Bah! Ik word alleen maar dikker
zaterdag 9 augustus 2025 om 09:15
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.
Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.
Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.
Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.
Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.
Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:57
BMR is wat je lichaam nodig heeft om te blijven functioneren. Dus wanneer je heel de dag op de bank zou liggen zonder ook maar een spier te bewegen. Hier moet je dus nooit onder gaan zitten!
AMR is wat je nodig hebt om stabiel te blijven. Dus je BMR + alle activiteiten die je op een dag doet. Om af te vallen moet je dus onder je AMR gaan zitten. Hoe meer je beweegt, hoe hoger je AMR is. Afhankelijk van hoe snel je wil afvallen kom je dus ergens tussen je BMR en je AMR uit qua calorieën.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:11
Jullie moeten eens kijken op insta mr.martin1981
Vorige week heb ik op hem gereageerd. Het ging over het aantal calorieën dat je mag eten. Gewicht x 33 - 10 %
Ik zou dan 2500 calorieën mogen. Ik kom uit een gli traject waarbij ik 1500 mocht om af te vallen. Hij zei dat dat niet klopte. Ik denk die kerel spoort niet.
Mocht je dan niet afvallen dan moest je na 1 of 2 weken weer 10% minder gaan eten . Ik denk dat als ik dit zou doen ik na 1 maand 5 kilo bij was.
De reacties vond ik ook apart, het staat onder een foto waarbij hij op een apparaat zit ( foto 8 )en nee ik heb geen aandelen. Maar moest hieraan denken nu ik jullie berekeningen zag.
Vorige week heb ik op hem gereageerd. Het ging over het aantal calorieën dat je mag eten. Gewicht x 33 - 10 %
Ik zou dan 2500 calorieën mogen. Ik kom uit een gli traject waarbij ik 1500 mocht om af te vallen. Hij zei dat dat niet klopte. Ik denk die kerel spoort niet.
Mocht je dan niet afvallen dan moest je na 1 of 2 weken weer 10% minder gaan eten . Ik denk dat als ik dit zou doen ik na 1 maand 5 kilo bij was.
De reacties vond ik ook apart, het staat onder een foto waarbij hij op een apparaat zit ( foto 8 )en nee ik heb geen aandelen. Maar moest hieraan denken nu ik jullie berekeningen zag.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:12
Claire45 schreef: ↑09-08-2025 10:35Ik denk dat je het hele idee van een dieet moet loslaten, want een dieet klinkt als een (tijdelijke) straf, dus zodra je ermee stopt, val je terug in je oude eetpatroon en zit je binnen de kortste keren weer op je oorspronkelijke gewicht plus wat extra kilo’s.
Veel slimmer is een lange termijnplan: geef jezelf een jaar de tijd om jouw eigen succesformule te vinden, dus een eetpatroon dat bij jou past en waar je niet gefrustreerd of hongerig of ongelukkig van wordt, want in principe ga je dit je verdere leven zo doen. En dan maakt een ‘slechte dag’ ook niks meer uit, dat is dan namelijk gewoon een dag waarop je wat meer eet en dat kun je je binnen jouw eigen eetpatroon gewoon veroorloven. De dag erna hoef je niet te boeten voor die extra calorieën en ga je gewoon door waar je gebleven was. Zo werkt een normaal eetpatroon namelijk, het is het gemiddelde dat telt: als je gedurende een maand zonder veel moeite redelijk op koers blijft, en je valt wat af, zit je goed.
De valkuil is volgens mij de dwang die vaak achter diëten zit. Maar je kunt jezelf best iets gunnen, hoor. Niet elke dag, maar stel dat je op zaterdag een feestje hebt en je hebt eigenlijk geen zin om te gaan omdat je van je dieet niet mag drinken (of eten), dan schiet je jezelf in je voet. Dan is het dieet niet leefbaar. Want over 2 of 3 jaar heb jij echt niet meer de discipline om elk feestje op een glas water uit te zingen en het idee is juist dat je over 2 of 3 jaar nog steeds op je lagere gewicht zit.
Dus: iets onder je caloriebehoefte eten, de lange lijn voor ogen houden en een eetpatroon volgen dat bij jou past. Misschien wat extra bewegen (wandelen of zo) en niet nú een spectaculair resultaat willen halen maar gewoon in een rustig tempo afvallen.

zaterdag 9 augustus 2025 om 11:26
Dank je, ik was helemaal in de war.Ciri schreef: ↑09-08-2025 10:57BMR is wat je lichaam nodig heeft om te blijven functioneren. Dus wanneer je heel de dag op de bank zou liggen zonder ook maar een spier te bewegen. Hier moet je dus nooit onder gaan zitten!
AMR is wat je nodig hebt om stabiel te blijven. Dus je BMR + alle activiteiten die je op een dag doet. Om af te vallen moet je dus onder je AMR gaan zitten. Hoe meer je beweegt, hoe hoger je AMR is. Afhankelijk van hoe snel je wil afvallen kom je dus ergens tussen je BMR en je AMR uit qua calorieën.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:34
Op zich niet gek natuurlijk dat die trucjes niet meer werken. Je lichaam verandert en wat eerst werkte is dan geen garantie dat het nog steeds werkt. Later in je leven werken dingen die nu wel werken weer niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:01
Extra bewegen. Dan kan ik meer eten.
Doordat ik calorieën tel ‘mag’ ik ook ongezonde dingen eten, alleen moet ik dat ergens anders weer compenseren.
Ik hou van grote porties, dus in plaats van kleine porties heb ik de verhoudingen veranderd en eet ik veel meer groente / laag calorische dingen. Ik heb veel gelezen over caloriedichtheid en dat helpt mij wel.
Doordat ik calorieën tel ‘mag’ ik ook ongezonde dingen eten, alleen moet ik dat ergens anders weer compenseren.
Ik hou van grote porties, dus in plaats van kleine porties heb ik de verhoudingen veranderd en eet ik veel meer groente / laag calorische dingen. Ik heb veel gelezen over caloriedichtheid en dat helpt mij wel.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:20
Als je in of rond je overgang zit, is dat helaas zo. Vind je jezelf te dik in relatie tot je bmi, of omdat je het niet zo mooi vind?
Wat ik doe of laat zegt natuurlijk niks over jou. Er is ook nog zoiets als genetica. Het schijnt ook zo te zijn dat je lijf altijd terug wil naar het hoogste gewicht wat je ooit gewogen hebt.
Het vetgeheugen.
Wat ik doe of laat zegt natuurlijk niks over jou. Er is ook nog zoiets als genetica. Het schijnt ook zo te zijn dat je lijf altijd terug wil naar het hoogste gewicht wat je ooit gewogen hebt.
Het vetgeheugen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:21
nee helemaal niet vreemd, want wat Feli zegt klopt niet. Je BMR is wat je lijf nodig heeft om uberhaupt te kunnen bestaan. Daar moet je niet onder gaan zitten. Dat wat de rekentool van Lot Beukers aangeeft, klopt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:30
Zo doe ik het ook. Veel meer groente en proteïne (bv eieren en ricotta), als het maar goed vult (en lekker is) en dan 3 maaltijden per dag en zo min mogelijk tussendoortjes.
Voorheen at ik net zoveel als mijn partner maar hij is een heel stuk groter. Dat kan ik nu helaas niet meer doen (bijna 50).
Ook beweeg ik wat meer (weerstandstraining en wandelen) en drink zo min mogelijk calorieën (bijna geen alcohol meer).
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:53
Ieder lichaam kan iets anders nodig hebben. Sommigen doen het prima op een bordje sla als lunch, voor mij werkt dat totaal niet. Ook een appel vult niet. Misschien als ik tien neem.
Wat je ook kunt doen is een methode zoeken die bij je past. Ik hoor veel positiefs over Project gezond. Zelf niet gedaan nog. De recepten moeten je natuurlijk wel aanspreken, anders werkt het niet. Dit, en zo zijn er meer methodes, kijken niet zozeer naar calorieën voor zover ik weet. Het is niet zozeer een dieet, maar andere leefwijze.
Wat je ook kunt doen is een methode zoeken die bij je past. Ik hoor veel positiefs over Project gezond. Zelf niet gedaan nog. De recepten moeten je natuurlijk wel aanspreken, anders werkt het niet. Dit, en zo zijn er meer methodes, kijken niet zozeer naar calorieën voor zover ik weet. Het is niet zozeer een dieet, maar andere leefwijze.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:54
Wat Claire45 schrijft.
Zo ben ik ooit begonnen om in langzame stappen steeds gezonder te eten. En dat houd ik nu al jarenlang vol. Geen diëten e.d.. En ja, natuurlijk zijn er periodes dat ik hiervan afwijk, maar het is ook weer makkelijk om weer op te pakken.
Ik drink bijvoorbeeld geen calorieën en eet ook groente bij de lunch. Dat heb ik inmiddels aangevuld met een ei. Daardoor minder snaaihonger 's middags. Als ik wel snaaihonger heb drink ik vaal water. Maar er zijn ook dagen dat ik toegeef aan de snaaihonger. Dat kan best op zijn tijd.
Verder, wat je niet in huis haalt hoef je niet op te eten. Dat helpt echt.
Zo ben ik ooit begonnen om in langzame stappen steeds gezonder te eten. En dat houd ik nu al jarenlang vol. Geen diëten e.d.. En ja, natuurlijk zijn er periodes dat ik hiervan afwijk, maar het is ook weer makkelijk om weer op te pakken.
Ik drink bijvoorbeeld geen calorieën en eet ook groente bij de lunch. Dat heb ik inmiddels aangevuld met een ei. Daardoor minder snaaihonger 's middags. Als ik wel snaaihonger heb drink ik vaal water. Maar er zijn ook dagen dat ik toegeef aan de snaaihonger. Dat kan best op zijn tijd.
Verder, wat je niet in huis haalt hoef je niet op te eten. Dat helpt echt.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:12
Ik zou nooit een project doen dat gepaard gaat met recepten, omdat je jezelf dan opnieuw moet uitvinden, sowieso in de keuken maar ook qua smaak. Gewoon je eigen favoriete recepten blijven maken zolang ze niet ongezond zijn en misschien een beetje fine-tunen om ze gezonder te maken. De tonijnsalade die ik vroeger met mayonaise maakte, smaakt net zo lekker met hüttenkäse, verder verander ik er niks aan (gooi er van alles in, mosterd en lente-ui en kappertjes etc) maar nu is het veel minder calorierijk. En er zitten meer eiwitten inSierlijk schreef: ↑09-08-2025 12:53Ieder lichaam kan iets anders nodig hebben. Sommigen doen het prima op een bordje sla als lunch, voor mij werkt dat totaal niet. Ook een appel vult niet. Misschien als ik tien neem.

Ik eet ook gewoon pasta, een leven zonder pasta is de moeite niet waard voor mij, maar ik maak een gezonde saus en doe er wel gewoon kaas overheen. Dat zijn keuzes die iedereen voor zichzelf kan maken: sommige dingen kun je echt niet missen, dus de hype dat koolhydraten slecht zijn, leg ik naast me neer. Maar saus uit een potje koop ik nooit, daar zit veel suiker in.
Ik heb ooit een personal trainer gehad van wie ik (toen ik wat wilde afvallen) de gekste dingen niet mocht eten. Kaas, aubergine, de rest ben ik vergeten. Zo kan je toch niet leven? Ik zou altijd uitgaan van mijn eigen eetpatroon en mijn eigen favoriete gerechten en daar een beetje aan sleutelen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:16
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:19
Inderdaad en dat kan prima gecombineerd worden met een lekkere zeer ongezonde maaltijd op zijn tijd. Wat ik dan wel belangrijk vind is dat ik dan wel geniet van die ongezonde maaltijd.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:20
Het klinkt alsof je een ongezonde relatie hebt met je lijf, misschien ook wel met je psyche (?), onverwerkte zaken of heel lang focus op hoe je eruit ziet. Als ik constant aan afvallen/eten/te zwaar zijn dacht en eetbuien hadden die aanvoelen alsof ze iets anders compenseren, ging ik naar de huisarts.
Er zijn allerlei goede tips maar ook slechte, die je alleen maar verder van huis kunnen brengen. Als er een andere oorzaak onder ligt, kun je sowieso vastlopen. Al helemaal als je ook nog eens in de overgang zit. En tegenwoordig is Jan en Alleman populair op Instagram etc. met een methode, maar a) je weet niet of diegene wel echt weer waar die het over heeft, b) als je dat alleen maar gedeeltelijk doet, kan het juist contraproductief zijn.
Echt, mijn tip, wees lief voor jezelf en voor je lijf, ga op zoek naar iemand met wie je kunt praten en met wie je een goed, duurzaam, lange termijn, reëel plan van aanpak kunt maken m.b.t. eten én bewegen.
Er zijn allerlei goede tips maar ook slechte, die je alleen maar verder van huis kunnen brengen. Als er een andere oorzaak onder ligt, kun je sowieso vastlopen. Al helemaal als je ook nog eens in de overgang zit. En tegenwoordig is Jan en Alleman populair op Instagram etc. met een methode, maar a) je weet niet of diegene wel echt weer waar die het over heeft, b) als je dat alleen maar gedeeltelijk doet, kan het juist contraproductief zijn.
Echt, mijn tip, wees lief voor jezelf en voor je lijf, ga op zoek naar iemand met wie je kunt praten en met wie je een goed, duurzaam, lange termijn, reëel plan van aanpak kunt maken m.b.t. eten én bewegen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:21
Helemaal met je eens. Ik vind dat je van alles wat je in de mond stopt moet genieten. Er is dusdanig veel keuze, dat dat kan. Gezond, en ongezond.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:22
Fiorah schreef: ↑09-08-2025 13:20Het klinkt alsof je een ongezonde relatie hebt met je lijf, misschien ook wel met je psyche (?), onverwerkte zaken of heel lang focus op hoe je eruit ziet. Als ik constant aan afvallen/eten/te zwaar zijn dacht en eetbuien hadden die aanvoelen alsof ze iets anders compenseren, ging ik naar de huisarts.

zaterdag 9 augustus 2025 om 13:22
Ik herken het wel en ben uiteindelijk hulp gaan zoeken omdat ik er zelf niet meer uitkwam.
Sinds begin mei volg ik een traject van een jaar waarin ik 1x per week naar een coach ga, 1x per week met een klein groepje sport, 2x per week aan thuistraining doe (de coach geeft mij daar van tevoren uitleg over) en een app bijhoud die voorstellen doet voor een dagmenu. (Je kunt de app laten zoeken naar andere menu's maar ook zelf menu's invoeren)
Inmiddels ben ik 7 kg afgevallen en voel me vele malen energieker dan daarvoor.
Sinds begin mei volg ik een traject van een jaar waarin ik 1x per week naar een coach ga, 1x per week met een klein groepje sport, 2x per week aan thuistraining doe (de coach geeft mij daar van tevoren uitleg over) en een app bijhoud die voorstellen doet voor een dagmenu. (Je kunt de app laten zoeken naar andere menu's maar ook zelf menu's invoeren)
Inmiddels ben ik 7 kg afgevallen en voel me vele malen energieker dan daarvoor.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:24
En natuurlijk, als je wilt afvallen moet je inname lager zijn dan wat je gebruikt. Heel zwart wit gezegd. Maar daar ligt zoveel kennis en theorie onder.
Weet je hoeveel mensen calorieën tellen die daar op een obsessieve, niet gezonde manier mee omgaan. Dat zijn er veel meer dan mensen die het wel écht gezond en beheerst kunnen. Echt duurzaam gewicht verliezen is een expertisegebied. En dat is als het fysiek is. Als er mentaal nog van alles onder ligt, is dat nog weer een heel ander expertisegebied.
Dus het is juist logisch dat je het niet zelf kan, ook al heb je van alles geprobeerd.
Als je cv-ketel het niet meer doet, ga je die ook meestal niet zelf uit elkaar halen en dan boos op jezelf worden als je hem niet werkend krijgt.
Weet je hoeveel mensen calorieën tellen die daar op een obsessieve, niet gezonde manier mee omgaan. Dat zijn er veel meer dan mensen die het wel écht gezond en beheerst kunnen. Echt duurzaam gewicht verliezen is een expertisegebied. En dat is als het fysiek is. Als er mentaal nog van alles onder ligt, is dat nog weer een heel ander expertisegebied.
Dus het is juist logisch dat je het niet zelf kan, ook al heb je van alles geprobeerd.
Als je cv-ketel het niet meer doet, ga je die ook meestal niet zelf uit elkaar halen en dan boos op jezelf worden als je hem niet werkend krijgt.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:29
Maar een paar weken op water en brood is toch nooit een gezonde aanpak geweest? Dat het werkt betekent niet dat het goed voor je is.
Plus als voor jou 75 kilo veel is en 68 kilo prima, ervan uitgaande dat je geen 1.40m lang bent, doe ik de aanname dat je weliswaar wat te zwaar was, maar geen enorm overgewicht had.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:35
Maar die geeft juist een lagere calorie inname aan dan mijn bmr. Of bedoel je dat dat klopt?
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:36
Dit vind ik ook wel eng. Ik ben ooit zwaarder geweest dan nu. Misschien ben ik daar weer langzaam naartoe aan het groeien?Risiebisi schreef: ↑09-08-2025 12:20Als je in of rond je overgang zit, is dat helaas zo. Vind je jezelf te dik in relatie tot je bmi, of omdat je het niet zo mooi vind?
Het vetgeheugen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:58
Ik heb laatst gehoord dat je lichaam ook weer kan resetten hiervan. Volgens mij een half jaar. Dus dan je wel op gewicht kan blijven, maar je zult altijd op moeten letten.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:01
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:01

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in