Zwanger en Kuitkramp

03-06-2009 13:35 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben nu 35 weken zwanger van mijn tweede kindje. Al vanaf ongeveer de helft van mijn zwangerschap kreeg ik regelmatig 's nachts kramp in mijn kuiten. Vorige zwangerschap nooit last van gehad.

Van de fysiotherpeute (i.v.m. bekkeninstabiliteit) kreeg ik de tip om magnesiumtabletten te gaan slikken, maar bij navraag bij de verloskundige, bleek dat dit niet verstandig in mijn geval. Magnesiumtabletten kunnen namelijk de eerste symptonen van een evt. zwangerschapsvergiftiging/helpp verdoezelen, wat in mijn geval niet wenselijk was i.v.m. vorige zwangerschap.

Wel kreeg ik van de verloskundige de volgende tips, die ik ook allebei uitgeprobeerd heb.

1. de (échte!) kurk van een fles witte wijn bij het voeteneinde van je bed leggen, tussen molton en hoeslaken. Hielp niet.

2. een stuk ouderwetse ossengalzeep op dezelfde manier bij het voeteneinde van je bed leggen. Dit heeft een tijdje redelijk geholpen en naar mijn idee in ieder geval de frequentie van de kramp verminderd, maar nu lijkt het niet meer te helpen.

De kuitkramp zelf is al heel vervelend, maar het nare is dat, zodra ik mijn tenen richting neus trek om de kramp eruit te krijgen, de kramp naast in m'n kuit óók in mijn scheenbeen schiet! Nou dan weet ik helemaal niet meer waar ik het zoeken moet, dat doet zó'n enorme pijn!!!

Ook heb ik soms kramp in mijn knieholte die moeilijk weg te krijgen is en waarna ik de volgende dag meestal flinke spierpijn heb.

Zoals bij de meeste hoogzwangere vrouwen is mijn nachtrust al niet zo goed, maar dit erbij.... ik doe zo echt bijna geen oog meer dicht.

Ik hoop dat jullie me goede tips kunnen geven, bedankt alvast!
Calcium-magnesiumtabletten hebben bij mij echt wonderen gedaan! Overigens op advies mijn verloskundige. En abrikozen geloof ik, kon ook, maar die bruistabletten waren wonderbaarlijk goed!
anoniem_27264 wijzigde dit bericht op 05-06-2009 13:33
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik zou als ik jou was nog eens met de verloskundige in conclaaf gaan over magnesium tabletten. Ik heb zelf nl. wel magnesium geslikt tijdens mijn zwangerschap en nul kramp gehad. Ok, wel heel erge kramp zo op het eind, je weet wel zo vlak voor de geboorte maar kuitkrampen zijn mij bespaard gebleven.

Daarnaast werkt magnesium bloeddruk verlagend. Is dat dan niet juist gunstig mbt zwangerschapshypertensie?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Toch gek, want ik had al een heel lage bloeddruk van mezelf en heb toch het advies van magnesium gekregen. Het was overigens niet aan het einde van mijn zwangerschap, maar ergens in het midden toen het op z'n ergst was.
.
Hey,

Wat ontzettend vervelend dat je kuitkrampen hebt. Ik heb het ook een tijd gehad, en nu is het over.

Wat bij mij gewerkt heeft, is ten eerste een goede vochtbalans voor je kuiten. Genoeg drinken van water. Ijzertekort kan ook een grote rol spelen. Daarvoor kun je appelstroop eten, wel met een glas jus 'd orange of een kiwi, in iedergeval iets met vitamine C zodat het ijzer drect getransporteerd kan worden door je lichaam. Deze vervoeren zuurstof in je bloed en een tekort hieraan kan krampen, duizeligheid, misselijkheid, etc. en zelfs hartkloppingen veroorzaken, In het ergste geval krijg je een hartstilstand.. Maar uhm.. Zo ver zal het niet komen.

Het kan hiernaast óók nog eens te maken hebben met de demping van je kuiten. Je hebt een prachtig kindje in je buik, en weegt dus een stuk zwaarder. Hierdoor worden je kuiten belast. Een idee is om schoenen aan te trekken met gelzolen, of gel inlegzolen of in iedergeval schoenen of slippers of iets dergelijks die de demping van in jouw kuiten verminderen.

Het warm houden van de kuiten is ook wel goed en het etevn van tomaten zou ook een klein beetje kunnen helpen omdat er een stofje in zit die kramp verminderd.

Maar het ijzer is het belangrijkste en de demping van je lichaam.. Het zijn de kuiten die de klappen opvangen, vandaar dat hardlopers van die speciale schoenen hebben omdat je andes je kuiten en je knieen sloopt.

Ik hoop u voldoende te hebben geinformeerd en wens u nog een prachtige, kuitkrampvrije zwangerschap... En natuurlijk heerlijk genieten van de kinderen..

Met vriendelijke groet,

Sherona
Wat bij mij hielp was sokken aandoen in bed. Eventueel met een pyamabroek in de sokken gestopt, zo bleven de kuiten warm.

Het ziet niet uit, maar geen kramp!
Mmm, waarom lees ik steeds "Zwanger en Kruitdamp"?

(must have got to do something with my past).
Jojon, bij mij op zwangerschapsyoga werd verteld dat als je last kreeg van kuitkramp, je sunlight zeep in je bed bij je voeten moest leggen. Dit is te vinden bij een drogist bij de wasmiddelen. Ik weet niet of ossegal zeep vergelijkbaar is en heb het zelf nog niet hoeven proberen, maar volgens anderen hielp het inderdaad.
Bedankt voor al jullie goede tips. Ik heb de afgelopen dagen al het een en ander uitgeprobeerd, helaas allen nog zonder resultaat.

Het beste is, merkte ik de afgelopen nachten, om zodra ik ook maar een krampje aan voel komen, snel m'n bed uit te gaan en te gaan lopen en traplopen (dat gaat niet echt makkelijk met een instabiel bekken, maar goed...) Ik heb het idee dat ik daarmee soms de ergste kramp kan voorkomen.

Twee nachten geleden had ik de ergste kramp tot nu toe: ik draaide me om en zonder aanwijzing schoot de kramp in de achterkant van m'n been, van m'n bil tot aan m'n voet. Dat was wel even schrikken zeg! Gelukkig kon manlief me helpen uit bed te komen om te gaan staan, maar ik heb er ruim een dag echt spierpijn van gehad. Poehee, dat moet ik niet te vaak meemaken!
Leg voor de grap eens een ui onder je bed.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
ga ik vannacht proberen vishnu!
ik heb tijdens mijn zws vaak kramp in mijn scheenbeen gehad nadat ik had gewerkt. Zoontje is nu 9,5 maand maar nog steeds heb ik die scheenbeenkramp na het werken.

Hoop niet dat jij er nog zo lang last van blijf houden to.

en voor de grap een ui onder je bed leggen??? Dat is toch tegen de verkoudheid?
Oh, daar heb ik ook zoveel last van gehad. HEt enige wat echt bij mij hielp was meteen het bed uitspringen en rond gaan lopen (even doorbijten) totdat de kramp wegtrok.

Succes ermee.
Vishnu: ui onder het bed: Check. Kramp: Check. Helaas, maar het hielp wel goed tegen de verstopte neus

Tot nu toe helpt het idd het beste wat imni ook zegt, as soon as possible je bed uit en gaan lopen.

Moet wel oppassen vanaf nu, want m'n bed staat op klossen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven