Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)
zaterdag 27 juni 2020 om 13:12
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
zaterdag 27 juni 2020 om 15:28
Wij hebben soortgelijk meegemaakt. Vriend wilde graag de traditienaam doorgeven of een verbastering ervan. Ik ben vanaf het eerste moment heel duidelijk geweest dat ik dit niet wilde. Ik vond het een lelijke naam en ook de verbastering was niet mijn keuze.
Zowel vriend als schoonouders heb ik meteen gezegd dat de traditie werd doorbroken. Vonden ze jammer, ook vriend, maar doordat ik duidelijk ben geweest, konden ze langzaam aan het idee wennen.
Uiteindelijk heeft ons kind een leuke voornaam/roepnaam gekregen en als 2e en 3e naam de namen van de opa's. Ik wilde mijn vader nl niet passeren.
Ik ben héél blij dat wij niet de vernoeming als roepnaam hebben gedaan!
Bij andere familie was opa teleurgesteld dat hij niet goed genoeg was vernoemd. Was ook een verbastering.
Mijn tips... volg je gevoel, jullie (dus jij ook!) moeten beiden de naam écht mooi vinden en erachter staan
En wees direct duidelijk! Naar zowel vriend als schoonvader. Dat voorkomt verwachtingen en teleurstelling. Want stiekem denk ik dat je vriend nog hoop heeft dat je wel bijdraait.
Zowel vriend als schoonouders heb ik meteen gezegd dat de traditie werd doorbroken. Vonden ze jammer, ook vriend, maar doordat ik duidelijk ben geweest, konden ze langzaam aan het idee wennen.
Uiteindelijk heeft ons kind een leuke voornaam/roepnaam gekregen en als 2e en 3e naam de namen van de opa's. Ik wilde mijn vader nl niet passeren.
Ik ben héél blij dat wij niet de vernoeming als roepnaam hebben gedaan!
Bij andere familie was opa teleurgesteld dat hij niet goed genoeg was vernoemd. Was ook een verbastering.
Mijn tips... volg je gevoel, jullie (dus jij ook!) moeten beiden de naam écht mooi vinden en erachter staan
En wees direct duidelijk! Naar zowel vriend als schoonvader. Dat voorkomt verwachtingen en teleurstelling. Want stiekem denk ik dat je vriend nog hoop heeft dat je wel bijdraait.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:28
ExodusRedux schreef: ↑27-06-2020 15:27In elk formulier in het buitenland staat ook dat je je eerste voornaam moet schrijven. Een veld “roepnaam” bestaat niet eens.
Nee, omdat 'roepnaam' alleen iets is wat in Nederland bekend is.
Ook onze buurlanden kennen het niet.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:30
lenthe_ schreef: ↑27-06-2020 15:28Mijn tips... volg je gevoel, jullie (dus jij ook!) moeten beiden de naam écht mooi vinden en erachter staan
Inderdaad.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:31
Ja maar de situatie is voor TO al moeilijk genoeg en ze wonen toch in NL. Dan kan je ook gewoon kiezen wat hier het beste is voor iedereen en op de koop toe nemen dat het heel misschien ooit iets lastiger wordt in het buitenland. Wat dus ook per land verschilt. je kan niet overal rekening mee houden
zaterdag 27 juni 2020 om 15:34
Dat ze in het buitenland geen roepnamen kennen wist ik ook niet maar het verbaast me wel. De oma van een Engelse vriendin van mij heette Dot, maar officieel iets heel anders, Violet of zoiets. Maar dat was dan blijkbaar een uitzondering.
soldanella wijzigde dit bericht op 27-06-2020 15:35
11.83% gewijzigd
zaterdag 27 juni 2020 om 15:34
Uiteraard kan je niet met alles rekening houden.yukon schreef: ↑27-06-2020 15:31Ja maar de situatie is voor TO al moeilijk genoeg en ze wonen toch in NL. Dan kan je ook gewoon kiezen wat hier het beste is voor iedereen en op de koop toe nemen dat het heel misschien ooit iets lastiger wordt in het buitenland. Wat dus ook per land verschilt. je kan niet overal rekening mee houden
Ik zou gaan voor Lucas Herman Paul de Vries. Zodat de roepnaam hetzelfde is als de eerste voornaam en toch vernoeming als dat zo nodig is.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:35
Exacto. Je kan niet overal rekening mee houden, sterker nog; je hoeft niet te kiezen wat het best is voor “allemaal”. Schoonouders hebben pech, TO vind Herman een lelijke naam.yukon schreef: ↑27-06-2020 15:31Ja maar de situatie is voor TO al moeilijk genoeg en ze wonen toch in NL. Dan kan je ook gewoon kiezen wat hier het beste is voor iedereen en op de koop toe nemen dat het heel misschien ooit iets lastiger wordt in het buitenland. Wat dus ook per land verschilt. je kan niet overal rekening mee houden

zaterdag 27 juni 2020 om 15:36
yukon schreef: ↑27-06-2020 15:31Ja maar de situatie is voor TO al moeilijk genoeg en ze wonen toch in NL. Dan kan je ook gewoon kiezen wat hier het beste is voor iedereen en op de koop toe nemen dat het heel misschien ooit iets lastiger wordt in het buitenland. Wat dus ook per land verschilt. je kan niet overal rekening mee houden
We leven in een zeer internationale en steeds kleiner wordende wereld. Daar kan je anno 2020 best rekening mee houden.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:37
Schoonouders geven de achternaam al door, denk ik.
Herman Paul Jansen zal wel niet de bedoeling zijn als opa Herman Paul de Vries heet.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:37
ExodusRedux schreef: ↑27-06-2020 15:34Ik zou gaan voor Lucas Herman Paul de Vries. Zodat de roepnaam hetzelfde is als de eerste voornaam en toch vernoeming als dat zo nodig is.
Inderdaad. Dit zou ook mijn keuze zijn. Roepnaam hetzelfde als eerste naam.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:39
Echt goed dat jij voet bij stuk hebt weten te houden.
Maar dat TO duidelijk moet zijn tegen haar schoonvader, dat vind ik wel een lastige. Want ik vind dat schoonvader hier helemaal niets mee te maken heeft. Ik vind zijn gedrag bizar ongepast! Het idee alleen al dat hij al in de datingfase tegen TO heeft gezegd welke naam een eventueel kind moet gaan dragen

zaterdag 27 juni 2020 om 15:44
Poppy_del_Rio schreef: ↑27-06-2020 15:39Echt goed dat jij voet bij stuk hebt weten te houden.
Maar dat TO duidelijk moet zijn tegen haar schoonvader, dat vind ik wel een lastige. Want ik vind dat schoonvader hier helemaal niets mee te maken heeft. Ik vind zijn gedrag bizar ongepast! Het idee alleen al dat hij al in de datingfase tegen TO heeft gezegd welke naam een eventueel kind moet gaan dragen![]()
Daarom dat ik me afvroeg waarom TO dit niet met haar man heeft besproken voordat ze gingen trouwen of aan kinderen beginnen.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:48

zaterdag 27 juni 2020 om 15:57
Poppy_del_Rio schreef: ↑27-06-2020 15:39Echt goed dat jij voet bij stuk hebt weten te houden.
Maar dat TO duidelijk moet zijn tegen haar schoonvader, dat vind ik wel een lastige. Want ik vind dat schoonvader hier helemaal niets mee te maken heeft. Ik vind zijn gedrag bizar ongepast! Het idee alleen al dat hij al in de datingfase tegen TO heeft gezegd welke naam een eventueel kind moet gaan dragen![]()
Vind ik ook.
zaterdag 27 juni 2020 om 16:01
zaterdag 27 juni 2020 om 16:01
Nee hoor, in mijn schoonfamilie worden meisjes soms ook naar opa vernoemd.
Ik heb al heel snel de namentraditie gehoord want iedereen is er heel trots op. Daarom heb ik al snel laten weten dat ik dat niet wilde voor onze zoon. Tuurlijk, opa heeft er niks mee te maken hoe kleinkind gaat heten, maar hij heeft zeker hoop! Daarom kun je maar beter duidelijk zijn om zo commentaar of teleurstellingen in de kraamweek te voorkomen.
En schoonouders vomden het zo leuk dat we toch een vernoeming als 2e naam hadden... ze hadden er namelijk niet op gerekend en waren verrast

zaterdag 27 juni 2020 om 16:02
Dit. En waatom de lijn van de ( groot) vader volgen, ipv de lijn van de moeder.
Achternaam moet zeker ook de naam van vader worden?