Tafel beitsen van mango naar walnoot

13-04-2021 14:20 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb twee maanden geleden een houten salontafel besteld die vandaag eindelijk binnen is gekomen. Helaas valt de kleur in het echt nogal tegen: het is eerder mangohout dan walnoothout. Echter vind ik het model van de tafel nog steeds prachtig.

Ik heb absoluut geen verstand van klussen, maar is het mogelijk om de tafel wat donkerder te beitsen? Er zitten nu wat oranje tinten in, maar dat matcht niet zo mooi met mijn cognac bank. Ik heb liever echt donkerbruin.

Kan ik dan gewoon beits in de kleur walnoot kopen? Of wordt dat dan niet mooi? Ik zie op sommige websites staan dat hun beits alleen op 'blank hout' werkt? En op YouTube-filmpjes zie ik mensen vooral eikenhout beitsen. Maar werkt het dan ook als de tafel al een wat donkerdere kleur heeft? Help mij, haha!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu afgewerkt? Ook met beits? Niet afgelakt?

Je zou een stukje kunnen uitproberen op de onderkant van de tafel
Ligt aan de afwerking van de tafel.
Alle reacties Link kopieren
Oef, goede vraag. Het tafelblad is in ieder geval behandeld, want het is glad. Je kunt er zeg maar een glas drinken op zetten zonder dat het een vlek achterlaat. Is dat dan gebeitst? Ik heb geen idee, haha.
Alle reacties Link kopieren
Als er echt geen afdruk blijft, zou ik eerder zeggen dat het gelakt is.
Wat je sowieso moet doen, ongeacht of het gelakt of gebeitst is, is je hele tafel (laten) kaalschuren voordat je er iets nieuws op zet.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar transparante interieurlak van Rambo. En volledig kaalschuren hoeft dan niet, mits de bestaande laklaag ook watergedragen is. Zal wel bij een meubel voor binnen.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Aurorus schreef:
13-04-2021 14:25