Zwangerschapyoga of iets anders?

18-01-2009 18:32 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi...

Ik ben zwanger van ons tweede kindje en bij de eerste heb ik een 'reguliere' zwangerschapspuftraining' gedaan. Goed om voorbereid te zijn, vooral omdat je daar echt de bevalling doorneemt en perstechnieken leert. Moet je natuurlijk nog maar zien of dat op het moment zelf nog boven komt ...

Nu wil ik eigenlijk iets anders. Ik denk aan yoga, vooral vanwege de ontspanning. Wie weet iets leuks in Utrecht? Of andere tips?

Bedankt!
Ik heb haptonomie gedaan, ben niet zo van de clubjes. Vond het erg leuk, wel een aanrader. Is gewoon jij en je man en de hapto meneer of mevrouw, wel zo relaxt. In principe wordt er een soort vast programma gevolgd, met afwijkmogelijkheden naar dingen die voor jullie interessanter of belangrijker zijn.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik heb yoga gedaan en vind het een aanrader, kwam er altijd super relaxed vandaan. Ik heb verschillende ademhalings- en ontspanningsoefeningen geleerd die ik ook nu nog regelmatig gebruik. Heb uiteindelijk een keizersnede gekregen, dus over ervaringen mbt de bevalling kan ik je niets vertellen.
The time is now
Ik aanstaande dinsdag beginnen met zwangerschapsyoga en het lijkt me hartstikke leerzaam.

Ik krijg vooral veel oefeningen voor een goede houding tijdens de zwangerschap en een goede ademhaling. Je leert allerlei ontspanningstechnieken om toe te passen tijdens 'stress situaties' zoals bevallen. Ik ben benieuwd...

Van te voren had ik het idee dat het heel zweverig zou zijn. Maar tijdens de intake werd mij verteld dat het wel meevalt. Het is in een normale gymzaal en je mag gewone gemakkelijke kleding aan (geen rare gympakjes ofzo).

De tweede les heb ik al een partnerles waarbij m'n vriend mij leert masseren! Heerlijk, ik heb er nu al zin in...

Maar goed, ik kan je dus na dinsdag vertellen of het wat is!
O ja, het is m'n eerste kindje en ik ben 16 weken zwanger... Veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet!
Ik heb zowel yoga gedaan (deed al yoga, dus ben tijdelijk naar de dikke buiken groep verhuisd) als haptonomie en vond beide erg prettig, lekker ontspannend en lekker ff met je kindje bezig tussen alle dagelijkse drukte door. Met haptonomie idd lekker samen met mijn vriend en op de yoga lekker mutsen met de andere dikbuiken. En het sloot goed op elkaar aan, al heb ik uiteindelijk meer aan de haptonomie gehad omdat ik aan mijn bedje gekluisterd lag tijdens het bevallen.
Wat leuk om jullie verschillende ervaringen te horen !

Haptonomie klinkt goed, maar ja, we zitten niet zo ruim in onze voorraad oppassen dus dat ik praktisch gezien wat lastig denk ik. Ik kijk uit naar andere reacties en ervaringen.
Maar het voordeel van haptonomie is nou juist dat je het kunt doen op een moment dat het jou uitkomt, tijdens schooltijd bijv.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik vond yoga heerlijk voor mijn spieren. Ik kwam altijd heerlijk onstpannen terug, waarna ik 2 uur ging liggen slapen. Het was wel wat zweverig, maar dat vond ik niet zo erg. Gewoon proberen. Veel leuker dan bij mijn 1e gewone puf(zeur)club.
Ik denk dat het goed gaat komen!

Een klein beetje zweverigheid mag van mij wel, maar het moet niet tè worden! Zo op het eerste gezicht viel het alles mee trouwens...
Ring, hoe is de yoga bevallen?
quote:Supersmollie1 schreef op 18 januari 2009 @ 20:03:

Maar het voordeel van haptonomie is nou juist dat je het kunt doen op een moment dat het jou uitkomt, tijdens schooltijd bijv.

Maar kinderen tot 4 jaar gaan niet naar school . En als je samen met je partner wil gaan wordt het vaak helemaal lastig omdat de meesten volgens mij alleen in het weekend samen met partner thuis zijn.

Ik heb bij de eerste yoga gedaan en wil dat nu weer gaan doen. Is hier een klein clubje van hooguit 6 zwangeren en een lieve yogalerares. Is even 2 uurtjes tijd alleen voor jou en je baby. Verder zijn de oefeningen ook prima voor in je zwangerschap, maar dat was voor mij in eerste instantie niet de reden om het te gaan doen.
Ik heb ook zw-yoga gedaan. Voornamelijk om andere aanstaande moeders te leren kennen, want heb verder geen vriendinnen met kinderen. Heb nu ruim twee jaar later nog steeds elke paar maanden contact met twee meiden, heel leuk.

De yoga zelf vond ik ook heel leuk om te doen, was niets zweverig, maar voornamelijk veel ontspannen en oefeningen om soepele spieren down under te kweken. Ook werd er veel tijd besteed aan ademhalingsoefeningen, die je zou kunnen gebruiken tijdens de weeën. Dat laatste ging trouwens compleet het raam uit bij de eigenlijke bevalling, had de VK nodig om me te herinneren om te ademen, maar goed.

Ik kan het zeker aanraden in ieder geval.
Bedankt allemaal, ik ga denk ik wel voor de Yoga hoor ! De cursus hier bestaat wel uit twee partneravonden, dat vind ik wat veel maar misschien dat we voor 1 avond oppas vragen.

Herkenbaar Ainne
Hé Jules, jij hier !? Ha ha.
Ik heb zwangerschapspilates gedaan. Ik vond het echt heel fijn. Niet te zweverig, maar wel veel aandacht voor bijvoorbeeld je houding, en ook voor je bekkenbodemspieren. En je traint toch ook nog een beetje je spieren. Er werd verder niet teveel gekletst over kwalen van jan en alleman, wat ik ook erg prettig vond.
Morrie, hoe ben jij aan een adresje gekomen voor zwangerschapspilates?

Hee Yas, ben ik weer... en lig nog steeds niet in bed...
Ai, lees nu pas weer hier... Sorry Jules!

Inmiddels heb ik vier yogalessen gehad en het is super! Elke les duurt anderhalf uur en begint met een kort (dus zeker geen klaag)rondje: 'hoe gaat het met je.' Daarna volgen ontspannende oefeningen zodat je echt tot rust komt. Deze oefeningen doe je terwijl je zo diep mogelijk ademhaalt tot aan je onderbuik (in door je neus, uit door je mond). Daarna zijn er altijd wat oefeningen, die elke les weer variëren. Ze hebben vooral te maken met het heel bewust maken van bewegingen zodat je precies weet wat je spieren doen tijdens zo'n oefening. Ook wordt er elke les aandacht besteed aan je houding tijdens de zwangerschap (je leert goed zitten/staan/liggen/tillen enz.). En aan het einde is er vaak ook nog een stukje 'omgaan met weeën.' Hoe je het beste kan ademhalen tijdens de verschillende bevallingsstadia, wat je voor oefeningen kan doen om de pijn proberen te verlichten enzovoorts. Na deze inspanningen is er weer een flinke tijd uitgetrokken voor ontspannen. Zoals contact maken met je kindje en je 'hoofd leegmaken.' Na elke les is er tijd voor een bakkie thee en kletsen.

Ik vind het super gezellig in ieder geval en heb het gevoel er nu al veel aan te hebben. Zo adem ik rustiger, let meer op m'n houding en kan goed ontspannen. Ook thuis. Van een aantal mensen hoor ik dat ze er veel aan hebben gehad tijdens de bevalling, maar van net zoveel mensen hoor ik ook wel dat je toch je eigen plan trekt en helemaal niet meer aan die oefeningen denkt als je pijn hebt tijdens de bevalling. We zullen het zien!

Het is wel een klein beetje zweverig. In de zin van: er staat elke les een wierookje aan, er wordt 'de Tuinen' muziek gedraaid op de achtergrond (je weet wel, in elke winkel van 'De Tuinen staat wel een cd zuil met natuurgeluiden zoals kabbelende beekjes enzo) en de yogamevrouw praat best soft. Maar... Ik vind het heerlijk en kan er helemaal in mee gaan. Dus het werkt bij mij wel!!!

Wat ik ook heel leuk vind is dat er toch wel herhalingslessen zijn na de bevalling (dacht eerst van niet, omdat de zwangeren best verschillen in zwangerschapstermijn) en dat er aansluitend een cursus babymassage wordt aangeboden.

Ik ben om, in ieder geval!
O ja, mijn vriend is ook al een keer mee geweest naar partnerles. Die les heeft hij leren masseren... Aanrader!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven