ook op mn end. En als ik hem pakte dan vond ie t allemaal weer heel gezellig.
Uiteindelijk toch een keer laten liggen, en ja de eerste dag duurde het best even, maar hij viel wel in slaap. Dit hebben we een paar dagen gedaan en zo in ene was het over.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ons zoontje het huilen voor het slapen een hele tijd heeft gedaan. Het was voor hem een soort prikkelverwerking. En ik vind ook wel dat er verschil zit tussen huilen (een beetje piepen/jammeren) en helemaal overstuur zijn.

Probeer in ieder geval zelf relaxed te blijven, want als jij gaat stressen voelt je zoontje het ook.

Heel veel succes en ze gaan echt vanzelf goed slapen!
Bedankt voor je tips, ga ik zeker mee nemen dank je wel!! ha ha, ja uiteindelijk wel zeggen ze hè lol
Alle reacties Link kopieren
Saloua schreef:
27-10-2020 11:49
ja, precies! ik wil hem idd nu niet iets 'aanleren' wat er nooit is geweest: samen overdag slapen. Ik denk dat hij ook ergens nog behoefte heeft aan melk idd want vaak slaapt hij daarna wel meteen weer door tot in de ochtend. Wel lastig dat er dan op het kdv wordt aangegeven dat juist niet te doen omdat hij dan elke nacht daardoor wakker wordt. Maar ik heb liever natuurijk een kind wat meteen doorslaapt en een kind wat gewoon een gevuld maagje heeft. Dank je wel!
Wat kdv aangeeft is onzin.
Kinderen kunnen geweldig slapen en op kdv niet en andersom.
Ga dingen proberen die bij jou passen dan is de kans op slagen meteen een stuk hoger!
Alle reacties Link kopieren
Lang leve de ellendige sprong rondom 1 jaar. Plus de snelle fysieke ontwikkeling (ze gaan vaak lopen) én tanden/kiezenleed.

Denk dat je er doorheen moet.. Wellicht 1 slaapje proberen. Of.. in de ochtend een half uur laten slapen zodat er nog een goed middagdutje volgt. Aangezien het middagdutje het belangrijkste is.

Verder niet teveel veranderen en geen nieuwe slaap associaties introduceren.

Snuggles and dreams was al genoemd zie ik, zeker fijn voor het aanhouden van een ritme.

Hier is dochter net 1 jaar en slapen ook even lastig..
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/vtech-baby-mag ... 072638158/

Deze bedoel ik.
Je hebt ook een popjes variant.
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven