Zorgen kdv

02-12-2019 12:21 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen over ons kinderdagverblijf. Graag jullie check of ik gewoon een overbezorgde moeder ben of dat ik hier wat mee moet.

Mijn kind gaat al naar dit kdv sinds 3 maanden. Dat ging altijd goed, maar sinds kort is er veel veranderd. Veel nieuwe leidsters, regelmatig invallers en de groep is uitgebreid van 12 naar 16 kinderen. Hierdoor lijkt het overzicht kwijt en gaan er vaker dingen 'mis'. Voorbeelden:
- mijn kind drinkt vaak veel te weinig. Als in: minder dan de helft van wat ze op een dag moet drinken.
- toen ik laatst een flesje gekolfde melk uit de warmer kreeg, was deze gloeiend heet (borstvoeding mag niet heter dan lichaamstemperatuur). Bovendien kreeg ze deze met een 3 speen ipv een 1 speen. Geen wonder dat kind niet drinkt! De speen van een ander kind gekregen dus en bovendien een veel te heet (gevaarlijk heet) flesje. De reactie van de leidster: o, dus daarom zit er een temperatuurbegrenzer op de warmer.
- kind wordt regelmatig ingebakerd terwijl we dit niet willen (gevaarlijk als kindjes al kunnen draaien).
- kind lijkt veel tijd in de wipper door te brengen (slecht voor het ruggetje)
- regelmatig dag verslagen van een ander kind of helemaal niet of verslagen die niet kunnen kloppen.
- kind is de afgelopen maanden niet naar buiten geweest.
- het is er vies. Spenen e.d. geven ze mijn kind direct van de vieze vloer.

Kind vindt het wel fijn op de opvang en lacht als we kind ophalen. Hoewel eenkennig, wordt er wel iedere ochtend naar de leidsters gelachen. Ik maak me door het bovenstaande wel zorgen. Is dat terecht? En wat kan ik doen? Er zijn enorme tekorten in deze regio, dus een andere opvang zit er ook niet zomaar in. Graag tips!
Alle reacties Link kopieren
En hoe is het afgelopen?
Voor mij zou de meest belangrijke graadmeter toch mijn kind zijn. Veel te here flesjes kan natuurlijk niet. En inbakeren ook niet. Maar verder vind ik het wel allemaal dingen die een keer kunnen gebeuren. Ik heb niet het idee dat de sfeer er heel slecht is. Je kindje komt en gaat vrolijk naar het kdv toe. Een slechte sfeer is iets dat kindjes en zeker babies vaak goed aanvoelen, en dan krijg je echt een ander kindje thuis (ervaring mee!)
Alle reacties Link kopieren
Sommigen trekken het verhaal in twijfel, maar dit soort dingen gebeuren echt hoor. Bij de 3 kdvs waar ik heb gewerkt, kwamen dit soort dingen ook voor. Óók het inbakeren van baby's zonder toestemming.

Mijn dochter gaat ook naar het kdv. Ze zullen me wel een bemoeial vinden, maar ik geef het wel altijd aan als ik 'misverstanden' zie.
Alle reacties Link kopieren
Of je per 16 kinderen volstaat met 3 leidsters, ligt aan het aantal baby's in de groep. Hoeveel baby's zijn er to?
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
07-12-2019 07:34
Sommigen trekken het verhaal in twijfel, maar dit soort dingen gebeuren echt hoor. Bij de 3 kdvs waar ik heb gewerkt, kwamen dit soort dingen ook voor. Óók het inbakeren van baby's zonder toestemming.

Mijn dochter gaat ook naar het kdv. Ze zullen me wel een bemoeial vinden, maar ik geef het wel altijd aan als ik 'misverstanden' zie.
Ik geloof het ook zo. Heb bij ons kdv ook vaak het idee dat er gewoon teveel kinderen op de groep zitten, ook al houden ze zich aan de regels. Maar een klein lokaal met 3 baby's en 1 leidster is wel anders dan 9 baby's met 3 leidsters. Het is gewoon vol en onoverzichtelijk en mijn baby vindt dat spannend, dus gaat huilen. Hij zal de enige niet zijn. Fijn dat jouw baby het wel leuk heeft op het kdv! Ik denk ook dat je even eenn gesprek moet aanvragen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als er zoveel mis gaat, zou ik contact opnemen met OF de verantwoordelijk manager/directie OF meteen een melding maken bij de GGD.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou precies al deze klachten kunnen hebben geschreven. (Er vanuit gaande dat de melk niet zo heet was dat het een kind zou verbranden)
Ik ben er destijds wel over in gesprek gegaan. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed meer weet hoe dat daarna verder ging. Ik heb het grootste gedeelte van de tijd daarna in mijn geheugen geblokt, omdat er toen pas echt iets traumatisch gebeurde op dat kdv.
Zo’n gewisselde speen, beetje vuil, iets te warme borstvoeding... ach... daar krijgen ze weerstand van. Ik denk dat je het groter maakt dan het is.
Alle reacties Link kopieren
mupke80 schreef:
02-12-2019 22:13
Als je niet wil dat je kindje ingebakerd wordt, niet mee instemmen. De ene ouder vind het fijn, de ander niet. Maar ze mogen het je echt niet opleggen. Bakeren ze je kind in zonder toestemming en de GGD komt, zullen ze een grote boete krijgen en een slecht rapport..
Want als ‘de GGD’ komt, let hij/zij hierop? Een groot probleem kun je er inderdaad mee krijgen. Op het moment dat er een groot incident plaatsvindt en dan blijkt dat het kind ingebakerd is geweest zonder toestemming. Dan moet je denken aan verstikking/wiegendood/reanimatie/overlijden. Van de GGD hoef je niet te verwachten dat ze een boete geven om deze reden na een bezoek. Ten eerste is de kans heel klein dat de inspecteur de slaapkamers ingaat en dus zal zien dat er een ingebakerd kind ligt. Dit heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt. Ten tweede weet zij natuurlijk niet wie dat kind is, als een ander ouder van een kind van ongeveer dezelfde leeftijd wel heeft getekend kunnen de leidsters dat formulier natuurlijk gewoon laten zien.

-> Even voor de duidelijkheid. Dit is een schets. Natuurlijk totaal niet oké, maar wel realistisch. Gelukkig niet binnen de kinderopvang waar ik werk.
happy__ wijzigde dit bericht op 12-12-2019 23:17
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
03-12-2019 10:04
Tja, dat is het risico van je liefste bezit uit handen geven.
Als je zelf voor je kind zorgt, gaat het precies zoals jij het wil 😉
ja want iedereen heeft de luxe van op de kap van de echtgenoot te leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven