Zwanger-beval-kraam-baby-opvoed HYPES
maandag 25 november 2019 om 17:34
Naar aanleiding van het AP verhaal en dat het grachtengordel onzin zou zijn, ben ik eigen wel getriggerd: wat zijn de trends op het gebied van ouderschap/geboortezorg anno 2019/2020?
Ik ben zelf werkzaam in het vakgebied en altijd geinteresseerd in de markt. Nu weet ik zelf al een boel en ben ik zelf ook moeder maar ik ben wel benieuwd naar jullie input.
Ik voed mijn kinderen losjes op volgens de AP manier. Ik ben geen extremist, en doe eigenlijk maar wat. Verder had het 2 decennia gelden geloof ik nog niet echt een naam als je je kind lang voedde, droeg, en bij je in bed liet slapen. Ik was vooral praktisch en lui
Ik ben zelf werkzaam in het vakgebied en altijd geinteresseerd in de markt. Nu weet ik zelf al een boel en ben ik zelf ook moeder maar ik ben wel benieuwd naar jullie input.
Ik voed mijn kinderen losjes op volgens de AP manier. Ik ben geen extremist, en doe eigenlijk maar wat. Verder had het 2 decennia gelden geloof ik nog niet echt een naam als je je kind lang voedde, droeg, en bij je in bed liet slapen. Ik was vooral praktisch en lui

maandag 25 november 2019 om 20:46
Ik ook niet, maar de rest van haar post tóch echt wel.
En dan van een koude kermis thuis komen als bevallen toch niet zo'n romantische -gewoon puffen dan voel je geen pijn- aangelegenheid is.

maandag 25 november 2019 om 20:56
Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Ik vind juist dat er een ontzettende kunstvoedingmaffia bestaat, terwijl er bij mij nooit iemand heeft gerept over borstvoeding. Alle problemen lijken ten grondslag te liggen aan de borstvoeding. Een kind in de kraamweek wat onrustig is- door borstvoeding. Krampjes- ook door de borstvoeding. Refluxbaby- door de borstvoeding. Niet doorslapen?- borstvoeding. Weinig of juist veel luiers- door die borstvoeding. Normaal vermoeide mama- borstvoeding. En vanaf een week of 6 het gezeik of je er niet eens een keer mee moet stoppen, hoe je dat straks op werk gaat doen, wat je je collegas aan doet, wat je je man ontneemt, dat je meer tijd voor jezelf moet hebben en daarom een paar flessen moet gaan geven, etc. Eeuwig dat rotgevoel wat je aangepraat wordt... CJG vraagt ook al vanaf 12 weken of ze al deel flessen krijgt en ik niet liever wil gaan stoppen. Dus ik vind eigenlijk dat op flesvoeding een enorme druk ligt (en mensen hun mening erover door je strot proberen te duwen)
maandag 25 november 2019 om 21:08
Ja geen vaginaal touche, en geen echo's, geen oxytocine en geen inleidingen.
De cordring hoor ik steeds vaker.
Waterbevallingen. Lotusbevallingen. Navelstreng laten uitkloppen. Samenslapen met het hele gezin. Dragen tot 4, 5 jaar, tandemvoeden tot 4, 5 jaar, wollen kleertjes, schapenvachtjes in de kinderwagen en in de co-sleeper, biologische geitenmelkflessenvoeding, vegan eten, geen vitamine K, geen hielprik, geen consultatiebureau, glazen flessen, natuurrubberen spenen, geen magnetron, geen wifi-straling, donormelk(bank) baby niet/nauwelijks in bad doen, hechtingen spoelen met kamillethee, katoenenluierconsulentes, hypnobirthing, babymindfullness, kraamkookcafe, ayurvedisch koken, roterend verzorgen, placenta's capsuleren of smoothies van maken, onvoorwaardelijk ouderschap. Ik heb een aantal van deze dingen overigens ook gebezigd.
Generreveal inderdaad, babyshower, kraamfeest, instagram account voor je baby-in-de-buik, 3-d buikprints ipv gipsenbuiken, genderneutrale babykleding, gepersonaliseerde spenen, dekens, mutsen, rompers, whatever, zo gek mogelijk je schoonouders laten weten dat je kleine grote broer wordt (echt ik zie de meest buitensporige manieren voorbij komen)
Ik vind alles even bijzonder, en sta overal voor open. Als het maar met liefde is.
Waterbevallingen. Lotusbevallingen. Navelstreng laten uitkloppen. Samenslapen met het hele gezin. Dragen tot 4, 5 jaar, tandemvoeden tot 4, 5 jaar, wollen kleertjes, schapenvachtjes in de kinderwagen en in de co-sleeper, biologische geitenmelkflessenvoeding, vegan eten, geen vitamine K, geen hielprik, geen consultatiebureau, glazen flessen, natuurrubberen spenen, geen magnetron, geen wifi-straling, donormelk(bank) baby niet/nauwelijks in bad doen, hechtingen spoelen met kamillethee, katoenenluierconsulentes, hypnobirthing, babymindfullness, kraamkookcafe, ayurvedisch koken, roterend verzorgen, placenta's capsuleren of smoothies van maken, onvoorwaardelijk ouderschap. Ik heb een aantal van deze dingen overigens ook gebezigd.
Generreveal inderdaad, babyshower, kraamfeest, instagram account voor je baby-in-de-buik, 3-d buikprints ipv gipsenbuiken, genderneutrale babykleding, gepersonaliseerde spenen, dekens, mutsen, rompers, whatever, zo gek mogelijk je schoonouders laten weten dat je kleine grote broer wordt (echt ik zie de meest buitensporige manieren voorbij komen)
Ik vind alles even bijzonder, en sta overal voor open. Als het maar met liefde is.
maandag 25 november 2019 om 21:27
nausicaa schreef: ↑25-11-2019 20:45Het is mij eigenlijk best meegevallen. Ik wilde het niet, heb dat ook meteen aangegeven bij verloskundige/kraamzorg, die vroegen hooguit even ‘oh, heb je daar een speciale reden voor?’. Mijn ‘ik wil het gewoon echt niet’, werd prima geaccepteerd. Na de bevalling (in het ziekenhuis), ook meteen even gemeld, en toen was het daar ook klaar. Niemand meer aangedrongen of iets.
Maar ik wilde het ook écht niet, en als ik iets niet wil, straal ik ook vrij duidelijk uit dat ik dat meen. Dus wellicht voelden ze ook allemaal aan dat het toch geen zin had.
De kraamzorg gaf wel aan dat ik de eerste in een jaar was bij haar die het niet eens geprobeerd had. Niet als negatief punt hoor, maar gewoon in een normaal gesprek. Dus het is inderdaad wel uitzonderlijk.
Ik doe het bij een volgende ook niet meer hoor. Ik wilde het proberen zodat ik achteraf geen spijt zou krijgen. Maar wist van tevoren al dat ik het geen 6 maanden fulltime zou doen.
Ik had zelf de knoop moeten doorhakken, daar kwam het op neer eigenlijk haha
maandag 25 november 2019 om 21:38
Daar kan ik me écht geen liefde bij voorstellen.Kriskornelig schreef: ↑25-11-2019 21:08Ja geen vaginaal touche, en geen echo's, geen oxytocine en geen inleidingen.
En verder zie ik dingen als hypes naar voren komen die volgens mij gewoon retro zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 25 november 2019 om 21:55
Ik ken er ook wel een in trant van ap tot de max en niet vaccineren en hypnobirthing. Ze geeft inmiddels zelfs de cursussen. En vindt het klassieke schoolse systeem maar niks etc.
Wij slapen samen uit gemak en baby krijgt nu inmiddels bijna 8,5 maand borstvoeding. Peuter kreeg 1,5 jaar bv dus men vraagt nu nog niet eens wanneer ik ga stoppen.
Wij slapen samen uit gemak en baby krijgt nu inmiddels bijna 8,5 maand borstvoeding. Peuter kreeg 1,5 jaar bv dus men vraagt nu nog niet eens wanneer ik ga stoppen.
maandag 25 november 2019 om 22:04
BV bij dochtertje: twee dagen non-stop aan de borst, krijsend van de honger. Wegen voor en na de borst: conclusie was dat ik gewoon geen melk aanmaakte.
Ik heb moeten schreeuwen en heel veel stampij moeten maken in het ziekenhuis om kunstvoeding. Die trutten bleven maar lactatiedeskundigen sturen. Mijn ouders waren al onderweg met een pak Nutrilon toen ze schoorvoetend moesten toegeven dat er dan misschien inderdaad niets kwam bij mij en dat BV dan misschien toch niet lukte, wat ik al een dag aangaf.
Wat een opluchting toen ze een flesje kreeg, ze sliep eindelijk van voldaanheid en niet van uitputting.
Net op tijd ook want ze was uitgedroogd bleek.
Nu zwanger van de tweede en ik ga dat niet nog een keer proberen. Blijkbaar maak ik te weinig prolactine aan.
Vertel ik dat aan de VK in het ziekenhuis, begint ze alsnog een heel verhaal of ik niet nog wil overleggen met een lactatiedeskundige want BV is wel heel goed hoor.
Ik zeg nee het werkt niet bij mij, ik ga het niet nog eens proberen tot het enige vocht wat mijn kind binnen krijgt, het bloed uit mijn kapotte borst is.
“Oh ja nou je hebt gelukkig nog tijd om dat zelf uit te zoeken wat je wil. En als je dan alsnog toch BV wil, want dat is wel heel goed hoor voor je kind blaaablaaaablaaa”
Om niet goed van te worden.

maandag 25 november 2019 om 22:11
Hier precies zo. Wat een druk werd er op me uitgeoefend. We moesten over op kv volgens zo ongeveer iedereen want dat zou alle problemen oplossen. Als vermoeide ouders denk je dan, oh dan gaan we afbouwen en kv geven want ze weten het allemaal zo goed. En dan zat ik daar te pompen vanwege stuwing en baby wilde helemaal geen kv, die wilde borst. Nog meer huilen, nog minder slaap. Wat een ellende was dat. Op een gegeven moment heb ik dat hele kv gedoe overboord gegooid en nu geef ik nog steeds bv en ga door totdat we niet meer willen. Inmiddels al ruim anderhalf jaar. Iemand zei laatst nog 'moet je niet een keer stoppen?!'. Ze slaapt ook nog eens bij ons in bed en daar hebben mensen ook weer een mening over. Ik durf er bijna niks meer over te zeggen want er komt zo vaak een negatieve reactie. Waarom zou je iets moeten veranderen als wat je doet gewoon werkt?CallieB schreef: ↑25-11-2019 20:56Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Ik vind juist dat er een ontzettende kunstvoedingmaffia bestaat, terwijl er bij mij nooit iemand heeft gerept over borstvoeding. Alle problemen lijken ten grondslag te liggen aan de borstvoeding. Een kind in de kraamweek wat onrustig is- door borstvoeding. Krampjes- ook door de borstvoeding. Refluxbaby- door de borstvoeding. Niet doorslapen?- borstvoeding. Weinig of juist veel luiers- door die borstvoeding. Normaal vermoeide mama- borstvoeding. En vanaf een week of 6 het gezeik of je er niet eens een keer mee moet stoppen, hoe je dat straks op werk gaat doen, wat je je collegas aan doet, wat je je man ontneemt, dat je meer tijd voor jezelf moet hebben en daarom een paar flessen moet gaan geven, etc. Eeuwig dat rotgevoel wat je aangepraat wordt... CJG vraagt ook al vanaf 12 weken of ze al deel flessen krijgt en ik niet liever wil gaan stoppen. Dus ik vind eigenlijk dat op flesvoeding een enorme druk ligt (en mensen hun mening erover door je strot proberen te duwen)
maandag 25 november 2019 om 22:13
Gender reveal
Baby shower
Ik heb met beiden helemaal niets.. Toen ik zwanger was heb ik geslacht geheim gehouden, leuk voor ons om te weten ,maar niet voor een ander.. Babyshower vind ik eigenlijk de goden verzoeken.. Al een feestje voor de baby voordat de baby er is.. ook niets voor mij.
Verder irriteer ik me mateloos aan het gezever over borst of fles, maar dat is van alle tijden denk ik..
Ik was en ben een eigengereide moeder. Het consternatie bureau kreeg echt het heen en weer van mij. Ik was niet van de regeltjes.. Ik deed wat mijn gevoel mij ingaf en dat was eigenlijk altijd goed. Ik hield er niet de kalender bij wanneer kind iets wel of niet mocht hebben, was langvoedster (ook zoiets..) en voedde door tijdens mijn 3e zwangerschap.
En alles wat je tegenwoordig niet meer mag, bijna alles is niet goed meer voor je..
Anti vaxers, ik ben voor kritisch prikken (dus niet klakkeloos op het moment dat het consternatie bureau je oproept) . Mijn middelste heeft alles gehad maar in afwijkend schema. Hij reageerde zo heftig op de vaccinaties (koorts etc.) dat ze uit elkaar gehaald zijn (dus geen cocktails) en andere interval (uiteraard in overleg met kinderarts). Dat kan dus ook ... En ik geloof niet in die vage theorieën van autisme en vaccins..
Baby shower
Ik heb met beiden helemaal niets.. Toen ik zwanger was heb ik geslacht geheim gehouden, leuk voor ons om te weten ,maar niet voor een ander.. Babyshower vind ik eigenlijk de goden verzoeken.. Al een feestje voor de baby voordat de baby er is.. ook niets voor mij.
Verder irriteer ik me mateloos aan het gezever over borst of fles, maar dat is van alle tijden denk ik..
Ik was en ben een eigengereide moeder. Het consternatie bureau kreeg echt het heen en weer van mij. Ik was niet van de regeltjes.. Ik deed wat mijn gevoel mij ingaf en dat was eigenlijk altijd goed. Ik hield er niet de kalender bij wanneer kind iets wel of niet mocht hebben, was langvoedster (ook zoiets..) en voedde door tijdens mijn 3e zwangerschap.
En alles wat je tegenwoordig niet meer mag, bijna alles is niet goed meer voor je..
Anti vaxers, ik ben voor kritisch prikken (dus niet klakkeloos op het moment dat het consternatie bureau je oproept) . Mijn middelste heeft alles gehad maar in afwijkend schema. Hij reageerde zo heftig op de vaccinaties (koorts etc.) dat ze uit elkaar gehaald zijn (dus geen cocktails) en andere interval (uiteraard in overleg met kinderarts). Dat kan dus ook ... En ik geloof niet in die vage theorieën van autisme en vaccins..
maandag 25 november 2019 om 22:17
Ik weet niet zo goed of het een hype is maar ik begrijp nooit zo goed waarom vrouwen stoppen met BV na 6maanden. Vond het toen juist stukken makkelijker worden. (Ook ik vond de BV in het begin zwaar).
De BV kwam toen tenminste makkelijk op gang, aanleggen deed geen pijn meer etc.
Geen oordelen hoor, alle respect voor ieders keuze, maar het staat zo haaks op mijn eigen ervaring, vandaar....
Geen oordelen hoor, alle respect voor ieders keuze, maar het staat zo haaks op mijn eigen ervaring, vandaar....
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin

dinsdag 26 november 2019 om 14:24
Ik zei altijd: "als ie uit huis gaat anders wordt het zo onhandig." Gek genoeg konden mensen niet zo goed omgaan met dat antwoord.Due-scimmie schreef: ↑25-11-2019 21:55

dinsdag 26 november 2019 om 14:26
Ja ik vond dat ook relaxt maar komt door advies zes maanden exclusief denk ik. Maar dat betekent niet dat je er daarna meteen mee moet stoppen.VlammendeTroela schreef: ↑25-11-2019 22:17Ik weet niet zo goed of het een hype is maar ik begrijp nooit zo goed waarom vrouwen stoppen met BV na 6maanden. Vond het toen juist stukken makkelijker worden. (Ook ik vond de BV in het begin zwaar).
dinsdag 26 november 2019 om 14:29
COtweepuntnul schreef: ↑26-11-2019 14:24Ik zei altijd: "als ie uit huis gaat anders wordt het zo onhandig." Gek genoeg konden mensen niet zo goed omgaan met dat antwoord.![]()
Na drie jaar stopten ze met vragen hier. Was lekker rustig, de laatste jaren

dinsdag 26 november 2019 om 14:35
Haha lekker! Ik heb het nog relatief kort gedaan, 2x een jaar, toen was ik er zelf wel klaar mee. Maar mijn hemel de stroom aan wanneer stop je met voeden/kolven/wanneer vast voedsel en al dat soort stomme vragen...
En inderdaad wat iemand al zei, alles was de schuld van de borstvoeding. Slapen, niet slapen, wel of niet eten... zucht.