Bescherming enkel glas

09-12-2019 11:42 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo klussers,

In januari verhuizen we naar een nieuwe woning. De deur tussen de hal en de woonkamer is een paneeldeur met (enkel)glas. Onze twee jonge kinderen kunnen nogal wild spelen en beuken, in hun spel, regelmatig tegen vanalles aan. Dit, i.c.m. de dunne beglazing van de deur, doet mijn geest al kruipen. Ik ben opzoek naar een manier om het enkel glas te verstevigen, zonder dat we er direct voor moeten kiezen de deur te vervangen.
Hebben jullie tips en/of ervaring hiermee? Veel dank voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Raamfolie misschien? Is er in veel verschillende soorten/smaken. Maakt het raam in de deur niet meteen steviger maar wel een stuk veiliger.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
09-12-2019 11:45
Raamfolie misschien? Is er in veel verschillende soorten/smaken. Maakt het raam in de deur niet meteen steviger maar wel een stuk veiliger.
Yes, thanks voor de tip! Ik heb veiligheidsfolie gevonden waarbij het glas niet uit elkaar valt wanneer het breekt :)
Alle reacties Link kopieren
:thumbsup:
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat risico niet willen lopen met mijn kinderen. Serieus, op veiligheid Nooit bezuinigen! Haal bij de Hornbach een andere deur.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Is het kozijn niet geschikt om er dubbelglas in te laten zetten? Ook veiliger met inbraak etc. Die ene ruit hoeft je de kop niet te kosten.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
09-12-2019 12:15
Is het kozijn niet geschikt om er dubbelglas in te laten zetten? Ook veiliger met inbraak etc. Die ene ruit hoeft je de kop niet te kosten.
Het is de woonkamerdeur........
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
09-12-2019 12:17
Het is de woonkamerdeur........

Dan vervalt het inbraak-argument, maar zou ik gezien de veiligheid nog steeds kijken of dubbelglas een optie is.
Madeliefjees schreef:
09-12-2019 12:12
Ik zou dat risico niet willen lopen met mijn kinderen. Serieus, op veiligheid Nooit bezuinigen! Haal bij de Hornbach een andere deur.
Dit. Je weet nu al zeker dat het mis zal gaan. Nobrainer.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook veiligheidsglas. Dat valt in stukjes uit elkaar ipv in scherven. Zo hoef je de deur niet te vervangen, enkel het glas.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Veiligheidsglas, geen twijfel over! Ik heb helaas te veel verhalen gehoord (en de kinderen gezien) die er tijdens het spelen/stoeien onbedoeld doorheen zijn gevallen. Wil je niet. Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het mooi glas?
Dan zou ik het glas echt nooit vervangen. Wat je wel kunt doen is voor de tussentijd, dus de paar jaar dat de kinderen stoeien de deur vervangen en de mooie deur op zolder opslaan oid.

Of zoals ze in de afschuwelijke jaren 40/50/60 deden met mooie tussenseizoen: een modern paneel er tegen spijkeren en er weer afhalen als het weer kan.
chezloeloe schreef:
09-12-2019 11:57
Yes, thanks voor de tip! Ik heb veiligheidsfolie gevonden waarbij het glas niet uit elkaar valt wanneer het breekt :)

Die veiligheidsfolie is nog best lastig om goed aan te brengen zonder bubbeltjes/belletjes. En kwetsbaar voor krassen en beschadigingen. Ik zou er dan eerder voor kiezen om gehard glas of gelaagd glas in de deur te zetten.
Pergamon schreef:
09-12-2019 12:21
Dan vervalt het inbraak-argument, maar zou ik gezien de veiligheid nog steeds kijken of dubbelglas een optie is.

Dubbel glas is ook geen veilig glas. Dus dat zou niks toe voegen ten aanzien van de veiligheid. Gehard glas is veilig (valt in stukjes) of gelaagd glas is veilig (folie houd het glas bij elkaar). Beide zijn bij elke glasboer en ook online makkelijk en voor een paar tientjes verkrijgbaar.
Ik heb toevallig gisteren nog een erg vervelende situatie gezien waarbij een knulletje door het glas van een deur ging, met erg grote wonden tot gevolg. Ik zou de deur vervangen, door een echt stevige volledig geharde glazen deur of een deur juist zonder glas.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan t.z.t. de ramen op de eerste verdieping vervangen, die zijn ook van enkel glas en ik sta doodsangsten uit i.v.m. de kinderen. Mijn man heeft plexiglas gekocht en ervoor geschroefd als tijdelijke oplossing, Dat kan je voor de woonkamerdeur ook doen uiteraard. Je hebt daar twee versies van, acrylaat en polycarbonaat. Polycarbonaat is "hufterproof" en wordt ook gebruikt in stadions en dierentuinen e.d.
mater_matuta schreef:
09-12-2019 13:28
Wij gaan t.z.t. de ramen op de eerste verdieping vervangen, die zijn ook van enkel glas en ik sta doodsangsten uit i.v.m. de kinderen. Mijn man heeft plexiglas gekocht en ervoor geschroefd als tijdelijke oplossing, Dat kan je voor de woonkamerdeur ook doen uiteraard. Je hebt daar twee versies van, acrylaat en polycarbonaat. Polycarbonaat is "hufterproof" en wordt ook gebruikt in stadions en dierentuinen e.d.

Voor vervangen van gevelglas voor dubbel glas kan je ook subsidie krijgen. Dan maak je ten opzichte van enkel glas een behoorlijk slag ten aanzien van comfort en energiebesparing. En als je dan meteen dubbel glas kiest waarvan de binnenkant gelaagd is dan ben je meteen veilig voor de kinderen en ook veiliger voor inbraak e.d.

Met een plexiglas of polycarbonaat paneel zit je al aardig in de buurt van de kosten van gelaagd dubbel glas. Dan kan je beter in 1 keer het juiste glas plaatsen anders maak je dubbele kosten.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk; we gaan kijken naar de mogelijkheden voor gelaagd glas.
Veel dank voor het meedenken en de goede tips!
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier nooit over nagedacht heb. Woon al een jaar of 13 in een huis met een tussendeur met enkel glas. 3 kinderen in huis van toen 0 tot 5 jaar (nu groter) en er is helemaal niets gebeurd. Buren verderop hebben de deur vervangen.

De enige angst die ik had met deze deur is dat hij te hard dichtklapt als de voor-en achterdeur tegelijk open stonden.

Ik zou er helemaal niets mee doen.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
09-12-2019 13:43
Voor vervangen van gevelglas voor dubbel glas kan je ook subsidie krijgen. Dan maak je ten opzichte van enkel glas een behoorlijk slag ten aanzien van comfort en energiebesparing. En als je dan meteen dubbel glas kiest waarvan de binnenkant gelaagd is dan ben je meteen veilig voor de kinderen en ook veiliger voor inbraak e.d.

Met een plexiglas of polycarbonaat paneel zit je al aardig in de buurt van de kosten van gelaagd dubbel glas. Dan kan je beter in 1 keer het juiste glas plaatsen anders maak je dubbele kosten.
Je hebt gelijk hoor, maar bij ons moeten heel de kozijnen vervangen worden omdat er nu geen dubbel glas in past, dus dat zijn echt flinke kosten. Ik geloof rond de 7000 euro. Vandaar even het plexiglas.

Vraagje trouwens mbt dat gelaagd glas: weet jij hoe dat dan zit bij brand? Krijg je dat nog gewoon op tijd kapot?
Dat hangt een beetje af van hoe 'zwaar' het type gelaagd glas is, maar als het niet specifiek heel erg inbraakwerend hoeft te zijn, maar alleen veilig voor de kinderen, is een lichte vorm voldoende. In principe houdt die het glas bij elkaar, maar trap of gooi je wel de hele ruit naar buiten. En is het zelfs makkelijker om naar buiten te komen dan gewoon dubbel glas waarbij je door de scherpe glasscherven een weg naar buiten moet vinden. Zorg dat je altijd de gelaagde kant aan de binnenkant plaatst, glaszetters doen dat vaak standaard andersom.

Pas als je heel zwaar gelaagd glas neemt wordt het moeilijker om in te breken en dus ook moeilijker om uit te breken. Doorgaans zijn vaste ramen sowieso niet zo ideaal om te vluchten; als je toch iets aan de kozijnen gaat doen kan je misschien overwegen er meteen een draai-kiepraam in te zetten?

Je kan ook eens kijken hoe het zit met subsidies; er zijn ook mogelijkheden om de kosten voor nieuwe kozijnen of aanpassingen van bestaande kozijnen op te voeren bij de subsidie-aanvraag als je dit moet doen om er dubbel glas in te kunnen zetten.
Zeilboot76 schreef:
09-12-2019 14:00
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier nooit over nagedacht heb. Woon al een jaar of 13 in een huis met een tussendeur met enkel glas. 3 kinderen in huis van toen 0 tot 5 jaar (nu groter) en er is helemaal niets gebeurd. Buren verderop hebben de deur vervangen.

De enige angst die ik had met deze deur is dat hij te hard dichtklapt als de voor-en achterdeur tegelijk open stonden.

Ik zou er helemaal niets mee doen.

Enkel glas wil niet zeggen dat het geen veiligheidsglas is, maar dan nog zou ik niet op basis van het feit dat er bij jullie niets gebeurt is een ander adviseren dat je een serieus risico niet hoeft te beperken, zeker als dat vrij eenvoudig kan.

Ik heb ook al 20 jaar geen autogordel nodig gehad ...
Alle reacties Link kopieren
Heb je de huidige bewoners al gevraagd wat voor glas erin zit?
Wij hebben precies zo'n deur en daar zit idd veiligheidsglas in, dat was letterlijk een paar tientjes duurder dan gewoon glas en daarom een no-brainer. Je ziet er niks van. Lijkt me niet ondenkbaar dat de huidige bewoners daar ook voor gekozen hebben.

Je kunt evt ook alleen het glas laten vervangen ipv complete nieuwe deur.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
09-12-2019 23:23
Heb je de huidige bewoners al gevraagd wat voor glas erin zit?
Wij hebben precies zo'n deur en daar zit idd veiligheidsglas in, dat was letterlijk een paar tientjes duurder dan gewoon glas en daarom een no-brainer. Je ziet er niks van. Lijkt me niet ondenkbaar dat de huidige bewoners daar ook voor gekozen hebben.

Je kunt evt ook alleen het glas laten vervangen ipv complete nieuwe deur.
De huidige bewoners zijn mijn ouders :lol: ze hebben een twee jaar geleden die deur erin gezet en zeggen dat het enkel glas is. Inmiddels hebben we contact opgenomen met een glaszetbedrijf en zij kunnen het glas vervangen voor veiligheidsglas, kost ons 200euro, dat valt alleszins mee.
Bedankt allemaal voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
09-12-2019 15:38
Dat hangt een beetje af van hoe 'zwaar' het type gelaagd glas is, maar als het niet specifiek heel erg inbraakwerend hoeft te zijn, maar alleen veilig voor de kinderen, is een lichte vorm voldoende. In principe houdt die het glas bij elkaar, maar trap of gooi je wel de hele ruit naar buiten. En is het zelfs makkelijker om naar buiten te komen dan gewoon dubbel glas waarbij je door de scherpe glasscherven een weg naar buiten moet vinden. Zorg dat je altijd de gelaagde kant aan de binnenkant plaatst, glaszetters doen dat vaak standaard andersom.

Pas als je heel zwaar gelaagd glas neemt wordt het moeilijker om in te breken en dus ook moeilijker om uit te breken. Doorgaans zijn vaste ramen sowieso niet zo ideaal om te vluchten; als je toch iets aan de kozijnen gaat doen kan je misschien overwegen er meteen een draai-kiepraam in te zetten?

Je kan ook eens kijken hoe het zit met subsidies; er zijn ook mogelijkheden om de kosten voor nieuwe kozijnen of aanpassingen van bestaande kozijnen op te voeren bij de subsidie-aanvraag als je dit moet doen om er dubbel glas in te kunnen zetten.
Dankjewel voor de tips! Subsidie gaat m helaas niet worden, je moet dan minimaal 10 m2 aan glas vervangen en dat halen we (net) niet. Dus nu doen we het maar in etappes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven