Tips en musthaves verbouwing woonboerderij

20-09-2024 13:31 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een oud boerderijtje gekocht, waarbij we het voorhuis gaan verbouwen: alles eruit en er opnieuw in. Dat geeft een schoon blad, maar ook ontzettend veel keuze in indelingen, verduurzaming en inrichting.

Ik ben dus op zoek naar tips! Wat is voor jullie echt een musthave in huis? (En welke juist niet?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind een toilet een must have in een huis!
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk goed na over hoe je het huis gaat verwarmen en isoleren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koekiemonster10 schreef:
20-09-2024 13:40
Denk goed na over hoe je het huis gaat verwarmen en isoleren.
Wil je aangesloten blijven op gas? Ga je voor warmtepomp: hybride of elektrisch? Wat voor een isolatiewaarde wil je halen of moet je halen om je huis voldoende te kunnen verwarmen/je warmtepomp goed te laten functioneren? Etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog eentje: wil je nieuwe kozijnen? Denk er dan over na of je je huis niet wilt laten stralen/opnieuw voegen/impregneren. Dan zou ik het altijd doen voordat je je nieuwe kozijnen laat plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Steek vooral heel veel geld in isoleren, en denk eraan dat je daar subsidie voor terug gaat vragen.

Dakisolatie, vloerisolatie, voorzetwanden (is betere isolatie dan spouwmuurisolatie), tripleglas (of op zn minst HR++), evt zonnepanelen en een elektrische warmtepomp.

Zaken als een nieuwe keuken of badkamer, ook belangrijk, maar isolatie nu eerst, dat is echt het makkelijkst als alles leeg is. Verdere inrichting zou ik me nog lang niet mee bezig houden. Zo lang de rest nog niet afgerond is kun je je prima redden met je huidige meubilair of spullen van marktplaats.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Koekiemonster10 schreef:
20-09-2024 13:40
Denk goed na over hoe je het huis gaat verwarmen en isoleren.
En ventileren. Die is nog het lastigste vaak. Verder: maak varianten van de plattegrond en teken met potlood de lijnen die je je vaak loopt. Als alles eruit gaat wil je een ventilatie met wtw.

Ow en veel budget 8-)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
20-09-2024 13:57
En ventileren. Die is nog het lastigste vaak. Verder: maak varianten van de plattegrond en teken met potlood de lijnen die je je vaak loopt. Als alles eruit gaat wil je een ventilatie met wtw.

Ow en veel budget 8-)
Idd ventilatie. Ik zou kiezen voor een warmteterugwininstallatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel budget inderdaad en ook veel tijd. Duurt vaak langerdan je denkt.

En als je het helemaal leegtrekt, zorg voor een goede basis. Is alles structureel helemaal goed op orde? Zorg voor goede isolatie, ventilatie etc.
Bedenk ook waar je stopcontacten, afvoeren leidingen wil hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe authentieker hoe mooier. Of strak industrieel. Alles er tussenin is het net niet.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vergunningen voor diverse dingen. Misschien allerlei beperkingen door ‘oud’ en zo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
20-09-2024 13:36
Ik vind een toilet een must have in een huis!
Als je het authentiek doet is juist buiten passender.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
20-09-2024 14:39
Als je het authentiek doet is juist buiten passender.
Zo’n tonnetje buiten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
20-09-2024 14:42
Zo’n tonnetje buiten!
Deur met een :heart:
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Houd rekening met:
2x zoveel geld en 2x zoveel tijd
Echt,gegarandeerd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
20-09-2024 14:47
Houd rekening met:
2x zoveel geld en 2x zoveel tijd
Echt,gegarandeerd
En troep.

Mijn tip, ruim na elk dagdeel op. Ook al ben je moe, geen zin, ga je toch nog wat doen. Alles geordend in kratten, bezem er door, met stoffer en blik in de vuilniszak en het werkt en start zoveel prettiger.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de tips tot nu toe! Dat zijn inderdaad onderwerpen wat we nu concreet willen gaan maken.

We gaan een stacaravan plaatsen waar we de komende jaren kunnen vertoeven. Wat we kunnen doen aan verbouwen, doen we zelf. En de rest besteden we uit.

De eerste stap is inderdaad alles strippen, isoleren en leidingen etc leggen. We zijn er nog niet over uit of we de warmtepomp hybride of elektrisch willen. Er komt in iedergeval dakisolatie, vloerisolatie en voor de gevel dacht ik aan spouwmuurisolatie en, afhankelijk van hoeveel ruimte het inneemt, voorzetwanden. Daar twijfelen we nog over. Maar waarschijnlijk is dat wel nodig om een zo hoog mogelijke r waarde te krijgen. Triple glas komt er dan ook. En ventilatie. Ik heb al een hoop verhalen gehoord over nieuwbouwhuizen die niet kunnen afkoelen of wat niet genoeg geventileerd zijn waardoor het gaat schimmelen. De basis moet goed zijn!

Meubels zijn voor nu inderdaad nog niet belangrijk. Maar de inrichting bepaalt wel voor een deel de indeling (en het leidingwerk). En ik vind het leuk om de indeling te tekenen. :P Ik heb al veel tips gelezen in andere topics over de badkamer. Maar nog niet over de keuken. Heeft iemand daar nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip voor keuken: geen zwarte wasbak. In vorige huis hadden we er eentje. Keuken nieuw gekocht. In het begin stond het mooi maar al snel werd het materiaal aangetast op het de plek waar altijd het water valt als je de kraan opendoet. Eerst werd het steeds lichter van kleur en daarna lelijk.


Zelf zou ik nu gaan voor zo'n systeem dat alle geuren naar beneden zuigt i.p.v. een afzuigkap. Stopcontacten in het werkblad i.p.v. in de muur vind ik ook mooier.


Verder veel succes. Het lijkt me dat jullie professionele klussers zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou je van veel koken? Zo ja, dan is er nooit teveel werkblad. Verder vind ik het handig spoelen en koken niet te ver van elkaar te hebben. En ik heb het liefst alleen maar lades. Zoveel fijner dan kastjes.

En ik ben juist weer wel van de ouderwetse afzuigkap. Werkt gewoon beter. Heb je alleen wel zo'n ding erboven hangen, maar ik vind dat niet erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een diepere en hogere aanrecht dan standaard. Ik vind dit erg fijn werken ook al ben ik niet erg groot. Vaatwasser naast de wasbak is ook erg handig. Ik zou ook omdat je alles toch moet opbouwen kiezen voor inductie. Het went snel koken op inductie en makkelijk schoon te maken. En een Quooker is echt heel handig.
Ik weet niet of jullie huis balken heeft maar die zou ik echt niet wegwerken.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een inbouwdiepvries in de keuken!

Verder:
- Nadenken of je wel of geen afzuigkap wil. Ik vind zelf de Bora meer dan prima werken.
- Hoe lijn je de keuken uit met de (bestaande) ramen/deuren? Denk bij de indeling van de keuken aan de looproute.
- Wil je een oven of combi oven of misschien zelfs een warmhoudlade?
- Vaatwasser op hoogte plaatsen als optie overwegen, handiger met in- en uitruimen.
- Quooker
koekiemonster10 wijzigde dit bericht op 20-09-2024 16:07
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk blanco. Niet omdat bepaalde leidingen of kamers ergens al zitten, hieraan vasthouden bij de indeling. Temeer omdat je alles gaat strippen en dus blanco kunt beginnen.( En dat blanco denken is best lastig in de praktijk).
Vrienden van mij zaten eerst ‘te vast’ in de bestaande situatie, een architect heeft hun geholpen hieruit te stappen en het is echt fantastisch geworden.
Veel succes in ieder geval, klinkt als een leuk en uitdagend project.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
20-09-2024 15:41
Hou je van veel koken? Zo ja, dan is er nooit teveel werkblad. Verder vind ik het handig spoelen en koken niet te ver van elkaar te hebben. En ik heb het liefst alleen maar lades. Zoveel fijner dan kastjes.

En ik ben juist weer wel van de ouderwetse afzuigkap. Werkt gewoon beter. Heb je alleen wel zo'n ding erboven hangen, maar ik vind dat niet erg.
Ik weet niet welke afzuigkap jij dan hebt gehad of getest, maar wij hebben een Bora en die zuigt zeker net zo goed als niet beter dan een ouderwetse (of nieuwerwetse) afzuigkap.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven