Lijf & Lijn alle pijlers

Aankomen met pds

11-06-2025 17:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar een diëtiste geweest en die gaf het volgende advies: overal suiker in, vruchtensappen drinken of moes, hooguit 2 stuks fruit, geen volkoren brood maar wit brood, geen grote hoeveelheden rauwkost, kortom, dit is toch een recept voor pre diabetes of ben ik nu gek?
"Boring conversation anyway"
Overal suiker in zal ze heus niet gezegd hebben.
In elk geval een recept voor obstipatie.
Dat is niet het advies van de belangenorganisatie PBS

https://www.pdsb.nl/voeding/
Veel meer groente en fruit eten. De oplosbare vezels in groente en fruit voeden de goede bacteriën in je darmen en kunnen dus je microbioom (darmflora) verbeteren. Ook zorgen de vezels ervoor dat de ontlasting stevig, zacht en soepel wordt: niet te dun en niet te hard.
Het eten van andere voedingsmiddelen met veel oplosbare vezels, zoals lijnzaad, chiazaad, havermout. De oplosbare vezels voeden de goede bacteriën in je darmen en kunnen dus je microbioom verbeteren. Ook zorgen de vezels ervoor dat de ontlasting stevig, zacht en soepel wordt: niet te dun en niet te hard.
Meer plantaardige voedingsmiddelen eten. Deze bevatten meestal vezels voor de goede darmbacteriën en voor een goede darmwerking. Dierlijke voedingsmiddelen bevatten nooit vezels.
Meer water drinken. Behalve vezels hebben de darmen ook veel vocht nodig om de ontlasting soepel en zacht te maken.
Coffee is never my cup of tea
Bontebok schreef:
11-06-2025 17:25
Overal suiker in zal ze heus niet gezegd hebben.
Haar woorden: suiker bevat calorieën, voeg dit toe aan thee, koffie, yoghurt en pap.
Dit klinkt erg kort door de bocht.

Wit brood t.o.v. bruin brood: Dit is nuttig als je niet tegen bruin/volkoren brood kan. Je kan alleen met je diëtist bepalen of dit goed voor je is, niet via een forum.

Idem met rauwkost. Niet iedereen kan er tegen. Daarentegen is gebakken/gekookte/gewokte groenten dan natuurlijk een goede vervanger, als je daar wel tegen kan. Dus zou ik wederom overleggen met je diëtist.
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dit een goed dieet zou zijn. Wit brood in plaats van volkoren, vruchtensap in plaats van fruit. Tenzij er een reden is om de vezels ervan niet te kunnen eten?
Suiker is nergens goed voor. Er zijn tig andere gezonde manieren om calorieën binnen te krijgen.
Heb je vragen gesteld over haar advies?
Tja, ik ken de oorzaak van jouw PDS niet. Misschien ben je wel allergisch voor vezels, weet ik veel. In dat geval zou dit een prima dieet zijn.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Als ik op Google kijk zie ik idd een verband tussen vezels en pds. Misschien is dat de reden?
Suiker kan ik niet plaatsen.

Kortom; ik zou nog eens goed om uitleg vragen.
Eenbeetjevanditendat schreef:
11-06-2025 18:00
Als ik op Google kijk zie ik idd een verband tussen vezels en pds. Misschien is dat de reden?
Suiker kan ik niet plaatsen.

Kortom; ik zou nog eens goed om uitleg vragen.
TO moet aankomen en suiker bevat lekker veel koolhydraten. Patat en kroketten werken natuurlijk ook prima om aan te komen maar misschien is dat weer niet zo handig met die PDS, met al die vetten. En verder weet ik het natuurlijk ook allemaal niet, misschien is het idee als TO haar vragen stelt aan de diëtist in kwestie. Ik zeg maar iets geks hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik zou zeker nog een keer om uitleg vragen To. Hier ook PDS. Als ik veel stres heb dan kan het bij mij ook opspelen. Ik moet dan weer op andere dingen letten en van wit brood b.v. krijg ik verstopping.
Je pense donc je suis
Als je diëtiste 1 niet gelooft ga je toch gewoon naar diëtiste 2?
En vervolgens indien nodig naar nummer 3 en nummer 4?

Waarbij voor ik een afspraak zou maken ik al zou vragen of ze ervaring heeft met PDS.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik herken het wel, slimme tip om aan te komen is vruchtensap (met stip op 1 blaiwebessensap)
Veel calorien, maar je maag raakt er niet vol van. Groot nadeel van een patatje tussendoor is dat je dan minder avondeten eet.
Marianneke schreef:
11-06-2025 17:31
Dat is niet het advies van de belangenorganisatie PBS

https://www.pdsb.nl/voeding/
Veel meer groente en fruit eten. De oplosbare vezels in groente en fruit voeden de goede bacteriën in je darmen en kunnen dus je microbioom (darmflora) verbeteren. Ook zorgen de vezels ervoor dat de ontlasting stevig, zacht en soepel wordt: niet te dun en niet te hard.
Het eten van andere voedingsmiddelen met veel oplosbare vezels, zoals lijnzaad, chiazaad, havermout. De oplosbare vezels voeden de goede bacteriën in je darmen en kunnen dus je microbioom verbeteren. Ook zorgen de vezels ervoor dat de ontlasting stevig, zacht en soepel wordt: niet te dun en niet te hard.
Meer plantaardige voedingsmiddelen eten. Deze bevatten meestal vezels voor de goede darmbacteriën en voor een goede darmwerking. Dierlijke voedingsmiddelen bevatten nooit vezels.
Meer water drinken. Behalve vezels hebben de darmen ook veel vocht nodig om de ontlasting soepel en zacht te maken.
Je copy paste nu een algemeen voedingsadvies voor PDS-patienten. Maar TO wil juist aankomen, ondanks PDS. Toch?
Wissewis schreef:
11-06-2025 18:13
Als je diëtiste 1 niet gelooft ga je toch gewoon naar diëtiste 2?
En vervolgens indien nodig naar nummer 3 en nummer 4?

Waarbij voor ik een afspraak zou maken ik al zou vragen of ze ervaring heeft met PDS.
Inmiddels een andere gevonden, eerstvolgende beschikbare datum was 5 augustus. Mijn argwaan werd ook gewekt bij de huidige doordat er voor het intakegesprek 1 uur stond en ze binnen een kwartier klaar was. Ze heeft zelfs niet gevraagd wat er zoal op een dag gegeten werd.
Ik vind het zo weggegooid geld.
Wat een bijzonder ongezond advies 🤔.
Hier ook PDS. En ja, ik eet witbrood, omdat ik dus juist geen vezels verdraag. En oké, het helpt me niet met afvallen (ik zit dus precies met het tegenovergestelde probleem).
Maar om nu doelbewust zo ongezond te eten om aan te komen...ik vind hem bijzonder.
En al die suiker is echt niet lekker voor je darmen.
Wat een bijzonder advies. Ik ben pas nog met mijn dochter bij een diëtist geweest vanwege pds. Zij heeft eerst een dieet gevolgd om te kijken voor welke voedingsmiddelen ze gevoelig was. Er is o.a gekeken naar Tarwe, fructose (wat oa in veel vruchtensappen zit), lactose, knoflook/ui, bepaalde vruchten en bepaald groentes. Allemaal voeding waar veel mensen met pds slecht tegen kunnen. Vervolgens is er een plan gemaakt. Ze is er dus ook een paar keer heen geweest. In een kwartier kan een diëtist echt niet zeggen wat je beter wel en niet kan eten. Suiker om aan te komen vind ik ook erg bijzonder, dan denk ik toch eerder aan roomboter, slagroom etc. Goed dat je naar een andere diëtist gaat. Mijn dochter is wel echt geholpen met een dieet. Ze neemt oa geen tawe meer (wel speltbrood/pasta) en dat maakt bij haar echt verschil.
Al die suikers zijn ook niet goed voor je darmen. Er zijn toch andere manieren om aan te komen. Bij enorm veel suikers en bepaalde soorten bonen krijg ik ook last zoals b.v. van rode paprika of soja bonen. Rode paprika eet ik beperkt en soja bonen helemaal niet. Daar zitten heel veel van in Teriyaki Noodles en dan krijg ik last van mijn darmen. Ook met fructose zoals in jus d´orange ben ik voorzichtig. Uiteraard is dat bij iedereen anders en niet voor iedereen werkt hetzelfde.
Je pense donc je suis
Ik gok zomaar dat to uit zichzelf heel mager eet en als je moet aankomen is wel wat suiker bijvoorbeeld in de yoghurt een simpele manier om wat extra calorieën binnen te krijgen. En een glaasje vruchtensap ook.

Ik vind dat TO erg fel reageert, veel mensen zouden hier eerder lacherig op reageren, lekker juist yoghurt (of koffie of whatever) met suiker.

Maak je je zorgen over aankomen of ziek zijn?
gonniegijsje wijzigde dit bericht op 11-06-2025 21:25
7.86% gewijzigd
Pimpelmeesje87 schreef:
11-06-2025 18:57
Je copy paste nu een algemeen voedingsadvies voor PDS-patienten. Maar TO wil juist aankomen, ondanks PDS. Toch?

Ja, maar wat ik dus gek vind is dat ieder voedingsadvies voor PDS-patienten het juist over vezels heeft, en TO's dietist zegt vooral geen vezels.
Coffee is never my cup of tea
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 18:04
TO moet aankomen en suiker bevat lekker veel koolhydraten. Patat en kroketten werken natuurlijk ook prima om aan te komen maar misschien is dat weer niet zo handig met die PDS, met al die vetten. En verder weet ik het natuurlijk ook allemaal niet, misschien is het idee als TO haar vragen stelt aan de diëtist in kwestie. Ik zeg maar iets geks hoor.
Oh! Nou ja, zo zie je maar weer. Een verhaal kent altijd meerdere kanten.
Ikzelf eet regelmatig pindakaas op brood, ik kan goed tegen de vetten die in pindakaas zitten. Terwijl ik in het algemeen niet goed tegen vet kan (bv vlees of vette vis). Misschien heb je wat aan deze tip.
Ik denk dat het advies van veel koolhydraten eten niets te maken heeft met pds maar eerder met ondergewicht.
gonniegijsje schreef:
11-06-2025 21:21
Ik gok zomaar dat to uit zichzelf heel mager eet en als je moet aankomen is wel wat suiker bijvoorbeeld in de yoghurt een simpele manier om wat extra calorieën binnen te krijgen. En een glaasje vruchtensap ook.

Ik vind dat TO erg fel reageert, veel mensen zouden hier eerder lacherig op reageren, lekker juist yoghurt (of koffie of whatever) met suiker.

Maak je je zorgen over aankomen of ziek zijn?
Heb je ondergewicht? Dan zou dit dieetadvies erop gericht kunnen zijn om je wat sneller te laten aankomen.
Voor PDS wordt vaak het FODMAP- dieet geadviseerd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven