Zorgverzekeraar & ruggeprik zonder medische indicatie

21-10-2009 17:33 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn verloskundige zou ik als zwangere vrouw kunnen vragen om een ruggeprik zonder medische indicatie. Nu heb ik bij CZ, mijn huidige zorgverzekeraar geinformeerd en zij geven aan zowel een poliklinische bevalling als een ruggeprik zonder medische indicatie niet te dekken.

Ik beval in mei en wil alles alvast geregeld hebben. Ik zit er nu aan te denken over te stappen naar een andere zorgverzekeraar, maar weet niet welke wél een poliklinische bevalling mét ruggenprik dekt zonder medische indicatie.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: wie heeft hier ervaring mee en waar kan ik terecht?

Alvast bedankt!!
Dat ligt aan je aanvullende verzekering. Dan heb je gewoon het verkeerde pakket gekozen. Die pech kun je bij elke verzekeringsmaatschappij hebben dus gewoon opletten bij wat je afsluit en niet zomaar vanuit gaan dat alles maar vergoed wordt.
quote:himalaya schreef op 21 oktober 2009 @ 18:13:

[...]

Wat een onzin! Het merendeel van de vrouwelijke wereldbevolking hééft niet eens snelle toegang tot een fatsoenlijk ziekenhuis, voor als het mis gaat. Die bevallen gewoon in hun huisje/hut/achter een boom, al dan niet met behulp van een vrouw 'die er verstand van heeft'.

Tsssss...over onzin gesproken

Zeg dan niks....
Ja, dat vind ik echt.
quote:Supersmollie1 schreef op 21 oktober 2009 @ 17:59:

[...]

Ik heb er eentje gehad, op medische indicatie, dus op advies van de arts (ik geloof niet dat ze gyn was, maar arts-assistent) en ik zou het niet snel weer doen. Dan zou ik wel echt hele ondraaglijke pijnen moeten hebben.

Grootste voordeel was het verdwijnen van de pijn, wat een heerlijkheid!

Grootste nadelen:

Ik voelde de persweeën niet goed en dat was best eng. Ik had geen idee wanneer ik moest persen.

Ik heb tijdens de zwangerschap geen vocht vastgehouden, maar na de bevalling zwol ik door het infuus dat bij de ruggeprik hoorde op, niet normaal. Ik geloof dat ik de dagen na de bevalling gemiddeld 5 liter per dag plaste voordat die enkels weer normaal werden.

Ook hield ik een blaasontsteking over aan het katheter behorende bij de ruggeprik. Ik heb nog nooit eerder een blaasontsteking gehad en vond het dus ook onzin dat de verloskundige mijn urine wilde laten controleren.

Door de antibiotica voor de blaasontsteking liepen Mini en ik spruw op.

Volgende bevalling een ruggeprik? Liever niet... maar zeg nooit nooit.

Smollie, je verhaal klinkt als het mijne de eerste bevalling. Ik wist echter zeker dat ik de volgende bevalling weer een prik wilde en dus zo geschiedde het ().

Het zal er reuze stom uit gezien hebben maar mijn mond moet van verbazing open gestaan hebben door de andere situatie deze keer: totaal andere prik met zelf doserings mogelijkheid waarbij ik geen katheter hoefde en mijn benen het gewoon nog prima deden, beetje doof gevoel in huid maar verder normaal gevoel. Ook voelde ik de weeen veel beter (enorme druk maar geen pijn) en hoefde ik dus niet te wachten op het uitwerken van de prik voor de persweeen want die voelde ik ook prima. In die ruim 3 jaar dus echt een totaal ander soort prik.
Ik heb Menzis en betaal een vast bedrag voor de niet medische poliklinische bevalling.

De ruggeprik zou ik volgens mij wel zelf moeten betalen.
quote:mischa04 schreef op 21 oktober 2009 @ 18:53:

Ik heb Menzis en betaal een vast bedrag voor de niet medische poliklinische bevalling.

De ruggeprik zou ik volgens mij wel zelf moeten betalen.

Nee hoor want Floor heeft gelijk. Zodra jij een prik krijgt (of wil, net hoe je het formuleert ) wordt je medisch en krijg je dus alles vergoed.

In mijn papieren staat ook echt niet dat ik zelf die prik wilde trouwens.
Ik heb ook alleen een bassverzekering en heb laatst gebeld wat er nou vergod wordt.

De bijdrage voor de poliklinische bevalling is 294 euro, ruggeprik is sowieso op medische indicatie en wordt dus vergoed.

Wil hier overigens ook even bij stellen dat mijn 1e reactie bij de eigen bijdrage voor de poli-bevalling was; 'We wonen toch niet in Afrika?!?;.
quote:Suze2 schreef op 21 oktober 2009 @ 18:49:

[...]

Smollie, je verhaal klinkt als het mijne de eerste bevalling. Ik wist echter zeker dat ik de volgende bevalling weer een prik wilde en dus zo geschiedde het ().

Het zal er reuze stom uit gezien hebben maar mijn mond moet van verbazing open gestaan hebben door de andere situatie deze keer: totaal andere prik met zelf doserings mogelijkheid waarbij ik geen katheter hoefde en mijn benen het gewoon nog prima deden, beetje doof gevoel in huid maar verder normaal gevoel. Ook voelde ik de weeen veel beter (enorme druk maar geen pijn) en hoefde ik dus niet te wachten op het uitwerken van de prik voor de persweeen want die voelde ik ook prima. In die ruim 3 jaar dus echt een totaal ander soort prik.

Ik kon inderdaad ook nog gewoon lopen...voelde elke wee wel maar niet als pijn. Alleen als ik over mn been wreef voelde ik dat dan weer niet. Echt heel apart! Ik heb wel met 9 vm die pomp uit moeten zetten, en toen kwamen de weeen weer met pijn terug. Grappig dat dat bij iedereen zo anders is he?

Supersmollie, ik heb uiteindelijk ook maar anderhalf uur een ruggeprik gehad, ook niet heel lang dus.
quote:Sanmi schreef op 21 oktober 2009 @ 18:21:

[...]

Onzin natuurlijk. Als je ooit bevallen bent dan kraam je dit niet zomaar uit. Daarbij... we betalen allemaal voor een zorg waar we een groot deel niet van gebruiken.Oh, ik mag van jou blijkbaar alleen een mening hebben over vergoedingen voor niet-medische zaken als je het Grote Lijden zelf hebt meegemaakt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 21 oktober 2009 @ 19:31:

[...]

Oh, ik mag van jou blijkbaar alleen een mening hebben over vergoedingen voor niet-medische zaken als je het Grote Lijden zelf hebt meegemaakt?Oh je mag er best een mening over hebben hoor. Maar als die mening gebaseerd is op onzin en lulverhalen.... dan graag voor je houden svp.
Ja, dat vind ik echt.
Riz, ik schoot in een uur van 4 naar 10 cm en toen zag iedereen op ctg dat ik persweeen had (mijn reactie: dat kan helemaal niet! Dat is pas over 6 uur....), dochters hartslag dipte namelijk op iedere wee. Na 10 minuten wachten zat ze diep genoeg en mocht ik persen: AUW! Hoofdje stond eerste wee, ik riep duw haar terug want men, dat was vlammende pijn. 2e perswee hoofdje eruit en floep schouder mee: kind geboren.

Wat ik trouwens niet snapte en wat ze me ook niet konden vertellen was waarom die prik niet als verdoving tijdens het hechten (flinke scheur) kon dienen. Ik dacht ik druk op die knop en dien mezelf nog wat toe maar dat mocht niet. Iemand enig idee? Heeft misschien te maken met de plaatselijkeid van de verdoving ofzo?
hmm, suze, interessant, weet ik zo snel ook niet, had je dit keer ook een ruggeprik? niet pijnstilling via een gewoon infuus wat je zelf kon doseren?
@Suze, maar dat is helemaal geweldig! :-)

Wist ik nog niet eens en ik moet binnenkort ook bevallen.
Wat een ontzettend domme opmerkingen kun jij maken Himalaya. En nee, zolang je het niet zelf hebt meegemaakt mag je van mij niet zon belachelijk mening geven. Doe toch normaal zeg. ga jij soms ook niet meer eten en honger lijden omdat ze dat in afrika ook hebben? Nee dus kom niet met die domme vergelijkingen aan.

Als er iets is waarbij je een verdoving zou moeten hebben is het bevallen. Of neem jij ook geen verdoving bij een wortelkanaal behandeling??? Bevallingspijn wordt onder amputatiepijn geschaard dus hou aub op over dat soort onzin.

Elninjoo het is dat ik je beter ken maar ook dat vind ik een domme opmerking. Dus alles wat je niet gebruikt moet maar uit het pakket? Lekker sociaal van je zeg. Ik mag lijden dat je geen ernstige ziektes krijgt voordat mensen zoals jij ervoor gezorg hebben dat het uit het pakket valt. En wees maar blij dat er nog kinderen geboren worden die straks voor jou gaan werken.

Een ruggeprik wordt altijd vergoed. Ook als je van te voren geen medische indicatie hebt. Alleen weet de verzekering dit niet en zal je altijd verkeerde info geven. Op het moment dat je hem vraagt wordt het authomatisch medisch. Ik heb 2x op aanvraag vooraf een ruggeprik gevraagd en gekregen. Ik ben naar een ziekenhuis geweest waar ze actief met grote banners buiten 24/7 adverteren dat er anesthesisten zijn. Super. Eindelijk leven we niet meer in de middeleeuwen hier in Ned want dat belachelijk barbaarse gedoe is echt niet meer van deze tijd.

En dat je niet in het ziekenhuis zou moeten bevallen als je niet medisch bent is ook zon ontzettend domme en ondoordachte opmerking. Geen idee wie dat zei (interesseert me ook niet) maar zwanger en bevallen is een medisch iets en dat zal het altijd blijven.

Gatver wat een domme mensen hier zeg. Echt niet te geloven.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Chica34 schreef op 21 oktober 2009 @ 19:46:

Wat een ontzettend domme opmerkingen kun jij maken Himalaya. En nee, zolang je het niet zelf hebt meegemaakt mag je van mij niet zon belachelijk mening geven. Doe toch normaal zeg. ga jij soms ook niet meer eten en honger lijden omdat ze dat in afrika ook hebben? Nee dus kom niet met die domme vergelijkingen aan.

Als er iets is waarbij je een verdoving zou moeten hebben is het bevallen. Of neem jij ook geen verdoving bij een wortelkanaal behandeling??? Bevallingspijn wordt onder amputatiepijn geschaard dus hou aub op over dat soort onzin.

Elninjoo het is dat ik je beter ken maar ook dat vind ik een domme opmerking. Dus alles wat je niet gebruikt moet maar uit het pakket? Lekker sociaal van je zeg. Ik mag lijden dat je geen ernstige ziektes krijgt voordat mensen zoals jij ervoor gezorg hebben dat het uit het pakket valt. En wees maar blij dat er nog kinderen geboren worden die straks voor jou gaan werken.

Een ruggeprik wordt altijd vergoed. Ook als je van te voren geen medische indicatie hebt. Alleen weet de verzekering dit niet en zal je altijd verkeerde info geven. Op het moment dat je hem vraagt wordt het authomatisch medisch. Ik heb 2x op aanvraag vooraf een ruggeprik gevraagd en gekregen. Ik ben naar een ziekenhuis geweest waar ze actief met grote banners buiten 24/7 adverteren dat er anesthesisten zijn. Super. Eindelijk leven we niet meer in de middeleeuwen hier in Ned want dat belachelijk barbaarse gedoe is echt niet meer van deze tijd.

En dat je niet in het ziekenhuis zou moeten bevallen als je niet medisch bent is ook zon ontzettend domme en ondoordachte opmerking. Geen idee wie dat zei (interesseert me ook niet) maar zwanger en bevallen is een medisch iets en dat zal het altijd blijven.

Gatver wat een domme mensen hier zeg. Echt niet te geloven.
Ja, dat vind ik echt.
Chica, rustig meid! Denk aan je bloeddruk
En ik raad iedereen de ruggeprik aan. Verdiep je in de nadelen maar die wegen zeer zwaar op tegen de voordelen. Heerlijk zon prik. Hij werd uitgezet bij 8 cm en had nog alle energie om te persen. Katheter ook geen last van gehad. Ja, je ligt aan allerlei slangen en je bent niet echt mobiel, maar ook dat had ik er voor over. Ik vond bevallen met de ruggeprik beter te doen dan de hele zwangerschap.
quote:Suze2 schreef op 21 oktober 2009 @ 19:49:

Chica, rustig meid! Denk aan je bloeddruk

hihi zal ik doen, maar van dit soort opmerkingen wordt ik echt witheet.

Kom maar op met die domme opmerkingen zeg ik dan (niet jij hoor Suze maar die andere domme mensen), ik lul je compleet onder tafel want de argumenten slaan kant noch wal.
nounou chica, je kan ook overdrijven. Ieder zijn ding, maar voor mij nooit een ruggeprik. Prima als vrouwen die wel willen, maar doe niet net alsof je gek bent als je hem niet wil. Ik vind er nogal wat nadelen aanzitten persoonlijk die voor mij niet opwegen tegen de voordelen. (en ja, ik weet dat bevallen pijn doet)
Arwen, nee, het was echt een ruggenprik. Gezet door anesthesioloog.
gek dan suze, ben benieuwd naar het antwoord, want wil ik ook wel weten, waarom die dan niet meer gebruikt kan worden voor het hechten.
Ik wil geen discussie over wel of niet een ruggeprik. Dat vind ik een keuze die iedereen zelf moet maken. Die discussie heb ik etterlijke malen gevoerd hier op het forum en kun je gewoon terug vinden als je daarin geinteresseerd bent.

Maar de opmerkingen hier zijn echt te dom voor woorden. Dat je bijv niet in het ziekenhuis zou moeten bevallen als je niet medisch bent en dat het onzin om een ruggeprik te nemen en dat het overdreven is en dat het helemaal niet zou moeten worden vergoed en alles met bevallen niet eens in de basisverzekering moet enz enz.

Dáár ga ik zwaar tegenin.
ik vind thuis bevallen, en zeker van een tweede, derde, vierde kind, niet te dom voor woorden. Ik vind het onverstandig om van een eerste kind thuis te bevallen, maar dat is wat anders. Verder zijn er nog wel wat meer dingen die van mij eerst uit de verzekering mogen en hoort bevallen, poliklinisch ook net zoals pijnbestrijding, daar zeker wel in thuis.
quote:elninjoo schreef op 21 oktober 2009 @ 17:58:

Verhuis nog snel even naar België, daar krijg je zoiets standaard aangeboden.

Overigens zou ik liever zien dat alles wat met zwangerschap te maken heeft in 'n aparte aanvullende verzekering zou zitten, zodat mensen die geen kinderen nemen hier niet aan mee hoeven betalen.

Voor andere apartere ziektekosten moeten we tenslotte ook diep in de buidel tasten voor 'n uitgebreide aanvullende.Dat kan helaas niet... Want dan kan ik ook wel niet willen betalen voor de mensen met longkanker die hebben gerookt en nu behandeling nodig hebben, of mensen met sportblessures, of wat dan ook. Dan gaat het hele principe van verzekeren eraan, want je betaalt altijd gezamenlijk voor de kosten van de hele gemeenschap!
.
Thuis bevallen is ook niet dom Arwen, niks mis mee.

Het is een domme opmerking dat je niet naar het ziekenhuis zou mogen omdat het zoveel geld zou kosten omdat je het thuis ook wel kan. Dát is een domme opmerking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven