Scheuren in toekomstig huis

02-12-2019 15:31 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Wij zijn al een tijdje aan het kijken naar een nieuw huis en hebben een leuk vrijstaand huisje gevonden wat ons erg bevalt. We zijn 2 x gaan bezichtigingen en het viel ons op dat het huis veel scheuren heeft. Het heeft scheuren in het stucwerk, maar het heeft ook een aantal andere scheuren waar wij ons zorgen over maken. We hebben nog niet geboden, maar willen dit mogelijk wel gaan doen. Als we dit gaan doen, laten we ook zeer zeker een bouwkundige inspectie uitvoeren om zeker te zijn dat het geen gevaarlijke scheuren zijn. Maar voordat wij dit allemaal gaan doen zouden we willen weten of hier iemand is die er wellicht een beetje verstand van heeft? zo kunnen we van te voren inschatten of we uberhaupt moeten gaan bieden en een bouwkundige inspectie moeten laten uitvoeren. Als het namelijk scheuren zijn door o.a verzakking dan gaan wij niet eens bieden en dan is het zonde van het geld, aangezien een bouwkundige keuring toch ook al snel tussen de 300 a 400 euro kost. De makelaar beweerde overigens dat de scheuren makkelijk te fixen waren met wat kit, maar daar geloven wij dus helemaal niks van.

Ik zal bij dit bericht wat foto's plaatsen en mijn vraag is dan ook: zijn dit gevaarlijke/ernstige scheuren?

Foto's van de buitenkant bij de dubbele deur:

foto 1: https://imgur.com/pJfHbxe
foto 2: https://imgur.com/s6hQjF8
Foto 3: https://imgur.com/6rTqDA6

Foto's van een grote scheur in badkamer (plafond en muur)

foto 4: https://imgur.com/T0uKpz1

Foto van een lange scheur in de gang (muur)

foto 5: https://imgur.com/ULOsRHF

Foto van de bergruimte (plafond en muur)

foto 6: https://imgur.com/h4Msc9t

Het huis is gebouwd in 1989 overigens.

Bedankt voor de genomen moeite alvast :)
Alle reacties Link kopieren
Een hoop van die scheuren zien er als heel standaard uit voor woningen: langs naden van bijv. muurdelen (dat zijn die verticale scheuren langs je deurpost bijvoorbeeld) of aansluiting tussen muur en plafond. Vul je inderdaad makkelijk op met flexibele, overschilderbare kit.

Scheuren in je bakstenenmuur kunnen duiden op een ander verhaal. Maar ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
03-12-2019 12:31
Maar wat is er op tegen om een bod te doen met voorbehoud op de bouwkundige keuring?

Overigens kan ik me voorstellen dat je graag zekerheid wil, maar dan moet je inderdaad gewoon een bouwkundige keuring laten doen. Dan heb je meteen zekerheid. En als je dat geld niet vooraf wil uitgeven, dan maak je een voorbehoud.

Daarnaast moet je je realiseren dat je de bouwkundige keuring toch altijd moet doen EN dat je dit geld in principe toch altijd weg gooit. Als er uit komt dat het huis verrot is koop je het niet en ben je het geld van de keuring toch kwijt. En als er uit komt dat het huis prima is had je achteraf de keuring niet hoeven doen.
Er is niks op tegen om een bod te doen met voorbehoud op een bouwkundige keuring. Alleen als iedereen op dit forum had aangegeven dat het wel degelijk ernstige scheuren waren, dan gaan we niet eens bieden, want dat is verspilde moeite voor beide partijen, want dan willen wij het huis namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook meteen denken aan die aardbeving in de jaren '90, In Roermond was echt veel schade.
Alle reacties Link kopieren
fairy1 schreef:
04-12-2019 08:36
Ik moet ook meteen denken aan die aardbeving in de jaren '90, In Roermond was echt veel schade.
ja, daar heb ik meerdere mensen over gehoord op fora's. Ik had geen idee waar dat over ging maar na het Gegoogled te hebben zag ik dat de grootste aardbeving van Nederland, in 1992 in Roermond heeft plaats gevonden. Ik was op dat moment 1 jaar oud en woonde overigens ook niet in Roermond, dus niks van meegekregen :kneel: Zou goed kunnen dat een aantal van die scheuren daar overblijfselen van zijn.....
Als het huis verder naar de zin is, zou ik het met een bouwkundige keuring wel aandurven. Zettingsscheuren vind je in elk huis, alleen vallen ze niet meer op of zijn ze weggewerkt. Ons huidige huis zat ook vol scheuren, maar die waren puur kosmetisch, dus bouwkundig gezien geen enkel probleem. De scheuren in de gevel zou ik even door een professionial laten beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
04-12-2019 11:18
Als het huis verder naar de zin is, zou ik het met een bouwkundige keuring wel aandurven. Zettingsscheuren vind je in elk huis, alleen vallen ze niet meer op of zijn ze weggewerkt. Ons huidige huis zat ook vol scheuren, maar die waren puur kosmetisch, dus bouwkundig gezien geen enkel probleem. De scheuren in de gevel zou ik even door een professionial laten beoordelen.
Het huis is verder naar onze zin, het is wel gewoon een enorm klushuis. Het huis heeft een hoop liefde en aandacht nodig maar we zien wel de potentie erin. We hebben de makelaar al laten weten aan welk bedrag wij zitten te denken, zit de verkoper hier veel verder van af dan ons, dan wordt het sowieso niks. Er moet gewoon veel verbouwd worden en wij moeten er een aardige duit in stoppen wil het voor ons leefbaar worden. Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn die we terug krijgen :P
Alle reacties Link kopieren
Al die scheurtjes binnen in het stucwerk zou ik me niet druk over maken. Die zitten in ieder ouder huis. De scheur in de gevel aan de buitenkant is denk ik ook niet ernstig. Net als Shifty dacht ik ook een zonnescherm te zien hangen. Als iets muren kan vernachelen door slechte montage is het wel een zonnescherm.
Als je het huis erg leuk vind zou ik me er zeker verder in verdiepen. En bij zo'n oud huis is het altijd interessant om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Maar schrik niet als er veel gebreken boven komen: zolang het geen bouwkundige of funderings gebreken zijn, valt het vaak wel mee.
Wij hebben er ook eens één uit laten voeren en die man bleek bang om iets niet te noemen. Hij had werkelijk alles benoemt als kostenpost: inclusief het verouderde hang- en sluitwerk en het ontbreken van dubbelglas in de zolderraampjes. daar was dan ook weer een bedrag voor opgenomen, waardoor het totaal schrikbarend hoog uitviel. Wij hadden echter een lijst gemaakt met noodzakelijk voor bewoning/veiligheid en de rest, en toen viel het best mee.
Ik zou voor dit huis niet kopschuw worden door de scheurtjes. Wel alert. Geen aannemer, timmerman, of bouwvakker in je kennissenkring die een mee kan kijken?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen familielid of kennis die eerst even mee gaat naar een bezichtiging zodat die er even globaal naar kan kijken voordat jullie een bouwkundig rapport op laten maken?
Scheurvorming kan ook komen door verzakking in de fundering. Zijn de scheuren in de buitenmuur rondom het huis of aan 1 kant of hoek?
De eerdere aardbeving kan ook schade veroorzaakt hebben die wel eens hersteld is, maar doordat er toch nog wel beweging in zit toch steeds wat terug komt.

Mocht dit echt jullie huis zijn, dan zou ik wel investeren in een bouwkundige keuring.
Kom je achteraf niet voor verrassingen te staan en dan weet je ook welke ingreep nodig is om het probleem te verhelpen. Of je komt er juist achter dat het heel lastig of kostbaar te verhelpen is.
Alle reacties Link kopieren
De bergruimte :
Zijn geen scheuren

Het plafond is van gips. Ze hadden er een latje tegen aan moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
misseagle schreef:
05-12-2019 16:24
Heb je geen familielid of kennis die eerst even mee gaat naar een bezichtiging zodat die er even globaal naar kan kijken voordat jullie een bouwkundig rapport op laten maken?
Scheurvorming kan ook komen door verzakking in de fundering. Zijn de scheuren in de buitenmuur rondom het huis of aan 1 kant of hoek?
De eerdere aardbeving kan ook schade veroorzaakt hebben die wel eens hersteld is, maar doordat er toch nog wel beweging in zit toch steeds wat terug komt.

Mocht dit echt jullie huis zijn, dan zou ik wel investeren in een bouwkundige keuring.
Kom je achteraf niet voor verrassingen te staan en dan weet je ook welke ingreep nodig is om het probleem te verhelpen. Of je komt er juist achter dat het heel lastig of kostbaar te verhelpen is.

We hebben helaas niet echt een kennis of familielid die kennis van zaken heeft die mee kan. De vader van mijn vriend heeft veel klus kennis maar echt technische kennis mbt een huis denk ik niet.

De scheuren in het huis binnen zijn overal, die grote scheuren buiten zijn aan 1 kant, alleen daar waar die dubbele deuren zijn/kozijn en daar waar het zonnescherm boven de 2 deuren hangt
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-12-2019 12:07
Al die scheurtjes binnen in het stucwerk zou ik me niet druk over maken. Die zitten in ieder ouder huis. De scheur in de gevel aan de buitenkant is denk ik ook niet ernstig. Net als Shifty dacht ik ook een zonnescherm te zien hangen. Als iets muren kan vernachelen door slechte montage is het wel een zonnescherm.
Als je het huis erg leuk vind zou ik me er zeker verder in verdiepen. En bij zo'n oud huis is het altijd interessant om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Maar schrik niet als er veel gebreken boven komen: zolang het geen bouwkundige of funderings gebreken zijn, valt het vaak wel mee.
Wij hebben er ook eens één uit laten voeren en die man bleek bang om iets niet te noemen. Hij had werkelijk alles benoemt als kostenpost: inclusief het verouderde hang- en sluitwerk en het ontbreken van dubbelglas in de zolderraampjes. daar was dan ook weer een bedrag voor opgenomen, waardoor het totaal schrikbarend hoog uitviel. Wij hadden echter een lijst gemaakt met noodzakelijk voor bewoning/veiligheid en de rest, en toen viel het best mee.
Ik zou voor dit huis niet kopschuw worden door de scheurtjes. Wel alert. Geen aannemer, timmerman, of bouwvakker in je kennissenkring die een mee kan kijken?
Nee, helaas niet echt iemand die verstand van zaken heeft in onze kenniskring :( anders hadden we die wel meegevraagd
Stephanisaurus schreef:
05-12-2019 22:00
Nee, helaas niet echt iemand die verstand van zaken heeft in onze kenniskring :( anders hadden we die wel meegevraagd
Ik zou het kopen maar wel met een keuringwant dit is wat je ziet. Wel een leuk project, tegenwoordig de enige manier om nog geld te verdienen op de huizenmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 22:51
Ik zou het kopen maar wel met een keuringwant dit is wat je ziet. Wel een leuk project, tegenwoordig de enige manier om nog geld te verdienen op de huizenmarkt.
We hebben ons huidige huis ook gekocht als flinke opknapper. We hebben al een makelaar laten komen om deze te taxeren en kunnen straks een leuke overwaarde meenemen waar we mogelijk dit huis dan ook leuk mee zouden kunnen verbouwen. Dit huis heeft namelijk een hoop liefde en geld nodig om weer fatsoenlijk te worden. Het gaat wel weer maanden klussen worden ben ik bang....:')
Alle reacties Link kopieren
Opknappen is leuk!
Helemaal naar eigen smaak maken. Super toch!

Waarschijnlijk is de constructie van de dubbele deuren, eventueel in combinatie met het zonnescherm wat waarschijnlijk net te zwaar is, niet goed.
Is wel op te lossen.

Je kan het eventueel meenemen in de onderhandelingen. Een vergoeding voor herstel.
Niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
misseagle schreef:
06-12-2019 09:57
Opknappen is leuk!
Helemaal naar eigen smaak maken. Super toch!

Waarschijnlijk is de constructie van de dubbele deuren, eventueel in combinatie met het zonnescherm wat waarschijnlijk net te zwaar is, niet goed.
Is wel op te lossen.

Je kan het eventueel meenemen in de onderhandelingen. Een vergoeding voor herstel.
Niet geschoten is altijd mis.
Ja en nee :P ik haat klussen, maar het is inderdaad wel zo dat het geheel naar je eigen smaak te maken is. Dit huisje heeft ook zeker potentie en kan voor ons ook gewoon het huisje zijn waar wij oud in willen/zullen worden. Ons huidige huisje is een tussenwoning en een echte starterswoning waar wij ook ongeveer een halfjaar lang, elk weekend aan hebben lopen klussen. Op een gegeven moment zaten we beide toch wel tegen een burn out aan maar we zijn uiteindelijk wel heel trots met wat wij hebben neergezet. De makelaar die langskwam was ook erg onder de indruk want hij had de foto's gezien van de vorige eigenaar en vergeleek deze met hoe het nu uit zag. Het duurde onder andere zo lang omdat we echt alles zelf hebben gedaan. Van wc tot badkamer, tot keuken tot vloeren etc. echt ALLES is opnieuw gedaan. Met de overwaarde gaan we deze keer toch misschien wat meer dingen uitbesteden :P

Wij hebben inmiddels al laten weten aan de makelaar aan welke koopprijs wij zitten te denken en het is nu wachten op antwoord :)
Alle reacties Link kopieren
Spannend! Succes!

Heel verstandig om dingen uit te besteden.
Verbouwen is leuk, maar het moet je niet over het hoofd groeien.
Alle reacties Link kopieren
Stephanisaurus schreef:
04-12-2019 09:51
ja, daar heb ik meerdere mensen over gehoord op fora's. Ik had geen idee waar dat over ging maar na het Gegoogled te hebben zag ik dat de grootste aardbeving van Nederland, in 1992 in Roermond heeft plaats gevonden. Ik was op dat moment 1 jaar oud en woonde overigens ook niet in Roermond, dus niks van meegekregen :kneel: Zou goed kunnen dat een aantal van die scheuren daar overblijfselen van zijn.....
Ik woonde toen in een flat in Roermond en werd mijn bed uitgetrild. Onze flat bleek vele scheuren te hebben. Die waren alleen niet allemaal zichtbaar. Muren met behang daar zag je het pas aan als je het behang verwijderde, bij gestuukte muren en tegelmuren zag je het wel. Ik weet niet in welk dorp je gaat kopen maar het epicentrum lag in Herkenbosch. door het gebied loopt de Peelrandbreuk en die zorgde voor de aardbeving. Ik denk dat inderdaad veel huizen nog schade hebben van de aardbeving.
Alle reacties Link kopieren
MIjn huis kocht ik 6 jaar geleden. Het is een verbouwde graanschuur van eind 19e eeuw en heeft best een paar flinke scheuren. Ik ben er van uitgegaan dat het er al 130 jaar staat en dat nog wel even blijft doen.
Vergeleken met mijn scheuren zijn dit haarscheurtjes :-D

Uit de bouwkundige keuring bleek ook dat deze niet direct problematisch waren. Het gebouw heeft zich inmiddels wel gezet en reparatie is niet een van mijn prioriteiten.
Ik heb wel volgend jaar wat voegwerk onderaan bij de waterkant waar het water met name in de winter tegenaan staat. De onderste halve meter kan wel een nieuw voegje gebruiken.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Verbouwde graanschuur.... klinkt echt fantastisch!

Niet alles gelezen dus wellicht mosterd maar een bouwkundig onderzoek zou ik altijd laten doen in een huis wat niet in deze eeuw gebouwd is. Dan wil je een paar ton besteden en dan ga je zuinig doen over een paar honderd euro voor een bouwkundig onderzoek?

Mijn vorige huis, van eind 19e eeuw, had ook scheuren. Bouwkundig onderzoek laten doen en daar kwamen geen gekke dingen uit voor een huis wat 120 jaar oud was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven