Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RandomWriter schreef:
12-08-2020 16:36
Pfff... Ik ben er ook wel echt klaar mee, met die warmte. Ik trek het maar slecht. Tot vorige nacht nog redelijk oké geslapen, maar afgelopen nacht was drama. Daar bovenop nog stress vandaag omdat ik door vervelende omstandigheden op stel en sprong de kinderen moest opvangen terwijl ik gewoon moest werken... Ik ben doodop nu. Gelukkig konden mijn ouders de boel uiteindelijk opvangen en logeren ze nu daar.

Met eten gaat het weer prima, vandaag kwamen er nog donuts langs maar die heb ik afgeslagen. Altijd zo irritant dat mensen dan zo zeurderig reageren... (Ooo echt niet? Nou jaaa... Wie wil er nou géén donuts??) Komop. Nee is gewoon nee hoor. En dan hoef ik écht niet uit te gaan leggen waarom niet.

Maar mijn gewicht... pffff... drama weer. Ik houd het er maar op dat het door het weer komt. Mijn hele darmen zijn ook van slag, gisteren ineens weer darmkrampen en ellende, maar ik raak maar niks kwijt. Dikke voeten ook, zware benen... Ik voel me ook gewoon zwaar. Dus heel raar is het niet dat de weegschaal dat ook zegt. Hoop maar dat het er met het koelere weer allemaal weer zo af is. In de tussentijd doe ik gewoon wat ik kan. Volgende week weer naar de diëtiste, dus dan alles maar weer eens bespreken.

[...]

@Case-je, geen trek... check! Ik moet mezelf ook dwingen wat te eten. Rare is dat ik dus wel voel dat ik honger heb, maar eten valt echt niet lekker. Ik eet wel gewoon mijn normale dingen (de skyr 's ochtends valt er als enige wel lekker in), maar het avondeten verzinnen is echt elke keer weer een crime. Vooral omdat ik weet dat ik weer in die hete keuken moet gaan staan om het klaar te maken... Vanavond gaan we maar even vlot wat wokken.

Ik heb ooit een crosstrainer gehad thuis... Bijna nooit gebruikt. Wat een slecht ding was dat. Was nog best een dure ook... Maar echt een miskoop. Maakte veel lawaai ook...
Ik mag van mezelf niks meer kopen in dat kader. Heb al te veel miskopen gedaan waarvan ik elke keer weer dacht: ja! dit is het!
Ik moet eerst mijn gewichten, yogamatjes en aangeschafte boekjes gaan gebruiken van mezelf.
Maar ik weet dat mijn broer volgens mij een hometrainer heeft staan in huis, of een crosstrainer, ik weet het niet precies meer. Maar die gebruikt 'm regelmatig en is er heel blij mee. Het is ook maar net hoe je in elkaar zit denk ik. Voor mij werkt het niet.

Nou, ik ga even niks meer doen... Even op de bank liggen en chillen.
Slecht slapen door de warmte is zo vervelend! Als je dan wakker wordt en voelt dat het allemaal te benauwd en plakkerig is. Bah.

Wat lief van je ouders dat zij de kinderen opvangen en dat ze daar ook kunnen logeren. Ook wel lekker, even rustig in huis :)

Bij mij op het werk wordt ook regelmatig getrakteerd en ik ga er niet meer op in wanneer iemand zeurt waarom ik niet 'toch gewoon een stukje neem'. Ik grijns eens vriendelijk en laat het daarbij. Uitleggen lijkt mij ook volkomen overbodig!

Het kan inderdaad door het weer komen hoor, dat je gewicht (vocht) vasthoudt. Ik ben benieuwd of het er straks toch ineens af is, zodra de temperaturen wat normaliseren.

Jij eet skyr? Brrr... dat vind ik echt zo vies! Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik vind het net alsof je yoghurt met watten en krijt erin eet... Hahaha!

Mijn dochter heeft een crosstrainer en die heb ik daar eens uitgeprobeerd. Wel een fijn apparaat, maar mijn knieën zijn mijn zwakke plek (aangeboren afwijking) en daar is het net te zwaar voor. Dus dan maar een hometrainer. Ik heb nog nooit eerder zo'n apparaat aangeschaft, dus ik mag nog ;-D

Geniet van even niksdoen!
Case-je schreef:
12-08-2020 17:05
Jij eet skyr? Brrr... dat vind ik echt zo vies! Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik vind het net alsof je yoghurt met watten en krijt erin eet... Hahaha!
Hahaha, grappig! Ik heb er namelijk ook wel echt aan moeten wennen. Ik vond het heel korrelig smaken. Maar nu vind ik het heerlijk! Ik ben het gaan eten ivm de relatief lage kh in combinatie met het hoge eiwit en weinig vet. Het verzadigd mij goed en ik kan er de hele ochtend op vooruit.
Er zit trouwens wel verschil tussen merken hoor! Ik vind de Arla het lekkerst, maar die is mij te duur. Die van de Aldi (Milsani) lijkt daar het meest op en is een stuk goedkoper. AH heeft er eentje voor dezelfde prijs (huismerk), maar die is qua substantie net dikke yoghurt vind ik. Toch minder Skyr. Zou dus best kunnen dat jij die juist wel lekkerder vindt, die heeft dat korrelige mondgevoel een stuk minder ;-D .
RandomWriter schreef:
12-08-2020 19:21
dat korrelige mondgevoel een stuk minder ;-D .
Ik heb nooit echt overwogen om Skyr te gaan proberen. Ben tevreden met (meestal magere) kwark en soms (dan weer wel volle) yoghurt.
Maar na de woorden korrelig mondgevoel ben ik gelijk klaar.
Ik snap ook de hüttenkäse-fans niet. Dat heeft ook van die korrels.

Het ging hier heel goed qua eten, tot vanavond. Dat is ook oké want die ruimte is er. Ik eet nu een keurig waterijsje dan is het klaar en ga ik tanden poetsen. (en alleen nog maar water drinken) De hitte gaat mijn huis niet meer uit. Voor het eerst heb ik het vanavond zelf ook echt warm.

Straks nog even lezen wat jullie nog meer hebben geschreven!
anijsblokje schreef:
12-08-2020 21:43
Ik snap ook de hüttenkäse-fans niet. Dat heeft ook van die korrels.
Oeeeehhhh hüttenkäse :kwijl:

Toen ik nog granen at, maakte ik daar een Tarly-salade van met paprika, tomaten, hamblokjes en hüttenkäse. Heerlijk met dit warme weer! Mijn vriend vindt dat echt niet lekker, ook weer in verband met het mondgevoel. In dat geval van de Tarly...

Enige waar ik echt moeite heb met het mondgevoel, is couscous, en.... nou komt het... de gaargekookte kopjes van de witte asperge :HA:
Alle reacties Link kopieren
RandomWriter schreef:
12-08-2020 23:27
Oeeeehhhh hüttenkäse :kwijl:

Toen ik nog granen at, maakte ik daar een Tarly-salade van met paprika, tomaten, hamblokjes en hüttenkäse. Heerlijk met dit warme weer! Mijn vriend vindt dat echt niet lekker, ook weer in verband met het mondgevoel. In dat geval van de Tarly...

Enige waar ik echt moeite heb met het mondgevoel, is couscous, en.... nou komt het... de gaargekookte kopjes van de witte asperge :HA:

... en niet van de groene? :D
@Case-je: Jij hebt veel last van de warmte zo te lezen. Fijn dat je geen last meer hebt van opgezette enkels, die -20 kg kan daarbij natuurlijk ook schelen.
Ik herken dat het "koud" voelt met 20 graden. Zelfs 25 lijkt nu koud.

Benieuwd of je inderdaad een hometrainer gaat aanschaffen én gebruiken. Ik zou hetzelfde hebben als RandomWriter. Ooit heb ik overwogen een ergometer (= roeimachine) aan te schaffen, die kun je ook huren. Of een tacx (apparaatje waar je je racefiets in kunt hangen zodat je een hometrainer hebt. Maar voor mij is inmiddels voldoende aangetoond dat ik een buitensporter ben- en zeker geen thuissporter. Ik heb veel bewondering voor mensen die dat wél kunnen opbrengen. Kun je een hometrainer e eventueel ook huren? Dan kun je kijken hoe het je bevalt voordat je er een aanschaft.
Mijn laatste aanschaf is een springtouw. Voorlopig nog ongebruikt...

@Sansi: Kan me goed voorstellen dat je wat minder actief bent met schrijven gezien de drukte nu even in je leven. Fijn dat het eten wel goed gaat! Dat is heel veel waard.
Sporten even op een lager pitje gezien de warmte lijkt me logisch. Zeker als het al 32 graden is op je sportkamer. Eén week zal ook niet veel verschil maken. Hier ook zaterdag voor het laatst gesport en ik denk pas maandag weer, op zijn vroegst. Ik zorg wel voor beweging (zwemmen/fietsen/wandelen) en verwacht het daarmee te redden. Op vrije dagen zou ik heel vroeg kunnen gaan, (= nu, rond 06:00, 07:00) maar dat doe ik blijkbaar toch niet.
Moest op het werk laatst 7 verdiepingen omhoog. Met een collega met de trap gegaan toen we 5 volle liften (gezien 1,5m-maatregelen is lift vol bij 3 mensen) hadden voorbij laten gaan. Eigenlijk hadden we haast... Ik vond het toch leuk dat ik een verdieping voor lag op mijn collega toen we bovenkwamen. Zij hijgend...ik nergens last van. :cheer: Goed bewijs van conditie!

Maden in de GFT-bak heb ik nog niet gehad - en ik hoop dat dat zo blijft! De bak staat ongeveer een meter van mijn huis af, dus er is wel oversteekgevaar! Dankje voor de waarschuwing.

@RandomWriter: Hopelijk weet je inmiddels hoe het ervoor staat na de onderzoeken? Misschien ook weer eens met huisarts of internist overleggen of je nog door moet met een jaarlijkse check? Uit mijn hoofd gaat dat over de eerste 5-10 jaar na je zwangerschap. (geen zin om de richtlijn door te spitten wat de laatste afspraak is) Je kinderen zijn toch rond de 10? Misschien is jaarlijks nuchter bloedsuiker controleren ook genoeg, bijvoorbeeld. Dat zou weer schelen. Maar gezien de erfelijke component zul je er altijd alert op moeten blijven.

Wat leuk dat er toch wel verhaal/boekideeen door je hoofd zwerven. Wie weet komt het er ooit van. Als kind wilde ik altijd schrijver worden. Tot op heden is dat nog niet gebeurd...;) Vroeger schreef ik eindeloos verhalen. Soms droogde de inspiratie inderdaad plotseling op. Kan me voorstellen dat je na een hele dag schrijven geen puf meer hebt thuis ook weer te gaan zitten ervoor. Het hele proces van dat het verhaal in je hoofd uiteindelijk af is, lijkt me ook best taai en veel doorzetten.

Traktaties afslaan blijft een ding. Geen uitleg is het beste, vriendelijk bedanken. Soms zeg ik ook (alleen als het waar is!) "maar het ziet er wel heel lekker uit" of ik graag naar het recept ofzo. Dat helpt volgens mij, want mensen willen ook gewoon vertellen wat ze hebben gemaakt of wat erin zit ofzo. Maar in het geval van donuts, die volgens mij meestal gekocht zijn, gaat dat niet op... Een paar dagen geleden zag ik plotseling collega's met ijsjes. Ik dacht eerst: huh, hoezo hebben ze mij niet gevraagd of ik wilde en toen dacht ik direct: maar eigenlijk heb ik er helemaal geen zin in. Dus was het ook prima.

Qua "mondgevoel" (en aanblik) haak ik af bij alles wat op pap lijkt. De havermout-hype gaat dus ook geheel aan me voorbij.

En hierbij...mijn ooit beloofde "schema" voor afwisseling in salades. Want echt, je kunt elke dag iets totaal anders eten en dus salade nooit zat zijn. Eens kijken hoever ik kom qua inspiratie en enigszins gestructureerd hopelijk.

Koolhydraatbasis (kan weggelaten)
bulgur, (volkoren)couscous, quinoa, spelt, (zilvervlies)rijst, (volkoren)pasta, (zoete) aardappel, linzen, bonen (borlotti, cannelini, mung), kikkererwten
denk ook aan restjes van de vorige dag of kook expres iets teveel, peulvruchten etc ook in blik verkrijgbaar

Groente
Tja...wat heb je in huis/wat vind je lekker. Ik kom op...
Sla: ijsberg, veldsla, eikenblad, radicchio, rucola, andijvie, snijbiet, spinazie, komkommer, witlof, ...
Tomaat, paprika, courgette, aubergine (laatste 3 evt gegrild), champignons/andere paddestoelen
Sperziebonen, peultjes, tuinbonen, erwtjes (ook diepvries of blik of pot)
Koolsoorten: groene kool, rode kool, witte kool, radijs
Pastinaak, bieten (ook vacuüm verpakt al gekookt verkrijgbaar), knolselderij, wortel (rauw evt geraspt/geschaafd of gekookt/geroosterd)
Bleekselderij, venkel, maïs (evt in blik)
Asperges, artisjok (beide ook in blik/pot!), avocado...
Ui: bosui, rode ui, sjalot, zilveruitjes
Hier ook: denk aan restjes?

Dressing
Olie: (lekkere! en sowieso altijd extra vergine wat mij betreft) olijfolie, maar ook zonnebloemolie, koolzaadolie, olie uit potje gedroogde tomaatjes, walnootolie, ...
Azijn: witte azijn, wijnazijn wit of rood, balsamico (ook: hele lekkere...extra lekker!), sherryazijn, frambozenazijn, minrin, rijstazijn, citroensap, mandarijn/sinaasappelsap
Mosterd: Franse of juist Zaanse
Yoghurt, kwark, huttenkase, tahin, mosterd

Eiwit
Vlees: spekjes, hamblokjes, droge worst (chorizo, salami?), (gerookte) kipfilet, rosbief, fricandeau, rauwe ham
Vis: (gerookte) zalm, makreel, forel, tonijn (uit blik), ansjovis, sardines
Kaas: feta, blauwe kaas, geitenkaas, parmezaan, oude kaas, ...
Vega: tofoe, tempeh, gekookt ei

Smaakmakers (of hoe noem ik dit?)
Augurk, gedroogde tomaat, zilveruitjes, kappertjes, ansjovis, worchestersauce, knoflook, olijven, croutons, honing, stroop, ...

Kruiden
bieslook, basilicum, dille, munt, tijm, oregano, peterselie, peper (ook chilipeper), ...

Noten, zaden, pitten
Amandelen, pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten, cashewnoten, walnoot, pecannoten, pinda's,
Sesamzaad, chiazaad, hennepzaad, lijnzaad
Taugé, waterkers

Fruit
Framboos, aardbei, mango, perzik, citroen (sap/rasp), mandarijn, sinaasappel, grapefruit, meloen

Combineer naar eigen inzicht de verschillende componenten, varieer (ook met warm/koud/lauw) en ontdek je favoriete salades.

Er staat ook een hoop tussen wat ik zelf nooit gebruik overigens, maar wat me wel te binnen schoot.

En nu even kijken of Viva/Sanoma er met dit monnikenwerk vandoor gaat. 8-) Het zinnetje alles wat je schrijft wordt eigendom van .... is nu natuurlijk heel makkelijk in te zetten.

Aanvullingen zijn welkom en het schema is uiteraard niet volledig. Wie weet vul ik nog verder aan.

Vergeet niet ook een anijsblokje toe te voegen voor een bijzondere twist! :-P
Alle reacties Link kopieren
anijsblokje schreef:
13-08-2020 08:14
[...]
Benieuwd of je inderdaad een hometrainer gaat aanschaffen én gebruiken. Ik zou hetzelfde hebben als RandomWriter. Ooit heb ik overwogen een ergometer (= roeimachine) aan te schaffen, die kun je ook huren. Of een tacx (apparaatje waar je je racefiets in kunt hangen zodat je een hometrainer hebt. Maar voor mij is inmiddels voldoende aangetoond dat ik een buitensporter ben- en zeker geen thuissporter. Ik heb veel bewondering voor mensen die dat wél kunnen opbrengen. Kun je een hometrainer e eventueel ook huren? Dan kun je kijken hoe het je bevalt voordat je er een aanschaft.
Mijn laatste aanschaf is een springtouw. Voorlopig nog ongebruikt...

En hierbij...mijn ooit beloofde "schema" voor afwisseling in salades. Want echt, je kunt elke dag iets totaal anders eten en dus salade nooit zat zijn. Eens kijken hoever ik kom qua inspiratie en enigszins gestructureerd hopelijk.
[...]
Vergeet niet ook een anijsblokje toe te voegen voor een bijzondere twist! :-P


Ha Anijsblokje, de hometrainer heb ik besteld :) Ik heb mezelf twee weken de tijd gegeven om erover na te denken en na twee weken wilde ik het nog steeds. Ik verplicht mezelf altijd bij grotere aankopen tot een paar dagen tot weken wachten, om impuls-aankopen te voorkomen. Ik had nog nooit een apparaat zoals dit aangeschaft, maar ik zie er veel voordelen in. Mijn dochter had er ooit één toen ze nog thuis woonde en die gebruikte ik best vaak. Vaker dan zij eigenlijk :rofl:

Ik sport verder niet echt. Ik heb een goede conditie en kan lange wandelingen moeiteloos aan, maar hardlopen kan niet vanwege mijn knieën. En als ik 10 kg verder ben afgevallen, dan ga ik weer een aantal keer per week zwemmen. Dan vind ik de combinatie hometrainer / wandelingen met de honden / zwemmen wel voldoende qua beweging.
Aan afvallen en op gewicht blijven ligt, wat mij betreft, ook voornamelijk de basis in voeding. Beweging is daarin aanvullend.

Mooi dat overzicht van salade-mogelijkheden. Ik gebruik al die varianten wel zo'n beetje, want eet het hele jaar dagelijks salade. Dan leer je vanzelf wel dat bijna alles in een salade te stoppen is :)

Hier heeft het eindelijk geregend en is het wat opgefrist allemaal, ook in huis. Gisteren was ik de warmte voor het eerst echt helemaal zat. Kreeg ook het gevoel alsof ik een soort opgeblazen skippybal was... bah. Maar nu is het heerlijk en toch nog mooi weer en zomers.
Alle reacties Link kopieren
Even een snelle egopost. Operatie was een week geleden. Herstel duurt wat langer dan gedacht. Mede omdat ik steeds heel slecht slaap. Ik mag eigenlijk alleen op mijn rug slapen en dat lukt me nauwelijks. Afgelopen nacht voor het eerst een slaapmiddel geprobeerd en nu heb ik eindelijk weer eens een nacht van acht uur gemaakt. Heerlijk!

Ik doe nog maar even gewoon rustig aan. Kleine wandelingetjes, lichte huishoudelijke activiteiten en verder nog veel op de bank. Komt vast vanzelf goed. Mijn eetlust is ook nog niet helemaal terug. Ik eet wel braaf drie keer per dag, maar vooral 's ochtends en 's avonds kost me dat enige moeite. Het is wel allemaal heel gezond.

Ik val nog steeds af. Ben sinds de operatie al bijna anderhalve kilo kwijt. Maar dat is vast ook spiermassa, want ik beweeg en belast mijn lichaam een stuk minder dan normaal. Als het meezit, mag ik over een week weer voorzichtig met zwemmen beginnen. Dat zou fijn zijn!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je zo slecht kunt slapen Avena. Het is ook wel heel lastig om niet in een positie te kunnen liggen waarin je gewend bent lekker in slaap te vallen. Fijn dat je in ieder geval toch een goede nacht had door een slaapmiddel. Je hebt je slaap en rust nu hard nodig, lijkt me zo.

Wat fijn dat je volgende week alweer mag zwemmen!
Case-je schreef:
13-08-2020 06:53
... en niet van de groene? :D
Hahaha, nee! Die zijn vaak nog net iets knapperiger. Die witte worden bij het koken zo papperig, blégh :nope: !

@Anijsblokje, Jij dus ook wel een impulsieve koper op dat vlak... Springtouw, check! Tot ik erachter kwam dat ik dat dus niet meer kan... Ik plas na een paar keer flink springen in mijn broek :facepalm: . Net als trampolinespringen... Dat kan dus gewoon niet meer. Zo jammer, want dat vond ik altijd heel leuk.

Ik heb nog geen uitslagen van de onderzoeken, ik moet aankomende week naar de praktijkondersteuner van de huisarts. Dan wordt alles besproken. Ik vind het op zich niet erg hoor, om ieder jaar even een check te hebben. Juist ook omdat het in de familie zit. En ze checken niet alleen de glucose, maar ook andere organen. Vind ik op zich een fijn idee.

Dank je voor die salade ideeën! Ik moet best wat wegstrepen in verband met mijn twee diëten, maar het geeft wel weer een boost om eens wat andere ingrediënten te proberen.

@Case-je, ik heb ook het idee dat de belangrijkste stap voeding is. Beweging helpt natuurlijk wel, maar ik denk persoonlijk dat gebrek aan beweging nooit de belangrijkste reden is dat iemand aankomt. Al wordt afvallen en op gewicht blijven wel moeilijker als je totaal niet beweegt, het kan denk ik wel gewoon.

Ik heb ook echt last van de warmte, en nu het flink geregend heeft is het koeler, maar zo voelt het voor mij echt niet. Het is nog best drukkend warm en ik voel me ook echt loom en gewoon niet lekker door de warmte. De huidige stress in de privé-sfeer maakt het er allemaal niet makkelijker op. Er verandert veel momenteel, vooral in het schema tussen mij en mijn ex. De kinderen zullen voornamelijk bij mij zijn nu en daar moet ik mijn werk en andere zaken op aan gaan passen hier en daar. Op zoek naar andere sportclubs voor de kinderen die dichterbij mijn woonplaats zijn, oplossingen zoeken voor andere praktische probleempjes, dat soort. Dat kost veel energie en zorgde ervoor dat ik dit weekend echt redelijk op mijn tandvlees loop. Dat komt wel weer goed, als alles even weer zijn weg heeft gevonden, maar is even pittig.

Gelukkig lukt het gezonde eten nog redelijk ondanks dat. Wel weer een keertje pizza gegeten, maar verder alle dagen prima binnen mijn marge gebleven. Ook lijkt de weg omlaag weer te zijn gevonden op de weegschaal.

@Avena, bij jou loopt het dus ook allemaal niet zo vlot als je gehoopt had... Probeer de tijd te nemen die nodig is. Pak je rust! Hopelijk lukt het slapen snel iets beter, ook zonder slaapmiddel. Al kan dat zo af en toe best een goed hulpmiddel zijn om even de cirkel te doorbreken. Verder ben je zoals ik het lees echt heel goed bezig. Je eet goed en gezond, ondanks dat je weinig zin hebt in eten. Dat is best een schouderklopje waard!

Ik ga hier eens even de koelkast opruimen. Er moeten zo nog boodschappen gedaan worden, maar ik heb er weinig puf voor. En weinig ruimte over in de koelkast... Dus dat eerst maar eens oplossen.
@Case-je: Wanneer arriveert de hometrainer? Kan-ie ook bijhouden hoeveel je in totaal hebt gefietst, zoals een kilometerteller van een auto? Dus niet alleen per sessie? Dat lijkt me wel interessant- en dan elke mijlpaal vieren!
Ik denk dat het klopt, dat afvallen meer gaat over wag je (niet) eet, dan over bewegen. Maar meer bewegen kan wel een extra zetje zijn, en extra stimulans. Hopelijk brengt de hometrainer dat voor jou.

@Avena: Wat rot, dat geen houding kunnen vinden in bed omdat je op je rug moet liggen. Gelukkig had je met hulp van de slaaptablet wel een goede nacht. Ik hoop dat je meer goede nachten hebt nu!
Fijn, het vooruitzicht dat je misschien volgende week weer kunt zwemmen, als dat gaat qua beweeglijkheid.
Het zal inderdaad wel spiermassa zijn, dat snelle gewichtsverlies van jou nu. En nog niet veel eetlust dus. Rustig aan maar, hoe stomvervelend dat soms ook is.

@RandomWriter: Mijn slechtste impulsaanschaf is een verzwaarde hoepel. Toen de lockdown dreigde. Kan ik tenminste nog iets doen, dacht ik... Maar mijn huis is te klein voor de hoepel: ik stoot dan dingen om! En op mijn slaapkamer kan niet qua doordreunen van de vloer als dat ding valt. Zielig voor de buren...
Dus dat ding is een echte miskoop. Naast dat ik het bewijs ben dat het niet waar is dat iedereen kan (leren) hoepelen. :lol: Meestal weet ik mezelf wel te bedwingen in het aanschaffen van potentieel nuttige dingen, overigens. En als ik dan iets aanschaf, dan is het niet iets heel duurs dus dan is het te overzien. (hometrainer oid zou ik nooit doen)
Ben benieuwd welke salade-ingredienten je nu gaat proberen...! Maar zou leuk zijn als het je wat nieuwe inspiratie geeft.


Hier is alles in orde. Ik ben deze week aan de beurt voor de diabetescheck, (hoef geen urine in te leveren overigens) en krijg ongeveer 2 weken daarna de uitslag. Best spannend. Ik merk dat ik nu weer even hypergezond eet, maak echt geen uitzondering en ban ongeveer alle toegevoegde suikers. Alles om dat getal zo laag mogelijk te krijgen... Het voelt een klein beetje obsessief, maar goed, een paar dagen volhouden nog. En dan ben ik hopelijk van de diagnose af. (in de wetenschap dat het de rest van mijn leven op de loer zal liggen, zeker bij gewichtstoename)

Het was wel leuk om tegen de assistente van de huisarts te zeggen - een beetje achteloos - "ik wil graag weten hoe het ervoor staat met mijn diabetes, want ik ben meer dan 30 kg afgevallen". Op het moment dat ik dat uitsprak, realiseerde ik me dat (meer dan!) 30 kg echt ontzettend veel is. :daisy:
En even was ik heel trots dat ik zodra ik de diagnose kreeg, het heft in eigen hand genomen heb. Nu maar hopen dat dat ook het gewenste resultaat op zal leveren. (want ik denk er maar even niet aan hoe ik me zal voelen als de conclusie blijft dat ik (een voorstadium van) diabetes heb... - maar goed, dan heb ik er wel alles aan gedaan...)
@Anijsblokje, spannend inderdaad, die diabetes-check! Zou echt een gigantische opsteker zijn als je nu gewoon ervan af bent. Dat heb je dan maar mooi gefixt! Mag je zeker trots op zijn :yes: !

Ik ben totaal niet gespannen voor de uitslag vrijdag, ik heb zelf een glucosemeter thuis dus ik heb het zelf af en toe nog wel eens gemeten. Dan zit ik altijd prima. Dus ik verwacht weinig raars.

Hier gaat het met eten eigenlijk prima, ik zit wat dat betreft goed in de flow. Laatst heb ik zelfs netjes een salade gegeten toen de rest wat bestelde via thuisbezorgd. Oké, en een paar frietjes gebietst van de kinderen, maar het voelde goed om zelf niet echt mee te doen. En waar ik achter kwam... Een stukje Daim-taart van de IKEA, dat is gewoon een heel stuk minder KH dan een bak friet! Ik begrijp ook wel dat het snellere kh zijn dan in friet en dat het niet iets is om wekelijks te doen, maar het viel me zo mee... Heb afgelopen weekend zo'n taartje meegenomen en twee keer 1/8e stukje gehad. Hij is nu dus ook op, de rest is opgegeten door mijn vriend en de kinderen. Maar het paste gewoon binnen mijn schema, door even wat extra op te letten op de rest van de dag. Dat soort dingen geeft wel lucht en zorgt ervoor dat ik het beter vol kan houden.

Buiten het eten om is het even een rommeltje. Ik heb het even best zwaar, vandaag had mijn dochter een proefles bij een nieuwe sportvereniging en dat vind ik lastig. Ik haal haar en mijn zoon weg bij een sportvereniging die ze kennen en waar ze vriendjes hebben, om te zorgen dat ze in mijn woonplaats kunnen sporten en ik het beter kan combineren met werk en andere taken. Ik weet dat het niet anders kan, maar het voelt rot. Gelukkig vond ze het leuk, wel anders dan die andere vereniging maar ze had het naar haar zin gehad. Wel nog wat spannend natuurlijk, ze is best verlegen en zelf nieuwe contacten leggen vindt ze lastig. Mijn zoon mag woensdag voor het eerst meetrainen met de club hier. Hopelijk bevalt het hem ook. Ik moet de andere twee sportverenigingen nog afzeggen... Merk dat ik dat moeilijk vind. Ben de afgelopen dagen sowieso alleen maar aan het regelen geweest. Dan nog werk erbij, en nog wat klussen waar ik mee was begonnen maar die nu even op een lager pitje staan maar eigenlijk ook weer opgepakt moeten worden. Ik loop even een beetje over. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je het druk met al dat regelwerk, Random. Zeker omdat het mentaal toch ook wat met je doet, al die veranderingen in je persoonlijke leven. En dan toch goed blijven gaan met je gezonde eetpatroon... Knap!

Anijsblokje, ik vind het zo goed... Meer dan 30 kilo! En zó leuk om dat te kunnen zeggen bij een gezondheidscontrole. Ik hoop van harte voor je dat de uitslag goed is.

Mijn hometrainer is gearriveerd, gisteren. Toen moest ik werken, dus pas uitgepakt in de avond. Hij moest nog in elkaar gezet worden, dus daar begon ik aan. Het was hier benauwd en de tekeningen (zonder uitleg in tekst) zijn erg priegelig en onduidelijk. Op een gegeven moment gutste het zweet langs mijn lijf. Wat een rottekeningen :@
Op 1 onderdeel na is het af. Ik ben toen maar gestopt, want ik kon het niet goed meer zien en wil niet, uit ongeduld, de boel per ongeluk verzieken door kwaad te worden. Maar ik stond wel op het punt om pisnijdig te worden, hahaha!
Vandaag weer werken, dus ik hoop aan het begin van de avond het ding af te hebben.
Ik heb er dus nog niet op gezeten, maar het heeft me al aardig wat zweet gekost ;-D

Het was hier erg benauwd gisteren, na alle regen. Maar vandaag lijkt het prettig te worden: zonnig, maar met normale temperaturen.
Alle reacties Link kopieren
@Jemmer, ik zie dat je je gewicht nog bijhoudt in de tabel. Fijn dat je nog meeleest! Hoop niet dat je het doet omdat je bang bent anders uit de tabel gehaald te worden.

@RandomWriter, knap dat je gewoon netjes blijft eten nu het op andere vlakken even moeizaam gaat!

@Case-je, en, hometrainer in elkaar geschroefd? Benieuwd of het bevalt! ik weet inmiddels van mezelf dat ik absoluut niet geschikt ben voor thuissporten...

@anijsblokje, wanneer heb je je diabetescheck? Die 30 is echt gigantisch veel! Je zou haast zeggen dat je daarmee van je diabetes af zou moeten kunnen komen. Ik duim voor je!

Ik heb nu twee nachten zonder slaapmiddel geslapen. De eerste nacht ging het heel redelijk, maar afgelopen nacht was het pet. Nu maar weer een nachtje met dus. Zal een beetje afwisselen worden tot ik weer gewoon normaal kan liggen en draaien 's nachts.

Het gaat hier wel langzaam de goede kant op nu, heb ik het gevoel. Eetlust is nog steeds niet terug. Heel gek, niks voor mij. Enige is dat ik nu af en wel weer echt zin in zoet heb. Vandaag dus gebak en chocola op...

Qua bewegen probeer ik ook vooruitgang te boeken. Wandelen (eigenlijk het enige wat ik kan) ging moeizaam toen die wond nog slechter was, omdat het schokken van het lopen wat pijn veroorzaakte. Vandaag voor het eerst weer een ommetje van 2,5 km gelopen. Ging best aardig. Zwemmen kan ik voorlopig helaas nog wel op mijn buik schrijven door die wondinfectie. Wel balen. Ik was in de weken voor mijn operatie echt weer lekker op dreef met wandelen en zwemmen en nu is mijn conditie in minder dan twee weken tijd bar slecht geworden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
@RandomWriter: Wat goed dat je de Daim-taart hebt ontdekt. En dat het je lukt om jezelf daarmee te belonen, maar toch maat te houden! Maar 1/8 stukje van een stukje klinkt wel heel minuscuul?
Het is zeker beter vol te houden als je jezelf af en toe iets gunt. En dat is ook waar je naartoe wil in een "normale" situatie: daarbij hoort af en toe iets wat minder gezond is. Dus mooi dat je daarin je weg begint te vinden.
Hopelijk geeft de afspraak met de diëtist ook weer een steuntje in de rug voor je.
Klinkt alsof je veel ballen in de lucht aan het houden bent op dit moment. Des te meer bewonderenswaardig dat het je lukt om wat gezond eten betreft een manier te vinden om het vol te houden!
Fijn dat voor jou de glucose-check je verder geen stress geeft. Op naar een goede uitslag!

@Case-je: Zit het ene onderdeel van je hometrainer nu op zijn plek? Ik hoop dat het gelukt is! Herkenbaar, dat zulke dingen enorm frustrerend kunnen zijn. De kunst is om op tijd te stoppen: voor het je tot waanzin heeft gedreven. Een dag of soms een paar uur later kijk je er weer helderder naar. Dus hopelijk heb je het apparaat ingewijd!
De benauwdheid hier qua weer viel gisteren erg mee, maar ik zit vrij dicht bij de kust. Vandaag was zeker een prachtige dag!

@Avena: Om de een of andere reden had ik even gemist dat de wond ontstoken is...sorry daarvoor. :facepalm: Wat ontzettend rot, wat zul je daar een tik van hebben gekregen. Het is logisch dat de kracht van je lijf nu even uitgaat naar het bestrijden van de infectie en dat je conditie dus keldert. Maar het geeft wel een rotgevoel, kanik me indenken.
Fijn dat het wel weer lukt nu om te wandelen. Maar wees niet te streng voor jezelf!
Kun je je zin in zoet maar geen eetlust hebben ook oplossen met gezondere keuzes, zoals bijvoorbeeld fruit? En aan de andere kant...dan is het nu even chocola en gebak, en wat dan nog?
Sterkte met de rottige nachten. Fijn dat je met de slaappillen wel af en toe een betere nacht kunt hebben: dat maakt zoveel verschil.

Ik heb donderdag mijn check en moet dan bijna 2 weken op de uitslag wachten. Dat heeft meer te maken met de agenda van de praktijkondersteuner, dan iets anders, overigens. Geduld maar. Bij de laatste controle (in februari) was het nog 0,5 te hoog en toen was ik ongeveer 15 kg zwaarder dan nu. Daarom maak ik mezelf wijs dat de kans heel klein is dat het een slechte uitslag zal zijn, maar toch. Ik zal opgelucht zijn als ik het weet.


De laatste tijd ben ik weer veel aan het wandelen. Het valt zelfs de (nieuwsgierige) buurvrouw op. Ik zie lopen nu ook weer als een vervoermiddel, grappig genoeg. Ik heb geen auto, dus de keuze is altijd lopen of fiets. Ik kies weer vaker voor lopen en vind dat eigenlijk heel relaxed.

Vooral collega's denken nog steeds dat ik aan het afvallen ben. Ik heb geen 100% stabiel gewicht, maar schommelen achter de komma gaat natuurlijk nergens over en lijkt me volkomen normaal. En rondom mijn menstruatie is het steeds + en dan dus ook weer - 3 kg. (wie weet is dat wat ze zien)
Ik begin steeds meer te beseffen dat dit zo'n beetje mijn eindgewicht is. Dat is een gek idee. Het voelt nu alsof ik gewoon zal blijven doen wat er nodig is om dat zo te houden.
Alle reacties Link kopieren
ben ik weer, weer lang niet geschreven.
Het is in het hotel steeds belachelijk druk en dat komt er ook nog familie en vrienden op visite en dan heb je eigenlijk nergens meer tijd voor. Begrijp me niet verkeerd, de drukte en familie en vrienden is heel erg leuk natuurlijk maar als het dan weer wat rustiger is kun je weer ergens aan toe komen.

Volgens mij gaat het bij jullie allemaal wel lekker met afvallen!

Bij mij dus niet, dan is het er weer af en dan 2 dagen later er weer bij... ben nu ongesteld dus nu ga ik er niet opstaan. Maar nu alles weer wat normaal wordt wil ik er weer serieus mee aan de slag gaan.

Randomwriter ja heb erna op de weegschaal gestaan en toen was er weer iets van 0,7 kg bij en 2 dagen later was het weer weg. Als ik maar voldoende kan sporten en wandelen met mijn hond. Maar ook hier hadden we last van een hittegolf dus mijn hond ging niet mee wandelen en had er zelf ook niet echt veel zin in. Het eten, pizza en Grieks was trouwens heerlijk!

Anijsblokje mijn vaste weegdag is woensdag, dit zet ik dan ook in mijn telefoon. Maar als ik om de dag weer blijf ik toch beter gemotiveerd heb ik gemerkt. Ondank dat er vaak gezegd wordt 1 x per week wegen is beter, werkt bij mij niet.
@Case-je, ook ik ben benieuwd of het inmiddels is gelukt met de hometrainer! Zo irritant als die tekeningen niet logisch zijn, dan denk ik echt, wie heeft dat bedacht? Moet toch niet zo moeilijk zijn, zou je denken, om een goede instructie te schrijven.

@Avena, fijn om te lezen dat het nu wel langzaamaan de goede kant op gaat! Hopelijk geneest de wond nu verder rustig en ziet het er morgen bij de wondverzorging beter uit. En kun je over een tijdje toch weer lekker zwemmen.

@Anijsblokje, 1/8e van een stukje klinkt inderdaad wel heel klein, haha! Maar ik bedoelde 1/8e taart. Je kunt ook gewoon hele Daim-taarten kopen bij de Ikea foodstore, en als je die in acht stukken snijdt zijn dat gewone subtiele stukjes.

Ik heb het er vandaag met de diëtiste wel even over gehad, ik denk dan natuurlijk heel leuk: jaaaa, het past binnen mijn schema van die dag! Maar uiteindelijk is er een groot verschil tussen de verschillende koolhydraten en reageert je lijf heel anders op 20 gram kh van zo'n taart, dan op 20 gram kh van een aardappel. Dus dat was wel weer even een reality-check, en voor mij wel goed. Af en toe zondigen mag best, maar als ik het (onterechte) gevoel krijg dat het ook echt binnen mijn schema past, dan ga ik het te vaak doen.

Ook nog even met haar gehad over het feit dat ik de laatste tijd weer wat meer aan het modderen ben met mijn darmen. Maar het schijnt normaal te zijn dat je bij warm weer extra klachten krijgt. Daarnaast natuurlijk de stress, dat helpt ook niet mee. Al met al wel weer wat tips gehad en mijn vragen kunnen stellen. Over twee maanden weer. Ik vond het wel een beetje jammer dat ik maar 4 ons lichter was dan de vorige keer. Zit ook flink wat tijd tussen en daar blijkt dus weer uit dat ik echt een hele tijd heb stil gestaan, en ook omhoog heb geschommeld. Maar goed. Ik ga gewoon verder en wil bij de volgende afspraak (over twee maanden dus) minimaal 2 kg minder wegen.

Zeggen je collega's elke keer tegen je dat ze vinden dat je weer bent afgevallen dan? Misschien is het omdat ze gewoon nog moeten wennen aan de slanke 'jij'? Of inderdaad, wat je zelf zegt, heeft het misschien wel te maken met de schommelingen rond je menstruatie. Ach, ze zullen het in ieder geval als compliment bedoelen!
Mij lijkt het trouwens ook wel een raar idee hoor, dat je op een gegeven moment gewoon op je streefgewicht zit... Geloof niet dat ik dat eerder heb gehad. Wel eens dicht in de buurt, maar dat was van korte duur helaas.

@Luuntje, wel een goed teken dat jullie het druk hebben! Het zal ook bij jullie een flinke klap hebben gegeven dat de Corona ineens op kwam. Maar continu druk is ook niet vol te houden, dus lekker als je inderdaad tussendoor even kunt ademen en weer aan andere dingen toe komt. Schommelen in gewicht... check. Dat had ik dus ook tot een maand geleden ofzo. Begint nu eindelijk weer naar beneden te gaan. Als het je maar lukt om de schouders er weer onder te zetten uiteindelijk, komt het vast goed!

Hier begint de spanning, stress en drukte wat af te nemen gelukkig. Alles begint weer zijn plekje te vinden en de eerste kennismakingen zijn geweest bij de sportverenigingen. Beide kinderen vonden het spannend, maar leuk. Ze willen graag volgende week weer. Dus ik heb er een goed gevoel over inmiddels! Er is weer een last van mijn schouders af. Nu de vermoeidheid nog... Dus ik kruip mijn bed maar weer eens in...
Alle reacties Link kopieren
Random, wat fijn dat het langzamerhand weer rustiger wordt voor je op het thuisfront en dat je kinderen de nieuwe verenigingen wel zien zitten. Ik hoop dat je ook binnenkort wat minder vermoeid zult zijn.
Wel fijn ook dat de diëtiste toch wat kon relativeren voor je qua warmte en stress, maar ook wat betreft de producten waar je khd en kcal uit komen. Dus nu weer vol goede moed verder!

Anijsblokje, lekker dat wandelen! Woon je in een gebied waar het mooi is om te wandelen? Ga je gewoon in je eentje en heb je dan een bepaalde route voor jezelf bedacht, of loop je maar gewoon en zie je wel hoe de route zich ontvouwt?

Avena, ik hoop dat het herstel - alhoewel langzamer dan je had gehoopt - wel een stijgende lijn blijft laten zien. Het is ook nogal een aanslag op je lichaam, zo'n operatie en alles wat het mentaal met je doet is ook heftig. Fijn dat je weer langzaamaan kunt wandelen. Wel vervelend dat je zo weinig trek hebt, terwijl je graag gezonde voeding binnen wilt krijgen. Goed ook dat je dan wel eet waar je trek in hebt, al is dat zoetigheid. Misschien is dat waar je lijf op dat moment het meest behoefte aan heeft?

Luuntje, sterkte met alle drukte in het hotel. Toch wel fijn ook dat je gasten kunt hebben. Wie weet hoe het straks gaat met de maatregelen. Het zou me niets verbazen als we in het najaar - en dat is best al snel - weer een aanscherping krijgen van alle maatregelen en er weer van alles niet mag.

Hier heb ik inmiddels de hometrainer in elkaar gezet en inmiddels ook in gebruik genomen. Echt een fijn ding! Je kunt van alles bijhouden: het aantal kilometers, je calorieverbruik, je hartslag, enz. Je kunt ook een stuk of 16 verschillende trainingsprogramma's instellen. Ik heb nu een aantal keer een intervaltraining gedaan, waarbij de weerstand dan door het programma afgewisseld wordt (alsof je in de heuvels rijdt) en ik hou daarbij mijn hartslag in de gaten. (Binnen een bepaalde hartslag blijven is dan goed om af te vallen.) Hij is beter dan de eerdere hometrainer die ik kende, want ik merk dat mijn conditie echt uitgedaagd wordt. Echt lekker! Ik merk dat het me goed doet.

Verder regent het hier best vaak nu, terwijl het toch aardig benauwd blijft steeds. Raar weer eigenlijk. Een regenjack meenemen als ik ga wandelen met de honden is zo'n gedoe, maar in een stortbui terecht komen is ook maar 5 seconden leuk :) Mijn oudste hond is dement aan het worden en dat is heel aandoenlijk, maar ook verdrietig. Hij raakt ook steeds (figuurlijk en) letterlijk de weg kwijt en omdat hij doof en blind aan het worden is en op mijn roepen niet altijd meer reageert, moet ik hem goed in de gaten houden. Ik maak veel filmpjes van hem, omdat het duidelijk is dat hij aan het einde van zijn leven komt. Ik probeer me ook goed in te prenten hoe hij voelt als ik met hem knuffel. De lieverd.

Gelukkig alweer donderdag. Mijn werk is saai op het moment. Komende maandag lekker vrij, want mijn dochter is jarig en we vieren het met elkaar (vijf mensen) in een vakantiehuisje. We zijn sinds januari niet meer met zijn allen samen geweest vanwege corona en ik kijk er heel erg naar uit! Zo gezellig om weer samen te zijn! Muziek, dansen (we dansen altijd :) ) en lekker kletsen en lachen en samen eten. Hoera!
Alle reacties Link kopieren
@RandonWriter, de vermoeidheid komt altijd pas erna hè? Lekker aan toegeven dus, als je daar de ruimte voor hebt. Fijn dat je weer in rustiger vaarwater terecht bent gekomen!

Ik denk dat ik het gevoel zou hebben van een nieuw leven als ik ooit op mijn streefgewicht kom, haha. Nou ja, eerder natuurlijk al, maar het is wel echt een metamorfose. Zowel qua gezondheid, qua fitheid als qua uiterlijk. Door mijn ziekte is het nu echt een extra motivatie. Zo goed mogelijk voor mijn lijf zorgen. Om ooit sterker en fitter uit de strijd te komen.

Moet zo langzamerhand wel een beetje uitkijken voor de fixatie op gewicht. Ook omdat het vast vertekend is door spierafbraak. Maar het voelt ook wel fijn dat er nu echt substantieel wat vanaf is. Volgens mij kan ik het ook aan mijn buik zien. Er zijn nu al zoveel dingen die moeizaam gaan. En ik blijf gewoon gezond eten. Ik eet echt niet extreem weinig. Heb gisteren ook alweer chips en chocola op. Ik denk dat mijn lichaam nu veel energie vraagt voor het genezingsproces.

Het is overigens niet extreem hoor. De operatie is nu twee weken geleden en sindsdien ben ik twee kilo kwijt.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Even een kort berichtje tussendoor! Ik reageer later ook even op jullie.

Vanochtend voor controle geweest bij de assistente ivm kans op diabetes, en alles was goed! Heel goed zelfs, vergeleken met 1,5 jaar geleden zijn mijn bloedwaardes verbetert. De langdurige suikerwaarde (HbA1c) was prima, mijn goede Cholesterol was ietsje gestegen en mijn slechte Cholesterol was zelfs gedaald. Die was al niet te hoog, maar is nu dus helemaal prima. Ik begreep van haar dat dat dus best kan komen van het feit dat ik kh-beperkt eet. Dat vond ik een fijne opsteker! Want hoe fijn een normaal BMI straks ook is, gezonde bloedwaarden vind ik nog veel belangrijker. En dat zit dus wel goed. Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ah, wat goed @RandomWriter! Gefeliciteerd! Reden om trots te zijn op je goede gedrag.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
@Luuntje: Houd vol!! Schommelingen horen erbij, plateaus horen erbij... Even kritisch nagaan wat er is veranderd (mogelijk door drukte zijn er toch weer wat oude gewoontes ingeslopen? Of minder tijd voor extra bewegen/sporten?) en vooral niet de schouders laten hangen.
Kan me voorstellen dat familie en vrienden over de vloer fijn en gezellig is, maar het ook een extra belasting is. Dus hopelijk keert de rust weer terug en kun je weer even tot jezelf komen.

@Case-je: Inmiddels is het weekend! Misschien ben je nu dus al met je familie in een vakantiehuisje? Gaan de honden mee naar het huisje, of blijven ze thuis en past er iemand op?
Lekker bezig met de hometrainer zo te horen, mooi dat dat je zo goed bevalt.

Qua lopen woon ik op fiets- en soms loopafstand van diverse natuurgebieden/duinen/strand. Ik heb wat vaste rondjes en ga 1x per week 's avonds na het eten met een vriendin wandelen. Dat doen we al jaren. Waar we lopen, hangt van het seizoen af: in de herfst en winter onder de straatlantaarns, in de lente en zomer kunnen we de duinen in. Eigenlijk heb ik best veel vrienden met wie ik op zijn tijd gewoon een stuk ga lopen. Zelf gebruik ik lopen dus ook wel als vervoermiddel: naar vrienden toe, of ik doe lopend boodschappen, ga naar de stad enzo. Zo heb je ook weer verschillende routes. Of ik breng 's avonds nog vuilnis, papier, plastic of glas weg en doe dan nog een extra rondje.

@Avena: Knap dat je je ervan bewust bent dat je niet moet gaan fixeren op gewicht. Het belangrijkste zeker nu voor jou is goed voor jezelf zorgen, door gezond te leven. Dat helpt je ook het hele behandeltraject door.
Ik zal zo even kijken naar je laatste update in het borstkankertopic.

/edit: Ik heb nu even gelezen!
Wat vervelend dat je uitslag krijgt van de pleisters. Dat is helaas niet zeldzaam. Ik denk zelfs te weten welk spul er gebruikt is. (sorry,beroepsdeformatie) Maar wel heel raar dat die verpleegkundige dan juist datzelfde spul er weer opplakt, zeker als je zelfs blaren krijgt. Goed dat je het eraf hebt gehaald. Hopelijk komt de huid wat tot rust. De meeste pleisters zijn slechts ter bescherming. (ik ga er verder niet op in, want wil geen "medisch advies" geven) Zei ze de vorige keer er iets over dat je het eraf had gehaald? Hopelijk kun je bij de volgende controle te bespreken dat je zo min mogelijk opgeplakt wil hebben. Terecht wat je zegt: het is jouw lijf!
Merk je nog veel cultuurverschil nu, met alle medische avonturen? Ontdek je op dat vlak dingen die je nog niet wist?

@RandomWriter: Wat fijn, nog altijd diabetesvrij, maar vooral natuurlijk die verbeterde cholesterolwaarden. Dat kan er zeker mee te maken hebben dat je oa zoveel groente eet.
En zeker is er een verschil in de "kwaliteit" van de koolhydraten die je eet, dus moet je niet teveel Daim-taart enzo eten, maar af en toe een uitzondering maken voor minder hoogwaardige koolhydraten moet kunnen, want maakt ook weer dat je het volhoudt. Zoals mijn dietist zegt: niet te vaak een uitzondering maken.
4 ons lichter bij je afspraak dus, maar toch fijn dat je wel lichter was! De -2 over 2 maanden klinkt als een prima doel.
Fijn dat je kinderen de veranderingen redelijk relaxed op lijken te pakken. Hopelijk blijft dat zo. Kan me voorstellen dat het lastig is voor jou.

Mijn collega's blijven opmerkingen maken over mijn gewicht inderdaad. Vooral dat ik nu niet verder meer af mag vallen van ze. "Er blijft niets meer van je over" etc.. Gisteren nog "waar heb je de rest van jou gelaten". Bedoeld als compliment, natuurlijk, maar er lijkt ook altijd wat afgunst in te schuilen. En ik snap ook dat ze moeten wennen aan mijn nieuwe verschijning, maar dat benoemen klinkt al een stuk vriendelijker. Ik denk ook dat het zo vaak over gewicht gaat met mijn collega's omdat we samen omkleden. (in/uit uniform) Zelf let ik dan niet op anderen, maar ik weet dat mensen dat vaak wel doen.
Inmiddels zeg ik ook gewoon dat ik niet meer afval. (feitelijk is het nog ongeveer een kilo per maand, maar ik schommel wat rond de 67 kg) Getallen enzo heb ik bewust nooit met hen gedeeld. Als er expliciet naar gevraagd wordt, benoem ik nog wel eens dat ik in totaal 32 kg (= dus 32 à 33) kwijt ben. Maar geen weegschaalgetal. Sommige vrienden weten dat dan weer wel, maar collega's gaat het echt niets aan. De werkelijke complimenten (afgelopen week nog "Je ziet er echt zo goed uit") neem ik wel gewoon in ontvangst, overigens.

Het lukt me nu al ongeveer twee maanden om stabiel te blijven. Dat geeft me wel vertrouwen. Nog 10 maanden te gaan voordat ik echt tevreden ben. (dwz dat het me dan gelukt is een jaar stabiel te blijven, en ik heb besloten dat onder de 70 kg geldt als stabiel) Het blijft een kwestie van bewust bezig zijn met eten en bewegen. Het grappige is dat ik mijn vroegere valkuilen herken: ik kan tegen mezelf zeggen: ok, je hebt nu zin in .... (chips/chocola/snoep) maar dat komt gewoon omdat je jezelf wil belonen omdat je hard hebt gewerkt (oid). En dan zoek ik een andere manier van belonen. Meestal lukt dat ook.
Ik vind het ook niet vervelend of lastig om op die manier met mijn lijf/gezondheid bezig te zijn. Wonderlijk wel.

Net ook weer boodschappen gedaan voor vanavond. Bedacht of ik zin heb in iets lekkers na het eten. Eigenlijk niet...dus niets meegenomen. En mocht ik me bedenken vanavond, dan is de winkel open tot 22:00.
@Case-je, dat klinkt als een hele gezellige familie-bijeenkomst! Leuk dat jullie altijd dansen. Ook heel fijn om elkaar na zo'n lange tijd eindelijk weer eens te zien. Lekker quality-time! Nog gefeliciteerd met je dochter!

En de hometrainer dus in elkaar nu, fijn dat je er enthousiast over bent! Mijn impulsiviteit denkt dan ook meteen: oooo dat zou ook goed zijn voor mij... Misschien moet ik dat toch ook nog eens proberen... Hahaha! Maar dat ga ik niet doen hoor, heb er het geld en de ruimte niet voor.

Het is wat hè, als je dieren richting het einde van hun leven lopen. Blijft toch elke keer weer slikken. Mijn oude besje (kat van 19 jaar) is momenteel meer een vensterbank-versiering dan iets anders. Ze slaapt bijna de hele dag. Soms heeft ze van die schokken in haar slaap, en als ze dan een keer op de rugleuning van de bank ligt, valt ze eraf. Gelukkig op de zitting, dus dat valt mee. Maar ze ontwikkelt wel wat kwaaltjes. Ze zit al aan speciale voeding ivm haar schildklier en heeft medicijnen tegen de hoge bloeddruk (ja, echt!). Haar oogjes zijn wat troebel (staar) en ze snapt het allemaal niet altijd meer even goed. Maar het is een schatje en mijn kinderen zijn dol op haar.

@Avena, lekker genieten van de chips en de chocola! Ik geloof ook wel dat je lijf meer energie verbruikt als het aan het herstellen is van een ingreep.
Wat een gedoe met die pleisters, vervelend dat de wondverpleegkundige niet echt naar je luistert. Hier in NL vragen ze volgens mij altijd of je allergisch bent voor bepaalde pleisters, en dan gebruiken ze indien nodig van die andere.
Fijn dat het nu beter voelt nu je het zelf anders hebt verbonden! Gewoon eigenwijs zijn hoor! Zoals je zelf al zei, je kent je eigen lijf het beste en jij weet wat je voelt.

@Anijsblokje, goed dat je zoveel momenten op een dag gebruikt om te bewegen. Ik heb daar nog steeds wel wat moeite mee. Ik probeer zo vaak mogelijk boodschappen te doen op de fiets, en loop regelmatig een rondje in mijn werkpauze. Ook probeer ik met mijn buurvrouw af en toe even een rondje te lopen 's avonds. Maar daar blijft het een beetje bij.

Dat van die valkuilen herkennen, dat herken ik ook wel. Het lukt me steeds beter om er niet in te trappen. Gisteravond even niet, toen had ik weer een heftige dag en was ik 's avonds helemaal op. Ik had wel airfryer-friet gehaald dus heb niet die vette bestel-friet gehad dit keer. Toch ietsje beter. En, geluisterd naar mijn diëtiste, ook wat groente erbij genomen. Normaal heb ik daar dan ook echt geen zin meer in. Maar nu braaf wel gedaan.
Vandaag meteen weer mijn goede gewoontes opgepakt. In de supermarkt waren de MM's ijsjes in de aanbieding. Heb ze gekocht voor de kinderen, en toen zij er eentje aten vanmiddag, heb ik zelf alleen een hapje gehad van hun ijsjes. Ik merk dat ik dat nu ook echt genoeg vind. Gewoon even een hapje voor de smaak.

Op deze manier ga ik er wel komen :D
Alle reacties Link kopieren
anijsblokje schreef:
22-08-2020 15:44
/edit: Ik heb nu even gelezen!
Wat vervelend dat je uitslag krijgt van de pleisters. Dat is helaas niet zeldzaam. Ik denk zelfs te weten welk spul er gebruikt is. (sorry,beroepsdeformatie) Maar wel heel raar dat die verpleegkundige dan juist datzelfde spul er weer opplakt, zeker als je zelfs blaren krijgt. Goed dat je het eraf hebt gehaald. Hopelijk komt de huid wat tot rust. De meeste pleisters zijn slechts ter bescherming. (ik ga er verder niet op in, want wil geen "medisch advies" geven) Zei ze de vorige keer er iets over dat je het eraf had gehaald? Hopelijk kun je bij de volgende controle te bespreken dat je zo min mogelijk opgeplakt wil hebben. Terecht wat je zegt: het is jouw lijf!
Merk je nog veel cultuurverschil nu, met alle medische avonturen? Ontdek je op dat vlak dingen die je nog niet wist?

Ik merk flinke cultuurverschillen met Nederland. Simpel gezegd: de arts is hier nog een autoriteit en als patiënt word je geacht om te doen wat de dokter zegt. Hiërarchie is ook stevig. Het is voor mij onmogelijk om een arts te bereiken, dus qua vragen na de operatie moest ik alles zelf uitzoeken. Ik had bijvoorbeeld maagzuurremmers voorgeschreven gekregen na de operatie. Niemand heeft daar iets over tegen me gezegd. Ze stonden gewoon op het recept dat ik bij de apotheek moest afgeven. Tja, en dan beslis ik dus maar zelf dat ik die dingen echt niet ga slikken als ik geen maag- of refluxklachten heb.

Verder had ik bijvoorbeeld de opdracht gekregen om een maandlang dag en nacht een sportbeha te dragen. Zonder uitleg waarom. Dat ding gaf flinke striemen op mijn huid en het werd natuurlijk een broeierige bedoening met dat kleffe zomerweer. Ik vroeg de verpleegkundige die mijn wond verzorgt maar eens of zij wist hoe belangrijk het was dat ik ermee doorging. Het antwoord: 'Als de arts het zegt, dan moet het.'

Ik dokter dus noodgedwongen zelf.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
@RandomWriter: Mooi wat je schfijft over het herkennen van je valkuilen. En dat het lukt om verstandige keuzes te maken.
Advies van mijn diëtist (over eetbuien) een tijd geleden was (ook) om als je veel ongezond hebt gegeten, dan toch ook groente of fruit te nemen. Ze had het erover dat je dan je smaakpapillen als het ware reset, zodat je niet blijft hangen in "de vraag van je lijf" (/je hersenen) naar (meer) zoet en vet.

@Avena: Dat klinkt rottig, het gevoel dat je het allemaal zelf moet uitdokteren. Ik hoop dat (online) contact met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt je wat steun biedt. En ik hoop ook dat ze kunnen omgaan met jou als "eigenwijze patiënt" en je niet wegzetten als dom of roekeloos. Want dat ben je niet! Probeer te blijven aangeven wat je nodig hebt.


Hier heb ik vandaag Veel Honger. Ik heb het al op proberen te lossen door extra groente te eten, en fruit. Misschien geef ik eraan toe en ga ik zo nog iets halen. Maar wat dan? Ik heb niet specifiek zin in iets; alles lijkt me op dit moment lekker.
Ik probeer te onderzoeken waar mijn gevoel van "honger" vandaan komt, maar ik weet het deze keer eigenlijk niet. Dat maakt het ook lastig hoe ik het ga oplossen.
Vanavond eet ik (zelfgemaakte, volkoren) pizza, met een salade erbij. Ik kan dus ook gewoon zorgen dat ik vroeg eet en daarmee de "honger" oplossen. Of ik eet nu nog een cracker, of wat kwark. Dilemma's!
Herkent iemand dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven