Zwemmen zonder diploma's

12-07-2019 11:18 120 berichten
Mijn jongste gaat komend weekend op kamp.
Daar gaan ze ook zwemmen.
Met 15 kleuters en 4 maan leiding.
Zoontje heeft geen enkel diploma, is niet de enige zonder diploma's.
Hij krijgt zijn bandjes met buikband om.
Maar toch ....
Ben ik de enige die dit onverantwoord vindt?
Ik zit te denken om mee te gaan, maar dat wil de leiding eerst overleggen.
Ik ben verder zeker geen overbezorgde moeder maar kinderen zonder diploma's geef ik liever niet aan een ander mee.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
12-07-2019 13:02
En ook in een laagje water van 10 cm diepte!
Dit is waar voor kinderen die niet geleerd hebben om op te staan in het water, die vallen en kunnen in reflex blijven liggen. Maar er zijn in Nederland maar weinig 6jarigen voor wie dat geldt. Mijne had met 6 al het c-diploma.

Los daarvan vind ik bevers geen goede groep om mee te gaan zwemmen. Er zijn er gewoon teveel zonder diploma, kinderen zonder diploma hebben altijd 1 op 1 begeleiding nodig.

Op kamp zonder zwemmen kan prima, zou niet weten waarom dat niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
12-07-2019 21:07
Dat heb ik wel overwogen maar kind wil zo graag. Nou is dat natuurlijk argument maar ik ga hier bij de leiding nog wel achteraan.

Wat me nog meer verbaasd is dat ik blijkbaar de enige ouder ben die dit gevaar ziet
Dat verbaast mij ook, maar ik verbaas mij wel vaker over hoe nonchalant sommige ouders omgaan met hun eigen kinderen en/of die van een ander. Zonder zitje op de achterbank, rondrennen met een lolly in de mond, in het water zonder (voldoende) toezicht.. tja in 99 van de 100 gevallen gaat het goed. Maar jouw kind zou maar net die ene van de 100 zijn. Dan denk je levenslang "had ik maar... "

On topic: als ik de reactie van de leiding lees, zou ik mijn kind niet meer mee laten gaan. Desnoods zelf weekendje weg met hem/haar, maar niet meer op kamp. Omdat ze blijkbaar geen gevaar zien. In hoeverre kan jij er dan op vertrouwen dat er gehoor gegeven wordt aan jouw voorwaarden?
mater_matuta schreef:
12-07-2019 22:10
Dat verbaast mij ook, maar ik verbaas mij wel vaker over hoe nonchalant sommige ouders omgaan met hun eigen kinderen en/of die van een ander. Zonder zitje op de achterbank, rondrennen met een lolly in de mond, in het water zonder (voldoende) toezicht.. tja in 99 van de 100 gevallen gaat het goed. Maar jouw kind zou maar net die ene van de 100 zijn. Dan denk je levenslang "had ik maar... "

On topic: als ik de reactie van de leiding lees, zou ik mijn kind niet meer mee laten gaan. Desnoods zelf weekendje weg met hem/haar, maar niet meer op kamp. Omdat ze blijkbaar geen gevaar zien. In hoeverre kan jij er dan op vertrouwen dat er gehoor gegeven wordt aan jouw voorwaarden?
Ik ga er morgen sowieso nog even achteraan. Ik snap het vanuit hun ook wel. Als je dit al jaren doet en je hoort nooit commentaar vanuit ouders, er verdrinkt, godzijdank, nooit een kind en je hebt zelf nog geen kinderen, what's the problem.
Laat mij dan maar de eerste ouder zijn die kritisch is hoor.
Ik ga desnoods hogerop om dit aan te kaarten want ik vind het echt onveilig om met zulke jonge kinderen te gaan zwemmen. En ik ben echt geen overbezorgd type.

Laatst hadden we een BBQ bij een recreatieplas en de kinderen wilden even zwemmen. Daar had ik even geen zin in dus ze moesten wachten. Biedt een ander ( al oma) aan om toezicht te houden. Voor de jongste was ik zijn bandjes vergeten dus ik ging mee. Stel dat er wat gebeurt wil ik niet dat het water in moet rennen om mijn kind eruit te plukken dus ik ging mee.
Maar goed ook want jongste ging weer eens raar doen met een gewone zwemband, kiepert eraf, gaat kopje onder ( komt ook wel weer overeind).
Mijn kind, mijn verantwoordelijkheid.
Ik weet wat ik doe, ik weet wat kind kan en ik weet wanneer ik in moet grijpen, een ander weet dat gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vooral die verschillende richtlijnen moet laten zien over zwemmen met kinderen zonder diploma.

Goede kans dat er al gezwommen wordt op beverkamp sinds zij zelf nog bevertjes waren en hun mening daardoor gekleurd is en jij overbezorgd lijkt.

Dat de andere ouders niets zeggen, hoeft ook niets te betekenen. Ik was zelf zo'n 20-jarige beverleiding en ouders gingen er vanuit dat ik pedagogisch opgeleid was. Terwijl ze nooit gevraagd hadden wat mijn achtergrond was.

Bij bosjes werden kinderen met diagnoses op scouting gedaan, terwijl wij echt geen idee hadden. Vroegen die ouders om zinnige terugkoppeling enzo, ehh ja hij doet leuk mee hoor.
Stuiterdraakje schreef:
12-07-2019 13:22
Goede keus! Zou ik ook doen.. zelf ooit bijna verdronken in een wildwaterbaan van een bekende vakantieparkenketen. Angst zit er nog in..

Mbt tot TO; ik zou mn kind dus niet laten zwemmen. Te weinig toezicht imo, daarbij geen diploma..
Hier is sws de afspraak met een dergelijk uitje/kamp dat ze minimaal A en B moeten hebben..
Centerparcs heijderbos toevallig? Daar ben ik vorig jaar zelf ook bijna verdronken in het laatste bad van de wildwaterbaan. Doodeng, sterke stroming die me naar de bodem trok en ik kreeg tot 2x toe mijn voeten niet op de bodem gezet. En dat terwijl er nog mensen van de baan af kwamen. Gelukkig genoeg kracht gehad om weg te komen. Daarna schoonzus aan haar arm eruit moeten trekken. Doodeng, die baan.

TO : zonder diploma zou ik dit niet toestaan. 15 Kinderen met 4 man begeleiding is echt te weinig. Zelfs met bandjes om kan er wat gebeuren. Ik vind deze groep echt te jong voor een zwemuitje.

Wij gaan deze zomer naar Tropical island bij Berlijn. Heel veel zin in, maar vind het ook spannend. Dochter is 7 en heeft haar easyswim diploma (is hetzelfde als abc), maar ik laat haar niet alleen. Ook in de wildwaterbaan van centerparcs mag ze van mij nog steeds niet alleen. Ik merk aan haar dat ze na een tijdje toch moe wordt en slordig gaat zwemmen. En de kracht die water heeft moet je niet onderschatten. Dan maar een overbezorgde moeder, maar in het zwembad blijf ik de komende jaren echt nog ontzettend voorzichtig. Gelukkig vind ik het helemaal niet erg om mee van de wildwaterbaan te moeten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
13-07-2019 08:42
Ik denk dat je vooral die verschillende richtlijnen moet laten zien over zwemmen met kinderen zonder diploma.

Goede kans dat er al gezwommen wordt op beverkamp sinds zij zelf nog bevertjes waren en hun mening daardoor gekleurd is en jij overbezorgd lijkt.

Dat de andere ouders niets zeggen, hoeft ook niets te betekenen. Ik was zelf zo'n 20-jarige beverleiding en ouders gingen er vanuit dat ik pedagogisch opgeleid was. Terwijl ze nooit gevraagd hadden wat mijn achtergrond was.

Bij bosjes werden kinderen met diagnoses op scouting gedaan, terwijl wij echt geen idee hadden. Vroegen die ouders om zinnige terugkoppeling enzo, ehh ja hij doet leuk mee hoor.
Dat is dus precies wat ik bedoel. De leiding van de scouting zijn enthousiaste jong volwassenen, maar zonder opleiding en zien vaak veel minder het gevaar dan bezorgde ouders. En gelukkig gaat het in 99,9999 % van de gevallen goed, maar je zou maar net die ene zijn waar het niet goed gaat.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Foute quote.
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 13-07-2019 11:37
Reden: Foute quote
98.84% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
"Centerparcs heijderbos toevallig? Daar ben ik vorig jaar zelf ook bijna verdronken in het laatste bad van de wildwaterbaan. Doodeng, sterke stroming die me naar de bodem trok en ik kreeg tot 2x toe mijn voeten niet op de bodem gezet. En dat terwijl er nog mensen van de baan af kwamen. Gelukkig genoeg kracht gehad om weg te komen. Daarna schoonzus aan haar arm eruit moeten trekken. Doodeng, die baan."

Daar ben ik ook eens bijna verdronken. Begrijp ook niet dat daar nog nooit ongelukken zijn gebeurd. Maar ik dwaal af geloof ik...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
13-07-2019 11:38
"Centerparcs heijderbos toevallig? Daar ben ik vorig jaar zelf ook bijna verdronken in het laatste bad van de wildwaterbaan. Doodeng, sterke stroming die me naar de bodem trok en ik kreeg tot 2x toe mijn voeten niet op de bodem gezet. En dat terwijl er nog mensen van de baan af kwamen. Gelukkig genoeg kracht gehad om weg te komen. Daarna schoonzus aan haar arm eruit moeten trekken. Doodeng, die baan."

Daar ben ik ook eens bijna verdronken. Begrijp ook niet dat daar nog nooit ongelukken zijn gebeurd. Maar ik dwaal af geloof ik...
Ik ben daar ook bijna verdronken. Doodeng. Daar gebeuren regelmatig ongelukken.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Goh bedankt voor de waarschuwing. Wij zoeken nog een vakantiebestemming maar zijn geen helden in het water, plus hebben jonge kinderen bij ons die nog niet kunnen zwemmen. Dit park valt voor ons af.

Aanvulling: uit nieuwsgierigheid even een filmpje opgezocht maar dat is toch geen waterpret meer :-o o_o :O
Wat een vreselijk gevaarlijk ding, daar mogen mijn kinderen nog niet alleen in als ze 2 zwemdiploma's hebben!
mater_matuta schreef:
13-07-2019 20:22
Goh bedankt voor de waarschuwing. Wij zoeken nog een vakantiebestemming maar zijn geen helden in het water, plus hebben jonge kinderen bij ons die nog niet kunnen zwemmen. Dit park valt voor ons af.

Aanvulling: uit nieuwsgierigheid even een filmpje opgezocht maar dat is toch geen waterpret meer :-o o_o :O
Wat een vreselijk gevaarlijk ding, daar mogen mijn kinderen nog niet alleen in als ze 2 zwemdiploma's hebben!
Ik ga zelf altijd naar Erperheide of Bispinger heide. Die zijn beide prima te doen voor kinderen. Het heijderbos is het eerste park met een wildwaterbaan. Die hebben ze gewoon zelf ontworpen en is een beetje natte vingerwerk geweest. Bij de andere parken is er gelukkig wat meer over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
Naar Heijderbosch ging ik als kind regelmatig, die wildwaterbaan was verschrikkelijk. Ook meerdere keren kopje onder gegaan en niet boven kunnen komen. Ik las laatst al ergens dat dat nog steeds zo is, ik snap niet dat ze daar niets aan doen. Tegenwoordig regelmatig naar de Eemhof en daar is de wildwaterbaan wel goed te doen. Maar goed, ik ga ook off topic...

TO, heb je er nog iets van gezegd gisteren?
pamelacourson schreef:
14-07-2019 15:42
Naar Heijderbosch ging ik als kind regelmatig, die wildwaterbaan was verschrikkelijk. Ook meerdere keren kopje onder gegaan en niet boven kunnen komen. Ik las laatst al ergens dat dat nog steeds zo is, ik snap niet dat ze daar niets aan doen. Tegenwoordig regelmatig naar de Eemhof en daar is de wildwaterbaan wel goed te doen. Maar goed, ik ga ook off topic...

TO, heb je er nog iets van gezegd gisteren?
Ja manlief heeft er nog over gesproken. Er was van beide kanten wel begrip. Zoontje is later op de dag gegaan toen ze klaar waren met zwemmen en aan de appfoto's te zien geniet ie met volle teugen.
Eerlijk gezegd begrijp ik die kampleiding niet dat ze die verantwoordelijkheid aandurven.
Bij de BSO van mijn kinderen wordt er niet meer gezwommen omdat ze daar het risico niet nemen. En daar ben ik blij om.
Offtopic: die wildwaterbaan in Heijderbosch ben ik als kind met neefjes en nichtjes eindeloos lang af gegaan: heerlijk!

On topic: gelukkig is het zo goed opgelost TO, wel zou ik dit inderdaad nog hogerop aankaarten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf een 4 of 5 jarige nog veel te jong vinden voor een kamp. Hier gaan de scouts pas met 8 a 10...

Verder hecht ik meer waarde aan het behalen van de zwemdiploma's en pas daarna op een andere sport/club/hobby. Ik wil dat ze alle aandacht op de zwemles kunnen richten.

Ik ken wat leiding bij de scouting maar dat zijn jongeren/jongvolwassenen die zelf al jaren scout zijn geweest. Bijna altijd hebben ze zelf (nog) geen kinderen en geen diploma's op welk gebied dan ook. Beste bedoelingen maar niet te vergelijken met leiding op een bso laat staan een docent. Gewoon vrijwilligerswerk met goede bedoelingen.

Kinderen zonder zwemdiploma horen niet in de buurt van water.
mevrouwiglesias schreef:
13-07-2019 11:38
"Centerparcs heijderbos toevallig? Daar ben ik vorig jaar zelf ook bijna verdronken in het laatste bad van de wildwaterbaan. Doodeng, sterke stroming die me naar de bodem trok en ik kreeg tot 2x toe mijn voeten niet op de bodem gezet. En dat terwijl er nog mensen van de baan af kwamen. Gelukkig genoeg kracht gehad om weg te komen. Daarna schoonzus aan haar arm eruit moeten trekken. Doodeng, die baan."

Daar ben ik ook eens bijna verdronken. Begrijp ook niet dat daar nog nooit ongelukken zijn gebeurd. Maar ik dwaal af geloof ik...
Oke topic terzijde,
Ik weet niet meer of het heijderbos of ene andere centerparcs was maar toen ik nog klein was , dus zeg 15-20 jaar terug ook bijna verzopen door zo'n leuk golfbad. Zat in een hoek waar het van beide kanten kwam, constant. Was al buiten bewustzijn voor iemand het door had(tante) en me kwam redden.
Vorig jaar met mn kinderen in center parcs en als een havik opgelet. Brrr.

(ik ben me bewust dat dit om de wild water baan ging en idd, ook daar ging het bijna mis. Kon net een touw pakken. Zelfde dag overigens.)
Alle reacties Link kopieren
Ook al O_O . Ik ga er toch eens een nieuw topic over beginnen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
13-07-2019 09:04
Centerparcs heijderbos toevallig? Daar ben ik vorig jaar zelf ook bijna verdronken in het laatste bad van de wildwaterbaan. Doodeng, sterke stroming die me naar de bodem trok en ik kreeg tot 2x toe mijn voeten niet op de bodem gezet. En dat terwijl er nog mensen van de baan af kwamen. Gelukkig genoeg kracht gehad om weg te komen. Daarna schoonzus aan haar arm eruit moeten trekken. Doodeng, die baan.
Jij gaat door voor de hoofdprijs! :cheer:
LAgirl82 schreef:
12-07-2019 12:28
Jij hebt blijkbaar nog nooit een verdrinking meegemaakt.

Ik wel. Helaas. Toen ik en jaar op 8 was, een kindje in onze straat van 2 jaar oud is verdronken in het zwembadje in hun tuin in 10 cm water.
Kindje was naar buiten geglipt terwijl de moeder even niet oplette en wilde het badje in, met alle gevolgen van dien.

Ik vergeet het nooit meer en ben nu héél erg voorzichtig als het met water en kinderen te maken heeft.
Een zwemdiploma zegt ook niet alles, zeker als ze nog nooit in een subtropisch zwembad zijn geweest.
Wat weet je van verdrinken? Het ziet er anders uit dan in films hoor!
Je doet nogal wat aannames aan de hand van dat ene zinnetje van mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven