Zorgen kdv

02-12-2019 12:21 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen over ons kinderdagverblijf. Graag jullie check of ik gewoon een overbezorgde moeder ben of dat ik hier wat mee moet.

Mijn kind gaat al naar dit kdv sinds 3 maanden. Dat ging altijd goed, maar sinds kort is er veel veranderd. Veel nieuwe leidsters, regelmatig invallers en de groep is uitgebreid van 12 naar 16 kinderen. Hierdoor lijkt het overzicht kwijt en gaan er vaker dingen 'mis'. Voorbeelden:
- mijn kind drinkt vaak veel te weinig. Als in: minder dan de helft van wat ze op een dag moet drinken.
- toen ik laatst een flesje gekolfde melk uit de warmer kreeg, was deze gloeiend heet (borstvoeding mag niet heter dan lichaamstemperatuur). Bovendien kreeg ze deze met een 3 speen ipv een 1 speen. Geen wonder dat kind niet drinkt! De speen van een ander kind gekregen dus en bovendien een veel te heet (gevaarlijk heet) flesje. De reactie van de leidster: o, dus daarom zit er een temperatuurbegrenzer op de warmer.
- kind wordt regelmatig ingebakerd terwijl we dit niet willen (gevaarlijk als kindjes al kunnen draaien).
- kind lijkt veel tijd in de wipper door te brengen (slecht voor het ruggetje)
- regelmatig dag verslagen van een ander kind of helemaal niet of verslagen die niet kunnen kloppen.
- kind is de afgelopen maanden niet naar buiten geweest.
- het is er vies. Spenen e.d. geven ze mijn kind direct van de vieze vloer.

Kind vindt het wel fijn op de opvang en lacht als we kind ophalen. Hoewel eenkennig, wordt er wel iedere ochtend naar de leidsters gelachen. Ik maak me door het bovenstaande wel zorgen. Is dat terecht? En wat kan ik doen? Er zijn enorme tekorten in deze regio, dus een andere opvang zit er ook niet zomaar in. Graag tips!
Als jij je niet oké voelt bij een opvang, dan gewoon aankaarten.
Sinds ik moeder ben heb ik een soort van extra zintuig m.b.t. kind. Ik voel het gewoon als het niet goed gaat/niet klopt.
Sommige zaken vind ik zeker niet kunnen, vooral bij baby’s hoeveelheden drinken. Dat is echt belangrijk......
Alle reacties Link kopieren
als er zo weinig kdv's zijn misschien maar gaan zoeken naar een fijne gastouder?
Lorem Ipsum
Grijskleedje31 schreef:
02-12-2019 14:37
Als jij je niet oké voelt bij een opvang, dan gewoon aankaarten.
Sinds ik moeder ben heb ik een soort van extra zintuig m.b.t. kind. Ik voel het gewoon als het niet goed gaat/niet klopt.
Sommige zaken vind ik zeker niet kunnen, vooral bij baby’s hoeveelheden drinken. Dat is echt belangrijk......
Soms drinken baby’s minder dan thuis. Ze zijn in een nieuwe omgeving, andere geluiden , drukte. En ze krijgen de fles van een ander.
turquasi schreef:
02-12-2019 14:38
als er zo weinig kdv's zijn misschien maar gaan zoeken naar een fijne gastouder?
Daar heb je helemaal geen 4 ogen beleid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kind voor iets minder weggehaald bij het kdv. Leek eerst ook goed te gaan en ineens veranderde dat. Vertrouwen was weg dus gestopt en een andere oplossing gezocht
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties die meedenken. Bieslook en mupke: zo ga ik het aanpakken denk ik. Fijn dat jullie meedenken over wat ik wel en niet van de opvang mag verwachten. Naar buiten is niet zo belangrijk en moet ik me dus bij neerleggen. Maar dat ze weten hoe ze om moeten gaan met moedermelk had ik wel verwacht ja en dat is dus ook realistisch. De te warme melk heeft ze overigens niet gedronken, toen ik een heet flesje kreeg heb ik dat natuurlijk niet gegeven. En speen scheen wel uit de sterilisator te komen (dat zeiden ze althans), dus zal niet acuut gevaarlijk zijn geweest, maar hadden ze wel in de gaten moeten houden. Voor inbakeren is er een formulier, maar dat heb ik dus niet getekend omdat ik het gevaarlijk vind (en ja, dat levert bij een ggd controle problemen op, maar dat mag van mij want ik wil het echt niet).
De combi van nieuwe leidsters en sinds kort zo'n hele grote groep lijkt gewoon niet goed te gaan. En ja, het zijn er echt 16 in een verticale groep met 3 leidsters. Dat mag dus kennelijk gewoon.
Linetteles schreef:
02-12-2019 14:40
Dank voor de reacties die meedenken. Bieslook en mupke: zo ga ik het aanpakken denk ik. Fijn dat jullie meedenken over wat ik wel en niet van de opvang mag verwachten. Naar buiten is niet zo belangrijk en moet ik me dus bij neerleggen. Maar dat ze weten hoe ze om moeten gaan met moedermelk had ik wel verwacht ja en dat is dus ook realistisch. De te warme melk heeft ze overigens niet gedronken, toen ik een heet flesje kreeg heb ik dat natuurlijk niet gegeven. En speen scheen wel uit de sterilisator te komen (dat zeiden ze althans), dus zal niet acuut gevaarlijk zijn geweest, maar hadden ze wel in de gaten moeten houden. Voor inbakeren is er een formulier, maar dat heb ik dus niet getekend omdat ik het gevaarlijk vind (en ja, dat levert bij een ggd controle problemen op, maar dat mag van mij want ik wil het echt niet).
De combi van nieuwe leidsters en sinds kort zo'n hele grote groep lijkt gewoon niet goed te gaan. En ja, het zijn er echt 16 in een verticale groep met 3 leidsters. Dat mag dus kennelijk gewoon.
Hoe weet jij van het bestaan van het formulier ? Ouders geven zelf aan dat ze willen inbakeren . Dan teken je het formulier.
Met 3 mag je inderdaad wel met 16.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben geprobeerd ons te overtuigen van inbakeren, inclusief formulier. Maar daar zijn we dus niet mee akkoord gegaan. Daarna hebben we kind toch een paar keer ingebakerd aangetroffen bij ophalen. En dat vind ik dus niet ok.
anoniem_393231 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 14:51
Reden: Geslacht kind verwijderd ivm herkenbaarheid
1.76% gewijzigd
Calypso- schreef:
02-12-2019 14:05
Dit.
Geloof er geen hol van.
Hoezo niet? Ik heb stage gelopen op kdv. Kan nog gekker hoor.
bieslookje schreef:
02-12-2019 14:07
Ik zou de punten bespreekbaar maken in een gesprek wat apart plaatsvind van de breng en haal momenten. Je zou dit eerst eens met de leidsters kunnen doen, maar als dit niet vaste leidsters zijn zou ik een gesprek met de manager inplannen.

Niet naar buiten, jammer, maar kan op sommige leeftijden eerder voorkomen omdat ze bijvoorbeeld slapen als andere kinderen naar buiten gaan.

Een vieze speen geven....niet fijn, maar niet heel ernstig.

Dat van die te hete melk vind ik wel een dingetje, niet vanwege die voedingstoffen, want dat kan een keer niet veel kwaad, wel vanwege het kunnen verbranden tijdens het drinken.
Heb je een idee waarom ze te weinig drinkt? Wordt het niet aangeboden of is je kind sneller afgeleid en drinkt het per voeding minder?

Inbakeren zou ik zeer zeker niet willen als je kind kan draaien. Hoe oud is je kind? Heb je ooit toestemming gegeven om in te bakeren?

Verslagen van een verkeerd kind is vervelend. Hoe weet je dat verslagen over je eigen kind niet kunnen kloppen?
Bij speen ging het ook om de grootte van het gat die anders was!
En fijn een verbrandde mond of slokdarm
Alle reacties Link kopieren
Er werken hier een aantal mensen die reageren in de kinderopvang. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanvliegen? Het lijkt geen onwil, maar vooral gebrek aan overzicht met een nieuw team leidsters en een erg grote groep. Op zich zijn de leidsters heel lief en zorgzaam en doen ze echt wel hun best, maar in alle drukte gaan er dus wel erg veel dingen fout. Dat zou ik dus graag veranderen.
Voor het beeld (weet niet of dat uitmaakt?): Het is een wat grotere opvang met meerdere groepen die onder een grote keten valt. Op de groep van mijn kind staan 4 leidsters, waarvan er in wisselende combinaties 3 op een dag zijn. Wel dus veel invallers de laatste tijd.
Liefst kom ik er met de opvang uit, want er zijn waanzinnige wachtlijsten in deze regio en ik heb dus geen alternatief. Maar ik zou dus wel dingen anders willen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe warm was dat flesje? Warmer dan jij denkt dat moedermelk mag zijn, of zo warm/heet dat kind zich verbrand? In het eerste geval kan het nog overbezorgd zijn, in het tweede natuurlijk niet. En dat heeft dan ook niks met invaller te maken etc, iedere idioot weet dat je een kind geen drinken moet geven waar het zich aan kan verbranden. Dat weet een invaller dus ook.
Dat inbakeren zou ik ook heel boos van worden. Zoals je leest is dat nogal bijzonder om te doen op een kdv, en als de ouders hebben aangegeven dat niet te willen, kan het echt echt echt niet.

Wat betreft speen, tja, zodra ze zelf kunnen kruipen gaan ze die zelf ook uitwisselen. Dat doen ze nou eenmaal, dus dat laat ik maar. Volgens mij gaan ze bij ons momenteel ook niet veel naar buiten, groep heeft heel veel jonge babies en het is flink koud. Maar mijn kind loopt ook nog niet, en ik vind buiten rondkruipen nu ook niet per se een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Linetteles schreef:
02-12-2019 19:53
Er werken hier een aantal mensen die reageren in de kinderopvang. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanvliegen? Het lijkt geen onwil, maar vooral gebrek aan overzicht met een nieuw team leidsters en een erg grote groep. Op zich zijn de leidsters heel lief en zorgzaam en doen ze echt wel hun best, maar in alle drukte gaan er dus wel erg veel dingen fout. Dat zou ik dus graag veranderen.
Voor het beeld (weet niet of dat uitmaakt?): Het is een wat grotere opvang met meerdere groepen die onder een grote keten valt. Op de groep van mijn kind staan 4 leidsters, waarvan er in wisselende combinaties 3 op een dag zijn. Wel dus veel invallers de laatste tijd.
Liefst kom ik er met de opvang uit, want er zijn waanzinnige wachtlijsten in deze regio en ik heb dus geen alternatief. Maar ik zou dus wel dingen anders willen.
Ik zou gewoon rustig mijn zorgen uiten tijdens een gesprek. Ook al zou er veel inval zijn, moet alles volgens de regels gaan. Op mijn locatie ( ik werk ook voor een grote organisatie) ligt een map voor invallers. Daar staan kort de belangrijkste dingen in uitgelegd. Verder laat ik ze als ze binnen komen eerst de iPad lezen, daar staan alle bijzonderheden van kinderen in.
Belabgrijke dingen zoals medicijnen etc doen de vaste leidsters zelf. Verschonen, boekjes lezen etc mogen inval leidsters wel doen.
Als ze wat vaker geweest zijn, kunnen ze steeds meer dingen oppakken.
Mocht het gesprek niet werken, zou ik toch een gesprek met de leidinggevende willen. Die moet de boel daar goed aansturen en weer misschien niet wat er gebeurd.

Als je niet wil dat je kindje ingebakerd wordt, niet mee instemmen. De ene ouder vind het fijn, de ander niet. Maar ze mogen het je echt niet opleggen. Bakeren ze je kind in zonder toestemming en de GGD komt, zullen ze een grote boete krijgen en een slecht rapport..

De groep waar ik werk( ook een verticale groep) mag ook tot 16 kinderen. Hangt van de grote van de groepsruimte af. Ze berekenen zoveel vierkante meter per kind.
Succes, hopelijk komen jullie er uit.
Alle reacties Link kopieren
Calypso- schreef:
02-12-2019 14:43
Hoe weet jij van het bestaan van het formulier ? Ouders geven zelf aan dat ze willen inbakeren . Dan teken je het formulier.
Met 3 mag je inderdaad wel met 16.
Ouders krijgen bij ons deze formulieren mee met een intake gesprek. Staat ook buikligging etc op. Kunnen ze er alvast overna denken.
Lezen jullie wel? Kind krijgt een ander nummer flessenspeen met ander gat waardoor ze minder drinkt!
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
02-12-2019 23:34
Lezen jullie wel? Kind krijgt een ander nummer flessenspeen met ander gat waardoor ze minder drinkt!
Nee, kind kreeg een keer een verkeerde speen. Er staat nergens dat dat vaker/altijd gebeurt, en ook niet dat ze daardoor te weinig drinkt. Dat kan heel veel oorzaken hebben. Mijn kind dronk ook altijd veel minder op het kdv, zonder dat ze daar iets verkeerd deden. Waarschijnlijk was ze te afgeleid of iets dergelijks. Ze is inmiddels 1, en nog steeds drinkt ze het grootste deel van haar vocht thuis. Dat kan prima, als ze het maar binnenkrijgt. Helemaal niks is natuurlijk niet goed, als het 35 graden is moet je oppassen, maar een stuk minder dan thuis kan niet per se kwaad.
nausicaa schreef:
02-12-2019 23:53
Nee, kind kreeg een keer een verkeerde speen. Er staat nergens dat dat vaker/altijd gebeurt, en ook niet dat ze daardoor te weinig drinkt. Dat kan heel veel oorzaken hebben. Mijn kind dronk ook altijd veel minder op het kdv, zonder dat ze daar iets verkeerd deden. Waarschijnlijk was ze te afgeleid of iets dergelijks. Ze is inmiddels 1, en nog steeds drinkt ze het grootste deel van haar vocht thuis. Dat kan prima, als ze het maar binnenkrijgt. Helemaal niks is natuurlijk niet goed, als het 35 graden is moet je oppassen, maar een stuk minder dan thuis kan niet per se kwaad.
Dat staat er echt wel!
Staat dat ze nr 3 kreeg ipv 1!!
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
02-12-2019 23:59
Staat dat ze nr 3 kreeg ipv 1!!
1x ja, er staat niet dat dat structureel gebeurde.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
02-12-2019 18:36
Bij speen ging het ook om de grootte van het gat die anders was!
En fijn een verbrandde mond of slokdarm
Dat geef ik toch ook aan dat te heet niet mag? Dus waarom reageren met "fijn een verbrande mond of slokdarm"?
Alle reacties Link kopieren
Linetteles schreef:
02-12-2019 19:53
Er werken hier een aantal mensen die reageren in de kinderopvang. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanvliegen? Het lijkt geen onwil, maar vooral gebrek aan overzicht met een nieuw team leidsters en een erg grote groep. Op zich zijn de leidsters heel lief en zorgzaam en doen ze echt wel hun best, maar in alle drukte gaan er dus wel erg veel dingen fout. Dat zou ik dus graag veranderen.
Voor het beeld (weet niet of dat uitmaakt?): Het is een wat grotere opvang met meerdere groepen die onder een grote keten valt. Op de groep van mijn kind staan 4 leidsters, waarvan er in wisselende combinaties 3 op een dag zijn. Wel dus veel invallers de laatste tijd.
Liefst kom ik er met de opvang uit, want er zijn waanzinnige wachtlijsten in deze regio en ik heb dus geen alternatief. Maar ik zou dus wel dingen anders willen.
Ik denk dat je gewoon je zorgen mag uiten. Wel met een vaste leidster en anders met een manager. Of misschien juist met de manager, wellicht weet ze niet dat het zo chaotisch is of kan zijn en dat daardoor deze dingen misgaan. Wanneer gaat je kind er weer naar toe?
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat is het risico van je liefste bezit uit handen geven.
Als je zelf voor je kind zorgt, gaat het precies zoals jij het wil 😉
Droom19 schreef:
03-12-2019 10:04
Tja, dat is het risico van je liefste bezit uit handen geven.
Als je zelf voor je kind zorgt, gaat het precies zoals jij het wil 😉
wow, wat een nuttige bijdrage!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onkunde, en dat met die wisselende leidsters is een rode vlag, niemand heeft dus het gevoel de verantwoordelijkheid te dragen en doet maar wat, dit zijn nog de punten die je zelf hebt gemerkt dus zal er wel meer aan de hand zijn wat je niet ziet.
Ik zou weg zijn en die dingen die misgaan plus de verschillende gezichten op de groep als reden geven aan de directie.
Wel duidelijk doorgeven anders kan er niet naar gekeken worden.
TO, wees niet zo onzeker maar vraag een gesprek aan waarin je je zorgen aankaart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven