Zwanger en slecht slapen

19-11-2007 15:27 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk tob ik al mijn hele leven met periodes van slecht slapen. De ene keer lukt het me niet om in slaap te vallen, de andere keer val ik wel snel in slaap maar word ik na een paar uur wakker en blijf dat dan ook de hele nacht. Ongeveer een half jaar geleden ben ik hier zelfs voor naar de huisarts geweest en deze heeft me toen een paar tabletjes temazepam meegegeven. Niet voor chronisch gebruik, maar om af en toe te kunnen bijtanken als ik echt niet meer kon.

Echter, nu ben ik zwanger van de tweede en dan slik ik natuurlijk liever geen temazepam. Het slapen is een ramp!

Momenteel zit ik in een periode dat ik wel snel inslaap (geen wonder, ben echt kapot) maar na een uur of 2/3 word ik wakker en kom dan met geen mogelijkheid meer in slaap. Ik ben nu nog maar 14 weken zwanger, maar ben bang dat als dit zo doorgaat ik het echt niet red. Heb ook nog een dreumes van net 1 jaar rondscharrelen (die gelukkig over het algemeen wel goed slaapt 's nachts) en mijn werk, huishouden enz.

Alle lijstjes van slaaphygiëne ken ik uit mijn hoofd, maar helpen niet. Ik werk zelf in de zorg en heb hele positieve verhalen gehoord over Melatonine. Alleen zijn de effecten hiervan tijdens de zwangerschap nog nooit goed onderzocht en het wordt dan ook afgeraden om het dan te slikken.

Heeft iemand hier ervaring met Melatonine tijdens de zwangerschap? Of is er misschien iemand met dé tip (ook al ken ik er inmiddels erg veel..)?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Kan je helaas niet helpen maar er zijn diverse slaapstoornisklinieken vebonden aan ziekenhuizen in nl.. misschien dat ze je daar kunnen helpen? Als je er al zo lang last van hebt en op je wenkbrauwem loopt is het een poging waard..

Hier bijvoorbeeld de link van het Slotervaart in Amsterdam: http://slaapkliniek.slz.nl/default.asp?mid=2#intro
Ik weet niet of het werkt bij jou...maar Valeriaan mag je wel slikken in de zwangerschap!

Enne.... gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ook ik had last van extreme slapeloosheid en ben naar de dokter geweest om te vragen of er IETS was wat me zou kunnen helpen met slapen. Ik dacht ook aan Melatonine, maar werd me sterk afgeraden.. Er was trouwens helemaal niets, behalve 'rustgevende thee'. Daarmee sliep ik wel al eens om 4.50 ipv 5.00 uur, erg fijn.. Heel veel sterkte, en gefeliciteerd natuurlijk!
Ik heb aan het einde van mijn vorige zwangerschap wel temazepam geslikt oivm met niet meer kunnen slapen. Ook ik ben een slechte slaper en normaal gesproken gebruik ik eens in de zoveel tijd daar zoplicon voor. Maar ja, dat mag dus niet tijdens je zwangerschap.

De gyn heeft me toen zelf temazepam voorgeschreven, een paar dagen voor de bevalling. Ook om bij te tanken, zodat ik niet gebroken aan de bevalling hoede te beginnen. Ik weet niet hoe het zit als je nog niet lang zwanger bent, maar waarom informeer je niet eens bij een gyn?
Hier nog een chronisch slechte (en nu zwangere) slaper. Je verteld dat je de slaaphygiene uit je hoofd kent. Misschien moet je deze juist eens laten varen!

Ik doe nu gewoon waar ik me goed bij voel: soms s nachts (veel) eten, evt. tv kijken en voor tv in slaap vallen, lezen, een ommetje maken, strijken, what ever. Tot ik omrol van de slaap en weer mijn bed in duik. Vaak slaap of dut ik dan nog een uurtje of zo.

Veel slechte slapers hebben ook wel genoeg aan 5/6 uur goede slaap per nacht (de eerste uren zijn dat bij mij) omdat je het zo gewnd bent. Na 0.400/0.500 uur rommel ik maar wat aan.

Houdt er daarnaast rekening mee dat je nu in de "vermoeiende" weken van je zwangerschap zit, dan komt slaaptekort dubbel zo hard aan.

Wat betreft andere tips: leer meditatietechnieken aan. Ik kan rustig twee uur mediteren, dan slaap je niet maar je geest rust wel uit en jij ergert je niet aan jezelf.

Succes ermee!

Pips
Bedankt voor jullie reacties! Met het advies van de slaapkliniek kwam mijn huisarts ook een tijdje geleden en ik denk dat ik dat, na de zwangerschap, ook maar ga doen. Het is zó frustrerend om een (meestal) goed slapend kind te hebben en dat je dan nog met wallen tot op je enkels loopt omdat je zelf niet slaapt...

Meditatietechniek is misschien ook wel een idee. Haal je dat uit een boekje of ben je daarvoor op een curcus geweest? En wat betreft medicijnen denk ik dat ik dat nog maar even moet aanzien. Zeker aan het einde van de zwangerschap lijkt temazepam me geen goede optie. Mijn huisarts wilde dat bij de eerste toen ook absoluut niet geven. Ik probeer me er niet druk om te maken, al is dat soms best moeilijk. Mochten er nog meer reacties of ervaringen zijn, dan zijn ze van harte welkom!
Ik heb de halve bibliotheek verslonden tijdens mijn zwangerschappen. Liefst een beetje saaie boeken, zodat ik niet wakker bleef omdat ik zo'n interessant boek had. Vanuit het idee: slaap je niet, dan rust je toch. En verder heb ik me er maar zoveel mogelijk aan overgegeven.

Scheelt waarschijnlijk wel dat ik verder nooit slaapproblemen heb, dus dat ik wist dat het tijdelijk was.

Sterkte.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Er zijn meditatie technieken waar je dus wel van in slaap valt. Enige probleem dat ik altijd had was dat ik geen stilte in mijn hoofd had omdat ik dacht aan alles wat ik nog moest doen.

Misschien is accupunctuur of een ander alternatief een idee. Ik zou het in ieder geval eens met je huisarts aankaarten. Je bent toch echt niet de eerste vrouw die 's nachts niet kan slapen..
Tazzmania, er zijn DVD's, CD's, boeken en cursussen om meditatietechnieken aan te leren. Het wil prima uit een boekje of met een CD (kun je naar luisteren en dat ontspant ook al, Googel en gij zult vinden

Zelf probeer ik dingen gewoon uit en wat bevalt dat blijft, de rest gaat. Van wat over blijft maak ik dan mijn eigen variant, dat bevalt mij het best.

Succes er mee!

NB

Het kan ook zijn dat je s nachts niet kunt slapen omdat je stofwisseling nu veel sneller is, eten wil daarom ook wel eens helpen.
Ik slik ook melatonine en ben nu 8 - 9 weken zwanger. Ik ben met heel veel medicatie gestopt nu ik zwanger ben, maar met sommige medicijnen kan ik niet stoppen, zoals mijn schildkliermedicatie, anit histamine, anti depressia, diazepam en melatonine. Ben van alle pijnmedicatie af, zelfs de morfine achtige van de corticosteroiden en meer. Ik slik nu alleen zo nu en dan nog een paracetamol. En door de pijn heen gaan kan ik nog wel, maar de innerlijke onrust is ondraaglijk. Ik ben al geminders van 6 naar 3 mg melatonine, maar heb nu ook geprobeerd het niet te slikken en dan ben ik dus de hele nacht wakker en overdag ziek van de moeheid en natuurlijk nog van het afkicken van de medicatie.

Maar mag melatonine tijdens de zwangerschap nu wel of niet? Ik lees er allemaal verschillende verhalen over, maar dat is bij alle medicatie. En iedere arts zegt ook weer wat anders.... Ik wil neits liever dan dat mijn kindje gezond zal zijn, maar ik ben bang dat ik het zelf anders niet eens haal door de zwangerschap heen... Ik ben echt wanhopig en over drie weken kan ik pas bij de gyn terecht met mijn vragen en mijn huisarts is op vakantie... Vervangende huisarts weet er neits van zegt ie. Zucht...
Helaas komt het me heel bekend voor. Altijd al een moeilijke slaper geweest. Drama. Ik heb een talent om mezelf alert te houden. Moe zijn betekent niet dat ik dan makkelijker slaap. Sterker nog, als je de hele dag bezig bent om wakker te blijven omdat je toch normaal wil functioneren, dan activeer je je alertheid en die zet je heel moeilijk uit als je wilt gaan slapen. En als je dan slaapt, zodra je even wakker wordt (om te plassen, om te draaien, om niks) dan is je alertheid er direct weer. Pling!

Ik heb nooit iets geslikt, maar wel allerlei ontspanningstechnieken geprobeerd, onder andere via Cesar Therapie en meditatie cd's. Als ik begeleiding krijg, dan lukt het me soms wel om me eraan over te geven. Het thuis zelf uitoefenen is een heel ander verhaal.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik ruim de tijd moet nemen om te ontspannen voordat ik het bed instap. Daarmee pas beginnen in bed, werkt averechts. Geen afleiding (of tijdelijk). Als ik tot laat in de avond een programma heb, vooral een sociaal iets, hoe gezellig het ook, ik weet dat ik daarna niet kan slapen.

En inderdaad, zoals Pip zegt, door je strikt te houden aan richtlijnen, maak je het voor jezelf een 'moeten'. Kan heel goed dat je jezelf daarbij juist vastzet. Volgen wat goed voelt kan misschien wel veel beter helpen. Wie zegt dat jij het dagritme moet volgen dat iedereen volgt. Al is t misschien niet handig met werk en gezin.

Probeer rustmomenten voor jezelf te creeren overdag en idd meditatietechnieken. Misschien wel een idee om daarvoor een cursus te doen. Als je het zelf moet uitvinden, zet je misschien wel weer extra druk op jezelf. Is de investering meer dan waard!

Een middagslaapje lukt mijzelf heel vaak niet, te alert. Voor mij is het makkelijker om me over te geven aan anderen en dus te ontladen via massage of een Reiki behandeling. Er zijn veel acupunctuur behandelingen voor zwangeren als alternatief voor medicijnen.

Succes ermee! En als je nieuwe positieve ervaring opdoet, dan ben ik daar erg benieuwd naar!

bloemenmeisje: Als je wanhopig bent, dan kun je vast wel alvast telefonisch vragen stellen aan je gyn en dring er bij je vervangende huisarts op aan dat er noodzaak is.
Hoi Tazzmania

Helaas ben ik zelf ook expert op het gebied van slapeloosheid. Ook nu weer zwanger en vaak s nachts wakker (en inderdaad ook een goed-slapende peuter)

Min of meer per ongeluk slaap ik de laatste weken rustiger in, namelijk omdat we net verhuisd zijn en nog geen tv en internet hebben. Ik merk dat ik veel meer ontspannen naar bed ga nu. Niet dat ik nu van plan ben om nooit meer tv te kijken s avonds, maar misschien een tip

Verder heb ik het bij mijn gyn voorgelegd en die gaf me de tip s avonds een alcoholvrij witbiertje te drinken. Heb het nog niet uitgeprobeerd maar ga dat nog doen

Verder heb ik niks voor je helaas, heb zelf ook al alles over slapeloosheid gelezen wat er te lezen valt denk ik.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven