Advies gevraagd bij tegels verven (badkamer en toilet)

06-11-2020 12:23 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben in ons huurhuis misschien wel de allerlillijkste vloer en wandtegels ever in toilet en badkamer (denk jaren 60/70 beige en bruin).

Aangezien ons huis verder helemaal piekfijn naar ons zin is willen we ook iets met de badkamer en wc echter, vanwege het feit dat het een huurhuis is, willen we niet al teveel kosten maken vandaar dat tegelverf ons een goede oplossing leek.

Nu zie ik op internet door de bomen het bos niet meer, alles lijkt heel simpel en ik kan de term "easy peasy' inmiddels wel killen.

Eigenlijk ben ik hier op zoek naar iemand die deze klus al eens heeft gedaan en mij wil en kan uitleggen welke produkten het beste zijn, waar ik over na moet denken qua aanpak, de do's en dont's etc..

Het hoeft in die zin niet op een koopje, de verf en verdere produkten mogen best wat kosten, beter kwaliteit dan kwantiteit.

Moet je bv. ander soortige verf hebben voor wand en vloeren in de douche cabine zelf etc.

Vloertegels zijn anti slip, wandtegels zijn glad/glanzend.

Wie o wie heeft er goede adviezen.

Alvast bedankt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
06-11-2020 13:23
Ben benieuwd?
Hier in huis bijvoorbeeld een houten vloer, afgewerkt met een soort botenlak. Lambrisering en daarboven stucwerk. Alleen de doucheruimte is betegeld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit met onze betegelde muren gedaan in de toilet en badkamer, ter overbrugging naar volledige renovatie.

Wij hebben inderdaad de 2 componentenlak van Albastine gebruikt. Deze is wit, geen idee of je hem ook tot kleur kunt mengen. We zijn nu een jaar verder, en op de toilet is alles prima. Zit er netjes op. Op de badkamer is het echter een ander verhaal. Daar waar het steeds nat wordt (rondom de douche) houdt het gewoon niet. Het bladdert er naar verloop van tijd gewoon af helaas...

Aanbrengen doe je in 2 lagen, en dekt prima op donkere kleuren. Easy peasy ;)
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
06-11-2020 13:37
Hier in huis bijvoorbeeld een houten vloer, afgewerkt met een soort botenlak. Lambrisering en daarboven stucwerk. Alleen de doucheruimte is betegeld.
Lijkt me erg mooi, zoals je het beschrijft.
Denk echter dat het qua kosten best duur is en veel tijd kost.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Frantic schreef:
06-11-2020 13:42
Wij hebben dit met onze betegelde muren gedaan in de toilet en badkamer, ter overbrugging naar volledige renovatie.

Wij hebben inderdaad de 2 componentenlak van Albastine gebruikt. Deze is wit, geen idee of je hem ook tot kleur kunt mengen. We zijn nu een jaar verder, en op de toilet is alles prima. Zit er netjes op. Op de badkamer is het echter een ander verhaal. Daar waar het steeds nat wordt (rondom de douche) houdt het gewoon niet. Het bladdert er naar verloop van tijd gewoon af helaas...

Aanbrengen doe je in 2 lagen, en dekt prima op donkere kleuren. Easy peasy ;)
hahaha.

Tja, zo al lezende (niet alleen hier) denk ik dat het voor de toiletten een betere optie is dan voor de badkamer om de tegels te verven.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Maar willen jullie er dan maar kort wonen? Zo niet, dan maakt het toch niet uit of het een huurhuis is? Mijn oom woont al 50 jaar in hetzelfde huurhuis en heeft het gewoon zo gemaakt als hij wil.
Alle reacties Link kopieren
Heb jaren geleden de wandtegels in de wc gedaan. Eerst met een primer, daarna met gewone, normale verf ( dan heb je dus hele ruime keuze). Dit was vlgs de bouwmarkt de ene optie, de andere was speciale tegelverf.
Had 0,0 zin om de voegen niet mee te verven, dus ja, ook al lijkt t niet zo mooi, die zijn meegeverfd. Dat te loslaat herken ik niet
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
pamelacourson schreef:
06-11-2020 13:47
Maar willen jullie er dan maar kort wonen? Zo niet, dan maakt het toch niet uit of het een huurhuis is? Mijn oom woont al 50 jaar in hetzelfde huurhuis en heeft het gewoon zo gemaakt als hij wil.
En gelijk heeftie ook.
Mijn naaste buren hebben 5 jaar geleden een dure keuken laten plaatsen, die zijn ook niet van plan ooit te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook zulke tegels, in badkamer, wc, keuken, maar ook als blad van een bar in de keuken. Gelukkig is er bij mij inmiddels opnieuw betegeld, maar ik heb alleen het barretje geverfd omdat dat makkelijker was dan het blad vervangen. Ik heb het 3 maanden geleden gedaan met speciale twee componenten tegellijm, en volledig volgens alle voorschriften om het beste resultaat te krijgen en nu 3 maanden verder is het al op verschillende plekken beschadigd. En dat is dus op iets waar vrijwel niks op ligt, niemand over heen loopt, geen stromend water langs gaat, etcetera.

Ik raad het je dus af.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-11-2020 13:47
Maar willen jullie er dan maar kort wonen? Zo niet, dan maakt het toch niet uit of het een huurhuis is? Mijn oom woont al 50 jaar in hetzelfde huurhuis en heeft het gewoon zo gemaakt als hij wil.
Bedoeling is dat wij er nog ongeveer 5 tot max 7 jaar zullen wonen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
06-11-2020 13:44
Lijkt me erg mooi, zoals je het beschrijft.
Denk echter dat het qua kosten best duur is en veel tijd kost.
Tja. Je woont fijn dus er zijn geen verhuisplannen. Waarom dan niet zoeken naar een betere oplossing dan tegels verven?
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
06-11-2020 13:49
Heb jaren geleden de wandtegels in de wc gedaan. Eerst met een primer, daarna met gewone, normale verf ( dan heb je dus hele ruime keuze). Dit was vlgs de bouwmarkt de ene optie, de andere was speciale tegelverf.
Had 0,0 zin om de voegen niet mee te verven, dus ja, ook al lijkt t niet zo mooi, die zijn meegeverfd. Dat te loslaat herken ik niet
Ik vind bv zwartgeverfde tegels (incl. voegen) best mooi, het lijkt dan meer 1 geheel waardoor de ruimte optisch groter lijkt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
06-11-2020 13:56
Bedoeling is dat wij er nog ongeveer 5 tot max 7 jaar zullen wonen.
Heb je al offertes van wat het zou kosten om het opnieuw te betegelen? Of met de verhuurder in gesprek geweest?

Ik woon ook in een huurhuis maar investeer gewoon in mijn eigen woongenot, hoor.
Am Yisrael Chai!
Kijk even bij restylen in huis op Facebook, ik zie daar veel mooie resultaten voorbij komen.. ik zit er zelf ook over te denken maar ben niet zo crea dus of het er dan ook zoals daar uit komt te zien..
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
06-11-2020 13:57
Ik vind bv zwartgeverfde tegels (incl. voegen) best mooi, het lijkt dan meer 1 geheel waardoor de ruimte optisch groter lijkt.
Heb je een flink raam dan? Zwart maakt zelden groter.
Mag je de tegels schilderen? Want je kunt ze daarna moeilijk weer schoon krijgen. Oftewel: herstellen in de oude staat is vrijwel onmogelijk.


Ik ga ook voor de optie tegelstickers, die kun je gemakkelijk verwijderen. De combi wit en bruin is echt wel mooi. Zeker als je er houten en rieten accessoires bij kiest en een mooi wastafelmeubel. Fijne spiegel ophangen en desnoods de inrichting wat retro houden.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zitten de badkamer en wc al lang in het huis? Functioneert alles nog goed, geen losse tegels?
Informeer eens bij je verhuurder of er in de recente toekomst misschien een renovatie gepland staat?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is de huurverhoging? Als je dan een nieuwe keuken en een nieuwe wc en badkamer krijgt lijkt me dat toch wel de moeite waard.
Ik zou denk ik toch voor de optie renoveren en huurverhoging gaan gezien alle slechte ervaringen. Zonde van je tijd en geld.
Alle reacties Link kopieren
tvp voor ervaringen over tegelverf eerste hand
Alle reacties Link kopieren
Als je vooral die vloer lelijk vindt: kan je die dan niet bekleden met bijvoorbeeld houten vlonderdelen? Zoiets:
Afbeelding
https://www.ikea.com/nl/nl/p/runnen-vlo ... -90234226/
masatu schreef:
06-11-2020 16:06
Als je vooral die vloer lelijk vindt: kan je die dan niet bekleden met bijvoorbeeld houten vlonderdelen? Zoiets:
Dat is wel echt een goed idee. Ze hebben ook deze:

Afbeelding

Moet net je smaak zijn natuurlijk, maar met witte wandtegels wel echt een ander gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Verf is echt max een jaar mooi. En zie het er daarna maar eens goed af te krijgen. Stel je bent een jaar verder en het bladdert er af. Wat ga je dan doen? Alsnog een nieuwe badkamer?
Dan zou ik meteen voor een nieuw badkamer gaan.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Tiana_76 schreef:
06-11-2020 16:10
Dat is wel echt een goed idee. Ze hebben ook deze:

Afbeelding

Moet net je smaak zijn natuurlijk, maar met witte wandtegels wel echt een ander gezicht.
Dat is een geweldig idee! Die tegels zijn toch voor buiten, dus daar kan je je geen buil aan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pasgeleden de vloer van mijn badkamer en wc opnieuw geverfd. Daarvoor ben ik wel naar een verfspeciaalzaak gegaan. Ik heb daar verf van TRESTJERNER GULVMALING, dekkende watergedragenalkyd/polyurehaan vloercoating gehaald. Schijnt bij het merk JOTUN te horen. Het aantal kleuren wat je kunt kiezen is niet onbeperkt, maar er is wel keuze. Deze verf kostte me ongeveer € 55,00 voor 0,75 liter.
Deze verf heb ik expres gehaald omdat ik al eens eerder had geverfd daarmee, ongeveer 15 jaar geleden. Die verf is langzaam gaan slijten dus er moest een nieuwe laag komen. In de wc heb ik eerst de hele oude verflaag weggehaald met verfafbijt van Allebastine omdat de oude verf flink bladderde.

Ik was met de eerdere verfbeurt met dezelfde verf dik tevreden, geen last van bladderen. Het is ook aardig goed gelukt al zeg ik het zelf, maar het is natuurlijk wel te zien dat het geverfd is ( vind ik mooi).
Oja, natuurlijk wel goed ontvetten (ammoniak of S Marc), schuren, nogmaals ontvetten en netjes afplakken met goede afplakband.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al tussen oplossing in onze vorige keuken gedaan. Het zag er eigenlijk niet uit om dat ook de voegen geverfd zijn. Maar de tegels ware gevlamd lichtblauw. Dus met 2 jaar witte verf was ik opzich erg blij.

Drie keer keer met ammoniak ontvet.
Ik heb twee lagen grondverf er op gedaan en 3 lagen flexa lakverf.

Maar een badkamer maak je ruiger schoon dan een keuken. Zit (veel) meer kalk en vocht op de wanden. Ik denk dat ik het niet in een badkamer zal doen.

Heb je al een klusjesman via,via geprobeerd? Scheelt veel met een aannemer of tegelzetbedrijfje. Mijn tante had vorige over haar nieuwe toilet verteld. Zij had via een lid op de club gehoord dat die man nog wat klusjes deed na zijn pensioen. Daar was de prijs ook naar. Enige nadeel was dat ze 3 weken niet het toilet kon gebruiken en een aannemer deed dat in 1 week. Zij vond het niet erg.

Maar als je met scheve tegels, voegen, slechte kitranden zitten baal je ook. Dus wel kijken welke klusman :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven