Lijf & Lijn alle pijlers

Aangemeld bij het NOK, wie ook?

11-08-2017 14:48 41 berichten
Het lijkt me leuk om met mensen te schrijven die net als ik, zich pas hebben aangemeld bij het NOK. De Obesitas Kliniek dus.

Ik ben proudmama, trotse moeder van 37 jaar van een zoontje van 4. Mijn hele leven al ben ik te dik. Mijn eerste lijnpoging was toen ik 18 was, mijn laatste lijnpoging was in december 2016. In die tussenliggende jaren heb ik minder gegeten, gesport, afvalclubjes bij de sportschool gehad, 4x het Cambridge dieet gedaan, koolhydraatarm gegeten, ben onder hypnose geweest, in therapie, echt alles gedaan. Ik heb gejojod van -35 naar +38, van -40 naar +40, en later nog eens +18. Ik ben nu op mijn zwaarst ooit.
Ik denk al lang aan een gastric bypass, maar ik durfde niet zo goed. Tot vorig jaar een vriendin geopereerd werd, en ik veel met haar kon praten over hoe het haar verging. Zij is er erg tevreden over, en toen ben ik me er meer in gaan verdiepen.

Vandaag heb ik ze, de papieren voor de aanmeldig. Spannend, ik ben heel benieuwd hoe het traject gaat verlopen. Volgende week ga ik naar de huisarts om de papieren door te nemen, en dan kan alles op de post. En dan kan het wachten beginnen.
Wie heeft er zin om mee te schrijven? Je mag natuurlijk ok meeschrijven als je al verder in het traject zit, of als je ervaring al ouder is en je wat tips of bemoedigende verhalen hebt :biggrin:
Proudmama: ga ervoor!
Zelf zit ik in het traject bij het CON. Ik ben 2 december 2016 het traject ingegaan en ik wordt 8 september geopereerd. Laat je niet afschrikken door anderen. Ga het traject in en bekijk dan of je voor een operatie wilt gaan. Je kan op elk moment aangeven, dat je het toch niet ziet zitten. Tot op het moment dat je naar de OK gaat kan je nog nee zeggen. Juist het lange en uitgebreide voortraject zorgt er voor dat je je er goed op kan voorbereiden en dat je een heel bewuste keuze maakt.
Als je meer wilt weten mag je me altijd een PB sturen.
Alle reacties Link kopieren
proudmama33 schreef:
13-08-2017 21:31
Ze lijkt wel een ex-roker die alleen nog maar harde sneren kan geven naar mensen die nog roken.
Klopt helemaal watje zegt..ben ook nog eens ex roker. Hiermee wel
gestopt zonder hulpmiddelen, dat dan weer wel.. en vind idd wat van degene die wel roken..maar wat ik vind mag ik houden en zoalng ik er geen last van heb, rook je maar een eind weg.
Alle reacties Link kopieren
proudmama33 schreef:
13-08-2017 20:03
Dan kun je me ook tips geven in plaats van zo uit de hoogte te doen.
Ja hoor,kan ik zeker.. Maar ik ga niet mee in de cirkel van geneuzel en getrut. En bij mij ben je ook aan het verkeerde adres als je verwacht dat ik erin mee gaat dat het allemaal zo moeilijk is enzo..Nee, een operatie is wel degelijk een gemakkelijke manier om blijvend van je overgewicht af te komen. Gewoon, omdat je niet anders meer kan dan minder eten. Je besluit om simpelweg geen keuzes qua eten meer te hebben... Ik heb nog nooit zoveel rust in mijn hoofd gehad. Dus als je concrete tips wil, vraag maar raak.. wil je met porseleinen handschoenkastje aangepakt worden pas ik wellicht niet in jouw zoektocht .
ivattje schreef:
13-08-2017 22:29
Ja hoor,kan ik zeker.. Maar ik ga niet mee in de cirkel van geneuzel en getrut. En bij mij ben je ook aan het verkeerde adres als je verwacht dat ik erin mee gaat dat het allemaal zo moeilijk is enzo..Nee, een operatie is wel degelijk een gemakkelijke manier om blijvend van je overgewicht af te komen. Gewoon, omdat je niet anders meer kan dan minder eten. Je besluit om simpelweg geen keuzes qua eten meer te hebben... Ik heb nog nooit zoveel rust in mijn hoofd gehad. Dus als je concrete tips wil, vraag maar raak.. wil je met porseleinen handschoenkastje aangepakt worden pas ik wellicht niet in jouw zoektocht .
Doe me een lol en stop met schrijven in mijn topic. Ik vind je toon belerend en naar.
Alle reacties Link kopieren
proudmama33 schreef:
13-08-2017 22:30
Doe me een lol en stop met schrijven in mijn topic. Ik vind je toon belerend en naar.
Ja hoor, prima... Had deze reactie ook wel een beetje verwacht. Succes!
ivattje schreef:
13-08-2017 22:29
Ja hoor,kan ik zeker.. Maar ik ga niet mee in de cirkel van geneuzel en getrut. En bij mij ben je ook aan het verkeerde adres als je verwacht dat ik erin mee gaat dat het allemaal zo moeilijk is enzo..Nee, een operatie is wel degelijk een gemakkelijke manier om blijvend van je overgewicht af te komen. Gewoon, omdat je niet anders meer kan dan minder eten. Je besluit om simpelweg geen keuzes qua eten meer te hebben... Ik heb nog nooit zoveel rust in mijn hoofd gehad. Dus als je concrete tips wil, vraag maar raak.. wil je met porseleinen handschoenkastje aangepakt worden pas ik wellicht niet in jouw zoektocht .
Ik vraag me af waar jouw vijandigheid vandaan komt. Je lijkt iets af te reageren (nare ervaringen in je eigen leven?) op TO, die op zoek is naar informatie. Kritisch zijn is prima, maar als je zo vijandig bent sla je elk gesprek en elke discussie dood. Misschien is dat wel je doel? Denk je misschien dat mensen met morbide obesitas ook geen recht op vriendelijk contact en nuttige informatie hebben?
Hier nog iemand die na lang wikken en wegen de aanvraag ingediend. Voor mij is het allerminst zeker of ik een ja ga krijgen voor de operatie. Ik ben gediagnosticeerd met BED een eetstoornis inmiddels al 1,5 jaar onder behandeling van een psycholoog en zelf 25kg afgevallen maar sinds begin dit jaar lukt het gewoon niet schommel wel maar die trek is enorm groot. Daarom na veel overleg met psycholoog en huisarts dit traject op gestart.
Zelf vind ik het mega spannend en dood eng want wat als ik geopereerd word en de persoon ben dit op veel dingen dumpt of allergieën ontwikkel. En zo loop ik met nog wel wat meer vragen rond.

Ik heb inmiddels wel de info middag gehad waar mij opnieuw duidelijk is geworden is dat die geen gelopen race is en dat het erg afhangt van de screenings dag want ik zit ook net onder de bmi grens van 40.
single1985 schreef:
14-08-2017 09:50
Hier nog iemand die na lang wikken en wegen de aanvraag ingediend.
Sterkte met je traject, single!
Toch wel jammer dat ik me heb laten beïnvloeden door zo'n negatieve zure gleuf.
Ik ben dus nog niet naar de huisarts geweest en de papieren liggen al bijna bij het oud papier.
Kortom: ik twijfel of ik er wel goed aan doe.
Alle reacties Link kopieren
Bariatrische chirurgie is geen makkelijke oplossing. Ook met een gastric bypass kun je verkeerde voedingskeuzes maken en alleen als je naast de operatie ook je hele leefstijl omgooit dan kun je een langdurig goed resultaat verwachten.

TO, haal die papieren uit de bak, stuur ze op en ga eens naar de intake. Laat je informeren en kies samen met de chirurg voor de beste behandeling en timing. Van dichtbij heb ik gezien hoe ingrijpend het traject na de operatie kan zijn en daar heb je al je energie voor nodig.
Ik snap dat je na een operatie als of verkeerde voedingskeuzes kan maken ja. Alleen vraag ik me dan dus af waarom ik het wel met een operatie zou kunnen. Waarom zou dat nou wél die stok achter de deur zijn.
Als ik het nu al niet kan, waarom dan wel??

Het enige dat ik kan bedenken: omdat je dan niet veel kan eten en dus andere keuzes moet maken. En je kan ook nog eens flink ziek worden als je toch iets verkeerds neemt.

Ik deed vaak dingen uit gewoonte. Voorbeeld: tijdens het brood smeren een paar happen hagelslag eten. En toen ik nog thuis woonde en depressief was als puber en in m'n 20+ jaren, mezelf vol eten met chocola.
Die dingen heb ik al afgeleerd. Stap voor stap, echt niet in 1 keer.

Tegenwoordig eet ik gezond, er zijn nog steeds verbeterpunten natuurlijk.
Maar ik ben geen binge eter bijvoorbeeld. En juist daarom denk ik dat ik na die operatie wel van de kilo's afkom en er op vooruit ga.
Ga naar die info middag en haal die papieren bij het oud papier vandaan. Je kan in elke fase/stap nog altijd nee zeggen zelfs op de dag van de operatie.
elske1975 schreef:
14-08-2017 10:00
Sterkte met je traject, single!
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
proudmama33 schreef:
24-08-2017 18:44
Ik snap dat je na een operatie als of verkeerde voedingskeuzes kan maken ja. Alleen vraag ik me dan dus af waarom ik het wel met een operatie zou kunnen. Waarom zou dat nou wél die stok achter de deur zijn.
Als ik het nu al niet kan, waarom dan wel??
Omdat een GBP op meerdere manieren werkt. Je kunt niet alleen minder eten, ook je gherline gehalte in je maag (hongerhormoon) en de hormoonhuishouding verandert in je lichaam. Daarbij neem je uit je voeding minder op door de darmbypass.
Daarnaast word je intensief begeleid, ook psychologisch. Je leert effectief je leefstijl veranderen en implementeren.

Het is niet alleen een kleinere maag.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Haal die papieren uit de vuilnisbak en ga ermee aan de slag.

Ik ben vorig jaar in september het traject ingegaan en begin december heb ik mijn GBP gekregen. Het afvallen gaat niet megasnel (nu 'pas' 29 kg kwijt) en ik moet nog zo'n 12 kg om een gezonde bmi te hebben (begon met een bmi van 42, nu is die 29.9). Maar ik ben nu al zo blij met het resultaat.

M.b.t. die verhuizing en je operatie... tja... het is niet praktisch om die in dezelfde week te plannen. Maar je weet ongeveer wanneer je geopereerd kunt worden dus dat lijkt me wel op te lossen.

Er verandert wel wat in je leefstijl, 6 x per dag iets eten, 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes (gezond). Zorgen dat je aan je eiwitten komt, vitamines bijslikken en calcium. Niet meer tegelijk eten en drinken. Rustig en met aandacht eten. Goed kauwen. Meer gaan bewegen! Gezonde keuzes maken. In het begin duizelde het me, maar nu is het al heel gewoon.

Succes, ik hoop dat je dit topic niet gaat sluiten.
Geen ervaringsdeskundige, maar ik las dit topic toevallig. Ik weet niet wat het is om morbide obesitas te hebben. Maar ik wilde wel even wat zeggen.

Laat je niet zomaar uit het veld slaan, laat je goed informeren en ga ervoor! Wie weet kom je in aanmerking. Ik heb iemand uit mijn omgeving zó zien opbloeien na haar GBP. Ze is er nog niet, het is een lang en pittig proces. Maar ze is al 50 kg lichter en het gaat psychisch ook beter met haar; ze kijkt anders tegen dingen aan nu, op meerdere vlakken. Ze vindt haar leven leuker. Dat gun ik jou ook. Dus negeer negatieve reacties, het draait om jou. Heel veel succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven