Lijf & Lijn alle pijlers

10 weken tot Kerst - afvallen

19-10-2020 21:43 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb gezien dat er meer afvalgroepjes waren, maar die zijn al bezig. Vroeg me af of er meer mensen met mij mee willen doen?

Ik start morgen en wil tot de kerst iedere week 1% van mijn gewicht verliezen omdat ik gehoord heb dat dat nog gezond is.

Wie doet er mee?
Ik heb (nog) geen tips en tricks maar misschien kunnen we samen onze doelen wél bereiken?!
Alle reacties Link kopieren
Tweetje2014 schreef:
20-10-2020 08:32
Ik denk dat ik rond de 78 weeg, kan kilootje meer of minder zijn, wil graag onder de 70 komen.

Ik eet:

Ontbijt: 1 volkoren knackebrot met smeerkaas light
Tussendoor: optimel
Lunch: 1 volkoren boterham met rosbief o.i.d. en salade
Tussendoor: optimel
Diner: groente, 100 gr mager vlees evt 1 aardappel of 1 lepel volkoren rijst of pasta
Tussendoor: optimel

Ik vind dit al koolhydraatbeperkt, ik neem soms wat verse bramen of frambozen in de kwark als fruit maar neem verder geen zoet fruit. Soms wel handje noten door de salade en ik slik wel extra vitamines voor de zekerheid!!
Is dit niet veel te weinig op een dag? Mijn diëtiste zegt altijd dat je rond de 1500 kcal moet uitkomen om op een verantwoorde manier af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Truusjuhh schreef:
20-10-2020 16:32
Is dit niet veel te weinig op een dag? Mijn diëtiste zegt altijd dat je rond de 1500 kcal moet uitkomen om op een verantwoorde manier af te vallen.
Dat vind ik eigenlijk een interessante vraag, en ook eentje waar ik een beetje mee zit te puzzelen ;)

Wanneer ik weinig tot geen beweging heb op een dag (los van of dat nou zo gezond is) verbrand ik ongeveer 1.723 kcal. Wanneer ik op mijn streefgewicht ben, verbrand ik op een dag met weinig tot geen beweging nog maar 1.487 kcal.

Bij weinig tot geen beweging bedoel ik echt zo'n typische (luie) thuiswerkdag, waarbij ik me van de douche, naar bureau, naar de keuken, de bank en naar bed verplaats.

Misschien zit er een grote kronkel in mijn beredenering, maar dan is 0,5kg per week afvallen voor niet zulke lange mensen toch alleen maar mogelijk met óf heel 'weinig' kcal binnen krijgen óf minimaal drie keer in de week flink sporten en wel die 1.500 kcal nuttigen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al gefaald, mijn vader kwam plots langs met lunch: 4 witte boterhammen gegeten met kaviaar en een halve punt kruimelvlaai.
Nou ja heb er wel van genoten en nu niet opgegeven maar verder de dag wel iets magerder maken.

En duidelijk verteld dat ik geen boter en wit brood meer ga eten haha.
hoihoi1234 schreef:
20-10-2020 16:43
Dat vind ik eigenlijk een interessante vraag, en ook eentje waar ik een beetje mee zit te puzzelen ;)

Wanneer ik weinig tot geen beweging heb op een dag (los van of dat nou zo gezond is) verbrand ik ongeveer 1.723 kcal. Wanneer ik op mijn streefgewicht ben, verbrand ik op een dag met weinig tot geen beweging nog maar 1.487 kcal.
Nee joh dat kan toch niet? Je basal metabolic rate ligt al rond de 1500. Dus dat is de energie die je lijft verbruikt met ademen, hartslag, spijsvertering. Iedere beweging die je dan nog maakt kost meer energie ;)
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mag ik met jullie meeschrijven?
Ik ben sunshine, 28jaar en afgelopen zomer bevallen van ons lieve mannetje.
Voor mijn zwangerschap was ik 35kg afgevallen, tijdens de zwangerschap nog geen 10kg aangekomen en zit nu weer op 86kg wat ik ook voor de zwangerschap woog. Nu wil ik graag de laatste 15kg kwijt het komende jaar.

Voor mij is en blijft een valkuil mijn onregelmatige werk waardoor eten soms lastig is maar de eerste 35 ging uiteindelijk goed dus dat eetpatroon wil ik weer oppakken.

Mijn eetpatroon bestaat uit veel zuivel, groenten, fruit en max 2 boterhammen, en een normale warme maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
20-10-2020 17:20
Nee joh dat kan toch niet? Je basal metabolic rate ligt al rond de 1500. Dus dat is de energie die je lijft verbruikt met ademen, hartslag, spijsvertering. Iedere beweging die je dan nog maakt kost meer energie ;)
Teach me senpai! :worship:
Ik kom er namelijk echt niet uit haha. Mijn 'streefgewicht' (al dan niet irrealistisch) is 52kg bij een lengte van 1.55 meter. En dan geeft mijn BMR 1.252 kcal aan. Mijn fitbit komt ook enigszins in de buurt van de Oxford berekening i.c.m. huidige gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Truusjuhh schreef:
20-10-2020 16:32
Is dit niet veel te weinig op een dag? Mijn diëtiste zegt altijd dat je rond de 1500 kcal moet uitkomen om op een verantwoorde manier af te vallen.

Het is gek maar voor mij werkt dit, ben hier veel mee afgevallen zonder te slap gevoel te krijgen. Als ik soms een knackebrot of beschuitje extra eet is het ook nog prima en dat voelt als stuk vrijheid in kiezen. Als ik standaard extra boterham toevoeg, val ik dus nagenoeg niet af en dat is dan zo demotiverend. Ik heb met deze hoeveelheid geen honger en vind het dus oké.
Alle reacties Link kopieren
Nidorina schreef:
20-10-2020 16:49
Ik heb nu al gefaald, mijn vader kwam plots langs met lunch: 4 witte boterhammen gegeten met kaviaar en een halve punt kruimelvlaai.
Nou ja heb er wel van genoten en nu niet opgegeven maar verder de dag wel iets magerder maken.

En duidelijk verteld dat ik geen boter en wit brood meer ga eten haha.
:-) een goed afscheid van lekkers voor komende 10 weken, en op zich is de kaviaar wel weer prima bron van eiwitten :-)
Alle reacties Link kopieren
Heb me trouwens ook gewogen en helaas was het een ruim kilootje meer; 79.3
Lengte is 1m74

Even geen idee van BMI maar zal vast geen groen meer zijn
Alle reacties Link kopieren
Sunshine1992 schreef:
20-10-2020 17:27
Hoi allemaal,

Mag ik met jullie meeschrijven?
Ik ben sunshine, 28jaar en afgelopen zomer bevallen van ons lieve mannetje.
Voor mijn zwangerschap was ik 35kg afgevallen, tijdens de zwangerschap nog geen 10kg aangekomen en zit nu weer op 86kg wat ik ook voor de zwangerschap woog. Nu wil ik graag de laatste 15kg kwijt het komende jaar.

Voor mij is en blijft een valkuil mijn onregelmatige werk waardoor eten soms lastig is maar de eerste 35 ging uiteindelijk goed dus dat eetpatroon wil ik weer oppakken.

Mijn eetpatroon bestaat uit veel zuivel, groenten, fruit en max 2 boterhammen, en een normale warme maaltijd.
Iedereen is welkom toch!

Ben vooral benieuwd wat jedereen met diner doet?
Ik heb net gegeten: 100 gr gekookte zilvervliesrijstrijst
1 ui gebakken in 1 lepeltje zonnebloemolie, 1 rode paprika, 120 gr gehakt, half blik kidneybonen.

Vind diner ook lastig inschatten. Dit was voor mijn doen heel gezond haha.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine1992 schreef:
20-10-2020 17:27
Hoi allemaal,

Mag ik met jullie meeschrijven?
Ik ben sunshine, 28jaar en afgelopen zomer bevallen van ons lieve mannetje.
Voor mijn zwangerschap was ik 35kg afgevallen, tijdens de zwangerschap nog geen 10kg aangekomen en zit nu weer op 86kg wat ik ook voor de zwangerschap woog. Nu wil ik graag de laatste 15kg kwijt het komende jaar.

Voor mij is en blijft een valkuil mijn onregelmatige werk waardoor eten soms lastig is maar de eerste 35 ging uiteindelijk goed dus dat eetpatroon wil ik weer oppakken.

Mijn eetpatroon bestaat uit veel zuivel, groenten, fruit en max 2 boterhammen, en een normale warme maaltijd.
Iedereen is welkom toch!

Ben vooral benieuwd wat jedereen met diner doet?
Ik heb net gegeten: 100 gr gekookte zilvervliesrijstrijst
1 ui gebakken in 1 lepeltje zonnebloemolie, 1 rode paprika, 120 gr gehakt, half blik kidneybonen.

Vind diner ook lastig inschatten. Dit was voor mijn doen heel gezond haha.
Emmouse schreef:
20-10-2020 14:24
Als ik mijzelf de tijd gun (broodje pindakaas smeren is net iets sneller) dan eet ik graag KHbeperkt.

Ik eet dan wel volle en goede vetten omdat ik mijzelf anders uithonger en ga snaaien.

Qua ontbijt is dat volle kwark (evt aanvullen met noten)
Qua lunch is dat een omelet (kan ook koud) of salade
Qua diner is dat salade, veel groente, vis of vlees en ei. Maar ik eet beperkt, niet KH arm of vrij dus eet vaak met de pot mee en schep dan minimaal aardappels, rijstroken pasta op.

Als je opzoek bent naar ideeen om de salades en omeletten dan kan ik mijn favorieten delen.
Dankjewel! Ik hoor je ideeën graag. Omeletten en salades lijken mij wel te doen.
Vanmiddag in de super lekker wat soorten optimel meegenomen. Morgen ga ik echt beginnen, maar dan echt echt echt! Ik durf me niet goed te wegen. Ben heel bang dat het veel meer is dan ik in mijn hoofd heb.
jazekerenof schreef:
20-10-2020 21:37
Dankjewel! Ik hoor je ideeën graag. Omeletten en salades lijken mij wel te doen.
Ik hoop dat ik websites mag delen voor de recepten (net een nieuwe Nick) omdat ik zelf inmiddels alles uit de losse hand doe:

Wrap van ei en rosbief:
https://fitwithness.nl/wrap-rosbief-en-avocado/

Salade tonijn en sperziebonen:
https://www.smulweb.nl/recepten/1422945 ... -tomaatjes

Salade rode biet en geitenkaas:
https://www.francescakookt.nl/salade-me ... n-avocado/

Zonder recept: als basis veel sla, dressing van beetje olijfolie, citroensap zout en peper:
- salade met mango, avocado en huttenkase, evt gerookte kip (dressing niet nodig)
- salade met zalm, avocado, tomaatjes
- salade met peer en blauwe kaas
- salade met meloen en serrano ham

Omelet (koud) als wrap gebruiken als brood beleggen met:
(Hiervoor kluts ik alleen eieren, verder geen vulling)
- zalm, avocado
- Philadelphia en lekkere ham

Gevulde omelet met alles wat je maar lekker lijkt :)

Soep:
- erwtensoep
- pompoensoep (ook als makkelijk setje = alleen koken en pureren te koop bij ah)

Dit alles nam ik ook mee als lunch, alleen de avocado sneed ik dan ter plekke.
Soep warmde ik wel op trouwens!
Nidorina schreef:
20-10-2020 20:48
Iedereen is welkom toch!

Ben vooral benieuwd wat jedereen met diner doet?
Ik heb net gegeten: 100 gr gekookte zilvervliesrijstrijst
1 ui gebakken in 1 lepeltje zonnebloemolie, 1 rode paprika, 120 gr gehakt, half blik kidneybonen.

Vind diner ook lastig inschatten. Dit was voor mijn doen heel gezond haha.
Mijn diner is misschien niet goed te vergelijken omdat ik in de 8 uur dat ik eet (12:00/20:00) 3 porties eet maar ik eet net als jij een beetje rijst (of pasta of aardappelen en heel veel groente. Daarnaast nog ei of stukje vlees of vis.
Als ik een salade maak voeg ik daarvan ei of avocado in zodat ik ermee toe kan tot de volgende dag 12:00 uur.
Alle reacties Link kopieren
hoihoi1234 schreef:
20-10-2020 16:43
Dat vind ik eigenlijk een interessante vraag, en ook eentje waar ik een beetje mee zit te puzzelen ;)

Wanneer ik weinig tot geen beweging heb op een dag (los van of dat nou zo gezond is) verbrand ik ongeveer 1.723 kcal. Wanneer ik op mijn streefgewicht ben, verbrand ik op een dag met weinig tot geen beweging nog maar 1.487 kcal.

Bij weinig tot geen beweging bedoel ik echt zo'n typische (luie) thuiswerkdag, waarbij ik me van de douche, naar bureau, naar de keuken, de bank en naar bed verplaats.

Misschien zit er een grote kronkel in mijn beredenering, maar dan is 0,5kg per week afvallen voor niet zulke lange mensen toch alleen maar mogelijk met óf heel 'weinig' kcal binnen krijgen óf minimaal drie keer in de week flink sporten en wel die 1.500 kcal nuttigen?
Het aantal kcal op een luie dag is wat je lichaam alleen al nodig heeft om te kunnen functioneren op een normale manier. Denk hierbij aan je ademhaling, bloed rond pompen en zulke dingen dus dat heb je minimaal npdig om verantwoord met je gewicht bezig te zijn. Plus bij te weinig eten kan je ook niet af vallen omdat je lichaam in slaapstand gaat en dingen op gaat slaan omdat het het gevoel heeft een tekort te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Tweetje2014 schreef:
20-10-2020 19:01
Heb me trouwens ook gewogen en helaas was het een ruim kilootje meer; 79.3
Lengte is 1m74

Even geen idee van BMI maar zal vast geen groen meer zijn
Je zit er bijna hoor, in het groene ik heb jou lengte en helaas niet je gewicht. Maar om op een goeie BMI te komen moet je volgens mij denken aan een gewicht tussen de 65 en 75 kilo
Alle reacties Link kopieren
Ik mag toch hopen dat al die optimaal diëten een grap zijn, dit is namelijk helemaal niet gezond helaas. Begin de dag bijv. liever (of tussendoor) met een bak natural Skyr yoghurt met chiazaad/lijnzaad/granola/honing.

Verder als je moeite hebt met al je groentes binnen krijgen begin dan smiddags qua lunch al, ik vind dit een stuk makkelijker en zit ook voller. Bijv.
- Groenteomelet
- Gestoomde of gebakken zoete puntpaprika, komkommer en falafel
- Bak in 2 min courgetti, kleine tomaatjes, avocado (plus eventueel zalmsnippers/boursain cuisine)
- Groene smoothie met kiwi en spinazie (eventueel wortels erbij)
- bowl met gebakken championnen (plus chili flakes), gekookt ei, avocado en gerookte zalm
- bietensalade met appel
- lekker pan tomatensoep met veel groenten op zondag maken, waar je 3 dagen van kan nemen
- vegatarische pate (van de vegatarische slager) met peper op crackers erg lekker
- 2 halve avocados met Hollandse garnaaltjes
- salade rosbief, veldsla, tomaatjes, zongedroogde t, komkommer, pijnboompitjes pesto of balsamicodressing
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
21-10-2020 00:26
Ik mag toch hopen dat al die optimaal diëten een grap zijn, dit is namelijk helemaal niet gezond helaas. Begin de dag bijv. liever (of tussendoor) met een bak natural Skyr yoghurt met chiazaad/lijnzaad/granola/honing.

Verder als je moeite hebt met al je groentes binnen krijgen begin dan smiddags qua lunch al, ik vind dit een stuk makkelijker en zit ook voller. Bijv.
- Groenteomelet
- Gestoomde of gebakken zoete puntpaprika, komkommer en falafel
- Bak in 2 min courgetti, kleine tomaatjes, avocado (plus eventueel zalmsnippers/boursain cuisine)
- Groene smoothie met kiwi en spinazie (eventueel wortels erbij)
- bowl met gebakken championnen (plus chili flakes), gekookt ei, avocado en gerookte zalm
- bietensalade met appel
- lekker pan tomatensoep met veel groenten op zondag maken, waar je 3 dagen van kan nemen
- vegatarische pate (van de vegatarische slager) met peper op crackers erg lekker
- 2 halve avocados met Hollandse garnaaltjes
- salade rosbief, veldsla, tomaatjes, zongedroogde t, komkommer, pijnboompitjes pesto of balsamicodressing
Optimel zal vast niet het gezondste ooit zijn maar mijn overgewicht is ook niet gezond. Als ik alles wist dan was ik nu niet zo toch :)
Skyr vind ik een heel vreemde structuur hebben maar yoghurt is een prima idee inderdaad. Wat is dan een goeie granola? Hebben vaak veel suikers..

Je lunch ideeën klinken heerlijk!! Die ga ik als avondeten inspiratie meenemen. Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Zou graag met jullie meeschrijven.
Er mochten al een poos 5 kilo’s af en door Corona zijn dat er nu 10.

Ik weeg ongeveer 69 kilo en ben 1.60. Pas dus prima in het clubje qua lengte😜.

Wil graag zo natuurlijk mogelijk eten. Dus zonder pakjes en zakjes en toegevoegde spullen. Mijn valkuil is de avond waarin ik graag ga snacken. Toastjes, chips😬.

Op mijn werk lunch ik bijna standaard met een grote maaltijdsalade. Nu sinds maart al thuis en dan gun ik mij zelf die tijd niet en eet ik veel verse boterhammen. Hoewel ik. Iet van het skippen van brood ben, mag het wel iets minder en dan aangevuld met soep of salade.

Granola maak ik zelf. Biologische havermout in koekenpan warm en tikkeltje bruiner laten worden, koekkruiden erdoor, eventueel gehakte noten. Maak ik 1 keer in de week een bakje van. Af en toe vereen ik mijzelf met een klein beetje ahornsiroop erdoor. Zie ook Google pangranola.
Zola123 schreef:
21-10-2020 00:26
Ik mag toch hopen dat al die optimaal diëten een grap zijn, dit is namelijk helemaal niet gezond helaas. Begin de dag bijv. liever (of tussendoor) met een bak natural Skyr yoghurt met chiazaad/lijnzaad/granola/honing.

Verder als je moeite hebt met al je groentes binnen krijgen begin dan smiddags qua lunch al, ik vind dit een stuk makkelijker en zit ook voller. Bijv.
- Groenteomelet
- Gestoomde of gebakken zoete puntpaprika, komkommer en falafel
- Bak in 2 min courgetti, kleine tomaatjes, avocado (plus eventueel zalmsnippers/boursain cuisine)
- Groene smoothie met kiwi en spinazie (eventueel wortels erbij)
- bowl met gebakken championnen (plus chili flakes), gekookt ei, avocado en gerookte zalm
- bietensalade met appel
- lekker pan tomatensoep met veel groenten op zondag maken, waar je 3 dagen van kan nemen
- vegatarische pate (van de vegatarische slager) met peper op crackers erg lekker
- 2 halve avocados met Hollandse garnaaltjes
- salade rosbief, veldsla, tomaatjes, zongedroogde t, komkommer, pijnboompitjes pesto of balsamicodressing
Klinkt heerlijk allemaal, maar voor mij is het niet haalBaar om tussen de middag te bakken. Ik kan niet thuiswerken en heb maar 30 min pauze. Soepje zou nog kunnen.
Ik ga mezelf zo wegen. 😬
jazekerenof schreef:
21-10-2020 07:30
Ik ga mezelf zo wegen. 😬
Er moet geen 6 maar 7 kg af! Ik weeg 71,5 en ben ook klein van stuk, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Truusjuhh schreef:
20-10-2020 23:56
Het aantal kcal op een luie dag is wat je lichaam alleen al nodig heeft om te kunnen functioneren op een normale manier. Denk hierbij aan je ademhaling, bloed rond pompen en zulke dingen dus dat heb je minimaal npdig om verantwoord met je gewicht bezig te zijn. Plus bij te weinig eten kan je ook niet af vallen omdat je lichaam in slaapstand gaat en dingen op gaat slaan omdat het het gevoel heeft een tekort te krijgen.
Maar wanneer ik meer eet dan ik verbrand (BMR maal een x getal afhankelijk van totale beweging), dan kom ik toch juist aan?
Misschien moet ik anders maar eens contact opnemen met een diëtiste. Ik zou eigenlijk wat meer via FODMAP moeten eten wegens PDS, dus dan is het sowieso geen verkeerd idee, denk ik :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven