Ervaring monteren Hemnes vitrinekast

08-09-2019 13:47 102 berichten
Hallo allen,

Ik sta op het punt twee Hemnes vitrinekasten te monteren, kwam alleen een plaatje tegen in de handleiding die me af doet vragen of dat wel alleen kan, daar ligt een deel van de kast op de grond, met planken omhoog gericht en daar moet ik dan een zijkant op monteren. Het is plaatje nummer 9 in de handleiding: https://www.ikea.com/nl/nl/assembly_ins ... -1_pub.pdf

Is er iemand die deze kast alleen in elkaar heeft gezet en zo ja, was het goed te doen of had je liever een tweede klusser bij je gehad?

Ik verneem het graag.
We hebben ooit wel eens een ikea bank in elkaar gezet van djoels. Met een glas wijn er naast!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
...
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 07:57
98.10% gewijzigd
:jump: Katje Katje Katje Katje :-D
Het dak en de achterkant zitten erop.
Had nooit gedacht dat het zo heet zou zijn vandaag, maar zelfs met de loggiadeur open stik ik haast. Heb mijn legging maar uitgetrokken, want ik kreeg kachelbenen.

Hij ziet er al uit als een kast, dus dat beloofd een heilig einde. :D
Yep, de grens is bereikt, ik kan niet verder. Heb een waterpas nodig en die heb ik niet meer.
Kan zo wel even kijken of de buurman er eentje heeft, maar het is zondag, dus grote kans dat hij niet thuis is.
Wij hebben die kasten en het kan alleen. Alleen kon ik het niet alleen, want ik snapte niet hoe je de deuren er aan moest klikken 🤔.
Ik kon het dus tot de deuren alleen, vervolgens heeft mijn man in zijn eentje de deuren er aan gehangen 😊
Oh je was al een stuk verder zie ik... Eerst even verder lezen dan de OP :facepalm:
Cateautje schreef:
08-09-2019 16:12
Yep, de grens is bereikt, ik kan niet verder. Heb een waterpas nodig en die heb ik niet meer.
Kan zo wel even kijken of de buurman er eentje heeft, maar het is zondag, dus grote kans dat hij niet thuis is.

Heeft je telefoon geen waterpas? Op de iPhone staat de app Meten, daar zit een waterpas in.
Alle reacties Link kopieren
Het dak :hihi:
Goed bezig hoor!

Als je merkt dat je moe wordt, gewoon morgen verder gaan. Moeheid en een Ikea meubel in elkaar zetten is vaak geen goede combinatie (ik spreek uit ervaring). Zo was ik hier ooit een hele dag druk bezig met bouwen en dacht om 2 uur 's nachts nog even een simpele staande lamp te monteren. Het zag er zó makkelijk uit dat ik dacht de handleiding niet nodig te hebben. Drie delen in elkaar schroeven nou, dat zou ik nog wel effe fiksen. Blijkbaar in de verkeerde volgorde want het snoer voor de drie lampen kon ik niet meer door de stang trekken en de delen die ik niet goed op elkaar had geschroefd zaten muurvast. Einde lamp en een nieuwe moeten kopen. Verder gelukkig alleen maar succesvolle resultaten met mijn Ikea meubels maar sindsdien overhaast ik niets meer :A:
...
aaaanne schreef:
08-09-2019 16:14
Wij hebben die kasten en het kan alleen. Alleen kon ik het niet alleen, want ik snapte niet hoe je de deuren er aan moest klikken 🤔.
Ik kon het dus tot de deuren alleen, vervolgens heeft mijn man in zijn eentje de deuren er aan gehangen 😊
Ben je nog een heel eind gekomen Aaaane. Dacht het af te kunnen maken, maar helaas, ik heb niet alle gereedschap.
nerdopviva schreef:
08-09-2019 16:15
Heeft je telefoon geen waterpas? Op de iPhone staat de app Meten, daar zit een waterpas in.
Ik heb geen smartfoon. Wel een goeie, een waterpasapp. :D
Alle reacties Link kopieren
Verplicht rustmoment dus, morgen waterpas halen en doooooooor :)
...
Calamitycat schreef:
08-09-2019 16:16
Het dak :hihi:
Goed bezig hoor!

Als je merkt dat je moe wordt, gewoon morgen verder gaan. Moeheid en een Ikea meubel in elkaar zetten is vaak geen goede combinatie (ik spreek uit ervaring). Zo was ik hier ooit een hele dag druk bezig met bouwen en dacht om 2 uur 's nachts nog even een simpele staande lamp te monteren. Het zag er zó makkelijk uit dat ik dacht de handleiding niet nodig te hebben. Drie delen in elkaar schroeven nou, dat zou ik nog wel effe fiksen. Blijkbaar in de verkeerde volgorde want het snoer voor de drie lampen kon ik niet meer door de stang trekken en de delen die ik niet goed op elkaar had geschroefd zaten muurvast. Einde lamp en een nieuwe moeten kopen. Verder gelukkig alleen maar succesvolle resultaten met mijn Ikea meubels maar sindsdien overhaast ik niets meer :A:
Jaja, het dak, alsof ik een huis aan het bouwen ben. Is toch een heel stuk stoerder dan, ja, hoe noem je dat ook alweer...?

Vroeger ging ik zo geconcentreerd door dat ik niet eens erg had in het feit dat de zon opkwam. Soory ouwe muts, die tijden zijn voorbij.
Alle reacties Link kopieren
De bovenkant. Maar dak klinkt inderdaad stoerder ;-D
...
Calamitycat schreef:
08-09-2019 16:22
De bovenkant. Maar dak klinkt inderdaad stoerder ;-D
De overgang gooit mijn woordenbieb in de war, vandaar.
Goed voor elkaar Cateautje!

Misschien kan je nog een touwtje er aan hangen met iets zwaars onderaan. Dan netjes langs een lijn laten hangen en als het er voor valt staat de kast recht, anders lijkt het touwtje schreef te hangen.
aaaanne schreef:
08-09-2019 16:25
Goed voor elkaar Cateautje!

Misschien kan je nog een touwtje er aan hangen met iets zwaars onderaan. Dan netjes langs een lijn laten hangen en als het er voor valt staat de kast recht, anders lijkt het touwtje schreef te hangen.
Da's een prachtig idee, maar ik doe het liever met een waterpas. :)
Je hebt niet echt een waterpas nodig. Je ziet en voelt vanzelf of de kast goed staat. Je woont tenslotte niet in een oud krakkemikkig huis waar alles scheef loopt.
safrat schreef:
08-09-2019 16:27
Je hebt niet echt een waterpas nodig. Je ziet en voelt vanzelf of de kast goed staat. Je woont tenslotte niet in een oud krakkemikkig huis waar alles scheef loopt.
Dat is met één kast inderdaad niet zo'n punt, maar het zijn er twee en die komen 20 cm. van elkaar af te staan en ik weet hoe ik ben, met mijn timmermansoog, als het een paar mm. scheelt dan zie ik dat en blijf me er aan ergeren.
Cateautje schreef:
08-09-2019 16:30
Dat is met één kast inderdaad niet zo'n punt, maar het zijn er twee en die komen 20 cm. van elkaar af te staan en ik weet hoe ik ben, met mijn timmermansoog, als het een paar mm. scheelt dan zie ik dat en blijf me er aan ergeren.
Ik zie het probleem niet bij 2 kasten en denk ook niet dat een waterpas daarbij zou kunnen helpen.
safrat schreef:
08-09-2019 16:34
Ik zie het probleem niet bij 2 kasten en denk ook niet dat een waterpas daarbij zou kunnen helpen.
Je kan de pootjes stellen.
Alle reacties Link kopieren
Die waterpas in de handleiding heeft echt wel een doel hoor denk ik. Heeft m.i. niet zo zeer met een oud scheef huis te maken maar meer met het perfect kunnen inhangen van de deuren. Als de kast ook maar een mm scheef staat lukt dat niet goed lijkt me.

Na het stellen van de pootjes, waarvoor dus die waterpas nodig is, ook als je de twee kasten tegen de muur aan hebt staan dan een balk of plank op de bovenkant leggen (ongeveer zo lang als beide kasten) en daar weer de waterpas op. Dan kan je heel snel zien of de kasten precies even hoog zijn. Zo heb ik het ook met mijn keukenkasten gedaan, werkte perfect.
...
Klopt Katje!
Cateautje schreef:
08-09-2019 16:35
Je kan de pootjes stellen.
Dat weet ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven