Zolder aanpakken jaren 70 woning (en isolatie)

17-11-2020 20:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Wij zijn momenteel bezig om de zolder (woning 1976) te verbouwen. Het grotere dakraam zit er inmiddels in. 😅

Maar voor we verder gaan zouden we ook graag (eventueel) het dak van binnenuit (extra) willen isoleren. In de winter is het erg koud en in de zomer bloody hot!
Daar zit ook meteen mijn twijfel en via Google kom ik wisselende berichten tegen.
Want, in de jaren 70 werd er al dakisolatie gebruikt bij het bouwen van woningen. Uiteraard minimaal, maar binnen de normen van toen. Op internet lees ik wisselende verhalen over het bij-isoleren ivm condensvorming en evt schade voor de dakconstructie. Maar daarnaast ook over het wel of geen luchtspouw laten tussen de beide lagen.

Concrete vraag: hier iemand een zolder verbouwd (uit jaren 70-80) waarbij extra is geïsoleerd? En hoe hebben jullie dit aangepakt?

Overigens hebben we al een isolatieadviseur over de vloer gehad die meteen aangaf dat zij het niet doen omdat er al isolatie in zit, we zouden er zelfs geen gipsplaten tegenaan kunnen zetten. Het lijkt me weer erg kort door de bocht aangezien het op deze manier wel een erg treurige ruimte blijft.
mtbs86 wijzigde dit bericht op 17-11-2020 20:52
Reden: Aanvulling
15.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MTBS86 schreef:
01-12-2020 15:34
Betonpannen
Betonpannen hebben een levensduur van zo'n 30-50 jaar. Die van jou zijn -als het dak inderdaad nog nooit vervangen is- komend jaar dus al 47 lentes, en daarmee behoorlijk bejaard.

Ik zou desnoods even doorsparen, en dan het hele dak in één keer vervangen. Dan kan je je isolatie opbouwen zoals je wil, en evt ook nog kiezen voor dampdoorlatende folie aan de buitenkant.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
01-12-2020 22:16
Betonpannen hebben een levensduur van zo'n 30-50 jaar. Die van jou zijn -als het dak inderdaad nog nooit vervangen is- komend jaar dus al 47 lentes, en daarmee behoorlijk bejaard.

Ik zou desnoods even doorsparen, en dan het hele dak in één keer vervangen. Dan kan je je isolatie opbouwen zoals je wil, en evt ook nog kiezen voor dampdoorlatende folie aan de buitenkant.
Wanneer het eenvoudig was hadden we ook zeker de buitenkant aangepakt. Alleen gaat het hier om een 2 onder 1 kap en zijn de buren niet van plan om de buitenkant aan te pakken.
Ik zeg niet dat het dan helemaal niet mogelijk is, maar maakt het wel ingewikkelder 🙈
Alle reacties Link kopieren
Teigetjesfamilie schreef:
29-11-2020 18:51
Wij hebben als bedrijf zeer regelmatig zolders verbouwd en isolatie achteraf aangebracht. Het kan het goed. Maar.... je moet het goed en secuur doen. Grootste probleem ontstaat als er aan de buitenkant een dampdichte folie zit (bijvoorbeeld pur-isolatie met een bitumen laagje). Als je dan aan de binnenkant ook een dampdichte folie plaatst over de isolatielaag, of een isolatie met aluminium folie, kan het vocht wat tussen je dak en nieuwe isolatie ontstaat niet mer weg en krijg je vochtproblemen.
Wij isoleren altijd met glaswol, van ditzelfde merk heb je ook een “duplex klimaatfolie”. Deze folie past zich aan, aan de temperatuur en dus luchtdruk. Hierdoor is hij dampdicht om vocht uit de constructie te houden van binnenuit, maar ook dampopen om vocht af te voeren.
Luchtspouw tussen dak en nieuwe isolatie kan, maar die luchtstroom vermindert ook de isolatiewaarde.
Koop je isolatie in een systeem en in 1 merk. Als je dan de instructies van het merk nauwkeurig opvolgt, heb je de minste kans op problemen. Het ene systeem werkt wel met een luchtspouw, de andere niet.
Dus niet isolatie van merk A en folie van B omdat die combi het voordeligst lijkt.
Dit dus. Alles draait om kennis hoe je dak en eventuele bestaande isolatie is samengesteld en om de begrippen damp-open en damp-dicht. Lees je daarover in (als je het zelf wilt doen) en zorg dat je goed begrijpt wat deze principes inhouden. Uitgangspunt is dat je houten dakbeschot niet mag opsluiten in damp-dicht materiaal, want dan gaat het hout waarschijnlijk vroeg of laat schimmelen, rotten etc. Voor de rest is het eigenlijk heel simpel, als je het onderliggende principe snapt. Ik kan me niet voorstellen dat je hierover verschillende dingen zou lezen op het web. Althans, als je je baseert op betrouwbare (vak)informatie. Want er wordt heel wat afgeklungeld op dit vlak en mensen zijn altijd geneigd on hun eigen werk te verdedigen, ook al is het broddelwerk. Het heeft dus geen zin om te vragen naar hoe mensen zelf iets hebben gedaan. Dan krijg je tegenstrijdige informatie waarbij je als leek niet weet wat klopt en wat niet.

Begin hier eens mee:
https://www.dampdichtbouwen.nl/dampdicht-bouwen
https://www.eco-logisch.nl/kennisbank-D ... oleren-139
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -isoleren/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven