Lijf & Lijn alle pijlers

Bah! Ik word alleen maar dikker

09-08-2025 09:15 128 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.

Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.

Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.

Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
Ik kan je het boek Hamsterbrein van Felix Kreijer aanraden. Hij is een arts en legt duidelijk uit hoe het patroon van snel afvallen en aankomen ontstaat en waarom we overeten. Erg verhelderend. Hij geeft ook tips hoe je wel duurzaam man afvallen, namelijk door je calorie inname in kleine stapjes terug te dringen.
Ik ben ook altijd te zwaar geweest en heb enorm veel moeite gehad in mijn leven, op alle vlakken: of het nu ging om kleding, relaties, of de blik van anderen, enzovoort.
Vandaag ben ik erin geslaagd mijn gewicht stabiel te houden en gaat het veel beter. Ik hoop dat het jou ook lukt om weer de touwtjes in handen te nemen :)
Ik reageer ook even ik ben 5 jaar geleden begonnen met afvallen, die knop ging ineens om. Ik ben zelf 45KG in totaal afgevallen en ik ben nu ca. 2 jaar stabiel op gewicht.

Wat mij heel erg hielp is mijn voeding te tracken, minstens 2L water te drinken en mij niks te ontzeggen. Je moet je Kcal behoefte ook even uitrekenen 1500kcals is vrij weinig om mee te starten. Ik vind het dan niet gek dat je honger hebt. Je kan je kcal uitrekenen via je BMR uit te rekenen (anders dan BMI!) Ik eet 1500kcals maar ik ben ook maar 1,54 + 60kg ...dus ja en ik sport hierbij en ik blijf daardoor op gewicht nu. Dus kun je na gaan dat het waarschijnlijk voor jouw echt te weinig is.

Ik gebruik de Food app om mijn voeding te tracken en ja ik doe dit nog altijd na 5 jaar. Daarbij doe ik aan eetswitches. Ik vind bijv. sausjes lekker maar ja daar zitten kei veel kcals in. Ik heb al een hele tijd de friteslijn van de Remia 15ML = 15kcal en ze hebben sinds deze week knoflooksaus/truffelsaus en sirachasmayo erbij en allemaal 15ML = 15kcals.

Je moet je voeding lekker maken maar met minder Kcal en dat lukt echt. Ik eet ook nog alles en zeker de eerste week/weken zijn zwaar want je lichaam moet gaan af gaan kicken. Ik heb daar tegenwoordig ook wel een beetje een sport van gemaakt om iets ongezonds = gezonder te maken of met veel minder kcals erin.

Ik volg daarvoor ook instagram accounts voor, met product switches en ja dat is super verhelderend. Ik weet inmiddels genoeg zelf :) Kwark...gadver maar met flavour powder erin van bijv. ESN of More lekker!

Ijskoffie caramel smaak AH eigenmerk = 79 kcals pak je die van de starbuck zit je al gouw op 150kcals. Ik Zongedroogde tomaten op olie? ja kei veel calorieën maar die op water vele male minder. De ene pesto is de andere bijv. weer niet. Wist je dat ook bijv. in een Snickerijsje veel minder kcals in zitten dan een gewone Snicker? Nou geef mij dan maar dat ijsje en vooral nu :D

Maar ik blijf wel binnen mijn kcals tekort maar dat doe je dus alleen maar met tracken en alles afwegen en producten te gaan switchen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven