Zwemmen zonder diploma's

12-07-2019 11:18 120 berichten
Mijn jongste gaat komend weekend op kamp.
Daar gaan ze ook zwemmen.
Met 15 kleuters en 4 maan leiding.
Zoontje heeft geen enkel diploma, is niet de enige zonder diploma's.
Hij krijgt zijn bandjes met buikband om.
Maar toch ....
Ben ik de enige die dit onverantwoord vindt?
Ik zit te denken om mee te gaan, maar dat wil de leiding eerst overleggen.
Ik ben verder zeker geen overbezorgde moeder maar kinderen zonder diploma's geef ik liever niet aan een ander mee.
suzyqfive schreef:
12-07-2019 13:12
Zitten ze in een afgesloten pierebad? Heeft ie al wel zwemles?

Zo ja, lekker laten gaan. Bovendien zijn ze met meer begeleiders dan dat er zweminstructeurs bij de gemiddelde zwemles zijn. Hij heeft een goed zwembeveiligingsmiddel aan.

Het is toch echt totaal niet te vergelijken met zweminstructeurs bij een zwemles. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
12-07-2019 13:02
En ook in een laagje water van 10 cm diepte!
Da’s toch onzin? Alleen als ze bewusteloos zijn geraakt misschien, maar een 6 jarige heeft toch het reflex om het hoofd op te tillen in een laagje water?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 12:52
Schoolzwemmen is op zich juist heel goed, maar zwembad en onderwijzers moeten daarvoor wel een heel duidelijk protocol met elkaar afspreken.
Daar kun je van alles over willen afspreken, als je uiteindelijk bij een rechter moet verschijnen omdat er iets is gebeurt (verdrinking tijdens schoolzwemmen bijvoorbeeld) dan trekt de zwemonderwijzer aan het kortste eind. Kijk maar naar de uitspraak in de zaak van dat vluchteling meisje dat tijdens (of eigenlijk net na) het schoolzwemmen is verdronken...
Alle reacties Link kopieren
Met alle respect voor de scouting, maar 4 man leiding? Wat moet ik me daar bij voorstellen? 4 man tussen de 16 en 20? Zoiets. Mijn ervaring heeft geleerd dat de leiding van de scouting vaak heel jong is en wel de beste bedoelingen heeft maar niet altijd voldoende verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
12-07-2019 14:52
Da’s toch onzin? Alleen als ze bewusteloos zijn geraakt misschien, maar een 6 jarige heeft toch het reflex om het hoofd op te tillen in een laagje water?

Ehhh nee dat is geen onzin. Die reflex wordt uitgeschakeld, vrij snel al, waardoor kinderen letterlijk kunnen verdrinken in 10 cm.
aikidoka schreef:
12-07-2019 14:52
Da’s toch onzin? Alleen als ze bewusteloos zijn geraakt misschien, maar een 6 jarige heeft toch het reflex om het hoofd op te tillen in een laagje water?
Lees jij nooit het nieuws? Gebeurt helaas nog regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
12-07-2019 11:37
Mijn dochter gaat met vijftig kinderen op kamp. De laatste dag gaan ze naar een subtropisch zwembad. Mijn dochter is negen en heeft nét haar A en B (laat begonnen ivm kosten). Ze heeft nog niet de ervaring van een subtropisch zwembad. Daarnaast ken ik de kinderen: druk! Er hoeft maar één iemand voor de gein op haar te springen......

Nee ze mag mee maar niet zwemmen. Ik haal haar dan op. Overbezorgde moeder? Heb ik schijt aan. Een kleuter zou ik al helemáál niet laten gaan.
Fijn, er zijn er meer zoals ik.

En in geval van TO: ik zou sowieso mijn kleuter niet op kamp laten gaan... maar 15 kleuters in het water en maar 4 begeleiders? Hell no!!
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
12-07-2019 16:24
Lees jij nooit het nieuws? Gebeurt helaas nog regelmatig.
Ik lees regelmatig over verdrinkingen, maar dan gaat het over grotere zwemplassen bij 6-9 jarigen of verdrinking van echt jongere kinderen. Ik lees dat peuters als ze voorover vallen vaak hun hoofd niet op kunnen tillen en dat snap ik ook, dat je dan verdrinkt. En ja, zoals gezegd als je bewusteloos raakt natuurlijk, dat kan bij iedereen gebeuren.
Maar een 6-jarige kan zijn of haar hoofd optillen. 5 en 6 jarigen leren drijven in het zwembad bij de zwemles waarbij ze ook hun hoofd in het water hebben. Dan tillen ze toch ook hun hoofd op als ze moeten ademen? Als er dan een gevaarlijke reflex was waardoor ze konden verdrinken werd dat echt niet zo geoefend.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
12-07-2019 17:12
Ik lees regelmatig over verdrinkingen, maar dan gaat het over grotere zwemplassen bij 6-9 jarigen of verdrinking van echt jongere kinderen. Ik lees dat peuters als ze voorover vallen vaak hun hoofd niet op kunnen tillen en dat snap ik ook, dat je dan verdrinkt. En ja, zoals gezegd als je bewusteloos raakt natuurlijk, dat kan bij iedereen gebeuren.
Maar een 6-jarige kan zijn of haar hoofd optillen. 5 en 6 jarigen leren drijven in het zwembad bij de zwemles waarbij ze ook hun hoofd in het water hebben. Dan tillen ze toch ook hun hoofd op als ze moeten ademen? Als er dan een gevaarlijke reflex was waardoor ze konden verdrinken werd dat echt niet zo geoefend.

Nogmaals, die reflex wordt hartstikke snel uitgeschakeld. Lees die linkjes eerder in het topic even.
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
12-07-2019 13:11
Als ervaren Beverleiding: echt niet dat wij met de kinderen gingen zwemmen! Nou waren wij misschien wel heel voorzichtig, want een van de ouders had als meester meegemaakt dat er een kind verdronk tijdens het schoolzwemmen, en we kregen allemaal mee hoe heftig dat was. Maar ook daarvoor deden we het al echt niet. Juist op die leeftijd kunnen ze alle kanten op schieten, en afspraken gewoon vergeten omdat ze zo in hun spel opgaan. Dat wilden we absoluut niet combineren met een zwembad. Bij de welpen is gaan zwemmen vroeg genoeg, dan hebben ze (op een uitzondering na, en daarover maakten we apart afspraken met de ouders) een zwemdiploma, en kunnen ze zich beter redden. Al was ik toen al elke keer blij als we ze weer allemaal heel dat zwembad uit hadden. Maar ik verbaas me dus echt dat er leidingteams zijn die denken dat gaan zwemmen met die leeftijdsgroep ok is :nope: Ik zou heel duidelijk maken dat je niet wilt dat je kind gaat zwemmen, TO. En wat mij betreft wijs je ze even op mijn reactie.

Medeleiding, mochten jullie dit lezen: gaan zwemmen met bevers, zeker met zo'n grote groep, waarvan een groot deel zonder zwemdiploma's, en een minimaal leidingteam, is echt heel erg onverantwoord. Gelukkig is het tot nu toe goed gegaan, maar echt, dit is een ontzettend slecht idee!
Precies dit! Behalve dat ik nooit beverleiding ben geweest. Deze leiding-kind rato is echt ongeschikt om met Bevers te zwemmen, zelfs voor welpen vind ik het minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Stokkie schreef:
12-07-2019 15:11
Daar kun je van alles over willen afspreken, als je uiteindelijk bij een rechter moet verschijnen omdat er iets is gebeurt (verdrinking tijdens schoolzwemmen bijvoorbeeld) dan trekt de zwemonderwijzer aan het kortste eind. Kijk maar naar de uitspraak in de zaak van dat vluchteling meisje dat tijdens (of eigenlijk net na) het schoolzwemmen is verdronken...
Er zijn veel meer zaken geweest en de zwemonderwijzers krijgen godzijdank lang niet altijd de schuld. Er volgt altijd een strafrechtelijk onderzoek, en dan wordt er met name gekeken naar protocol en procedures. Als dat allemaal wel in orde is, dan is het gewoon een tragisch ongeluk.
Ik kan niet geloven dat dit echt is. Zeker niet als het in Nederland is. Want zijn daar geen regels voor?
Met een BSO mag je niet gaan zwemmen van de GGD. En mag het wel wat TO beschrijft dan vind ik het nog onverantwoord. Je hebt als leider 4 kinderen om op te letten die niet kunnen zwemmen. Die verantwoordelijkheid zou ik echt nooit op me nemen.
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
12-07-2019 13:11
Als ervaren Beverleiding: echt niet dat wij met de kinderen gingen zwemmen! Nou waren wij misschien wel heel voorzichtig, want een van de ouders had als meester meegemaakt dat er een kind verdronk tijdens het schoolzwemmen, en we kregen allemaal mee hoe heftig dat was. Maar ook daarvoor deden we het al echt niet. Juist op die leeftijd kunnen ze alle kanten op schieten, en afspraken gewoon vergeten omdat ze zo in hun spel opgaan. Dat wilden we absoluut niet combineren met een zwembad. Bij de welpen is gaan zwemmen vroeg genoeg, dan hebben ze (op een uitzondering na, en daarover maakten we apart afspraken met de ouders) een zwemdiploma, en kunnen ze zich beter redden. Al was ik toen al elke keer blij als we ze weer allemaal heel dat zwembad uit hadden. Maar ik verbaas me dus echt dat er leidingteams zijn die denken dat gaan zwemmen met die leeftijdsgroep ok is :nope: Ik zou heel duidelijk maken dat je niet wilt dat je kind gaat zwemmen, TO. En wat mij betreft wijs je ze even op mijn reactie.

Medeleiding, mochten jullie dit lezen: gaan zwemmen met bevers, zeker met zo'n grote groep, waarvan een groot deel zonder zwemdiploma's, en een minimaal leidingteam, is echt heel erg onverantwoord. Gelukkig is het tot nu toe goed gegaan, maar echt, dit is een ontzettend slecht idee!
Eens. Toen ik 16 was en beverleidster, gingen wij met 15 kinderen en 5 leiders zwemmen bij een zwemparadijs. Als ik er nu op terugkijk vind ik het echt onverantwoord.
De bevers die nu leid mogen wel ooit zwemmen, maar dat is bij iemand thuis in de tuin, met 1 op 2 begeleiding en een aantal hebben wel al zwemles of diploma’s.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-07-2019 17:28
Nogmaals, die reflex wordt hartstikke snel uitgeschakeld. Lees die linkjes eerder in het topic even.
Ik lees of hoor nergens iets over die reflex die uigeschakeld wordt. Ik zie wat er gebeurt als een kind niet bij de bodem kan en ik snap hoe dat werkt. Maar niet als een kind prima kan staan. Maar goed, jullie zijn een andere mening toegedaan.

On topic: ik zou het denk ik ook niet fijn vinden als je kind niet overal kan staan. Zou ook een beetje afhangen van type kind: houdt hij of zij de drijfspullen om? Luistert hij of zij goed naar leiding? Ziet hij of zij wel of geen gevaar? Daarvan zou mijn besluit afhangen.
mevrouwiglesias schreef:
12-07-2019 15:42
Met alle respect voor de scouting, maar 4 man leiding? Wat moet ik me daar bij voorstellen? 4 man tussen de 16 en 20? Zoiets. Mijn ervaring heeft geleerd dat de leiding van de scouting vaak heel jong is en wel de beste bedoelingen heeft maar niet altijd voldoende verantwoordelijkheidsgevoel.
Dat is exact wat ik bedoel, bij het wegbrengen van de bagage bleek dat het niet de bedoeling was dat ik mee ging want: de andere ouders gaan ook niet mee en ze zitten er boven op.
Prima dan app maar hoe laat je terug bent want dan gaat mijn kind dus niet mee.

Ze hebben werkelijk geen flauw idee welke verantwoordelijk ze op zich nemen.
Toen ik dat zei begrepen ze het geloof ik nog niet.
Gatver het liefst hou ik hm nu het hele weekend thuis.
Ik vind het onwaarschijnlijk en niet passen bij de ervaringen die ik met scouting heb. Wanneer dit zo klopt, zou ik er ook geen trek in hebben.
Betty_Slocombe schreef:
12-07-2019 20:28
Ik vind het onwaarschijnlijk en niet passen bij de ervaringen die ik met scouting heb. Wanneer dit zo klopt, zou ik er ook geen trek in hebben.
Dit is echt ongelogen hoor.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
12-07-2019 18:39
Ik kan niet geloven dat dit echt is. Zeker niet als het in Nederland is. Want zijn daar geen regels voor?
Met een BSO mag je niet gaan zwemmen van de GGD. En mag het wel wat TO beschrijft dan vind ik het nog onverantwoord. Je hebt als leider 4 kinderen om op te letten die niet kunnen zwemmen. Die verantwoordelijkheid zou ik echt nooit op me nemen.
Een scouting kan verzinnen wat ze willen. Of ze ook toegelaten worden bij het zwembad is een ander verhaal. Als het goed is, weigeren die aan de deur.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
12-07-2019 19:22

Toen ik dat zei begrepen ze het geloof ik nog niet.
Gatver het liefst hou ik hm nu het hele weekend thuis.

Ik zou dat serieus overwegen, want kennelijk zien ze geen gevaar.
Mth85 schreef:
12-07-2019 20:44
Dit is echt ongelogen hoor.
Echt zorgelijk. En dom ook. Je kunt je kind alleen meegeven aan mensen die je kunt vertrouwen.
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 20:47
Ik zou dat serieus overwegen, want kennelijk zien ze geen gevaar.
Dat heb ik wel overwogen maar kind wil zo graag. Nou is dat natuurlijk argument maar ik ga hier bij de leiding nog wel achteraan.

Wat me nog meer verbaasd is dat ik blijkbaar de enige ouder ben die dit gevaar ziet
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
12-07-2019 11:30
Mee eens.
Ik zou uberhaupt een kleuter niet op kamp laten gaan, of ze nou wel of niet gaan zwemmen.

En zeker niet met zo weinig begeleiding.

Dit! Nog nooit gehoord dat kleuters op kamp gaan. Mijn dochter van 9 jaar mag dat niet eens.
Ik heb mijn beide kinderen wel als kleuter op kamp laten gaan en ik heb dat nooit onverantwoord gevonden. En dat was het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij scouting is op die leeftijd op kamp gaan wel normaal en ik hoor daar ook hele goede verhalen over. Als kind het ook zelf wel is dat toch echt top.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gaan ook vanaf hun 5e op kamp met scouting, 3 nachten en ze vonden het geweldig.
Vanaf 7 jaar een week van zaterdag tot zaterdag. Maar met meer begeleiding. Ze hebben ook wel eens gezwommen bij de Bevers, maar toen had mijn dochter al diploma's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven