Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen voor de bruiloft

01-09-2019 23:30 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn gewicht is altijd een dingetje geweest in mijn leven. Het jojo effect is me niet onbekend en ik merk dat ik een emotie eter ben. Ook eet ik meer als er niemand thuis is in de avond en is de AH to go op het station voor en na mijn werk een ramp.

Ik heb soms dagen dat ik een bakje mango, een koek en een zak Maltezers op heb en dan is het nog lang geen lunchtijd.. Hier schaam ik me echt voor. Na een eetbui ook altijd ontzettend spijt, maar tijdens zo'n bui gaat er alles in wat ik maar kan vinden. Hoe meer hoe beter.

Volgend jaar ga ik trouwen, ben 1.68 meter en weeg nu 71.5 kg. Ik zou dolgraag 5 kg kwijtraken, maar lijk maar niet de juiste motivatie te kunnen vinden. Soms lukt het (na maanden proberen) om de knop om te zetten en kan ik 1.5 kg in een week kwijt zijn. De week erop eet ik alles weer wat los en vast zit en weeg ik dat er weer bij (plus meer).

Hoe kom ik van mijn bizarre eetbuien af en creëer ik een stok achter de deur om door te gaan? Ook al geeft de weegschaal een keer een "plus" aan?

Ik wil gewoon super graag lekker in mijn vel zitten tijdens mijn eigen bruiloft en hoop dat jullie wat tips hebben :)

Groetjes van mij
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
14-09-2019 01:48
Jee, ben jij zelf wel helemaal gezond bezig met eten? Eerst probeer je TO al aan te praten dat ze echt geen gezond bmi heeft - terwijl ze met 1 kilootje minder alweer in de groene bmi-zone zou vallen (k heb het opgezocht) en bmi sowieso natuurlijk ook niet heilig is.

En nu dit weer. Tjongejongejonge, bijna 100 calorieën. Alsof dat zo veel is. Nou, ook dat heb ik opgezocht: paar minuutjes fietsen en je bent het alweer kwijt ( https://www.avogel.nl/Indicaties/10x-sn ... randen.php ). En belangrijker nog, wat TO zelf ook zegt: beter een klein doosje smarties dan een hele Milka-reep toch?

Op mij komt dat enorm strikte alles aan precieze cijfertjes ophangen (precieze aantal kilo's, calorieën en bmi-getallen) wat jij hier propageert allesbehalve gezond over.
Tja, je ziet vaak dat mensen onderschatten hoeveel calorieën ergens inzitten. Een doosje kwartier is minuscuul, naar verhouding veel calorieën. Een banaan vult beter en heeft er minder.

En juist door wel goed op te letten ben ik inderdaad blijvend-slank (En gezond en fit, maak je geen zorgen)
Maar je beseft dat 2 1/2 kilo in 2 weken voor het grootste deel vocht is ?
lilalinda schreef:
14-09-2019 08:38
Tja, je ziet vaak dat mensen onderschatten hoeveel calorieën ergens inzitten. Een doosje kwartier is minuscuul, naar verhouding veel calorieën. Een banaan vult beter en heeft er minder.

En juist door wel goed op te letten ben ik inderdaad blijvend-slank (En gezond en fit, maak je geen zorgen)
Nouja, een normale banaan is 100-124kcal, dus minder is niet perse waar :proud: . Wel is natuurlijk de voedingswaarde qua vitaminen, vezels, mineralen hoger waardoor de banaan zeker de betere keuze is. Tenzij geen smarties betekent dat die milka reep op gaat.

Ik ben zelf ook van de cijfertjes bijhouden. Dat geeft ten minste inzicht in wat je precies aan het doen bent. Een goede manier om te balansen en vervolgens idd blijvend slank te worden.

Ook ik weet dat mijn afvallen deze week voornamelijk vocht was. Maar boeiend? Als de weegschaal omlaag blijft gaan, is het vanzelf vet wat is verdwenen. Zo ging het ook vanaf 80kg tot 71. Van 71 naar 65 moet ook lukken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-09-2019 08:38
Tja, je ziet vaak dat mensen onderschatten hoeveel calorieën ergens inzitten. Een doosje kwartier is minuscuul, naar verhouding veel calorieën. Een banaan vult beter en heeft er minder.

En juist door wel goed op te letten ben ik inderdaad blijvend-slank (En gezond en fit, maak je geen zorgen)
Klopt helemaal hoor, beter een appel of rijstwafel. Maar ja dan gaat die trek in chocola niet over. En dan beter die smarties dan die hele Milka reep.

Net als beter een handje chips zoals ze nu doet dan een hele zak. Ze zou ook beter een stuk komkommer kunnen pakken maar helaas werkt het niet zo voor iedereen.
Wel heel fijn dat het voor jou goed werkt.
Melondaan,fijn dat het zo goed gaat met afvallen! Een bmi van 25,3 is niet
schrikbarend hoog maar ik snap dat jij je beter voelt met 5 kilo's minder. En een
handje chips of een paar smarties met mate af en toe moeten kunnen. En al zou je een keer een dag hebben dat je wat meer schranst,geef de moed dan niet op,denk aan hetgeen wat je al hebt bereikt en pak je de volgende dag de draad gewoon weer op. Naatje geeft goede tips. Is een eetdagboek ook een idee voor je? Of hou je al een ap bij? Verder succes met afvallen!
He bah, vandaag toch flink over de schreef gegaan; wijn, pizza en ijs : facepalm: ... Nouja, tegen de spaarstand dan maar he? Hoe gaat jouw weekend Melondaan?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro tja meid zonder zulke dagen of momenten ertussen is het misschien juist wel moeilijker vol te houden. Morgen gewoon wat calorietjes minder dan normaal ( het wordt ook lekker weer, dat scheelt) en dan valt het daarna vast allemaal wel mee hoor!
Thnx Naatje! Precies! Anders morgen maar een stukje extra lopen :) .
Foutje
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 14-09-2019 21:04
96.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Naatje zegt! Het is helemaal niet erg als zulke dagen er een keertje tussen zitten. Het is wat je er daarna mee doet. Als je morgen inderdaad lekker een stuk gaat wandelen en op je eten let, dan is het er misschien binnen een dag wel weer af!

Vandaag ging op zich wel aardig. Ontbijt, ochtend snack, lunch gingen prima! Toen kregen we visite... Iedereen een grote koek (ik een kleintje), borrelplank 2 toastjes met brie op en vanavond pasta met zalm gegeten. 1/4 pasta met zalm gepakt, 3/4 met salade :) Dan valt het vast allemaal mee!

Morgenavond dus uit eten.. Maar wat id slim om dan te nemen?
Rood vlees of stukje vis? Groenten en weinig koolhydraten. Uiensoepje vooraf. Achteraf fruit of koffie/thee?
Alle reacties Link kopieren
Vooraf bijvoorbeeld carpaccio ( mager vlees) maar dan zonder de kaas en de truffelmayo. Of tonijntartaar of steak tartaar, dat soort dingen zijn ook mager. Sashimi, viscarpaccio. Of soepje zonder room, zoals verse tomatensoep. Gegrilde gamba’s. Ga vooral niet voor dingen als gevulde paddenstoelen en dergelijke, veel kaas en zo. Of escargots die zwemmen in de boter.
Liever geen brood met kruidenboter. Of een stukje als je dat heel erg lekker vindt en doe er dan lekker lang mee. Breek het in vieren en doe of je vier stukjes op hebt.
Hoofdgerecht: Een hele vis als je dat lekker vindt, ben je lang mee bezig waardoor je sneller het gevoel hebt voldaan te zijn.
Een salade kan nogal eens een caloriebom zijn in een restaurant, vergis je daar niet in! Zo zitten er vaak zaken in als noten, zo gedroogde tomaten of een hele geitenkaas, dan kun je calorietechnisch net zo goed een groot bord pasta bestellen.
Geen patatjes, of als je het niet kunt weerstaan, leg jezelf een limiet op van vijf patatjes bijvoorbeeld.
En geen ijsje na maar een grote kop thee. Vult ook.

Je herkent vanzelf de “betere” opties op de kaart! Met je nieuwe eetgewoonten in gedachten kijk je al heel anders naar een menukaart, echt waar! Ga voor mager vlees of vis zonder teveel sauzen en dingen als aardappelpuree, dat laatste zit vol met roomboter.
Vaak krijg je gekookte groenten of een bakje salade erbij, maar vaak staan deze ook bij de bijgerechten. Eentje extra bestellen kan voorkomen dat je toch nog een extra greep in de frietbak doet.

En geniet ervan! Vooral niet vergeten :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Net op de weegschaal gestaan. 68.3 kg nu, helemaal blij! 1.4 kg deze week ondanks het feest en etentje gisteren en in totaal al 2.7 kg eraf nu :)

Gisteren een soepje en carpaccio gegeten als avondeten. Vulde absoluut én heb lekker gegeten. Daarvoor ook nog wat chipjes thuis tijdens het feest, maar de rest van de dag "normaal" gedaan.

Het werkt bij mij echt goed om wel gewoon alles te mogen, maar dan met mate en binnen de calorieën. Dua dat je de rest van de dag dan strenger bent.

Ik merk het nu ook echt aan mijn broeken, dus dat is een extra motivatie! Hopelijk deze week weer 0.5 kg eraf. Dat is mijn streven.
Alle reacties Link kopieren
Melondaan schreef:
16-09-2019 11:12
Net op de weegschaal gestaan. 68.3 kg nu, helemaal blij! 1.4 kg deze week ondanks het feest en etentje gisteren en in totaal al 2.7 kg eraf nu :)


Het werkt bij mij echt goed om wel gewoon alles te mogen, maar dan met mate en binnen de calorieën. Dua dat je de rest van de dag dan strenger bent.
Keurig!
en na een tijdje wordt het allemaal ene gewoonte en ben je gewend. Wordt het gemakkelijker.
- Niet snaaien na het avondeten bijvoorbeeld. Eerste dagen heb je echt zin in iets, dat gaat over.
Alle reacties Link kopieren
Melondaan schreef:
16-09-2019 11:12
Net op de weegschaal gestaan. 68.3 kg nu, helemaal blij! 1.4 kg deze week ondanks het feest en etentje gisteren en in totaal al 2.7 kg eraf nu :)

Gisteren een soepje en carpaccio gegeten als avondeten. Vulde absoluut én heb lekker gegeten. Daarvoor ook nog wat chipjes thuis tijdens het feest, maar de rest van de dag "normaal" gedaan.

Het werkt bij mij echt goed om wel gewoon alles te mogen, maar dan met mate en binnen de calorieën. Dua dat je de rest van de dag dan strenger bent.

Ik merk het nu ook echt aan mijn broeken, dus dat is een extra motivatie! Hopelijk deze week weer 0.5 kg eraf. Dat is mijn streven.
Super! En zo is uit eten gaan ineens ook niet vreselijk moeilijk meer, toch? Goed bezig hoor meid, mooi dat je die knop hebt weten om te zetten en dat je daardoor die eetbuien ook niet meer hebt.
Op deze manier is het vol te houden èn zo kun je de rest van je leven in balans blijven, eigenlijk stiekem nog belangrijker.
Netjes Melondaan! Lekker bezig! Ik had gisteren helaas niet zo'n goede dag, maar vandaag gaat het beter :) .
lilalinda schreef:
13-09-2019 22:04
Klopt hoor
Net zoals na het avondeten gewoon niet snaaien. Na paar dagen ben je er vanaf
Mee eens. Ik mijd toegevoegde suikers sinds 3 weken en mijn snaaidrang is weg. 's Avonds na het avondeten nog wat eten doe ik sinds ruim 2 maanden niet meer. Dat is ook gewoon een gewoonte geworden.
68.1 vandaag :yes: ! Vandaag over een jaar is mijn trouwdag!
Alle reacties Link kopieren
O leuk! Je bent super goed bezig!

Ik had vandaag een bbq met het werk. Netjes opgeschept met 1 stukje vlees, 1 stokbroodje, wat huzarensalade en heel veel rauwkost. Best trots op mezelf :)

Zat vanochtend op 67.7 kg, maar kan bijna niet kloppen, aangezien dat 0.6 kg is in 1 dag eraf! Hopen dat het morgen nog steeds zo is. Even checken...
Alle reacties Link kopieren
Het moest er een keer van komen. Manlief is 5 dagen weg en ik ben op dag 3 voor de bijl gegaan en heb een reep chocolade opgegeten. Schade: zo'n 500 calorieën. Zonde! Balen! Stom...

Maargoed.. knop weer meteen om en hopen dat de schade meevalt!
Melondaan,niet de moed opgeven! Kan gebeuren. Gewoon de draad weer oppakken! Ik vind dat je goed bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Kan gebeuren schat! Extra keertje salade of kwark in plaats van iets anders en je hebt de calorieschade zo weer ingehaald! Geen man overboord en stug doorgaan. Je bent al heel super bezig!
Alle reacties Link kopieren
Het is gelukt! Vanochtend 66.6 kg. Dat is 4.4 kg afgevallen van de 4 tot 5 die ik eraf wilde hebben. Ik 3 weken?! Bizar dit..

Nu is het de truc om op gewicht te blijven. Weet nog even niet hoe ik dat aan ga pakken. Wil dit ritme niet kwijt, maar wellicht tussendoor en avondeten weer wat meer of andere keuzes.

Thanks voor jullie support!
Wauw Melondaan, dát is vlot. Lekker bezig hoor! Hier 67.5 vanochtend :) heel tevreden en lekker zo door. Ven benieuwd of ik die 2.5 kg er af krijg in 2.5 week! Dat had ik graag gewild ivm een speciale datum
67.2 :yes: . Ik merk ook wel echt verschil aan mijn lijf. Ik ben wat droger dan voorheen. Ik zat nog te denken, misschien is het verstandig als je nog eventjes doorgaat zoals je deed. Een weekje bijv. Mijn ervaring is dat stoppen wat je deed hoe dan ook eerst tot een kleine gewichtstoename leidt. En dat is prima want dat is oa het vocht wat je eerder verloor, maar het is wel fijn als de stabilisatie komt op het punt waar je wilde zijn. Ik ga bijv door tot 64 zodat ik stabiliseert op 65. Je lijf gaat bij elk dieet een beetje in de spaarstand en dat moet langzaam worden opgeheven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven