Kinderen
alle pijlers
zware dyslect naar het VO-ervaringen gevraagd
woensdag 24 februari 2021 om 11:13
Onze zoon zit nu in groep 7, maar op advies van de BAO kijken we al voorzichtig naar het VO, omdat zoon een 'lastig dossier' is. Hij heeft een prima intelligentie (VWO passend), begrijpend lezen (voorgelezen) een A/I, rekenen is meestal een B (soms C), maar maakt nog altijd omkeringsfouten (36-63)/fouten in de tafels. Zijn inzicht is echt wel goed, snapt wat hij moet doen bij de (Cito)opgaven.
Spelling en woordjes lezen een E, niveau groep 4/5. Hij kan ondertiteling niet bijhouden, dus kijkt geen engelse tv. Hij verstaat engels ook heel slecht; heeft er een grote afkeer van en de dag dat hij engels op de basisschool heeft, is zijn stomste dag van de week.
Hij is bijzonder computervaardig: heeft zijn typediploma, kent (alles?) sneltoetsen, maakt gebruik van voorleessoftware, spellingscontrole; naar mijn idee alles wat er is op dit gebied. Ook heeft hij schrijftraining om in zinnen te schrijven die een ander begrijpt; dit gaat steeds beter.
Wat is nu wijsheid richting voortgezet onderwijs? Talen zullen een ongelooflijk probleem worden, verwacht ik (werkzaam in het basisonderwijs). Is een route via VMBO-TL het best passend?
Wie heeft ervaringen met zijn/haar kind(eren)? Wat ging wel/niet goed? Wat mogen we verwachten, waar liep je tegenaan? Wat maakte dat je kind wel/niet slaagde op een bepaalde school/niveau?
Voor ons maakt het echt niet uit waar zoon naar toe komt; we willen een plek waar hij een gelukkige VO tijd heeft.
Kortom, ik ben erg benieuwd naar ervaringen van ouders met hun zwaar dyslectische kind(eren), wat ons kan helpen bij het kiezen van de juiste school/niveau en ook om hem te kunnen begeleiden als hij daar eenmaal zit.
Spelling en woordjes lezen een E, niveau groep 4/5. Hij kan ondertiteling niet bijhouden, dus kijkt geen engelse tv. Hij verstaat engels ook heel slecht; heeft er een grote afkeer van en de dag dat hij engels op de basisschool heeft, is zijn stomste dag van de week.
Hij is bijzonder computervaardig: heeft zijn typediploma, kent (alles?) sneltoetsen, maakt gebruik van voorleessoftware, spellingscontrole; naar mijn idee alles wat er is op dit gebied. Ook heeft hij schrijftraining om in zinnen te schrijven die een ander begrijpt; dit gaat steeds beter.
Wat is nu wijsheid richting voortgezet onderwijs? Talen zullen een ongelooflijk probleem worden, verwacht ik (werkzaam in het basisonderwijs). Is een route via VMBO-TL het best passend?
Wie heeft ervaringen met zijn/haar kind(eren)? Wat ging wel/niet goed? Wat mogen we verwachten, waar liep je tegenaan? Wat maakte dat je kind wel/niet slaagde op een bepaalde school/niveau?
Voor ons maakt het echt niet uit waar zoon naar toe komt; we willen een plek waar hij een gelukkige VO tijd heeft.
Kortom, ik ben erg benieuwd naar ervaringen van ouders met hun zwaar dyslectische kind(eren), wat ons kan helpen bij het kiezen van de juiste school/niveau en ook om hem te kunnen begeleiden als hij daar eenmaal zit.
woensdag 24 februari 2021 om 11:23
Dochter zit nu in de brugklas havo-vwo, doet het erg goed. Maar heeft wel dyslexie in mindere mate. Zij zal waarschijnlijk naar 2 havo gaan. Mijn angst is dat ze uiteindelijk vastloopt op de talen. Dit is wat ook bij de dochter van vrienden is gebeurd. Zij is van havo naar mavo afgestroomd door de talen.
woensdag 24 februari 2021 om 11:27
je kunt met dyslexie toch vrijstelling krijgen voor de vreemde talen behalve engels?
kind hier heeft zware dyscalculie met spellingsproblemen. haar niveau ligt ongeveer op groep 5 voor rekenen. ze krijgt extra wiskunde lessen maar het blijft een probleem. ze zit nu in de bovenbouw dus spelling is steeds minder een probleem. luistertoetsen en teksten gaan namelijk wel vrij goed. de eerste jaren kon ze haar spellingstoetsen ophalen met punten voor andere onderdelen en zo hield ze haar gemiddelde op een krappe 6.
ze doet vwo trouwens.
kind hier heeft zware dyscalculie met spellingsproblemen. haar niveau ligt ongeveer op groep 5 voor rekenen. ze krijgt extra wiskunde lessen maar het blijft een probleem. ze zit nu in de bovenbouw dus spelling is steeds minder een probleem. luistertoetsen en teksten gaan namelijk wel vrij goed. de eerste jaren kon ze haar spellingstoetsen ophalen met punten voor andere onderdelen en zo hield ze haar gemiddelde op een krappe 6.
ze doet vwo trouwens.
woensdag 24 februari 2021 om 11:28
woensdag 24 februari 2021 om 11:50
Neef met zware dyslexie is naar het VWO gegaan. Zijn huiswerk wordt voorgelezen en hij gebruikt speciale software. Zijn rekenen is wel zeer goed op niveau. Talen zijn pittig, ook hij HAAT Engels, maar met de ondersteuning red hij het.
Als het een kwestie is van 'alleen maar' dyslexie hoeft het VWO geen belemmering te zijn. Maar zoals ik je hier lees speelt er meer? De stap naar VMBOT lijkt me groot. Vindt hij leren wel leuk? Er moet wel wat uitdaging inzitten voor hem ook natuurlijk.
Als het een kwestie is van 'alleen maar' dyslexie hoeft het VWO geen belemmering te zijn. Maar zoals ik je hier lees speelt er meer? De stap naar VMBOT lijkt me groot. Vindt hij leren wel leuk? Er moet wel wat uitdaging inzitten voor hem ook natuurlijk.
woensdag 24 februari 2021 om 11:59
Ik zou nu alvast verkennen wat de middelbare scholen in de omgeving bieden aan mogelijkheden qua begeleiding op dat vlak. De verschillen daar tussen zijn hier in de buurt erg groot. En daar ook de werkwijze (meer of minder klassikaal / individueel).
Kun je niet met een paar scholen in gesprek over een mogelijke aanpak voor jouw kind in het bijzonder? Uit de manier waarop ze op deze 'casus' reageren kun je denk ik wel informatie halen over de manier waarop ze er mee om gaan, wat zij adviseren, etc.
Voor zo'n bijzonder geval zou ik proberen een maatwerkoplossing te vinden en een school die dat ook bieden kan en bereid is mee te denken. Je zult in de toekomst vast nog vaak overleg met school nodig hebben. Dat is mijn ervaring tenminste wel, met een kind dat niet de standaard route loopt. Dan is een school die wil samenwerken met de ouders en het kind eigenijk een voorwaarde voor succes.
Kun je niet met een paar scholen in gesprek over een mogelijke aanpak voor jouw kind in het bijzonder? Uit de manier waarop ze op deze 'casus' reageren kun je denk ik wel informatie halen over de manier waarop ze er mee om gaan, wat zij adviseren, etc.
Voor zo'n bijzonder geval zou ik proberen een maatwerkoplossing te vinden en een school die dat ook bieden kan en bereid is mee te denken. Je zult in de toekomst vast nog vaak overleg met school nodig hebben. Dat is mijn ervaring tenminste wel, met een kind dat niet de standaard route loopt. Dan is een school die wil samenwerken met de ouders en het kind eigenijk een voorwaarde voor succes.
woensdag 24 februari 2021 om 12:22
Onze dochter is een zware dyslect en zit nu in de eerste van de havo. We hebben bewust gezocht naar een school met kleine klassen, goede begeleiding en veel ervaring met dyslexie. Verbazingwekkend genoeg komt ze met frans heel aardig mee. Ik wijt het aan jaren dyslexietraining, waarin ze heel goed heeft leren kijken naar woorden én heel goed heeft geleerd hoe je woorden moet leren. Ik weet niet hoe ik het beter uit moet leggen. Engels vind ze lastig, maar vooral omdat er een hoger aanvangsniveau verwacht wordt.
Aardrijkskunde, nask, geschiedenis, daar moet ze echt heel zorgvuldig lezen en dan gaat dat ook prima. Alle exacte vakken gaat ook prima.
Het is vooral Engels wat haar nekt.
Aardrijkskunde, nask, geschiedenis, daar moet ze echt heel zorgvuldig lezen en dan gaat dat ook prima. Alle exacte vakken gaat ook prima.
Het is vooral Engels wat haar nekt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
woensdag 24 februari 2021 om 12:47
@IPD: zo'n soort school zoeken we inderdaad .
We hebben tot nu toe 2 (online) gesprekken gevoerd en dat vond ik heel teleurstellend; vandaar dat ik (ook) hier vraag, want misschien zijn mijn verwachtingen ook niet reeel.
Op de tweede school was de dame van het ondersteuningsteam heel stellig, dat de route via VMBO-T voor 'deze leerlingen' veel beter was.
Op de eerste school (met dakpan TL/HAVO en HAVO/VWO) hadden we gedacht een meewerkende/meedenkende houding te treffen op basis van geluiden van andere ouders, maar dat bleek echt heel erg tegen te vallen. 'Nee, ook met een dyslexiepas moet elke zin met een hoofdletter beginnen en eindigen met een punt.' Het enige wat ze konden bieden was 10 min extra toetstijd. Het is dan ook de houding waarvan ik denk: 'zo gaan we er samen niet komen'.
Op basis van de gesprekken met deze 2 scholen krijg ik het idee dat het VO niet op 'zulke leerlingen' zitten te wachten.
Er spelen trouwens geen gedrags- of werkhoudingsproblemen; wel af en toe frustratie als bv. internet er uit ligt en zoon niet gebruik kan maken van zijn ICT faciliteiten. Zoon is eerder het zachte, wat kwetsbare type.
@Ninanoname: Welke ondersteuning krijgt jouw dochter? Of zou ze kunnen krijgen? Fijn dat het goed gaat!
We hebben tot nu toe 2 (online) gesprekken gevoerd en dat vond ik heel teleurstellend; vandaar dat ik (ook) hier vraag, want misschien zijn mijn verwachtingen ook niet reeel.
Op de tweede school was de dame van het ondersteuningsteam heel stellig, dat de route via VMBO-T voor 'deze leerlingen' veel beter was.
Op de eerste school (met dakpan TL/HAVO en HAVO/VWO) hadden we gedacht een meewerkende/meedenkende houding te treffen op basis van geluiden van andere ouders, maar dat bleek echt heel erg tegen te vallen. 'Nee, ook met een dyslexiepas moet elke zin met een hoofdletter beginnen en eindigen met een punt.' Het enige wat ze konden bieden was 10 min extra toetstijd. Het is dan ook de houding waarvan ik denk: 'zo gaan we er samen niet komen'.
Op basis van de gesprekken met deze 2 scholen krijg ik het idee dat het VO niet op 'zulke leerlingen' zitten te wachten.
Er spelen trouwens geen gedrags- of werkhoudingsproblemen; wel af en toe frustratie als bv. internet er uit ligt en zoon niet gebruik kan maken van zijn ICT faciliteiten. Zoon is eerder het zachte, wat kwetsbare type.
@Ninanoname: Welke ondersteuning krijgt jouw dochter? Of zou ze kunnen krijgen? Fijn dat het goed gaat!
woensdag 24 februari 2021 om 12:50
woensdag 24 februari 2021 om 13:19
Op de meeste scholen krijg je vanaf de tweede klas compensatie voor een vreemde taal.
In dat licht zou ik een school zoeken waar ze Duits in de tweede klas aanbieden en in de eerste klas Frans doen met AIM. Dat is Frans met gebaren, in de eerste 1,5jr wordt daar namelijk heel erg weinig bij geschreven en alles met accenten komt dan pas na 1,5jr.
Engels zal hij echt niet onderuit komen maar wellicht is het wel een goed idee om toch zoveel mogelijk Engels te gaan doen. Bijvoorbeeld door een film die hij goed kent in het Nederlands in het Engels af te spelen.
Ik zag overigens dat ze van NPO nu ook NPO Gos hebben. Dat is gewoon de normale NPO programmering maar dan met gesproken ondertiteling.
Kennen jullie deze?
https://www.passendlezen.nl/iguana/www. ... =superboek
Ik werk zelf in het VO, mijn zoon heeft ook dyslectie en heeft zelf belabberde dyslectiecoaching gehad op zijn havo/vwo school en is uiteindelijk naar TL gegaan.
Afstromen is echter makkelijker dan opstromen dus ik zou echt proberen te beginnen in een dakpanklas met TL/havo.
In dat licht zou ik een school zoeken waar ze Duits in de tweede klas aanbieden en in de eerste klas Frans doen met AIM. Dat is Frans met gebaren, in de eerste 1,5jr wordt daar namelijk heel erg weinig bij geschreven en alles met accenten komt dan pas na 1,5jr.
Engels zal hij echt niet onderuit komen maar wellicht is het wel een goed idee om toch zoveel mogelijk Engels te gaan doen. Bijvoorbeeld door een film die hij goed kent in het Nederlands in het Engels af te spelen.
Ik zag overigens dat ze van NPO nu ook NPO Gos hebben. Dat is gewoon de normale NPO programmering maar dan met gesproken ondertiteling.
Kennen jullie deze?
https://www.passendlezen.nl/iguana/www. ... =superboek
Ik werk zelf in het VO, mijn zoon heeft ook dyslectie en heeft zelf belabberde dyslectiecoaching gehad op zijn havo/vwo school en is uiteindelijk naar TL gegaan.
Afstromen is echter makkelijker dan opstromen dus ik zou echt proberen te beginnen in een dakpanklas met TL/havo.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 24 februari 2021 om 14:19
@Suzyqfive: Ja! Beide door jou genoemde tips kennen we. Passend lezen doet zoon structureel ipv gewoon lezen (want dat doet hij niet; dan droomt hij zijn leestijd weg). Fantastisch dat zoiets bestaat!
En die NPO gesproken 'ondertiteling' doet zoon inderdaad ook. Fijn voor mij, want dan hoef ik het Jeugdjournaal niet voor te lezen . Zijn broer (die heel gemakkelijk leest), vindt het vreselijk, maar die heeft zich in dit geval aan te passen.
En die NPO gesproken 'ondertiteling' doet zoon inderdaad ook. Fijn voor mij, want dan hoef ik het Jeugdjournaal niet voor te lezen . Zijn broer (die heel gemakkelijk leest), vindt het vreselijk, maar die heeft zich in dit geval aan te passen.
woensdag 24 februari 2021 om 14:50
Ze heeft een keer een gesprek gehad met de mentor en die vroeg haar wat ze nodig had om goed te scoren op toetsen. Dochter heeft toen zelf aangegeven dat lezen veel tijd kost en dat ze het erg moeilijk vind om haar gedachten in duidelijke zinnen op papier te krijgen en dat ze heel erg slecht spelt. Ze heeft dus een pas gekregen en daar staat op: extra tijd, coulance met spelfouten. Ze wordt wel gedwongen om goed na te denken over haar antwoorden, zodat ze juist leert om haar gedachten te ordenen. Maar het gaat goed, want ze staat overal 7 of hoger. Ze let heel erg goed op in de klas, stelt vragen en doet de extra opdrachten trouw, waardoor de docenten -denk ik- ook wel af en toe een oogje dichtknijpen als haar antwoord de norm niet volledig haalt. Op haar school worden aan leerlingen met een mavo-havo advies en leerlingen met leermoeilijkheden extra lessen gegeven voor Engels, Nederlands en wiskunde. Dat heeft ze dus elke week een uur extra, zodat er nog eens extra tijd en aandacht aan de aangeboden stof wordt gegeven.mardejo schreef: ↑24-02-2021 12:47@IPD: zo'n soort school zoeken we inderdaad .
Het klinkt nu allemaal erg soft, maar het is een kleine christelijke school die echt aan maatwerk doet. Een zeer benaderbare maar uiterst strenge en rechtlijnige directeur die pal achter zijn jonge docententeam staat. Ik ben er heel erg blij mee. Ze hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen, maar ze worden heel goed begeleid, waardoor die verwachtingen ook waargemaakt worden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
woensdag 24 februari 2021 om 15:40
woensdag 24 februari 2021 om 15:46
Ik denk dat het systeem stuk is, of ik begrijp het niet, maar als ik jouw naam in het balkje intik, gebeurt er niet wat er moet gebeuren. Ik zal over een tijdje kijken of ik al iets ontvangen heb.
woensdag 24 februari 2021 om 15:50
Even kort: ik ben moeder van een 16-jarige met zware dyslexieproblemen op spellingsgebied (lezen gaat prima). Ik ben ook docent Nederlands.
Mijn zoon gaat prima scoren op de bèta-kant van zijn profiel. Dat is helemaal geen probleem. Hij is een gemotiveerde leerling, zelfs in Corona-tijd.
Echter...hij gaat het centraal examen niet redden (Nederlands en Engels). Let hier goed op, voorkom teleurstellingen. Er zijn ook scholen die op verschillende niveaus examineren. Dat is wel een uitkomst.
Mijn zoon gaat prima scoren op de bèta-kant van zijn profiel. Dat is helemaal geen probleem. Hij is een gemotiveerde leerling, zelfs in Corona-tijd.
Echter...hij gaat het centraal examen niet redden (Nederlands en Engels). Let hier goed op, voorkom teleurstellingen. Er zijn ook scholen die op verschillende niveaus examineren. Dat is wel een uitkomst.
woensdag 24 februari 2021 om 16:53
Hier twee zonen met dyslectie. De jongste in mindere mate met name spelling is een ramp, lezen gaat hem goed af. Hij is naar de Havo gegaan dat heeft hij makkelijk gehaald zoals hij zelf zegt VWO had ook gekund maar dan had ik moeten leren. De oudste is een ander verhaal. De cito was alles op VWO niveau behalve lezen en spelling dat was WMBO basis volgens mij had hij M5. In groep 7 zijn wij naar alle VO scholen gaan kijken want hij wilde een school met zo min mogelijk taal. Alleen op de Vmbo scholen voelde hij zich doodongelukkig al die praktijklessen vond hij maar niets. Hij zag toen in dat hij toch wel iemand was die graag uitgedaagd werd en koos uiteindelijk voor brugklas Havo/VWO. Vraag eens op school of ze je in contact kunnen brengen met oud-leerlingen die op die scholen zitten en dyslectisch zijn. Zij kunnen je precies zeggen wat er voor hulp geboden word want vaak komt op open dagen en persoonlijke gesprekken iets heel anders naar voren dan de werkelijkheid. Op één school werd tegen ons gezegd dat onze oudste maar naar het speciaal onderwijs moest als hij zo dyslectisch was. Op een andere werd alleen maar in de brugklas hulp geboden kennelijk is dat vanaf de tweede niet meer nodig, alleen werd dat in de gesprekken nooit gezegd daar kwamen we achter toen de middelste naar die school ging en in zijn klas dyslecten zaten. Voor de oudste was Frans een drama, Engels iets minder. Frans mocht hij halverwege de brugklas al laten vallen. Duits ging hem wel goed af. Op de tweede klas werd door de docent Engels tegen hem gezegd dat hij nooit zou slagen voor de Havo omdat hij geen 5 voor Engels zou halen en dat hij maar na de derde naar het MBO moest gaan. Dan heb je aan hem een verkeerde. Hij kreeg in de derde een geweldige Engels juf en hij kreeg als huiswerk verplicht naar Engelstalige TV kijken. Hij vond aircraft investigation geweldig en keek dus elke dag verplicht twee afleveringen wat hij helemaal geen straf vond en steeds leerde hij beter Engels zonder ondertiteling begreep hij in het begin niets maar hij zette door. Tevens had hij een mentor die zei dat het onzin was om deze jongen van school af te sturen zonder dat hij de mogelijkheid had gekregen om te kunnen laten zien wat hij kon.
Uiteindelijk is hij geslaagd met een 6 voor Nederlands een een 5 voor Engels. Hij had echt letterlijk 1 fout teveel om een 6 te hebben. Hij heeft zelfs nog herkanst maar dat was niet beter gemaakt. Onze jongste zat toen in de klas bij de Engels juf die gezegd had dat hij niet zou slagen. Zij vroeg regelmatig aan de jongste hoe het met hem ging. De jongste was ook trots dat hij kon zeggen dat de oudste geslaagd was en zij heeft hem toen een kaart gestuurd met een mooie tekst waarin ze verteld fout te zijn geweest. Oudste doet nu HBO. Ik wil met dit lange verhaal vertellen dat veel van het kind afhangt en wat voor hulp hij krijgt welke school hij kan doorlopen. Ikzelf zou altijd zo hoog mogelijk inzetten afstromen is makkelijker dan opstromen.
Uiteindelijk is hij geslaagd met een 6 voor Nederlands een een 5 voor Engels. Hij had echt letterlijk 1 fout teveel om een 6 te hebben. Hij heeft zelfs nog herkanst maar dat was niet beter gemaakt. Onze jongste zat toen in de klas bij de Engels juf die gezegd had dat hij niet zou slagen. Zij vroeg regelmatig aan de jongste hoe het met hem ging. De jongste was ook trots dat hij kon zeggen dat de oudste geslaagd was en zij heeft hem toen een kaart gestuurd met een mooie tekst waarin ze verteld fout te zijn geweest. Oudste doet nu HBO. Ik wil met dit lange verhaal vertellen dat veel van het kind afhangt en wat voor hulp hij krijgt welke school hij kan doorlopen. Ikzelf zou altijd zo hoog mogelijk inzetten afstromen is makkelijker dan opstromen.
woensdag 24 februari 2021 om 16:57
Je schrijft dat hij Vwo passend zou zijn. Maar zijn rekenniveau is beduidend lager dan vwo. En een zeer laag niveau van Engels is op het voortgezet onderwijs (zeker op havo vwo) een groot probleem.
Het niveau op het vwo is erg hoog en er is veel stof die snel gaat. Van leerlingen wordt een hoge verwerkingssnelheid verwacht en die heeft hij niet.
Verkijk je niet op de overgang naar het VO dat zijn veel meer verschillende vakken dan nu. Met heel erg veel boeken en leeswerk. Dat zal hem dus meer energie kosten.
En Engels blijft hij altijd houden. Naast in het begin nog een andere vreemde taal.
Als hij zo'n grote beperking heeft zou ik kijken naar de havo of een tl/havo brugklas. Dat zal hem energie genoeg kosten.
En kijk of je hem nu al kunt laten bijspijkeren op Engels. Kijk naar zomercursussen of bijles etc. Als hij met dat vak niet op niveau komt is zelfs de havo geen optie.
Daarnaast is het heel vaak verplicht bij vervolgopleidingen.
Het niveau op het vwo is erg hoog en er is veel stof die snel gaat. Van leerlingen wordt een hoge verwerkingssnelheid verwacht en die heeft hij niet.
Verkijk je niet op de overgang naar het VO dat zijn veel meer verschillende vakken dan nu. Met heel erg veel boeken en leeswerk. Dat zal hem dus meer energie kosten.
En Engels blijft hij altijd houden. Naast in het begin nog een andere vreemde taal.
Als hij zo'n grote beperking heeft zou ik kijken naar de havo of een tl/havo brugklas. Dat zal hem energie genoeg kosten.
En kijk of je hem nu al kunt laten bijspijkeren op Engels. Kijk naar zomercursussen of bijles etc. Als hij met dat vak niet op niveau komt is zelfs de havo geen optie.
woensdag 24 februari 2021 om 17:02
Haha! Ja voor broer snap ik het!mardejo schreef: ↑24-02-2021 14:19@Suzyqfive: Ja! Beide door jou genoemde tips kennen we. Passend lezen doet zoon structureel ipv gewoon lezen (want dat doet hij niet; dan droomt hij zijn leestijd weg). Fantastisch dat zoiets bestaat!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 24 februari 2021 om 17:06
Volgens mij richt TO zich helemaal niet op VWO maar qua intelligentie zou ie wel op VWO zitten zolang hij daarbij niet hoeft te lezen.evelien2010 schreef: ↑24-02-2021 16:57Je schrijft dat hij Vwo passend zou zijn. Maar zijn rekenniveau is beduidend lager dan vwo. En een zeer laag niveau van Engels is op het voortgezet onderwijs (zeker op havo vwo) een groot probleem.
TO geeft ook aan dat hij vooral fouten maakt bij rekenen omdat hij getallen omdraait. Neem daar ook nog eens bij dat ons rekenonderwijs bijna begrijpend lezen is... Vooral de Cito’s.