Tafel beitsen van mango naar walnoot

13-04-2021 14:20 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb twee maanden geleden een houten salontafel besteld die vandaag eindelijk binnen is gekomen. Helaas valt de kleur in het echt nogal tegen: het is eerder mangohout dan walnoothout. Echter vind ik het model van de tafel nog steeds prachtig.

Ik heb absoluut geen verstand van klussen, maar is het mogelijk om de tafel wat donkerder te beitsen? Er zitten nu wat oranje tinten in, maar dat matcht niet zo mooi met mijn cognac bank. Ik heb liever echt donkerbruin.

Kan ik dan gewoon beits in de kleur walnoot kopen? Of wordt dat dan niet mooi? Ik zie op sommige websites staan dat hun beits alleen op 'blank hout' werkt? En op YouTube-filmpjes zie ik mensen vooral eikenhout beitsen. Maar werkt het dan ook als de tafel al een wat donkerdere kleur heeft? Help mij, haha!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu afgewerkt? Ook met beits? Niet afgelakt?

Je zou een stukje kunnen uitproberen op de onderkant van de tafel
Ligt aan de afwerking van de tafel.
Alle reacties Link kopieren
Oef, goede vraag. Het tafelblad is in ieder geval behandeld, want het is glad. Je kunt er zeg maar een glas drinken op zetten zonder dat het een vlek achterlaat. Is dat dan gebeitst? Ik heb geen idee, haha.
Alle reacties Link kopieren
Als er echt geen afdruk blijft, zou ik eerder zeggen dat het gelakt is.
Wat je sowieso moet doen, ongeacht of het gelakt of gebeitst is, is je hele tafel (laten) kaalschuren voordat je er iets nieuws op zet.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar transparante interieurlak van Rambo. En volledig kaalschuren hoeft dan niet, mits de bestaande laklaag ook watergedragen is. Zal wel bij een meubel voor binnen.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Aurorus schreef:
13-04-2021 14:25
Oef, goede vraag. Het tafelblad is in ieder geval behandeld, want het is glad. Je kunt er zeg maar een glas drinken op zetten zonder dat het een vlek achterlaat. Is dat dan gebeitst? Ik heb geen idee, haha.
Nee, lak.
Alle reacties Link kopieren
isabella_ schreef:
13-04-2021 14:37
Als er echt geen afdruk blijft, zou ik eerder zeggen dat het gelakt is.
Wat je sowieso moet doen, ongeacht of het gelakt of gebeitst is, is je hele tafel (laten) kaalschuren voordat je er iets nieuws op zet.
Schuren snap ik! Maar het gaat me er meer om of ik de tafel wel in de door mij gewenste kleur ga krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik voor olie gaan. Eerst even op de onderkant proberen. Je kunt dan meerdere laagjes na elkaar (tussendoor goed laten intrekken) zetten en zo de gewenste kleur krijgen.
Welk soort hout is het?

En misschien wen je er wel aan, het kan eigenlijk alleen maar lelijker worden door er iets anders op te smeren.
Alle reacties Link kopieren
Is het wel de kleur die voorgespiegeld is? Dus niet dat je gewoon de verkeerde kleur hebt gekregen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@dianaf Al gecheckt, maar dat is niet zo helaas. Anders was het een kwestie van omruilen geweest.

@-Lucille- Mangoboom en dan afgewerkt met matte nitrocellulosevernis. Dat laatste is volgens mij de lak, haha.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
13-04-2021 14:53
@dianaf Al gecheckt, maar dat is niet zo helaas. Anders was het een kwestie van omruilen geweest.

@-Lucille- Mangoboom en dan afgewerkt met matte nitrocellulosevernis. Dat laatste is volgens mij de lak, haha.
Je kunt die tafel wel lakken, maar je blijft dan wel de kleurverschillen houden die in het hout zitten. Als je het transparant wil houden tenminste.
Anders zou je wengé kunnen proberen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Aurorus schreef:
13-04-2021 14:53


@-Lucille- Mangoboom en dan afgewerkt met matte nitrocellulosevernis. Dat laatste is volgens mij de lak, haha.
Een Mango houten tafel wordt nooit een Walnoot houten tafel. Dat zijn heel andere houtsoorten.
Wat je wel krijgt is een Mango tafel in een kleur die niet past bij de nerf en structuur en er daardoor wat vreemd uit gaat zien.
-Lucille- schreef:
13-04-2021 16:07
Een Mango houten tafel wordt nooit een Walnoot houten tafel. Dat zijn heel andere houtsoorten.
Wat je wel krijgt is een Mango tafel in een kleur die niet past bij de nerf en structuur en er daardoor wat vreemd uit gaat zien.
Dit.

Je kan na volledig schuren altijd het kale hout bewerken met wat je wil voor een andere tint. En dan weer lakken of vernissen of waxen.

Maar het is geen walnoothout en niemand kan je die kleur al garanderen. Al helemaal niet door een topic op viva heen. ;-)
Maar daar buiten ook niet.

Andere tint kan altijd mits je alle lak eraf krijgt.
isabella_ schreef:
13-04-2021 14:44
Dan zou ik voor olie gaan. Eerst even op de onderkant proberen. Je kunt dan meerdere laagjes na elkaar (tussendoor goed laten intrekken) zetten en zo de gewenste kleur krijgen.
Een gelakte tafel kun je niet zomaar olieën, dat loopt er weer af. Net als vice versa.

Eerst goed schuren dus, tot je blank hout hebt. Bij rare hoekjes is dat ook nog niet zo gemakkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven