Zwanger, hoeveel cola light per dag?

02-03-2011 07:17 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lust graag een glas cola light maar ben momenteel zwanger.

Ik vind echter nogal tegenstrijdige berichten over de hoeveelheid cola die je veilig kunt drinken op een dag.

Wie weet raad?
quote:duffie_1 schreef op 02 maart 2011 @ 09:48:

[...]

Ja die lijst heb ik ook gezien, maar daar staat niks in over cola light of thee ( lees dus net sterremix en zoethout Dank je! )

Ik bedoel eigenlijk een lijst die gewoon uitgegeven wordt waar dus echt alles op staat wat echt schadelijk is.

Wat nu als de lijst van het voedingscentrum nou juist de lijst ís waar alles op staat dat schadelijk is...

Het is namelijk wel de instantie waar ook verloskundigen naar verwijzen.

Er zijn ook een hoop indianenverhalen over wat niet mag, die staan misschien niet op de lijst van het voedingscentrum
Behalve cafeïnevrije cola light bestaat er ook gewone cafeïnevrije cola, mocht je zoetstoffen én cafeïne willen vermijden. Die cola is van Albert Heijn huismerk, met een goudkleurige dop. Ze hebben 'm alleen vaak niet in kleinere filialen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb het voor de zekerheid niet gedronken. En ook maar weer suiker in mijn thee gedaan in plaats van zoetjes. Ik ben nogal een zoetekauw maar in mijn zwangerschap vond ik dingen al snel te zoet. Na de bevalling heb ik dat echter ruimschoots ingehaald. Ik deed nog steeds suiker in mijn thee maar had me voorgenomen om daar mee te stoppen als ik weer aan het werk ging. En dat is deze week dus vanaf nu gebruik ik weer gewoon zoetjes.

Ik vond het vooral wat eng omdat deze stoffen betrekkelijk kort in grote mate gebruikt worden. Ik wilde dus geen risico nemen met eventuele lange termijn gevolgen voor mijn kind.
Zoals Ikbenelfje al zegt: gebruik je gezond verstand. Ik at gewoon brie uit de supermarkt. En op het laatst ook wel eens een broodje gerookte zalm (en dan niet vers van de visboer maar voorverpakt). Ook at ik wel eens tiramisu (daar zit een heel klein beetje alcohol in). Een glas wijn oid heb ik nooit gedronken in de zwangerschap, daar had ik ook totaal geen behoefte aan.
Voor de gene die zich er erg druk over maakt wat je wel en niet mag: Stress is ook heel gevaarlijk...
TO, zolang je geen fles per dag leegdrinkt, lijkt het me geen enkel probleem. Als je veel cola drinkt zou ik me eerder druk maken om de hoeveelheid cafeine die erin zit, dan om de aspartaam.
quote:south schreef op 02 maart 2011 @ 11:12:

Voor de gene die zich er erg druk over maakt wat je wel en niet mag: Stress is ook heel gevaarlijk... Klopt . Maar ik kan me TO haar gevoel zo goed voorstellen. Hoe vaak ik dat wel niet heb gehad wanneer ik weer ergens iets las wat je niet mocht hebben omdat het heel misschien wel slecht zou kunnen zijn (wat ik niet wist en dus gewoon gegeten had).
Nou, verse sushi mag dus wel, maar bij voorkeur met mate. En dan ook nog liever de gerookte vissoorten.

Maar als ik dan toch vis wilde eten moest ik maar aan de verse haring.
Ik denk dat wanneer je zwanger bent in 2012 je de hele zwangerschap in het ziekenhuis aan een infuus door moet brengen omdat je dan helemaal niets meer mag eten en drinken. (Vraagt zich af hoe ze zelf 40 jaar geleden gezond op de wereld is gekomen, en hoe eigen kroost 16 en 15 jaar geleden gezond zijn geboren zonder foliumzuur, met alle soorten eten en drinken met uitzondering van alcohol en rauwmelkse kaas en filet american en nietgare biefstuk. Als ik dit allemaal lees is het zwanger zijn tegenwoordig zwaar afzien.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:popje85 schreef op 02 maart 2011 @ 07:20:Neem eens een gezond sapje, vast beter voor je kindje!

Gezond sapje, het is maar wat je onder gezond en sapje verstaat.

Als je versgeperst fruit- of groentesap bedoeld en het ter plekke opdrinkt, dan is dat best aardig ja (maar nog altijd minder goed dat het fruit of de groente zo opeten).

Maar met sapje bedoelden de meesten een drankje dat in de verste verte niets te maken heeft met vruchtensap. Behalve dat het smaakt naar iets wat vrucht is en vloeibaar is.

Heeft verder niets te maken met wel of geen colalight in je zwangerschap, maar een gezond sapje, daar moest ik wel ff mijn ei bij kwijt.

TO, gefeliciteerd met je zwangerschap en bij cola en dat soort zaken is het idee: geniet, maar met mate. Toch?
quote:Biebeltje schreef op 02 maart 2011 @ 12:53:Maar als ik dan toch vis wilde eten moest ik maar aan de verse haring.Dat mocht ik dus weer net niet van de VK. Vaag hoor.
Dubbel
Waarom word je hier niet over voorgelicht door de verloskundige?? Ik heb het nooit geweten.
Maar waar lezen mensen dit toch allemaal?

Toen ik zwanger was hoorde ik van de verloskundige dat ik beter geen rauw vlees en alcohol kon nemen. Roken deed ik al niet.

En dat was 't.

Had nog een boek op de kop getikt en daar stond ook bovenstaande in, en 'matig met koffie'.

Toen de kinderen al groot waren hoorde ik - hier op het forum- over gevaren van kaneel, honing, aspartaam, thee, ei, nou ja noem maar op. En zo'n topic begint dan altijd met 'ik lees allerlei berichten' ..

Zoeken mensen dan elk voedingsmiddel wat ze wel eens nuttigen op op internet, en lezen ze de berichten die een paar leken (die zijn het altijd, die het meest op internet zetten) hebben achtergelaten en nemen ze die ook nog serieus?

Waarom? Eén vraagje aan de verloskundige of één duidelijk betrouwbare link en je weet écht waar je aan toe bent.
Ik vergate nog de 'rauwmelkse kazen' die we natuurlijk allemaal in grote hoeveelheden tot ons nemen in dit land...
Rococo, ik ben niet echt op zoek geweest vooraf, dacht dat ik het wel wist (geen rauw vlees, gen alcohol en kaas lust ik toch al niet). Maar je komt gewoon overal wat tegenof iemand zeft weer iets tegen je waardoor je toch wel nieuwsgiering wordt . Ik heb me er bv over verbaasd hoeveel tijdschriften ik gratis krijg nu ik zwanger ben (zo en in de blije doos, felicitasdoos, etc). Kinderen, Zwanger, Baby, Wij jonge ouders, etc etc. en daar staat dan bv weer een stuk over voedingsadvies. Dan lees je iets waarvan je denkt, huh? Nu geloof ik dat niet gelijk als 1 zo'n blad iets schrijft, maar soms word je dan wel nieuwsgierig en ga je eens op internet zoeken of hier meer over te vinden is (en vervolgens schrik je je een ongeluk...).
DTJ, als je interessante artikelen wil lezen, met onderbouwing en waar de informatie vandaan komt, kan ik je ook deze website aanraden. Leuk alternatief voor alle gesponsorde babybladen.

www.kiind.nl
Ik ben naar een voorlichtingsochtend geweest voor "vers"zwangeren en daar werd de vraag gesteld over cervelaat.

Eigenlijk eet ik nu voornamelijk gebraden gehakt, dat lijkt me dan wel veilig.
Haha biebeltje, je moet eens weten wat er in het gebraden gehakt gaat... Ik heb jarennop zaterdag in een slagerij gewerkt en hetbis heel normaal dat je al het verkleurde vlees even door de gehaktmolen gooit, wat kruiden erbij en dan als grote homp in de oven. Na het bakkenin plakjes en klaar is het gebraden gehakt.

Nee ik bedank, maar ik ben niet zwanger. Misschien dat ik dan ineens wel trek krijg in oud en opgebakken vleeswaren.

Neem toch lelker cervelaat, niets mis mee. (en dat gebradengehakt ook niet hoor, anders had het echt niet in de schappen gelegen)
Dat van caffeine en tonijn weet ik door dit forum. En ik ben een intelligente hoog opgeleide vrouw.

Ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn.

Eet af en toe sushi en drink net zoveel koffie en cola als eerst. Laatst zei iemand dat ik geen stukje brie 'mocht'. Ik haat die bemoeizucht. Ik 'mag' alles! Ik kies er alleen voor om sommige ( mjnimale) risico's uit te sluiten. Zoals salmonella-en listeria- infecties. En dat doe ik door bv.vlees en ei goed gaar te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven