Is een e-reader de investering waard?

03-10-2024 22:09 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger als kind las ik graag en veel. Dit is iets waar ik de laatste tijd ook weer mee begonnen ben. Ik lees iedere avond wat voor het slapen, maar zou graag meer lezen. Boeken nemen uiteindelijk ook plaats in beslag en ze blijven daar maar liggen eens ze gelezen zijn.

Nu vroeg ik me af of een e-reader een goede oplossing is? Ik ben hier niet zo goed in en vroeg me af of je makkelijk boeken op een e-reader kan zetten/kopen.

Ik heb vroeger eens een goedkope gehad, maar deze werkte niet fijn, moeilijk om te ‘bladeren’,…

Zo ja, welke e-reader is een goede? Wil dan wel een gebruiksvriendelijke dus heb er wel een redelijk budget voor over, max 150-180 €.

Dus e-reader of toch gewoon bij fysieke boeken houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al 10 jaar een Kobo, heb toevallig dit jaar mijn eerste Kobo vervangen. Ik heb sindsdien nooit meer een fysiek boek gelezen en vind het ook altijd jammer als ik een papieren boek cadeau krijg want die lees ik dus niet meer omdat het zoveel minder fijn leest dan met de e-reader.
Ik lees al mijn hele leven minstens een boek per week en moest vroeger bijvoorbeeld ook altijd bagage bij betalen op vakantie om genoeg boeken mee te kunnen nemen.
Ik wil nooit meer anders en heb na 2 jaar ook mijn boekenkast in de woonkamer volledig weggedaan. Toen realiseerde ik me ook pas wat een vies stofnest en ruimtevreter zo’n boekenkast eigenlijk is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
OudEnWijs schreef:
04-10-2024 07:31
Als ik vragen mag, waarom 4?
Ik gok steeds een nieuwe om de oude te vervangen .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb lang op mijn ipad gelezen, want handiger dan een stapel boeken, maar de ereader is nog zoveel fijner
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Groot fan van m'n Kobo Libra. Ik lees vaak verschillende boeken door elkaar en kan ze nu allemaal tegelijk, lichtgewicht en makkelijk meenemen. Vind 't ook fijner lezen, genoeg licht. Niet al die boeken in huis, en boeken zijn goedkoper. Via Bol.com boeken erop zetten is 1 druk op de knop.

Hiervoor een Kobo Clara, was ik ook heel tevreden mee maar die hield er na 4jr opeens mee op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Kobo e-reader type Clara. Ik ben er zo blij mee. Met een abonnement voor een tientje per maand en genoeg keuze uit boeken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een kobo elipsa, vanwege het grote scherm. Een rib uit mijn lijf, maar oh, wat ben ik er blij mee!
Let it go. Let it out. Let it all unravel. Let it free and it can be a path on which to travel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Investering :proud:
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
als je hem gaat gebruiken wel.

je zegt nu elke dag te lezen en meer wil gaan lezen, maar boeken nemen zoveel ruimte in. die reden snap ik niet. als dat al zo'n probleem is dan ruil je het uitgelezen boek in een minibieb en kost het geen ruimte.

waarom denk je meer te lezen met een ereader tegenover een papieren boek?

ik kan niet meer zonder mijn ereader. het is mijn voor het slapen gaan moment. ben ik moe dan lees ik 1 bladzijde en soms wel 100 bladzijden.

mijn man had last van het leeslampje dus heb ik een ereader met licht erin gekocht waardoor ik ook kan lezen als hij al wil slapen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou voor de reader gaan.

Ik mis op zich wel de geur van boeken, het even door de bladzijden waaieren, de aanblik van een boek van mijn favoriete schrijver op het nachtkastje. Met de reader is dat allemaal minder 'magisch' voor mijn gevoel. Maar het heeft zoveel voordelen. De reader overal mee naar toe kunnen nemen ook al staan er 100 boeken op, het lezen met het lampje voor het slapen gaan of 's avonds op de camping of gewoon buiten in de tuin. En het terug kunnen zoeken op naam of woord, het instellen van letter grootte. Dus ik zou er zeker wel voor kiezen. Ik heb een Kobo, maar hoor ook goede dingen over de Kindle van Amazon.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
04-10-2024 08:03
Toen realiseerde ik me ook pas wat een vies stofnest en ruimtevreter zo’n boekenkast eigenlijk is.
Toch deed het wel een beetje pijn om al die boeken weg te doen die ik een leven lang had meegezeuld. Maar ja. Keek er nooit meer in.

Duur behang is het, zo'n boekenkast.
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
04-10-2024 10:46
Toch deed het wel een beetje pijn om al die boeken weg te doen die ik een leven lang had meegezeuld. Maar ja. Keek er nooit meer in.

Duur behang is het, zo'n boekenkast.
Ja het doet pijn. En ik doe het in delen, er staan nog steeds boeken waar ik geen afscheid van kan nemen. Maar ook die gaan een keer naar de kringloop. Of gewoon direct bij het oud papier.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
04-10-2024 09:53
Investering :proud:
Paar boeken en je hebt hem er uit tsja ik zou het geen investering noemen . Maar ligt aan je inkomen denk ik ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel ook nog gewone boeken hoor, kan idd ook niet van allemaal in 1x afstand doen. En ik lees ook nog best veel wat niet als e boek verkrijgbaar is.
eefje677 wijzigde dit bericht op 04-10-2024 11:19
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil niet meer zonder e-reader! Geen gesleep meer met boeken als ik ergens heen ga, geen leesbril nodig :) , in bed kan lamp meteen uit, geen overvolle boekenkast meer etc. Af en toe lees ik nog wel een fysiek boek, maar e-reader heeft nu voorkeur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het heel lang uitgesteld, ik las al wel digitaal, want Kobo Plus abonnement, maar via mijn telefoon. Inmiddels toch voor een e-reader gegaan en het leest echt veel fijner.

Overigens heb ik gewoon nog papieren boeken thuis en die koop ik soms ook nog gewoon, het lezen van e-books sluit het lezen van papieren boeken voor mij niet uit. Laat staan dat ik ze allemaal weg ga doen. Ik ben vooral erg gek op tweedehandsboeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boeken bij het oud papier zou ik trouwens al helemaal nooit doen, tenzij ze helemaal stuk zijn en echt niet meer te repareren. Anders is er altijd nog wel iemand die ze kan gebruiken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had een van de eerste ereaders namelijk een Sony. Inmiddels dus de Kobo Clara. Als je lid bent van de bieb kan je ook ebooks lenen. Ze bestaan inmiddels al zo lang dat het geen nieuw product meer is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al jaren een e-reader en ik wil nooit meer zonder. Ja, ik heb ook nog steeds volle boekenkasten, maar mijn e-reader is echt onmisbaar. Grote voordelen voor mij: ik kan in mijn slaaphouding lezen en dan gewoon lekker al lezend in slaap sukkelen. Geen licht nodig, en het ding schakelt vanzelf uit als er een minuut of tien niet gebladerd wordt. Het is licht, compact en makkelijk mee te nemen. Ik heb ook een Kobo Plus abonnement, zodat ik voor tien euro per maand duizenden boeken heb om uit te kiezen. De batterij gaat lang mee en is supersnel opgeladen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
04-10-2024 10:55
Paar boeken en je hebt hem er uit tsja ik zou het geen investering noemen . Maar ligt aan je inkomen denk ik ?
Maar dan vergelijk je met de nieuwprijs van een papieren boek. Als je een papieren boek twee of drie jaar later via marktplaats koopt, betaal je veel minder. Een nieuw boek kost € 25, de e-bookversie € 12,99, maar via marktplaats kun je het dan voor € 10 incl. verzenden kopen. Het e-book is nooit in de aanbieding.
Pas hield de boekhandel opruiming. Een tas met boeken vullen voor € 15. Dat was € 1 per boek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn e-reader al een paar jaar en ben er nog steeds heel blij mee. Met een Kobo plus veel keus om te lezen, en m’n e-reader gaat overal mee naar toe waar ik moet wachten. Je kunt overal lezen en bent niet afhankelijk van hoeveel licht er is. Je kunt de lichtsterkte op je e-reader naar eigen voorkeur aanpassen en het lettertype plus de lettergrootte ook. Het leest zo comfortabel! Terugbladeren doe ik nooit, maar kan natuurlijk wel. Sinds ik m’n e-reader heb, heb ik nooit meer een papieren boek gelezen. Voor mij de investering meer dan waard dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
04-10-2024 11:23
Maar dan vergelijk je met de nieuwprijs van een papieren boek. Als je een papieren boek twee of drie jaar later via marktplaats koopt, betaal je veel minder. Een nieuw boek kost € 25, de e-bookversie € 12,99, maar via marktplaats kun je het dan voor € 10 incl. verzenden kopen. Het e-book is nooit in de aanbieding.
Pas hield de boekhandel opruiming. Een tas met boeken vullen voor € 15. Dat was € 1 per boek.
ik lees veel. ik heb een kobo plus abonnement van 9,99 en haal dat er mákkelijk uit. zeker nu ebooks ook steeds duurder worden
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
OudEnWijs schreef:
04-10-2024 07:31
Als ik vragen mag, waarom 4?
Even voor mezelf sprekend:
Ik heb nu 3: eerst een Sony, maar Sony stopte ermee en toen kon ik er geen ebooks meer via bol.com etc. automatisch op zetten en er waren geen updates meer.
Vervolgens een Kobo Clara (ook met VARA abonnement 😁) en nu een Kobo Libra 2 omdat die groter is dan de Clara en meer functies heeft.

Overigens lees ik ook af en toe een papieren boek, maar ik vind een ereader zoveel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben team allebei. We hebben een enorme boekenkast in huis met honderden boeken, maar daarnaast ook twee ereaders (Kobo Clara en Kobo Libra). Als ik onderweg ben, op vakantie of tijdens het lezen in slaap wil vallen gebruik ik mijn reader. Als ik in de tuin in het zonnetje lees of 's avonds onder een dekentje op de bank, een papieren boek. Ik lees vaak meerdere boeken tegelijk dus voor mij werkt dit perfect.
Alle reacties Link kopieren Quote
E-reader. Mijn eerste kobo is vorig jaar vervangen na ruim 10 jaar. Wil niets anders meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ook al jaren een, ben aan de vierde nu.
Eerst een Kobo, die werd wat traag maar schoonmoeder gebruikt hem af en toe nog geloof ik.
Toen weer een Kobo, binnen een half jaar deed hij niks meer en toen kreeg ik een refurbished van Kobo terug. Die verkocht en denk zo’n bijna 2 jaar een Pocketbook.
Is die vandaag kapot bestel ik subiet een andere.
Lees voornamelijk ebooks via de online bieb en via Bookchoice.
Af en toe een papieren boek van de bieb. Een jeugdboek/ prentenboek of een informatieboek of zo.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven