Nieuwbouw, wat zou jij de volgende keer anders doen?

17-01-2021 21:37 81 berichten
Wij zijn in de eerste fase van het bouwen van een woning op een vrije kavel. De grond is uitgezocht, financiën zijn duidelijk, eerste schets door onszelf gemaakt. Binnenkort komt de aannemer om onze wensen te bespreken. Nu hoor je vaak dat je 3x zelf moet bouwen om een huis uiteindelijk helemaal naar je zin te krijgen. Voor ons is dit de eerste keer, misschien willen jullie de dingen met ons delen die je achteraf beter anders had kunnen/willen doen?
Cateautje schreef:
17-01-2021 21:56
Mijn woonkamer bevind zich op het zuiden, vandaar mijn enthousiasme. ;-)

Mijn doorzonwoning heeft huiskamer oost-west is goed te doen. Mijn zus heeft noord-zuid. Dat is warm in de zomer. Vriendin heeft huiskamer met alleen ramen op noord, dan heb je nooit gezellig zonlicht in huis.
Alle reacties Link kopieren
Zo veel mogelijk rechte hoeken. Niet rechte hoeken ziet er leuk uit, maar worden vaak loze ruimtes. Bedenk dat daar waar een raam zit geen kast kan staan. Het toilet idd niet in de badkamer, maar als het kan apart. Douche en bad ipv douchen in bad. Denk er ook aan om eventueel de ouderslaapkamer + een badkamer op de begane grond te maken of de werkkamer beneden en dan dusdanig groot dat er tzt een badkamer bijgemaakt kan worden.
Genoeg stopcontacten idd en denk ook goed na over de locatie daarvan en de lichtschakelaars.
Mijn ouders hadden openslaande deuren, maar achteraf was hun terras te klein en hadden ze liever een schuifpui gehad. Terras kon niet groter want dat was afgeschermd met een muurtje met glaspanelen. Bij mijn ouders was ook 1 slaapkamer boven heel klein uitgevallen waar de andere veel groter was. Dat hadden ze achteraf ook liever anders gehad, alhoewel ze die kamers zelf verder niet nodig waren.
Cateautje schreef:
17-01-2021 21:57
Een zonovergoten kamer is alleen maar fijn in de winter, in de zomer smelt je weg.
Toevallig hebben we hem getekend op het noorden, maar zat geen logica achter, maar goed om daarover na te denken. Onze woonkamer ligt nu op het zuiden, en in de zomer idd vaak de gordijnen dicht.
Andersom schreef:
17-01-2021 21:59
Mijn doorzonwoning heeft huiskamer oost-west is goed te doen. Mijn zus heeft noord-zuid. Dat is warm in de zomer. Vriendin heeft huiskamer met alleen ramen op noord, dan heb je nooit gezellig zonlicht in huis.
Die veranda van Bulletje is perfect.
Wij hebben de woonkamer op het zuiden, met een veranda. Ik zou niet anders willen. Zitten tot heel laat in het jaar buiten, uit de wind.
Bij heet weer aan de zijkant van het huis.
Als nu in de winter de zon schijnt zitten we er ook snel, even een half uurtje. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat je trap voorzien kan worden van een traplift.

Als iemand ooit slecht te been wordt of in een rolstoel belandt moet je anders een ander huis of de trap uitbreken.
In 't zelfde kader: Geen trapjes voor de voordeur!

Een toilet op 't gelijkvloers.

Heel duchtig nadenken over bergruimte en of een kelder handig zou zijn.
(In de huidige nieuwbouwhuizen worden ze bijna niet meer gebouwd, heb ik de indruk.)

Ineens airco installeren in de living en de slaapkamers.
Vroeg of laat wil je het toch.
wissewis wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:01
9.71% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
s
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:12
99.55% gewijzigd
Met het oog op thuiswerken liever twee kleine werkkamers dan één grote. Ruimtes goed afsluitbaar.

Wij hebben nu een heel grote werkkamer in een soort vide-constructie boven de keuken. Nu met het vele thuiswerken heel onhandig. In de keuken hoor je steeds de meetings van man en de collega's horen de potten en pannen.
Alle reacties Link kopieren
Geen kavel maar een nieuwbouwappartement. De deuren had ik standaard gelaten, dus met bovenlicht en opdekdeuren, ik dacht dat mij het allemaal niet zou zo interesseren. Opnieuw zou ik wel voor stompe deuren gaan, en vooral geen bovenlicht, vooral irritant in de slaapkamer.

Verder eigenlijk blij met mijn keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg elektra groepen. Bijvoorbeeld 1 voor je wasmachine, 1 voor een droger zodat alle tegelijk aan kan en 2 extra.

Zo glad mogelijke binnenkant van ventilatiekanalen ivm schoonmaken. Dus niet van die flexibele pijpen met ribbels aan de binnen en buitenkant.

Vorstvrije buitenkraan zodat je niets dicht hoeft te draaien in de winter.

Bewateringssysteem in (laten) graven bij aanleg tuin en elektra en eventueel water in schuur.

Opletten dat ramen niet te breed worden als je raambekleding wil die aan maximale maten gebonden is. Rolgordijnen, plise, vouwgordijnen.

Veel wandcontactdozen, ook dubbele.

TV aansluiting mogelijk maken op diverse plekken in huiskamer.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
17-01-2021 22:15
Geen kavel maar een nieuwbouwappartement. De deuren had ik standaard gelaten, dus met bovenlicht en opdekdeuren, ik dacht dat mij het allemaal niet zou zo interesseren. Opnieuw zou ik wel voor stompe deuren gaan, en vooral geen bovenlicht, vooral irritant in de slaapkamer.

Verder eigenlijk blij met mijn keuzes.
Dit inderdaad. Al hebben wij ons huis niet zelf laten bouwen, maar zijn we de tweede bewoners. Dit vind ik wel storend.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-01-2021 21:52
Snap je niet
Sorry, typefout.
Moest mat zijn ipv maar. Ik zag het net en heb het aangepast.
Ik sta dus met mn schone sokken op de droogloopmat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een lekker binnenklimaat heel belangrijk en zou daar dan ook voldoende in investeren. Koeling in zomer en in de winter een aangename temperatuur en voldoende ventilatie. Ik heb nu vloerverwarming en vind dat erg fijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk. In mijn huidige huis heb ik op de begane grond alleen de tuindeuren die open kunnen en ventillatieroosters. Dat is niet altijd even fijn want soms wil je ook wat ramen tegenover elkaar open kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Stopcontact in de vloer bij de bank voor opladers als je wil kijken terwijl iPad moet laden.
Stopcontact bij eettafel voor de pizzarette
Hoge plafonds, vooral in de living! Vind lage plafonds altijd zo claustrofobisch aanvoelen.
Ik weet niet of je ook levensloopbestendig wil bouwen, maar houd dan ook rekening met eventueel een rolstoel. Apart toilet, niet douchen in bad.
Een ruime bijkeuken voor wasmachine, droger, vriezer, bergruimte, jassen, schoeisel, voorraadkast, enz.
Alle reacties Link kopieren
Warmtepomp die ook kan koelen.
Zou gewoon gas houden. Warmtepompen zijn duur en de effectiviteit valt tegen.

Persoonlijk kook ik zelf ook veel fijner op gas, op inductie heb ik geen feeling voor wat er in m'n pan gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
17-01-2021 22:56
Een ruime bijkeuken voor wasmachine, droger, vriezer, bergruimte, jassen, schoeisel, voorraadkast, enz.
En vooral nadenken over "waar zet ik die wasmachine".

Sommige mensen vinden een wasmachine boven dan weer handiger omdat daar alle kleding wordt uitgedaan.

Hier hebben we een dubbele aansluiting.
1 in de badkamer op de eerste verdieping en 1 in de kelder.

We wassen uiteindelijk in de badkamer en de boel wordt opgehangen om te drogen in de kelder.
(Man houdt niet van droogkasten. Hij mag dus de wasmanden slepen :-).)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
De bijkeuken met wasmachine en droger zou ik gelijkvloers houden. Alle noodzakelijke vertrekken voor levensloopbestendig wonen gelijkvloers en bovenverdieping voor kinder/logeerkamers, de 2e badkamer, werkkamer, opbergruimte.
Alle reacties Link kopieren
Een ruime hal en/of bijkeuken. Jassen, tassen, schoenen etc. Prettig als je ruimte hebt om dit allemaal op te bergen.
Goede sloten op deuren en ramen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 23:19
En vooral nadenken over "waar zet ik die wasmachine".

Sommige mensen vinden een wasmachine boven dan weer handiger omdat daar alle kleding wordt uitgedaan.

Hier hebben we een dubbele aansluiting.
1 in de badkamer op de eerste verdieping en 1 in de kelder.

We wassen uiteindelijk in de badkamer en de boel wordt opgehangen om te drogen in de kelder.
(Man houdt niet van droogkasten. Hij mag dus de wasmanden slepen :-).)
Wat mij super handig lijkt is een waskoker. Dat je je was op de eerste verdieping door een luikje gooit en hij zo terechtkomt in de bijkeuken/kelder of waar de wasmachine dan ook staat.

Oh en stopcontacten zou ik niet alleen maar bij de grond doen. De vorige bewoners van mijn huis hebben wat rare keuzes gemaakt maar over de stopcontacten hebben ze goed nagedacht. Eigenlijk zitten ze overal laag behalve bij de keuken, eettafel (heel handig met gourmetten of als je je telefoon op wil laden op tafel), bij het bedeinde (ook heel handig voor telefoons) en op de werkkamer (heel handig met bureau).
Waar ik voor zou gaan:

-Kelder met daglicht (had ons oude huis en was heel fijn: tijdens hittegolven nooit warmer dan 20 graden)
- Waskoker als de wasmachine beneden staat (hadden we ook in ons oude huis en mis ik nu echt)
- Grote bijkeuken met opbergruimte en, als geld geen rol zou spelen, een douche
- 2 badkamers (we hebben er 1 en dat is met 3 pubers vaak gedoe)
- Ondergrondse regenwateropslag met pomp
- Apart toilet boven (hebben we nu, heel fijn)
- Hier wel woonkamer op het zuiden: ik vind het heel fijn, het wordt bij ons nooit heel warm in huis
- Grote garage (die van ons is net te klein voor al onze fietsen en spullen)
- Grote toiletruimte (had ons vorige huis ook en is erg fijn: alle ruimte en ook ruimte voor een normale wasbak met warm water, waar je relaxt je handen kon wassen. Veel van onze buren hadden ook een apart urinoir).
madamecannibale schreef:
17-01-2021 23:28
Wat mij super handig lijkt is een waskoker. Dat je je was op de eerste verdieping door een luikje gooit en hij zo terechtkomt in de bijkeuken/kelder of waar de wasmachine dan ook staat.

Oh en stopcontacten zou ik niet alleen maar bij de grond doen. De vorige bewoners van mijn huis hebben wat rare keuzes gemaakt maar over de stopcontacten hebben ze goed nagedacht. Eigenlijk zitten ze overal laag behalve bij de keuken, eettafel (heel handig met gourmetten of als je je telefoon op wil laden op tafel), bij het bedeinde (ook heel handig voor telefoons) en op de werkkamer (heel handig met bureau).
Die waskoker hadden wij: zo fijn! Altijd doen bij nieuwbouw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven