Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)

27-06-2020 13:12 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..

Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).

Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".

Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.

De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.

Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Uit het oogpunt van gelijkheid vind ik het tamelijk bizar dat een kind

En de achternaam
En de voornaam

Van papa krijgt

Maar misschien ben ik ouderwets?
Voornu schreef:
27-06-2020 16:02
Dit. En waatom de lijn van de ( groot) vader volgen, ipv de lijn van de moeder.

Achternaam moet zeker ook de naam van vader worden?
2e kind, dus ze kunnen niet meer kiezen ;-)
Ik heb er wel mee "gedreigd" voor zoon :-D maar vriend wilde dat niet (ik wilde ook vaders achternaam hoor) dus ik kreeg mijn veto over de vernoeming.
Westerpaviljoen schreef:
27-06-2020 16:08
Uit het oogpunt van gelijkheid vind ik het tamelijk bizar dat een kind

En de achternaam
En de voornaam

Van papa krijgt

Maar misschien ben ik ouderwets?

Je hebt volkomen gelijk.
herfstappeltaart schreef:
27-06-2020 16:11
Je hebt volkomen gelijk.
Dank u wel

Ik verbaas me soms over de keuzes van achternamen (heb zelf mijn zoon de achternaam van mijn vrouw gegeven maar goed).
Ik heb dezelfde voornaam als mijn Oma, was ook traditie in de familie, zelf heb ik voor de kinderen namen van oma's en achtergrootoma's als 2e en 3e naam (in Frankrijk heb je vaak 3 officiële voornamen) gebruikt maar niet al 1ste voornaam. Anders kijken hoe de naam herman in een andere taal geschreven of gebruikt wordt? Als het een meisje wordt, krijgt het dan jouw voornaam of de naam van een van de oma's?? dat kan ook een argument zijn natuurlijk waarom voor een jongen el en een meisje niet? Geniet nog van je zwangerschap!
Ik vind het ook best gek dat vaders kant van de familie volgens velen ‘recht’ heeft op voor (Of in elk geval 2e en 3e)namen en achternaam..

Mijn kinderen hebben de achternamen van mijn vriend. Dat vond ik al best een groot ding. Eerste namen hebben we samen gekozen en tweede naan (zoon) en tweede en derde naam (dochter) zijn vernoemd naar mijn familie. Ik zou het anders echt een overkill vinden..
Ik ken een stel die afgesproken hadden dat het geslacht van het eerste kind zou bepalen welke achternaam de kinderen zouden krijgen. Bij een meisje de achternaam van de moeder, bij een jongen de achternaam van de vader.
Merl0t schreef:
27-06-2020 16:07
Haha!

Ik zou het sowieso niet hebben gedaan, dat vernoemen. Maar ben werkelijk verbaasd dat meisjes er domweg niet in mee worden genomen.
Volgens mij was het traditie om meisjes te vernoemen naar de moeder van de moeder.

Heb daar wel eens een podcast over gehoord.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/aangenaam
Is podcast nr 5. Ik zie nu dat nr 1 over Herman gaat!
Soldanella schreef:
27-06-2020 16:30
Volgens mij was het traditie om meisjes te vernoemen naar de moeder van de moeder.

Heb daar wel eens een podcast over gehoord.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/aangenaam
Is podcast nr 5. Ik zie nu dat nr 1 over Herman gaat!
Ik ben zelf zo'n (tweede) meisje wat keurig vernoemd is naar de moeder van vader.

Maar dat lees ik bij TO niet terug, daar is pas de discussie als er een zoon komt, want daar is de naam belangrijk van. En die discussie vervalt als het geen zoon is.
Hips, hopsakee en pierlala.
Merl0t schreef:
27-06-2020 16:44
Ik ben zelf zo'n (tweede) meisje wat keurig vernoemd is naar de moeder van vader.

Maar dat lees ik bij TO niet terug, daar is pas de discussie als er een zoon komt, want daar is de naam belangrijk van. En die discussie vervalt als het geen zoon is.
Het eerste kind is al vernoemd naar schoonmoeder.
Vervolgens moet tweede naar schoonvader en de achternaam van schoonfamilie hebben ze ook al.
Rosalind schreef:
27-06-2020 15:14
Werkelijk? De namen van je eventuele toekomstige kinderen bespreken voor je gaat trouwen??

Mijn man heeft dezelfde naam als zijn vader. Wij hebben een zoon, en die heeft een andere naam gekregen. Geen idee of schoonvader dat erg vond, ik heb er nooit iets over gehoord.
In jullie geval zou ik de naam als tweede naam gebruiken. Maar begrijp ik goed dat het Herman Paul is, dus twee voornamen en geen Herman-Paul dubbele naam? Is alleen Herman als tweede gebruiken dan niet genoeg?
Je kind een naam geven die afgeleid is van Herman zou ik niet doen. Grote kans dat er een naam uit komt die je niet geweldig vindt en waarmee de schoonfamilie niet echt tevreden is want het is tenslotte geen Herman.
Ja daar zit ik ook aan te denken gewoon alleen herman als tweede naam. Maar om eerlijk te zeggen in dat geval kunnen we net zo goed ook een andere tweede naam kiezen (mijn vaders idd!) want dan is de traditie sowieso verbroken
Quincy2 schreef:
27-06-2020 16:46
Het eerste kind is al vernoemd naar schoonmoeder.
Vervolgens moet tweede naar schoonvader en de achternaam van schoonfamilie hebben ze ook al.

Dus de familie van de vrouw telt helemaal niet mee? Hier zou ik dus echt niet in meegaan.
Want denken die schoonouders wel niet zeg!
Aardvarkje schreef:
27-06-2020 16:50
Ja daar zit ik ook aan te denken gewoon alleen herman als tweede naam. Maar om eerlijk te zeggen in dat geval kunnen we net zo goed ook een andere tweede naam kiezen (mijn vaders idd!) want dan is de traditie sowieso verbroken

Ga voor wat je wil. Je schoonouders hebben niks te eisen en hebben veel te veel noten op hun zang.
Aan jouw familie denken ze blijkbaar niet eens.
Wij hebben het niet gedaan. In man zijn familie ging het ook al zeven generaties ofzo zo dat de oudste zoon de naam van zijn vader kreeg.

Tweede naam vonden wij geen optie, dan wijk je alsnog van de traditie af, dan kan je het net zo goed niet doen.

M’n schoonvader loopt weg met onze zoon dus zo probleem was het niet haha.
Merl0t schreef:
27-06-2020 16:44

Kan ook zijn dat ze bij een meisje verwachten dat het naar de moeder van TO wordt vernoemd, dus dan beginnen ze er niet over. Dat is dan iets van de andere kant.
Maar het lijkt mij eerder dat ze daar niet zo bij stil staan, omdat die namentraditie van vader op zoon in hun familie blijkbaar als belangrijk gevoeld wordt.
Aardvarkje schreef:
27-06-2020 16:50
Niet helemaal.

Volgens traditie vernoem je een meisje naar de moeder van de vrouw en een jongetje naar de vader van de man.

Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat je schoonmoeder al vernoemd is, dan zou ik hier korte metten mee maken als je de naam echt niet leuk vindt, dan wordt de volgende vernoeming dus voor één van jouw ouders.

Wij hebben om die reden mijn moeder en schoonmoeder vernoemd als tweede en derde naam. Van huis uit katholiek dus dat werd keurig geaccepteerd. Op zich ook geen probleem om wat oude namen een beetje in ere te houden. Zolang ik mijn dochter maar kan roepen met de naam die ik leuk vind.
(Pech voor haar, zij vindt hem minder ;-D ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Soldanella schreef:
27-06-2020 14:43
Als je een variant kiest zou ik er niet van uit gaan dat de schoonfamilie daarmee het gevoel heeft dat de traditie wordt voortgezet. Ik ken in ieder geval iemand wiens schoonouders verontwaardigd waren toen hun kleinzoon Kris bleek te heten in plaats van Krelis. Doe dat dus alleen als je het zelf ook echt een mooie naam vindt. En anders gewoon 3 namen.
Krelis!! Haha! Wat flauw dat ze niet voor Krelis hebben gekozen.
Vreselijk. Afgezaagd, verplicht en ook nog eens onhandig. Ik zou het m’n kind niet aan doen. En serieus de naam ook nog eens, Herman. Dan denk ik echt aan een oude vent. Herman, Jaap en Henk. En eventueel een tweede zoon krijgt dan wel een hippe leuke gekozen naam? Ben je mooi klaar mee als je de eerste bent.
Een dochter hoort niet naar je schoonmoeder te worden vernoemt maar naar jou moeder.
Een zoon naar je schoonvader.
En waarom niet als tweede naam??
sorry
Soldanella schreef:
27-06-2020 15:34
Dat ze in het buitenland geen roepnamen kennen wist ik ook niet maar het verbaast me wel. De oma van een Engelse vriendin van mij heette Dot, maar officieel iets heel anders, Violet of zoiets. Maar dat was dan blijkbaar een uitzondering.
Ik ken echt heel veel mensen in het buitenland die Dicky, Chuck, Bubba, Sacha, Bessie en Poppy heten, als varianten op Charles, Alexander, Elizabeth etc., die zo niet in hun paspoort heten. Maar hoewel dat wel meer het niveau van een bijnaam heeft, gaan ze wel zo door het dagelijks leven.
rumforviva schreef:
27-06-2020 17:58
Ik ken echt heel veel mensen in het buitenland die Dicky, Chuck, Bubba, Sacha, Bessie en Poppy heten, als varianten op Charles, Alexander, Elizabeth etc., die zo niet in hun paspoort heten. Maar hoewel dat wel meer het niveau van een bijnaam heeft, gaan ze wel zo door het dagelijks leven.
In het zuiden van ons land kregen kinderen vroeger een serie doopnamen, staan ook alleen met die namen ingeschreven en hebben daarnaast een roepnaam die totaal kan afwijken van de eerste doopnaam.
Op het geboortekaartje stond dan: ze heet Antonia, Cecilia, Maria, we noemen haar Fridolientje.
En als zoon dan straks zelf op een leeftijd is dat hij kinderen gaat krijgen weer dit hele gedoe, want opa (jouw man) en eventueel overgrootopa (als die nog leeft) verwachten dat ook hij de familietraditie voortzet?
Kies gewoon een leuke naam voor je kind, zonder verplichtingen.
rumforviva schreef:
27-06-2020 17:58

Een bijnaam (nickname) is nog wat anders dan een roepnaam.
Soldanella schreef:
27-06-2020 15:34
Dat ze in het buitenland geen roepnamen kennen wist ik ook niet maar het verbaast me wel. De oma van een Engelse vriendin van mij heette Dot, maar officieel iets heel anders, Violet of zoiets. Maar dat was dan blijkbaar een uitzondering.
Dat is vaak een nickname, bijnaam. Op school ed zal zij gewoon met Violet aangesproken zijn.
Denk maar aan bv Keesie, Jannebal etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven