Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnen met Intermittent Fasting, wie doet mee?

23-09-2019 11:39 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder eten lukt niet, andere diëten hou ik niet vol 😊 toevallig las ik deze week een heel stuk over intermittent fasting, dat ziet er goed uit! Een poging waard denk ik. Mijn idee is dan een ritme van 8 uur eten en dan 16 uur vasten. Er mag een paar kilo af, maar het gezondheidsvoordeel is de grootste motivatie. Wie doet er mee?

Op vrijdag pas ik de tabel aan, laat je dan dikgedrukt weten wat er aangepast moet worden?

De tabel is gesloten Intermittent Fasting :yes:
NaamSchemaStartdatumStartgewichtStreefgewichtHuidigAfgevallen
Stroofwapel16:824-9-2019726569,3-2,7
Karly335:225-9-201965,25858,8-6,4
Meatlover16:824-9-2019736564,3-8,7
Missfitz16:827-9-201986,97581,4-8,7
Appletree8616:87-10-20198067,9-12,1
Femke0916:822-10-201976,56573-3
Pigstails2916:81-11-201980,76764,5-16,2
Aurora7916:820-1-202072,467,571,11,3
Bukko16:813-1-2020766672,5-3,5
Bleempje16:83-2-202064,65863,2-1,4
Sasky16:818-2-202079,86879-0,8
Jasminh16:818-2-20205856
Zalmsnipper16:816-2-202082,5
Beachhouse2016:81-3-202079,175
Anniexx16:82-3-202091,575
Eefje67716:828-2-202064,76063,61,1
anoniem_216501 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 18:28
76.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben het met je eens over dat niet elke calorie hetzelfde is, en er wordt ook steeds meer onderzoek naar gedaan: https://www.dietdoctor.com/all-calories ... ated-equal

Ook laatste The Obesity Code van Jason Fung gelezen, erg interessant! Daar gaat het vooral over hoe hormonen je gewicht beinvloeden, en niet alleen de calorieen die je eet.
Alle reacties Link kopieren
aivlys23 schreef:
26-05-2020 21:11
Ben het met je eens over dat niet elke calorie hetzelfde is, en er wordt ook steeds meer onderzoek naar gedaan: https://www.dietdoctor.com/all-calories ... ated-equal

Ook laatste The Obesity Code van Jason Fung gelezen, erg interessant! Daar gaat het vooral over hoe hormonen je gewicht beinvloeden, en niet alleen de calorieen die je eet.
Dank je voor de link en boektip! Heel bijzonder om er zo ineens achter te komen dat anderen dezelfde gedachten hebben als ik over calorieën.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
26-05-2020 19:46
Wat dansenindewind zich af vroeg was dit:





M.a.w. of puur en alleen IF, met je standaard intake, voldoende was om af te vallen. Mijn antwoord daarop was nee, maar dat je geen calorierestrictie hoeft toe te passen om de andere voordelen van IF te ervaren, zoals bijv. verhoogde insulinegevoeligheid.


Ik geloof er zelf echt heilig in dat je niet meer kunt eten dan je verbrandt zonder uiteindelijk aan te komen. Hoe het kan dat jij meer bent gaan eten qua kcal en toch bent afgevallen weet ik niet :) . Tenzij keto eten je BMR omhoog drijft, dan verbrand je meer en is het dus logisch dat je meer kunt eten. Ik heb me alleen niet genoeg verdiept in keto om dat te weten.
Nou het bewijst typt dit vanuit de trein. :proud: Heb jaren kcal geteld omdat ik de genen van m'n moeder heb, snel aankomen. Daarmee bleef ik op gewicht maar kwam nooit onder de 61 kilo. Nu eet ik eet (veel) meer en de kilo's zijn weg. Keto doet wel wat met je stofwisseling door te lopen op ketonen ipv kh maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik minder koolhydraten eet val ik af.

Als ik minder calorieën eet niet.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
26-05-2020 20:32
Dan denk ik: bestaat DE calorie wel? Of is het een verzinsel die Miljarden oplevert over de hele wereld. Is het de hoax van de 20e en 21e eeuw?
Leuk dat je hierover begint.
DE calorie bestaat zeker : dat is de hoeveelheid energie (watt) die je nodig hebt om een gram water 1 graad Celsius te verwarmen.

En daarmee houdt het dus op qua feitelijkheid. Dat kun je niet zomaar gaan doortrekken naar voedsel en het menselijk lichaam. Als je daar eens goed over na gaat denken, is dat toch waanzin.
'Verbranding' van voedsel in het menselijk lichaam is niet hetzelfde als een pannetje water verwarmen op een kookplaat.
.
Ik denk niet dat calorieën een soort heilige graal zijn. En het verhaal is zeker niet zo simpel als kcal in=kcal uit=stabiel blijven. Maar ik denk wél dat het een nuttig handvat is, bij gebrek aan beter, en dat het voor sturing kan zorgen.

Met calorieën tellen ben ik afgevallen van 80 naar 65kg. En ja, daar zaten flink veel dagen bij dat ik mijn kcalbudget heb opgemaakt aan chocolade en andere troep. Onverstandig, maar wel nog steeds werkzaam. Het bewijst maar weer eens; onze weight-loss journey's zijn uniek.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 08:58
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
27-05-2020 08:02
Leuk dat je hierover begint.
DE calorie bestaat zeker : dat is de hoeveelheid energie (watt) die je nodig hebt om een gram water 1 graad Celsius te verwarmen.

En daarmee houdt het dus op qua feitelijkheid. Dat kun je niet zomaar gaan doortrekken naar voedsel en het menselijk lichaam. Als je daar eens goed over na gaat denken, is dat toch waanzin.
'Verbranding' van voedsel in het menselijk lichaam is niet hetzelfde als een pannetje water verwarmen op een kookplaat.
Ik zei laatst al een ander topic al van ‘je poept toch ook geen houtskool uit’. Maar dat was tegen het zere been van enkele schrijvers daar. Fijn om hier een ander publiek te treffen. :hihi:
dansenindewind schreef:
27-05-2020 08:57
Ik zei laatst al een ander topic al van ‘je poept toch ook geen houtskool uit’. Maar dat was tegen het zere been van enkele schrijvers daar. Fijn om hier een ander publiek te treffen. :hihi:
:rofl: !
Alle reacties Link kopieren
Interessant om te lezen dat het voor iedereen weer anders werkt wat afvallen betreft. Mijn weegschaal gaf vorige week - na een week geen IF te hebben gedaan maar wel gezond eten - 1,6 kilo minder aan. Sinds zondag ben ik weer netjes in het IF ritme, ik tel geen calorieën maar let wel op wat ik eet. Vanmorgen was ik zo benieuwd dat ik het niet kon laten om op de weegschaal te gaan staan: weer een kilo er af :D
Het kan volgende week natuurlijk weer heel anders zijn maar hier werd ik wel heel blij van. Eerst lukte het afvallen helemaal niet, met 1200 calorieën per dag ging het heel langzaam en nu ik meer eet lukt het ineens wel.
Ik eet wel koolhydraten, ik ben gek op brood, aardappels en pasta en het zou echt een straf voor me zijn als ik dat niet meer mag eten, maar ik neem geen koek & snoep en doe gezond beleg op m’n brood. En geen grote hoeveelheden. Ik lunch tussen 12.00 en 12.30 uur en avondeten rond 18.00 uur. Tussendoor fruit of een cracker. Na het avondeten neem ik niets meer.
Ook ben ik wat meer aan het bewegen, ja ik volg af en toe de goede adviezen van dit topic op :P
Het lekkere weer helpt me daar ook bij, het is erg lekker om nu te wandelen of te fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Mooi voorbeeld dat te weinig kcal niet werkt :) Fijn dat het zo goed gaat, bleempje!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Klinkt lekker Bleempje :yes: ! Fijn!

Hier nog 14 minuten tot het vasten weer voorbij is :D . Stuk minder trek omdat ik gisteren veel heb gegeten ;-D .

Één van mijn valkuilen is dat ik heel goed in een routine kan zitten, maar dat dan compleet kwijtraak als ik er een keer gedwongen van moet afwijken. Zodoende eb ik besloten dat ik 5 dagen per week 20/4 wil vasten met een maximale intake van 1600kcal, en de andere 2 dagen doe ik dan 16/8 met een maximale intake van 2300kcal. Zo houd ik een mooi deficit, maar is er ook wat ruimte voor een keertje uiteten, wat lekkers of andere dingen.

Ik maakte me namelijk al een beetje zorgen over komende zaterdag; Het glas prosecco bij het passen van de jurk, de pokébowls die we daarna gaan eten en ongetwijfeld de borrel die 's avonds nog op tafel komt.
Alle reacties Link kopieren
Goed plan, lief. Klinkt als een mooie manier om die valkuil te voorkomen. Knap dat je dit inzicht hebt weten om te zetten in een (hopelijk) haalbaar plan :bigkiss:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Slecht geslapen, moe zijn en gelijk weer een drang naar zoetigheid. :facepalm:
Ik heb ‘maar’ drie rijstwafels met pure chocolade laag gegeten. Het alternatief was een chocolade reep...
Wat is jullie tip tegen zoete snaaitrek?

Oef, 20/4 lijkt mij wel heftig. Ik weet dat het kan, maar ik ben niet zover dat ik dat wil gaan proberen.
Ik zit ook elke dag met de kinderen aan het ontbijt. Ik eet nu dan niks, maar om dan bij de lunch nog steeds niet te eten lijkt mij zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Heb je reden om 20/4 te vasten? Anders gewoon lekker niet doen, toch? Het doel is niet om zo lang mogelijk te kunnen vasten :)

Mijn zoete snaaitrek wordt gestild door mijn mierzoete Pink Lady appel. En kauwgom, in mijn eetraam uiteraard.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mee eens, je kan beter een ritme vinden dat bij je past (16:8, 18:6 of wat dan ook), en dat langer volhouden, dan 20:4 te doen en dan ermee stoppen omdat het niet werkt voor je.

Kokoro ik herken het wel met die routine, en er dan 'even' uit stappen! Gevaarlijk - so far so good :)
Alle reacties Link kopieren
@ mcsteamy: ik denk nu ook dat ik te weinig calorieën at, plus dat ik nu meer beweeg, dat zal ook helpen. Ik ga het zo langer volhouden, nu ik meer eet en geen calorieën meer tel maar gewoon gezond eet.

@ Kokoro: 20/4 lijkt me wel heel erg pittig, ik geloof niet dat ik dat zou redden. Je hebt natuurljk wel een mooie reden om af te willen vallen, ik hoop dat het je lukt. Ik ieder geval wil ik je veel plezier wensen bij het passen van de jurk morgen!

Vanmorgen toch maar weer even op de weegschaal gestaan omdat vrijdag m’n weegdag is: nog 3 ons er af :) Zo ga ik wel lekker het weekend in!

Iedereen een fijn weekend en succes.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje voor de IF ervaringsdeskundigen. Ik zou graag (weer) willen beginnen aan IF, maar wat mij tegenhoudt is dat ik bij een lege maag behoorlijk uit mijn mond ruik. De mondmiddeltjes (cb12 enzo) hebben daar heel weinig effect op helaas.

Ik zou graag pas rond 11/12 uur ontbijten maar zeker met afspraken op werk lukt dat gewoon nu niet. Hebben meer mensen hier last van en zijn er tips? En mag je ook suikervrije kauwgom in je vastenperiode?
Alle reacties Link kopieren
Geen tips verder, maar kauwgum breekt vasten iig. Wat vervelend, goed tandenpoetsen werkt niet?
Alle reacties Link kopieren
Nee helaas, goed tandenpoetsen inclusief tong schrobben werkt wel iets, maar zodra iemand iets dichterbij staat kan diegene het zeker ruiken en het is niet best..ik word daar heel onzeker van en dat kan echt niet in mijn functie :facepalm:

Sowieso ga ik nog een tongschraper halen maar alle tips blijven welkom
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd! Veel drinken heb je vast ook al geprobeerd.


Ik heb chocola gemaakt. Moet heel erg m'n best doen niet alles op te eten. Hoewel, zit van die paar stukje toch al propvol. Morgen weegdag, ik hoop op 54 en een beetje
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
30-05-2020 21:34
Vraagje voor de IF ervaringsdeskundigen. Ik zou graag (weer) willen beginnen aan IF, maar wat mij tegenhoudt is dat ik bij een lege maag behoorlijk uit mijn mond ruik. De mondmiddeltjes (cb12 enzo) hebben daar heel weinig effect op helaas.

Ik zou graag pas rond 11/12 uur ontbijten maar zeker met afspraken op werk lukt dat gewoon nu niet. Hebben meer mensen hier last van en zijn er tips? En mag je ook suikervrije kauwgom in je vastenperiode?
Komt de geur uit je mond of uit de maag? Waar ruikt de geur naar? Eet je koolhydraatarm?
Alle reacties Link kopieren
Nou, zit op 53,5. Lichter dan vorige week en nog ongesteld ook. Dus maar m'n kh iets ophogen. Vanavond lekker bietjes eten
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
31-05-2020 13:45
Komt de geur uit je mond of uit de maag? Waar ruikt de geur naar? Eet je koolhydraatarm?
Nee niet koolhydraatarm. Ik heb het idee dat de geur uit mijn maag komt, mijn moeder heeft hetzelfde, en wij hebben allebei dat zodra we iets eten die geur weggaat, maar wel weer terugkomt zodra je maag weer echt leeg is...drinken doe ik veel en lijkt niet echt te helpen.

Zou niet weten waar het naar ruikt maar ik vind het niet overdreven zwavelachtig of verrot (sorry voor de term maar kan het niet beter omschrijven) ik weet ook hoe halitose ruikt en dat is het ook echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Even omhoog met dit topic!

Hier moet ik weer even op gaan letten. Hou me wel netjes aan het eetraam alleen met veel ongezonde dingen. Dus heb mezelf een schop onder de kont gegeven en ben weer even op gaan letten! En dan met name op de suikers en de koolhydraten.
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
31-05-2020 23:05
Nee niet koolhydraatarm. Ik heb het idee dat de geur uit mijn maag komt, mijn moeder heeft hetzelfde, en wij hebben allebei dat zodra we iets eten die geur weggaat, maar wel weer terugkomt zodra je maag weer echt leeg is...drinken doe ik veel en lijkt niet echt te helpen.

Zou niet weten waar het naar ruikt maar ik vind het niet overdreven zwavelachtig of verrot (sorry voor de term maar kan het niet beter omschrijven) ik weet ook hoe halitose ruikt en dat is het ook echt niet.
Heb je het al eens besproken met de huisarts of tandarts? Misschien weten zij wat de oorzaak is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven