Zwangerschap en UWV

05-04-2011 16:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Wellicht hebben jullie hier ervaring mee en kunnen jullie mij enigszins van mijn spanning cq angst afhelpen.

Momenteel zit ik wegens zwangerschapsklachten 100 % in de ziektewet: bekkenklachten, harde buiken en schaam schaam ...incontinentie. Na mijn ziekmelding ben ik uit dienst getreden en sinds begin maart heb ik een ziektewetuitkering. 19 april moet ik bij de verzekeringsarts komen en hij of zij zal mijn situatie bekijken. Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn zwangerschapsverlof 11 mei ingaat, drie weken na het gesprek met het UWV.

Ik vraag me af of een verzekeringsarts mij alsnog uit de ziektewet zet, terug in de WW voor drie weken? Of zal deze schappelijk reageren en mijn ziekmelding 100% "accepteren"?

BVD, liefs!
Ik denk dat niemand je hier daar een antwoord op kan geven. De arts beoordeelt je situatie objectief. Als jij niet kunt werken dan zal hij je in de ziektewet laten, kun je wel werken dan zal hij je beter melden. Hij/zij heeft niks te maken met het feit dat je dan 3 weken de ww in zou gaan.
Maar houdt een WW niet in dat je beschikbaar én in de gelegenheid bent voor werk en de uitvoering. En tevens een sollicitatie verplichting. Iemand die net rond haar verlof zit wordt toch amper nog aangenomen?
Zelfs UWV-verzekeringsartsen zullen bij zwangerschap je het voordeel van de twijfel geven. Niemand wil een ongeboren kind of aanstaande moeder in gevaar brengen. Als je kunt werken is het feit dat je nog maar 3 weken hoeft geen reden om je in de ziektewet te laten, maar met jouw klachten lijkt me dat werken er niet in zit.
Het is inderdaad bijna onmogelijk om zo kort voor je verlof een baan te vinden. Maarrrrr.....dat is geen reden om in de ziektewet te blijven als je wel in staat bent te werken.
quote:chocoladefabriek schreef op 05 april 2011 @ 16:59:

Maar houdt een WW niet in dat je beschikbaar én in de gelegenheid bent voor werk en de uitvoering. En tevens een sollicitatie verplichting. Iemand die net rond haar verlof zit wordt toch amper nog aangenomen?

Ja, dat denk ik ook. En helemaal iemand die ook van alles mankeert en zich niet 100% kan inzetten vanwege het feit dat ze zich niet goed voelt. Vervelend voor je!

Ik denk toch dat niemand je hier in advies kan geven, omdat hij/zij de uiteindelijke beslissing neemt.

Ikzelf zit ook in de WW en nu in de ZW. Ik hoef echter niet langs te komen bij de arts, waarschijnlijk omdat bij mij precies hetzelfde aan de hand is als tijdens mijn vorige zwangerschap.
Dank voor jullie reacties. Ik ben erg benieuwd hoe ik word beoordeeld. Bekkenklachten begonnen bij mij met 23 weken, stuitje en vrij snel daarna de onderrug etc. De harde buiken heb ik al langer en was ook de reden waarom ik mij had ziekgemeld, dit en na een val op mijn buik. Incontinentie heb ik al langer last van, zeker al vanaf de 12e week. Ik begin aankomende week met mensendiecktherapie.
Met zwangere vrouwen zijn ze vaak wel erg voorzichtig dus ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was.
I hope so :-) :-)
zou me ook niet al te veel zorgen maken.

Ik had een ww omdat mijn ewerk me geen uren kon bieden en ik hierdoor dus geruime tijd thuis zat. De vooruitzichten waren op dat moment ook dat er tot eind maart zeker geen uren waren. Ik verder solliciteren natuurlijk maar zeker ook ww aangevraagd. Nadat ze tel contact met me hebben gehad heb ik de ww uiteindelijk gekregen ondanks ik me laat gemeld had ( situatie uitgelegd enzo dus geluk gehad denk ik)

Echter na een paar weekjes heb ik me ook ziek moeten melden ivm erge bekkenklachten. Echter moest ik wel solliciteren van ze, raar want ik meld me ziek maar ja. Ik heb netjes gesolliciteerd elke keer maar ja wie neemt er idd een zwangere vrouw aan?!? BEn eerlijk en zeker iemand die bijna (12 april) met verlof gaat.

Werd dus weer gebeld van de ziektewet uit waarom ik niet solliciteerde nou ja verhaal weer verteld en nu zit ik nog steeds in de ziektewet tot komende dinsdag want dan begint mijn verlof.

Dus maak jeniet al te veel zorgen en ik denk ook wel dat het net aan de persoon ook ligt die je voor je hebt hoor.
Begrijp ik het goed, jij gaat 12 april met verlof met recentelijk ( ??) is er wel het besluit genomen dat jij wel sollicitatieplicht hebt? Geen WW maar ziektewet situatie....

Ik ben zeer benieuwd, zwangerschapsklachten zijn duidelijk, lijkt mij.
Ja lijkt me ook dat zwangerschapsklachten zeer duidelijk zijn. En zeker als je je thuis al niet kunt behelpen met bekken klachten laat staan ergens op de werkvloer ( en tja ik werk in de ouderenzorg dus dan houdt t gewoon even op en mijn lichaam is op dit moment voor mij belangrijker)

Maar ja heb al zeker drie a vier weken niet meer gesolliciteerd maar ook geen boete of niks gehad dus het zal wel goed zijn denk ik dan..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven