zowel kdv als psz?

17-09-2009 21:20 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

wie brengt zijn peuter naast zijn/haar dagen op het kinderdagverblijf, ook een/ meerdere dagen naar een peuterspeelzaal?

Ik vraag mij af of een psz een belangrijke meerwaarde heeft als je kind al groepsopvang heeft. Ik heb niet zo'n goed beeld van de mate waarin die twee van elkaar verschillen, qua stimuleren van de ontwikkeling.

Of zijn er ook mensen die dit juist niet willen omdat ze het te veel vinden voor hun kind, 2 verschillende groepen?

Graag uw mening en ervaring!
quote:dufty schreef op 19 september 2009 @ 10:44:

[...]

Hoezo is dat nou weer onzin?Persoonlijk lijkt het mij onzin omdat ik niet weet wat ze op psz méér zou leren dan op kdv. Dus laat ik haar liever op een plek.
@Fleurtje, het hoeft toch niet altijd educatief te zijn of meerwaarde te hebben? Ik vind het gewoon een leuk tijdverdrijf voor haar en een hoop vrije tijd voor mezelf
Ons kdv heeft een peuterplus groep. Daar gaan kindjes naartoe die daar aan toe zijn en in deze groep worden ze beetje bij beetje voorbereid op de kleuterschool. Alle kindjes zijn zindelijk en slapen niet meer, waardoor er ook meer tijd is voor activiteiten. Lijkt me erg leuk!
Ik denk dat het vooral van de situatie afhangt. Hier gaat dochterlief 3 dagen naar het kdv, 1 dag is papadag en de andere dag is mamadag. Haar op mijn dag ook nog een ochtend naar de psz brengen vind ik iets te veel van het goede.
Ik werk onregelmatig en heb daarom ook flexibele opvang op het KDV. Het kan zo voorkomen dat mijn zoontje (ruim 2,5 jr) de ene week vier dagen en de andere week niet één dag op het KDV zit. En daar zit ook nog een verschil in van dagopvang (8 uur) of middagopvang (4,5 uur). Daarom hebben wij ervoor gekozen om hem één ochtend in de week naar de PSZ te laten gaan. In een drukke KDV-week gaat hij niet en in een week waarin hij niet naar het KDV gaat gaat hij óf dinsdag, óf vrijdagochtend naar de PSZ. En soms allebei de ochtenden.
@Ris, ik gaf aan bij de creche dat ik erover twijfelde haar al dan niet naar de psz te laten gaan, ik breng haar liever niet ook nog op mijn vrije dagen weg. De psz is hier gelegen naast het kdv, er zijn nog een aantal kinderen die ze daarnaartoe brengen dus ze kwamen zelf met het voorstel.

Ze gaat nu twee dagen naar het kdv, waarvan ze dus op beide dagen 1 dagdeel naar de psz gaat. Overigens gaat ze nog niet zolang naar de psz dus mocht het teveel voor haar zijn, te druk etc. dan stoppenw e er gewoon weer mee...

We betalen nu idd wel dubbel, maar ik heb het er wel voor over omdat het kdv m.i. gewoon te weinig met dit soort dingen bezig is. Maarre, als ze bij jullie zelfs in 1 gebouw zitten, is het toch een kwestie van 'kindje doorschuiven'? Doen ze dat dan helemaal niet?
quote:dufty schreef op 19 september 2009 @ 21:51:

@Fleurtje, het hoeft toch niet altijd educatief te zijn of meerwaarde te hebben? Ik vind het gewoon een leuk tijdverdrijf voor haar en een hoop vrije tijd voor mezelf Kind hier gaat drie dagen per week naar kdv. Om haar nog meer onder te brengen, moet het voor mij idd wel meerwaarde hebben. Idd niet zozeer educatief, maar wel meerwaarde. En die meerwaarde zie ik niet.
En ja, ik zou graag iets meer tijd voor mezelf hebben, maar om haar dáárvoor ergens een dagdeel extra heen te brengen? Nee.
Uma; zowel bij de psz als bij het kdv willen ze dat kinderen meedraaien in hun ritme. Dat betekent voor het kdv een afname van minimaal 2 dagdelen en ook voor de psz (bij ons verplicht gekoppelde dagdelen) Nou zou ik haar nog wel een ochtend naar de psz kunnen brengen, maar om haar daarnaast ook nog ergens extra naar het kdv te laten gaan, vind ik toch wel veel van het goede. Ik wil haar ook wel een dagje thuis hebben. Ach ja.. ze is bijna 3, dus nog een maand of 18 en dan gaat ze naar school (woehaaa.... ze wordt groot!)
Die van mij zijn ook nog nooit naar een psz geweest, maar wel naar het kdv. Dat is voldoende. Ik zie ook niet echt de meerwaarde in van een psz als kids al naar het kdv gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven