Zwemles, mee het water in of niet?

03-12-2023 17:13 218 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, graag jullie mening over het volgende;

Nu 2x met zoon bij zwemles geweest, 1e keer was hij erg gespannen. Huilen en wilde graag naar ons toe (wij zaten aan de kant)
Er was goede begeleiding, kwam ook een juf die aandacht voor alleen hem had. Wel de hele les met een trillipje.

Afgesproken de keer erna, afgelopen weekend, alleen aan de kant te blijven. Zoon nog steeds helemaal overstuur en niet willen blijven.

Hij geeft steeds aan dat hij graag wil dat een van ons mee gaat het water in. Nu is er wel een zwemschool in de buurt die dat aanbiedt, echter hebben we hier ook onze twijfels bij. Leraar van deze zwemschool raadt dit af ivm afhankelijkheid van de ouder. Ook schijnt het dan wel een stuk langer te duren over het algemeen dat het zwemmen geleerd wordt.

Iemand met advies/ervaring in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou juist het tegenovergestelde eens proberen.... niet langs de kant zitten of überhaupt zichtbaar zijn voor zoon. En achter9 van zwemdocent horen hoe dat ging..
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je ook waarom hij zo gespannen is?

Gaan jullie regelmatig zelf met hem naar het zwembad?
Misschien dat spelenderwijs (buiten de lessen om dus!) met hem het water in gaan, hem kan helpen om wat meer watervrij en minder gespannen te worden.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Leraar van deze zwemschool raadt dit af ivm afhankelijkheid van de ouder.
Dat is inderdaad ook wel heel bijzonder, dat kinderen van vijf afhankelijk zijn van hun ouder. Sneeuwvlokjes zijn het, allemaal!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud is zoon?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Moumou schreef:
03-12-2023 17:19
Ik zou juist het tegenovergestelde eens proberen.... niet langs de kant zitten of überhaupt zichtbaar zijn voor zoon. En achter9 van zwemdocent horen hoe dat ging..
Dit zou ik ook doen. Uitleggen waarom het belangrijk is en probeer het maar een keertje zo. Zwemjuf kan je goed helpen etc. Wel altijd lastig zulke dingen, maar mijn ervaring is dat ze dan het snelst het vertrouwen in zichzelf krijgen (mijn kinderen dan).
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zou zelf niet meegaan het water in, maar sowieso niet in het zicht zijn. Ben je wellicht zelf gespannen ? Heb je er een enorm ding van gemaakt van dat zwemlessen ? Overleg eens met de badmeester
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een aantal jaren geleden les gegeven en als er geen ouder was om het drama te aanschouwen, hield het drama gewoon op.

Als hij niets mankeert verder, zou ik inderdaad een paar keer helemaal uit beeld blijven. Ook niet zeggen dat je vlak bij bent, maar dat je buiten/boodschappen doen/koffie drinken bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud is hij? Zag hij er zelf naar uit om te leren zwemmen? Of is het een moetje vanuit jullie?

Is het ook een optie om de boel een jaar of 2 jaar stil te leggen tot hij er wel uit zichzelf aan toe is?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hier werkte uit beeld zijn het allerbeste. Anders was kind alleen maar op ons aan het letten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou juist weggaan
of
hem voor nu van zwemles halen, elke week leuk en gezellig zwemmen in het tropisch zwembad en het later in de tijd nog eens proberen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals al benoemd, zorgen dat je als ouder(s) niet in beeld bent. Dat werkt het beste. Natuurlijk blijft het spannend, maar ze verleggen hun focus op de andere kinderen en op de juf/meester. Ik denk dat dit hetzelfde werkt als een kind dat niet de klas in wilt. Eenmaal uit beeld gaat het snel beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de zwemles van mijn kinderen zijn de ouders nooit zichtbaar voor de kids, je kunt als ouder wel kijken, maar vanuit een ruimte met een spiegelraam, de kids kunnen dus niet zien of de ouders kijken.

Lijkt mij voor de concentratie ook veel beter. En als ouder hoef je er toch ook niet bovenop te zitten? Toen ik vroeger schoolzwemmen had hebben mijn ouders nooit een zwemles gezien.
Ik ga altijd ff boodschappen doen in die tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was hier in het begin ook een groot drama. Zoon was nog net 4 toen hij begon. Bij onze zwemschool zijn ouders niet bij het zwembad maar uit beeld, kunnen wel op camera meekijken. Vind dat heel fijn want zoon heeft echt de neiging heel erg aan mij te plakken als ik in beeld ben, en dat is niet erg bevorderlijk. Toen hij eenmaal watervrij (wat werd hij wel vooral door veel zwemmen en lol maken in het zwembad op vakantie) en gewend aan de les was, was het hele probleem ook opgelost trouwens. Dat heeft even wat tranen en zeker wel een les of 10 gekost, overigens, en in het begin werd het eerst steeds alleen maar erger. Maar nu heeft hij elke week weer zin om te gaan.

Ik denk dat je het gewoon de tijd moet geven, ook nog af en toe gewoon “voor de lol” gaan zwemmen om hem er plezier in te geven. Als juf en kind en groepje elkaar goed kennen, komt het vast wel goed. Als ouder overal met je neus op staan geeft je kind juist geen zelfvertrouwen op de lange termijn is altijd mijn idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook benieuwd hoe oud je zoon is TO. Wij zijn met de jongste begonnen met 5 jaar, maar ze miste echt nog de concentratie en liep op ten duur vast met onderwater zwemmen, ze werd heel bang ervan. Nu is ze 7 en gaat ze deze week weer beginnen. Ze is de ergste angst te boven en is nu gemotiveerd haar A-diploma te halen.

Het hoeft echt nog niet met 5 als hij er nog niet aan toe is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb kinderen geweldig zien zwemmen, duiken en watertrappelen.
Maar zodra het kijkles was waren diezelfde kinderen ineens een "doodsbang hoopjes ellende" die vastgeklemd zaten aan pappa/mamma.
Om vervolgens de week erna weer de sterren van de hemel te zwemmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud is je zoon? bij 4 of 5 zou ik een tot 2 jaar wachten en daarna opnieuw proberen en er dan niet bij blijven.
Is hij wel al 6 dan zou ik overleggen met een zwemjuf wat zij een goed plan vinden. Vaak dat de ouders niet in gezichtsveld blijven en heel soms is mee zwemmen of privezwemles voor aantal keer de oplossing.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
sdd schreef:
03-12-2023 17:13
Leraar van deze zwemschool raadt dit af ivm afhankelijkheid van de ouder.
Hier gaan mijn haren van overeind.

Jouw kind heeft dat blijkbaar nu nog nodig, niks mis mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2023 17:21
Dat is inderdaad ook wel heel bijzonder, dat kinderen van vijf afhankelijk zijn van hun ouder. Sneeuwvlokjes zijn het, allemaal!!!
Je ziet, we staan weer alleen in onze sneeuwvlokjesopvoeding.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
03-12-2023 17:42
Ik heb een aantal jaren geleden les gegeven en als er geen ouder was om het drama te aanschouwen, hield het drama gewoon op.

Als hij niets mankeert verder, zou ik inderdaad een paar keer helemaal uit beeld blijven. Ook niet zeggen dat je vlak bij bent, maar dat je buiten/boodschappen doen/koffie drinken bent.
:facepalm:

Ja, omdat kind dan heel goed weet dat er niemand is die er voor hem/haar is. Niet omdat die angst ineens weg is. Je geeft een kind dan dus geen zelfvertrouwen, maar leert het vooral om niet meer te vertrouwen op de mensen waar het afhankelijk van is: de ouders.

Het is onder leerkrachten, kinderopvangmedewerkers, in ziekenhuizen, enz. enz. zo'n mening die iedereen papegaait. Ik heb altijd geweigerd om me waar dan ook weg te laten sturen en er is nooit drama ontstaan.
Toen ik zelf nog in de zorg werkte mochten ouders altijd mee bij mij, ook nooit een probleem geweest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
03-12-2023 19:19
Hier gaan mijn haren van overeind.

Jouw kind heeft dat blijkbaar nu nog nodig, niks mis mee.
En die leraar heeft vast geen flauw idee waar hij het over heeft.
Kind van to is vast het eerste kind sat zo reageert. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook dat. Kleine kinderen zijn echt geen sneeuwvlokjes. Bij mijn kinderen werkte het wel beter als ik niet echt bij bad bleef maar verderop (bij ons kon dat boven) ging kijken maar ze waren beiden al 6 toen ze op zwemles gingen en bij jongste heb ik ook aantal keren wel beneden geweest als er wat was en ging gewoon in overleg.

Vriendin heeft bij haar bange dochter, privezwemles met meezwemmen gedaan, na een maand of 2 naar klein groepje gegaan. Als dat niet was gelukt hadden ze haar van zwemles gehaald, dan maar geen diploma. Of later nog eens proberen, met 8 kan het ook nog.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 03-12-2023 19:30
4.11% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een collega van mij ging mee het water in en heeft dit vervolgens een maand of drie elke week gedaan. Het vergde best veel van haar maar omdat haar kind zo angstig was was dit de enige manier om nog iets gedaan te krijgen in zo’n les. Ik denk dat dit iets is wat je eigenlijk niet voor een ander kind in een andere situatie kunt bedenken. Mijn kinderen zaten op les waar kijken niet mogelijk was omdat het zwembad echt heel klein is. Werkte voor ons prima. Vreemde ogen dwingen zeg maar. Omdat hij fysiek best sterk is hadden we zoon met 4,5 op les gedaan. Dat was een inschattingsfout want doen wat de juf zegt/voordoet bleek best lastig. Uiteindelijk 2 jaar over gedaan. Hij ging pas echt vooruit toen we in de vakantie elke dag met hem zwommen. Ook een belangrijke tip als je kind nog maar kort a of b heeft: regelmatig zwemmen want ze verleren het wel een beetje. Ik zag op Instagram bij iemand dat haar kind 1x per maand op “onderhoudsles” zit en dat is echt een goed idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn kind werkte het ook beter om er niet bij te zijn.
1,5 jaar wekelijks samen peuterzwemmen en hij durfde nog niet kopje onder. 2 echte zwemlessen zonder ouders en hij had de grootste lol onder water.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
03-12-2023 19:27
En die leraar heeft vast geen flauw idee waar hij het over heeft.
Kind van to is vast het eerste kind sat zo reageert. :facepalm:
Nee, klopt.
Want nogmaals: iedereen papegaait elkaar na, maar daarmee is het nog niet waar.

En idd, als er geen ouders te zien zijn, en de meester/juf negeert de angst van het kind, dan zal het kind die angst niet meer laten zien.
Lekker makkelijk voor de meester/juf, maar niet echt fijn voor de kleuter. Want die angst is niet weg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven