Kleuren combineren, tips gezocht.

05-07-2020 15:42 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Yes, we hebben een nieuwe woning. Ik ben mij nu wat aan het verdiepen in kleuren, maar ik kom er totaal niet uit wat bij elkaar past.

Woning heeft een balkenplafond :love: en het leek mij heel leuk om een wandje donkergroen of groen/blauw te verven. Voorbeeld;

Afbeelding

In mijn hoofd weet ik dit soort kleuren dan alleen te combineren met vrij koele grijstinten zoals bijvoorbeeld flexa vleugje grind. En ik wil juist eens kijken naar warmere kleuren om de kamer gezelliger te maken.

Donkergroen lijkt me dus mooi, lichtere early dew van flexa ook. Maar ik denk dat deze weer niet combineren met ook nog witte balken.

Heeft iemand ervaring met het combineren van donkergroen met een lichte warme tint? Wat zijn aanraders? Ik zie dus totaal niet wat bij elkaar past. Mijn genoemde voorbeelden zijn Flexa, maar ik sta open voor alle merken en hun kleuren en evt ook voor behang.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
07-07-2020 10:32
Witte balken zijn neutraal, daar matcht bijna alles mee, alleen andere tinten wit en net-niet wit zou ik vermijden. Welke kleur zijn de bakstenen?

Afbeelding

Afbeelding

Ook wel een mooi kleurenpalet. Ik vind veel leuk, dat maakt misschien wel dat ik het zo moeilijk vind.. ook om de combi te kiezen. Hier de muur;

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
07-07-2020 12:38
En als je in plaats van spierwit een warmer wit gebruikt zoals roomwit? Mijn eigen houten plafond met balken heb ik in een warme tint wit geschilderd. Eerst had ik een wittere, maar dat bleek veel te fel en het plafond kwam bijna op je af. Nu is het veel rustiger en harmonieuzer.
Hmmm ook iets om over na te denken...
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
08-07-2020 20:39
Er zit een mooie lichte vloer in die pas een jaar geleden gelegd is, gaat mij alleen om de kleur van de wand. Driekwart is voor de woonkamer geen optie... muren zijn lager dan gewoonlijk, oud huis uit 1800. Plus balken... ik denk dat het er echt raar uit gaat zien. Wel gekeken naar behang, dan iets velvet of bijzonder kleurtje. Ik ben er nog altijd niet uit.
Oh wat gaaf, een huis uit 1800!
Wat ik bij zo'n oud huis mooi vind is betimmering met verticale houten wanddelen in verschillende breedtes en dan in een kleur geschilderd. In matte krijtverf of juist in zijdeglans of eiglans. Door de verticale lijnen lijkt de ruimte gelijk hoger.

Zoiets als dit plaatje:
Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk hoort daar zo'n schouw bij :heart:
Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
08-07-2020 21:13
Oh wat gaaf, een huis uit 1800!
Wat ik bij zo'n oud huis mooi vind is betimmering met verticale houten wanddelen in verschillende breedtes en dan in een kleur geschilderd. In matte krijtverf of juist in zijdeglans of eiglans. Door de verticale lijnen lijkt de ruimte gelijk hoger.

Zoiets als dit plaatje:
Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk hoort daar zo'n schouw bij :heart:
Afbeelding
O, ja helemaal mee eens :heart:
Helaas geen kachel kamers, bij uitbreiding is ooit het rookkanaal verwijderd, jammer!
De stijl van de schouw die je laat zien is zo ongeveer de vorm die om de afzuigkap in de keuken heen zit.
Alle reacties Link kopieren
Bij die kleur groen lijken me inderdaad goudtinten (koper, brons etc. erg mooi) met misschien wat accenten in "bessenkleuren" zoals paars, bordeaux en ook donker of licht roze..
https://nl.pinterest.com/pin/841750986582954441/
https://nl.pinterest.com/pin/240520436335012426/
https://nl.pinterest.com/pin/461548661808509214/
fashionvictim schreef:
05-07-2020 15:54
Zo gedateerd die ene wand in een kleur. En veel te hard meestal ook. Verf gewoon al je muren in een mooie kleur, veel mooier.
Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk..
To ik zou deze groene kleur combineren met een warme wittint en verder natureltinten. De kleuren van stro en hooi, riet en cognac.

Trek je niks aan van wat een ander trendy/niet trendy vindt, volg wat voor jou goed voelt.
GinnyJones schreef:
13-07-2020 10:40
Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk..

Maar het hoeft niet hard te zijn. Dat is het alleen als je het combineert met felwit.
Ook bij één kleur op de wand kunt je kiezen voor een zachte tint en niet voor een harde, opvallende kleur.
Wij hebben verschillende tinten van 1 verfstripje (Histor) gecombineerd met gebroken wit. Het verloopt dus eigenlijk van een wat donkerdere kleur naar steeds lichter.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Wij hebben ook net een nieuw huis en besloten twee muren (in zithoek) in deze kleur te doen. Ik hou helemaal niet van grijs dus was geen optie hier. Er lag al een warm bruine eikenhouten parket vloer en hier wordt het dus gecombineerd met een cognackleurige bank (nieuw, die moet nog geleverd worden), houten meubels en een bruine oude kist, okergele fauteuil en veel groene planten. Details ook brons/goudkleur. En de IKEA rieten lamp in het plaatje linksboven in jouw collage hangt hier ook (hadden we al) en die vind ik er ook geweldig bij. Er ligt ook een Perzisch achtig kleed op de vloer met donkerrood, beige en koperkleuren erin.
Vind het zelf een heel warme en mooie combinatie geworden, maar het is natuurlijk zo smaak afhankelijk! Ben zelf ook erg van kringloop vondsten en tv kastje hier is bijvoorbeeld een prachtig oud houten kastje van oma. Sommige mensen vinden het hier wellicht te druk, maar ik heb dus zelf een hekel aan hele strakke zwart/wit/grijze woonkamers.
De overige muren en het plafond zijn trouwens niet spierwit maar off-white geverfd wat het een mooi fris geheel maakt. Ook plinten in datzelfde wit.
Puntpaprika schreef:
19-07-2020 17:35
Wat leuk! Wij hebben ook net een nieuw huis en besloten twee muren (in zithoek) in deze kleur te doen. Ik hou helemaal niet van grijs dus was geen optie hier. Er lag al een warm bruine eikenhouten parket vloer en hier wordt het dus gecombineerd met een cognackleurige bank (nieuw, die moet nog geleverd worden), houten meubels en een bruine oude kist, okergele fauteuil en veel groene planten. Details ook brons/goudkleur. En de IKEA rieten lamp in het plaatje linksboven in jouw collage hangt hier ook (hadden we al) en die vind ik er ook geweldig bij. Er ligt ook een Perzisch achtig kleed op de vloer met donkerrood, beige en koperkleuren erin.
Vind het zelf een heel warme en mooie combinatie geworden, maar het is natuurlijk zo smaak afhankelijk! Ben zelf ook erg van kringloop vondsten en tv kastje hier is bijvoorbeeld een prachtig oud houten kastje van oma. Sommige mensen vinden het hier wellicht te druk, maar ik heb dus zelf een hekel aan hele strakke zwart/wit/grijze woonkamers.
De overige muren en het plafond zijn trouwens niet spierwit maar off-white geverfd wat het een mooi fris geheel maakt. Ook plinten in datzelfde wit.

Klinkt heel warm en gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Puntpaprika schreef:
19-07-2020 17:35
Wat leuk! Wij hebben ook net een nieuw huis en besloten twee muren (in zithoek) in deze kleur te doen. Ik hou helemaal niet van grijs dus was geen optie hier. Er lag al een warm bruine eikenhouten parket vloer en hier wordt het dus gecombineerd met een cognackleurige bank (nieuw, die moet nog geleverd worden), houten meubels en een bruine oude kist, okergele fauteuil en veel groene planten. Details ook brons/goudkleur. En de IKEA rieten lamp in het plaatje linksboven in jouw collage hangt hier ook (hadden we al) en die vind ik er ook geweldig bij. Er ligt ook een Perzisch achtig kleed op de vloer met donkerrood, beige en koperkleuren erin.
Vind het zelf een heel warme en mooie combinatie geworden, maar het is natuurlijk zo smaak afhankelijk! Ben zelf ook erg van kringloop vondsten en tv kastje hier is bijvoorbeeld een prachtig oud houten kastje van oma. Sommige mensen vinden het hier wellicht te druk, maar ik heb dus zelf een hekel aan hele strakke zwart/wit/grijze woonkamers.
De overige muren en het plafond zijn trouwens niet spierwit maar off-white geverfd wat het een mooi fris geheel maakt. Ook plinten in datzelfde wit.
Klinkt inderdaad als warm en gezellig! En toevallig van die lamp... ik heb nu een aantal testers besteld en vanuit daar maar kijken welke tint. Maar een groen komt er zeker. Oker vind ik ook mooi, maar persoonlijk niet op de wand. Zit er dus ook aan te denken om een stoel in die kleur te doen en/of terug te brengen in de accessoires.
Alle reacties Link kopieren
Slim van die testers, hebben wij ook gedaan met 2 kleuren inderdaad! Klein stukje op de muur gedaan zodat je ook kan zien hoe het licht valt. Uiteindelijk is het hier de kleur Classic Car geworden van Flexa. Dat hadden ze bij bouwmarkt gewoon liggen in een kleine verpakking met mini rolletje eraan, heel handig. Ben benieuwd waar je voor gaat!
Veel plezier met je nieuwe woning!
Alle reacties Link kopieren
Puntpaprika schreef:
22-07-2020 09:49
Slim van die testers, hebben wij ook gedaan met 2 kleuren inderdaad! Klein stukje op de muur gedaan zodat je ook kan zien hoe het licht valt. Uiteindelijk is het hier de kleur Classic Car geworden van Flexa. Dat hadden ze bij bouwmarkt gewoon liggen in een kleine verpakking met mini rolletje eraan, heel handig. Ben benieuwd waar je voor gaat!
Veel plezier met je nieuwe woning!

Toevallig, classic car is een van de testers die ik besteld heb :biggrin: samen met nog twee donkere en wat lichtere en neutrale kleuren. Met kleurstaafjes kwam ik er niet uit, dus dan maar zo. Moet ze nog gaan proberen. Nu eerst alle plafonds en balken, en die worden gewoon simpel 9010.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik de tinten groen in je OP wat hard. Hier cottage green (painting the past serie) op de muur, die is wat zachter.

Gecombineerd met hout, zachtgrijs, koperoranje en donkerblauw.

Grappig is dat alles daarbij matcht. Momenteel staat er een bos knalgele zonnebloemen op tafel en dat ziet er supermooi uit. Maar staat er roze, dan staat dat ook prachtig. Cottage green is echt zo'n natuurtint, die past met bijna alles.
Heb hem al een paar jaar en dit is de eerste kleur op de muren waarvan ik denk; als het overgeschilderd moet worden neem ik dezelfde.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
23-07-2020 22:06
Persoonlijk vind ik de tinten groen in je OP wat hard. Hier cottage green (painting the past serie) op de muur, die is wat zachter.

Gecombineerd met hout, zachtgrijs, koperoranje en donkerblauw.

Grappig is dat alles daarbij matcht. Momenteel staat er een bos knalgele zonnebloemen op tafel en dat ziet er supermooi uit. Maar staat er roze, dan staat dat ook prachtig. Cottage green is echt zo'n natuurtint, die past met bijna alles.
Heb hem al een paar jaar en dit is de eerste kleur op de muren waarvan ik denk; als het overgeschilderd moet worden neem ik dezelfde.

Daar ga ik naar op zoek! Waar koop jij Painting the Past?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven