Lijf & Lijn alle pijlers

Aankomen door fitness

09-12-2016 08:00 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maandje ben ik aan het trainen op een sportschool. Combi van cardio en coretraining. T voelt goed en ik begin resultaten te voelen. Super tot zo ver.

Nu ben ik voor die tijd behoorlijk wat kilo's afgevallen. Zwanger geweest, borstvoeding gegeven en fysiek actief werk gevonden. Toen ik begon met sporten woog ik 77kg maar nu 79kg De weegmomenten zijn vergelijkbaar.

Ik staar me niet suf op deze cijfertjes maar hoe lang duurt t als je door sport wat aankomt voordat de dalende lijn weer komt? Ik zou liever 75kg zien nl.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:gaya76 schreef op 09 december 2016 @ 13:41:

[...]

Dus in principe stagneert bij gewoon krachttraining de spieropbouw op een gegeven moment? Hoe moet ik dat zien?

Nee, krachttraining is bedoelt om je spieren optimaal te benutten. Maar gedurende een opbouw fase naar zo'n piek moment van maximale krachtsinspanning toe, ga je ook door een fase waarin juist spiermassa opbouw wordt gestimuleerd.

Als voorbeeld, een tijd geleden alweer, zat ik qua deadlift Max op 1x150kg. Daarna opnieuw een opbouwfase opgestart en omhoog gewerkt waarna in tijdens het maxxen dus 1x160kg pakte. Gedurende die periode was mijn lichaamsgewicht niet noemenswaardig veranderd, maar mijn vetpercentage was wel significant meetbaar minder geworden. Mijn efficiëntie op mijn spieren pakte die 160kg, maar het waren de 5 sets met 5x135kg die bijdroegen aan de opbouw van spiermassa.

Dus bij krachttraining zal je spieropbouw gewoon blijven toenemen, maar niet zoals bij Bodybuilding waar je gehele trainingsschema er op gericht is om specifieke spiergroepen in volume te trainen zodat je uiterlijk voldoet aan het modebeeld van de huidige generatie bodybuild-juryleden.

Qua voedsel, daar zitten veel koolhydraten bij. Is goed om die tot je te nemen wanneer je die dag gaat presteren, omdat je de energie dan ook nodig hebt, maar voor herstel heb je niet zoveel koolhydraten nodig, maar wel andere voedingsstoffen.

Crossfit heeft daarbij nog veel meer te bieden. Simpelweg doordat het heel afwisselend is en daardoor ook een stuk leuker voor sommigen. Vooral met een leuke groep. Het is wel heel blessure gevoelig waardoor de begeleiding van een goed geschoolde trainer echt een must is om de juiste technieken er in te slijten, want mensen gaan fouten maken wanneer ze vermoeid zijn en dan is een blessure zo gemaakt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
160 kg .
Inmiddels onder de 75 kg. Stom dat je broeken van je kont moeten zakken voor je het zelf in de spiegel ziet.

Nog n paar kg zou leuk zijn maar vooral nog steeds strakker worden.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
23-07-2017 01:03
Inmiddels onder de 75 kg. Stom dat je broeken van je kont moeten zakken voor je het zelf in de spiegel ziet.

Nog n paar kg zou leuk zijn maar vooral nog steeds strakker worden.
Ha, bekend probleem. Ik ben zelf een aantal kilo's aangekomen terwijl het meetlint juist een paar cm minder is gaan aangeven. Gewoon verlies van vet en toename van spieren.
Overhemden waar de knopen eerst strak stonden op de buik staan nu strak op de borst zeg maar.

Aan jou nu de zware taak om de mentale herprogrammering in te gaan waarbij je niet meer naar het getal op de weegschaal kijkt maar naar de afstand op het meetlint. Alhoewel dat laatste ook dodelijke gevolgen kan hebben.

Oh. en wanneer je de spiegel niet gelooft, laat foto's maken van je lichaam. Je oog is zo getraind om jezelf in spiegelbeeld te zien dat je hersenen al invullen wat ze denken/willen/verwachten te zien. Door naar je eigen lichaam te kijken terwijl dat geen spiegelbeeld projectie is, zie je jezelf eigenlijk zoals anderen je zien. Dat is wel even schrikken maar geeft voor je hersenen een nieuw beeld zonder voorgeprogrammeerd filter.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven