Meubels uit elkaar verhuizen.

09-01-2021 13:52 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ga binnenkort verhuizen. Enkele meubels zullen uit elkaar moeten om de trap af en op te komen.

Hoe zorg je er het makkelijkst voor dat alle bij elkaar horende planken, latjes en laadjes ook bij elkaar blijven tijdens het verhuizen zelf?

Ik wil zoveel mogelijk voorbereiden en veel dingen al in de garage klaar zetten om te laden (waaronder dus die kastjes/kasten) en de boel niet in de war in het nieuwe huis moeten uitzoeken.
Als het past doe je het bij elkaar in een vuilniszak en de schroefjes in een boterhamzakje met een sticker waarop staat voor welk kastje het is.

Je kan de kastdelen ook met breed plakband aan elkaar verbinden.
Schroefjes etc in ziplock zakjes en in de laden tapen met schilderstape. Latjes etc bundelen en tapen. Meubels nummeren. Op alle tape de nummers schrijven van het bijbehorende meubel.
Alle reacties Link kopieren
Met van dat schilderstape de onderdelen nummeren en zakje met schroeven/bouten vast tapen aan het grootste onderdeel.

Kleine onderdelen zoals sierlatjes in een grote zak/doos. Van ‘ingewikkelde’ zaken maakte ik foto’s hoe het uit elkaar ging, zodat ik wist hoe het zat bij het weer ineen zetten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Doe het zelf verhuizen of laat je het doen? Ik vond het extra bedrag wat het kostte om de meubels door het verhuisbedrijf te laten demonteren en te monteren zeer de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Is er ander tape dan schilderstape waar je dat mee kan doen? Schilderstape zit me net te los en andere tape plakt me te sterk qua beschadigingen..

Hmmm kan ook aan de binnenkant plakken natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
09-01-2021 13:59
Doe het zelf verhuizen of laat je het doen? Ik vond het extra bedrag wat het kostte om de meubels door het verhuisbedrijf te laten demonteren en te monteren zeer de moeite waard.
Dat zou ik het ook vinden, maar ik heb het niet :)
Alle reacties Link kopieren
Wat lemoos zegt en in alle zakjes ook een briefje met het nummer doen voor het geval het er toch af valt.
Als de boel nog in elkaar zit stickeren en dan schroefjes in genummerde zakjes erbij.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
09-01-2021 14:00
Is er ander tape dan schilderstape waar je dat mee kan doen? Schilderstape zit me net te los en andere tape plakt me te sterk qua beschadigingen..

Hmmm kan ook aan de binnenkant plakken natuurlijk!
Je kunt onderdelen ook met tiewraps, touw of huishoudfolie bij elkaar binden. En zo mogelijk altijd aan de ongelakte (achter)kant bevestigen zodat eventuele kleine beschadigingen geen probleem zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-01-2021 14:08
Je kunt onderdelen ook met tiewraps, touw of huishoudfolie bij elkaar binden. En zo mogelijk altijd aan de ongelakte (achter)kant bevestigen zodat eventuele kleine beschadigingen geen probleem zijn.
Folie! Geniaal!

Dank je :)
Heb je overwogen een liftje te huren? Mogelijk hoeven meubels dan niet uit elkaar. Dan gaat je verhuizing ook een stuk sneller.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
09-01-2021 14:10
Folie! Geniaal!

Dank je :)
Protip: In dat geval wel het liefst ongelijke delen gebruiken, zodat er ergens wat ruimte ontstaat om de schaar of het Stanleymes in te zetten om de folie weer makkelijk te kunnen verwijderen.
Gaat het om Ikeameubels?
Dat gaat na verhuizing er niet beter op worden met in en uit elkaar schroeven.
Vooral die achterkanten er weer netjes in krijgen is een flinke klus.
Is er een optie om zo naar boven te kunnen tillen zonder uit elkaar halen met grote verhuisdekens er om heen of via ramen naar binnen schuiven?
Alles is namelijk beter dan in en uit elkaar schroeven.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
09-01-2021 14:15
Heb je overwogen een liftje te huren? Mogelijk hoeven meubels dan niet uit elkaar. Dan gaat je verhuizing ook een stuk sneller.
Dat gaat niet met de slaapkamerramen. Het is van een eengezinswoning naar een eengezinswoning, en het gaat om 2 (al wat oudere) IKEA kasten, dus dat is een beetje overkill ook.

Ik haal ze zelf uit elkaar, schilderstape er op met kamernummer, folie er overheen, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
09-01-2021 14:18
Gaat het om Ikeameubels?
Dat gaat na verhuizing er niet beter op worden met in en uit elkaar schroeven.
Vooral die achterkanten er weer netjes in krijgen is een flinke klus.
Is er een optie om zo naar boven te kunnen tillen zonder uit elkaar halen met grote verhuisdekens er om heen of via ramen naar binnen schuiven?
Alles is namelijk beter dan in en uit elkaar schroeven.
Een kallax en een ladekast, als het overlijdt is het jammer maar niet heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen zou je kunnen nummeren met potlood op een onopvallende plek. Hebben wij bijvoorbeeld gedaan met de bed ombouw. En inderdaad de bijbehorende schroeven/boutjes/moertjes in zakjes er aan vast plakken (gewoon met plakband gedaan)
Wat niet per se uit elkaar hoefde hebben we compleet of in 2 delen in de verhuisbus gezet.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Wij hebben de oude meubels weer op zolder neer gezet als rommelkasten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een goede handige vriend gevraagd om te helpen, hij heeft alle meubels uit elkaar gehaald en in het nieuwe huis in elkaar gezet. Was ideaal, hij wist precies hoe het zat, alle onderdelen per meubel bij elkaar in zakje gedaan (gemerkt). De rest van de helpers waren aan het verhuizen en hij had ondertussen alles al in de kamers in elkaar gezet.

Kledingkasten heeft hij alleen de deuren eruit gehaald en planken, de lege kast zelf zo de verhuiswagen in gegaan. Kleding op hangers in verhuisdozen gedaan, was ideaal, kon ze zo weer ophangen. Vul alle tassen die je hebt (sporttassen, bigshoppers) zo veel mogelijk met kleding.

Bedden ook door vriend uit elkaar gehaald, matrassen in speciale hoezen vervoerd (te koop in webshops).

Koop een rol bubbeltjes plastic, ik vond het ideaal om servies en ander breekbaar spul te verpakken. Maak een doos met spullen die je meteen nodig kan hebben (koffiezetapparaat, bekers, suiker, koffie, thee, waterkoker enz)

Werk met kleuren of nummers, iedere kamer in het nieuwe huis was gemerkt, dit schreef ik op de dozen. IN het nieuwe huis hing een briefje met plattegrond en de nummers, zo werd alles snel in juiste kamer gezet en kon ik op het gemak alles uitpakken. Verhuizing verliep super relaxt omdat ik niet continu werd gevraagd waar alles heen moest.

Succes !
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook een goede tip, nummeren per kamer. Dan hoef je niet nog dagenlang te slepen met dozen of de inhoud van halve dozen.

En je hebt gelijk de mogelijkheid om een kopje koffie of thee te zetten, ook fijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip voor het coderen van dozen: doe dat aan elke kant van de doos, zodat er niet eindeloos met zware dozen gedraaid hoeft te worden om de codering te vinden. En zet er ook even met een pijltje op wat de bovenkant is.

Kleding hebben wij op hangers aan kledingrekken op wieltjes verhuisd, dan kreukt het niet en kun je het heel snel van kast naar rek naar kast overhevelen. (We hebben 1 rek bewaard als droogrek voor de was op zolder).
Toen wij laatst verhuisd zijn heb ik speciaal folie gekocht die je om kastjes en losse delen heen plakt. Dus dat spul plakt vanzelf aan elkaar en laat niet zo makkelijk los als huishoudfolie. Ideaal. De zakjes met schroeven vast aan de meubels en van alle ikea meubels had ik de handleidingen online uitgeprint en toegevoegd. Dus iedereen kon ze in elkaar zetten. Dat was handig.

Verder hadden wij 1 persoon constant in de hal staan om iedereen de juiste kamer te wijzen. Dus alle dozen en meubels direct op zijn plek. Een persoon schroefde meubels vast aan wanden, vooral in de kinderkamers zodat de kinderen daar veilig konden zijn. 2 mensen steeds in het nieuwe huis aanwezig om dingen uit te pakken en dozen direct in elkaar te vouwen en weg te leggen. Wij verhuisden maar een paar kilometer. We begonnen om 8u, 12 u klaar, 17 u geen doos meer in huis, behalve dan de pizzadozen voor alle helpers....( gezin met 2 jonge kinderen en veel schuur-en tuinspullen)
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
09-01-2021 14:15
Heb je overwogen een liftje te huren? Mogelijk hoeven meubels dan niet uit elkaar. Dan gaat je verhuizing ook een stuk sneller.
Je verhuist toch veel sneller een stel losse planken de trap af en weer op dan dat je een volledige kast uit een raam op een lift moet tillen, lift naar nieuwe huis verplaatsen en daar die hele kast er weer op en door een raam naar binnen en dan binnen ook nog verplaatsen? Die planken heb je zo van het ene huis met een vrachtwagen naar het andere huis verplaatst.
Uit elkaar halen is al gebeurt voor je gaat verhuizen neem ik aan en in elkaar zetten kan je op je gemak doen een keer. Dat hoeft niet tijdens de verhuizing natuurlijk.

Kallax kan je prima in en uit elkaar halen. Die staat hier inmiddels al op de 3e locatie en is dus ook al 2 keer uit elkaar gehaald en 3 keer in elkaar gezet :)
Of gewoon niet bij elkaar houden en straks lekker puzzelen. Er is toch geen reet te doen nu.
Nog een superhandige tip die mijn man altijd toepast, zelfs al is het maar als bij ons een kast uit mekaar moet omdat de kamer geverfd wordt: zet altijd tekens op de onderdelen wat waar tegen mekaar moet komen. Mijn man werkt dan met ^ ^ tekens. Stel je hebt een plafond van een kleerkast en de achterwand van die kast. Dan zet hij ^ bovenaan op de achterwand en ^ (maar dan ondersteboven zodat de twee punten tegen mekaar komen, ik kan dat hier niet omgedraaid doen) op het plafond op de plaats waar die twee tegen mekaar moeten komen. Zo ook bij zijkanten/achterwand en schabben/achterwand. Die actie doe je natuurlijk voor je met het uiteenhalen begint. Na de verhuis moet je op de nieuwe plaats enkel zorgen dat telkens de twee V-tjes opnieuw tegenover mekaar staan. Héél eenvoudig!! Heeft ons al veel puzzelwerk bespaard, of ook moeite van kasten die niet correct in mekaar waren gezet opnieuw demonteren en weer juist in mekaar zetten, doen voorkomen. Ik hoop dat ik het een beetje op een verstaanbare manier heb uitgelegd.

Succes met de verhuis,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven