Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnen met Intermittent Fasting, wie doet mee?

23-09-2019 11:39 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder eten lukt niet, andere diëten hou ik niet vol 😊 toevallig las ik deze week een heel stuk over intermittent fasting, dat ziet er goed uit! Een poging waard denk ik. Mijn idee is dan een ritme van 8 uur eten en dan 16 uur vasten. Er mag een paar kilo af, maar het gezondheidsvoordeel is de grootste motivatie. Wie doet er mee?

Op vrijdag pas ik de tabel aan, laat je dan dikgedrukt weten wat er aangepast moet worden?

De tabel is gesloten Intermittent Fasting :yes:
NaamSchemaStartdatumStartgewichtStreefgewichtHuidigAfgevallen
Stroofwapel16:824-9-2019726569,3-2,7
Karly335:225-9-201965,25858,8-6,4
Meatlover16:824-9-2019736564,3-8,7
Missfitz16:827-9-201986,97581,4-8,7
Appletree8616:87-10-20198067,9-12,1
Femke0916:822-10-201976,56573-3
Pigstails2916:81-11-201980,76764,5-16,2
Aurora7916:820-1-202072,467,571,11,3
Bukko16:813-1-2020766672,5-3,5
Bleempje16:83-2-202064,65863,2-1,4
Sasky16:818-2-202079,86879-0,8
Jasminh16:818-2-20205856
Zalmsnipper16:816-2-202082,5
Beachhouse2016:81-3-202079,175
Anniexx16:82-3-202091,575
Eefje67716:828-2-202064,76063,61,1
anoniem_216501 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 18:28
76.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels 7 kilo kwijt in bijna 6 weken!

Ik doe inmiddels een mix van 18:6, 19:5 en 20:4, net hoe de dag gaat. Maar heb veel minder trek, en meer energie overdag, erg fijn. Denk niet dat ik ermee ga stoppen, het voelt echt als een veel rustiger eetpatroon, en je hoeft minder na te denken over wat je wil eten.

Wat ook goed werkt om vetverbranding te stimuleren is te sporten aan het eind van het vasten, ik ga bijv. paar uur wandelen in de ochtend / begin middag, en dan als ik terugkom beginnen met eten.
Alle reacties Link kopieren
Soms schrik ik van wat ik lees. Waterfasten of 20/4 én caloriebeperkt. In mijn ogen wordt het goede principe van IF teniet gedaan door er mee om te gaan als een crashdieet. En geen enkel dieet werkt op lange termijn wanneer het principe bestaat uit ‘uithongeren = afvallen’.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de analyse van mijn arts over mijn darmflora binnen.

Niet best.

De ph-waarde veel te hoog.
Wel een rijke darmflora aan verschillende bacteriën, maar in de verkeerde verhouding.
Op de grens van glutenintolerantie.
Teveel onverteerde suikers.

Nu dus aan speciale probiotica en voedingsadviezen.

Van mensen om mij heen hoor ik dat het zichtbaar is dat ik kilo’s kwijt ben. Ik merk het zelf aan oude broeken van voor de zwangerschappen die ik nu weer aan kan. Overigens pas ik de oude ook nog. Dat is het nadeel van stretch :facepalm:
aivlys23 schreef:
18-06-2020 20:27
Inmiddels 7 kilo kwijt in bijna 6 weken!

Ik doe inmiddels een mix van 18:6, 19:5 en 20:4, net hoe de dag gaat. Maar heb veel minder trek, en meer energie overdag, erg fijn. Denk niet dat ik ermee ga stoppen, het voelt echt als een veel rustiger eetpatroon, en je hoeft minder na te denken over wat je wil eten.

Wat ook goed werkt om vetverbranding te stimuleren is te sporten aan het eind van het vasten, ik ga bijv. paar uur wandelen in de ochtend / begin middag, en dan als ik terugkom beginnen met eten.
Jeetje wat goed! Knap hoor :)

Ik ben in 10 dagen 2 kilo kwijt. Afgelopen week dacht ik even dat het voor niks was want 2 kilo zwaarder door menstruatie, maar vanmorgen was ik 72 rond! Feestje :)
Alle reacties Link kopieren
Nice! Ik merkte ook dat net voor de menstruatie niets gebeurde / of dat je zelfs aankomt, maar dan tegen het einde of daarna gaat het ineens weer sneller :)
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
19-06-2020 07:55
Ik heb de analyse van mijn arts over mijn darmflora binnen.

Niet best.

De ph-waarde veel te hoog.
Wel een rijke darmflora aan verschillende bacteriën, maar in de verkeerde verhouding.
Op de grens van glutenintolerantie.
Teveel onverteerde suikers.

Nu dus aan speciale probiotica en voedingsadviezen.

Van mensen om mij heen hoor ik dat het zichtbaar is dat ik kilo’s kwijt ben. Ik merk het zelf aan oude broeken van voor de zwangerschappen die ik nu weer aan kan. Overigens pas ik de oude ook nog. Dat is het nadeel van stretch :facepalm:
Wat vervelend! Wel grote kans dat je met die probiotica een goede verhouding krijgt? Heb je er veel last van?

Hier weer begonnen met IF. Twee grote maaltijden ipv drie met ontbijten. Lichamelijk gezien voelt het zoooo veel relaxter. Rustigere buik. Moet wel goed eten dus even puzzelen hoe ik dat ga doen qua hoeveelheden, worden flinke maaltijden want wil niet minder kcal.
Alle reacties Link kopieren
Bericht gewijzigd: ik had een vraag maar zelf het antwoord al gevonden
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
19-06-2020 19:38
Wat vervelend! Wel grote kans dat je met die probiotica een goede verhouding krijgt? Heb je er veel last van?

Hier weer begonnen met IF. Twee grote maaltijden ipv drie met ontbijten. Lichamelijk gezien voelt het zoooo veel relaxter. Rustigere buik. Moet wel goed eten dus even puzzelen hoe ik dat ga doen qua hoeveelheden, worden flinke maaltijden want wil niet minder kcal.

Meer eetmomenten creëren een optie? Ik heb er zelf bijv. vier: twee keer lunch, een tussendoortje en avondeten.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik lees meerdere berichten over een rustigere buik, ik heb dat zelf ook wel ervaren de afgelopen dagen. Ben zelf ook wel gevoelig voor vet eten, uien en kool, yoghurt ed. Ik heb nog geen rommelende darm protest mars gehad!
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-06-2020 07:23
Meer eetmomenten creëren een optie? Ik heb er zelf bijv. vier: twee keer lunch, een tussendoortje en avondeten.
In die 6/8 uur? Flink veel! Ik merk dat als ik in een keer door eet ik best veel kan eten maar als ik tussendoor wacht zit ik lang vol. Denk dat ik er drie momenten van maak, even kijken hoe dat uitpakt. Sowieso qua eten meenemen na werk, misschien moet ik een grotere trommel gaan scoren.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom hier even binnenvallen. Twee weken geleden ben ik begonnen met vasten (16:8). Meteen gestopt met snaaien, gezonder gaan koken en heel veel gaan wandelen. Maaarrrr: ik val niet af. Soms een paar gram minder, maar de volgende dag weer meer gram erbij. Zó frustrerend. In mijn omgeving hoor ik zo veel verhalen van mensen die in 1 week al 2 kilo zijn kwijtgeraakt. Hoe dan?

Zijn er hier meer mensen die dit hebben gehad? En zo ja, lukte het uiteindelijk wel om kilo's kwijt te raken?
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel frustrerend ja! Bij mijn was het in de eerste 2 weken ook vrij langzaam: je lichaam moet er eerst nog even aan wennen, waarschijnlijk dat het na 1/2 maanden een stuk sneller gaat! Het duurt even voor je lichaam de vetverbrandingsmodus vindt. Anders zou je ook een ander schema kunnen proberen, misschien werkt dat beter bij jou. En sowieso veel water drinken, altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie, aivlys. Dat water drinken is nog wel een verbeterpuntje. Ik vergeet vaak te drinken. Altijd al gehad. Daar ga ik beter op letten. Ik vind 20:4 voor nu nog een beetje heftig. Ik heb nu na die 16 uur vasten ook écht honger. Soms kan ik de klok wel vooruit kijken, haha.
Alle reacties Link kopieren
Leesbrilletje schreef:
20-06-2020 10:42
Ik kom hier even binnenvallen. Twee weken geleden ben ik begonnen met vasten (16:8). Meteen gestopt met snaaien, gezonder gaan koken en heel veel gaan wandelen. Maaarrrr: ik val niet af. Soms een paar gram minder, maar de volgende dag weer meer gram erbij. Zó frustrerend. In mijn omgeving hoor ik zo veel verhalen van mensen die in 1 week al 2 kilo zijn kwijtgeraakt. Hoe dan?

Zijn er hier meer mensen die dit hebben gehad? En zo ja, lukte het uiteindelijk wel om kilo's kwijt te raken?

In 1 week 2 kilo afvallen is meeste vocht wat je verliest. Om 2 kilo aan vet kwijt te raken moet je ongeveer 14000 calorieën verbranden. En aangezien je ongeveer 2000 calorieën per dag verbrand (ligt aan wat je doet) is het onmogelijk om dat af te vallen in de week.
IF is geen wondermiddel, en je valt af als je minder eet dan dat je verbruikt. Ga je voeding eens bijhouden in My fitnesspall en ga uitrekenen wat je verbrand, en ga daar 500 kcal onderzitten. Dan val je als het goed is een halve kilo af per week.
Alle reacties Link kopieren
Dit is ook nog handig om door te lezen, vooral de 'Tips on getting started': https://www.reddit.com/r/intermittentfasting/wiki/index
Alle reacties Link kopieren
Fijne tips!
MyFitnessPal heb ik inmiddels geïnstalleerd op m'n telefoon. Schrok ervan hoeveel calorieën er in een boterham zitten :-o
Vanmorgen woog ik een bijna een halve kilo minder. Hoezee! Het is niet veel, maar het begin is er.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo schrok je daarvan? Waarom vind je dat veel?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik snap het wel ;-D. Ik vind brood ook vaak weinig vulling voor het aantal kcal. Een bruine boterham is hartstikke gezond, krijg je met de paplepel ingegoten. Maar het moet qua kcal natuurlijk wel gewoon passen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, volgens de berekening van MyFitnessPal is mijn doel 1400 calorieën per dag. 3 sneetjes speltbrood zijn bij elkaar al 720 cal. Da's meer dan de helft voor de hele dag. Dat had ik gewoon niet verwacht.
Leesbrilletje schreef:
23-06-2020 17:19
Nou, volgens de berekening van MyFitnessPal is mijn doel 1400 calorieën per dag. 3 sneetjes speltbrood zijn bij elkaar al 720 cal. Da's meer dan de helft voor de hele dag. Dat had ik gewoon niet verwacht.
Is dat zulk apart brood dan? Een snee brood is toch zo'n 80 calorieen? Dus 3 sneetjes = 240? Of tel je erbij wat je erop doet?
Alle reacties Link kopieren
240 kcal in één snee spelbrood? Wat voor brood eet je dan?

Edit: had even moeten vernieuwen. Wat m’n voorganger zegt :proud:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
In de app stond dit standaard onder '1 snee speltbrood' van AH. Maar heb het inmiddels zelf gewogen en uitgevogeld. Wat Anna al zei klopt dus min of meer. Dat scheelt toch een slok op een borrel.

Het afvallen gaat sinds deze week ineens snel. Bijna twee kilo eraf in een krappe maand. Het vasten gaat me ook prima af. Eigenlijk geen honger voor 12.00 uur en na het diner ook geen behoefte meer aan snaaierij.
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds deze week ook weer even extra aan het opletten. Met name de koolhydraat inname.
Kreeg weer erg last van mijn buik dus even goed naar mijn eten gekeken en bleek dat de afgelopen weken het eten van meer koolhydraten er in was geslopen. Oa doordat ik erg veel aan het trainen was en daar echt wel de koolhydraten en suikers voor nodig had maar krijg daar toch echt een zere buik van.


Nu even 3 mega drukke weken op het werk dus veel minder tijd om veel te sporten dus hier qua eten even gebruik van gemaakt.

Ben erg benieuwd naar de weegschaal volgende week want het lijkt alsof de boel al veel minder opgezwollen is!!
Het tracken van eten is bij best confronterend, ben er na 3 weken mee gestopt. Ik weet zo ongeveer wat ik binnen krijg en dat is prima.
Mijn vriend ziet dat ik gestroomlijnder aan het worden ben, yay!

Op dit moment ben ik op 22 uur van een 36 uur vast. Morgenvroeg 9u mag ik weer eten. Ik had verwacht het heel zwaar te hebben maar heb er totaal geen moeite mee! Veel kraanwater en Spa rood.

Ik was niets aangekomen in m’n vakantie, ondanks dat ik 2 weken niet aan IF heb gedaan, en lekker m’n biertjes en hapjes heb gehad. Met mate, dat dan weer wel. Het echte snacken heb ik helemaal geen behoefte meer aan.

Dus, het gaat prima zo!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag dag in de keuken gestaan. Vier fathead pizzabodems gemaakt, liggen er nu drie in de vriezer. Adamst brot broodjes, psylliumbroodjes met kaas en Italiaanse kruiden, van eiwitrepen cakebodems gemaakt voor kwarktaartjes en een citroencake. Alles voor de vriezer, kan ik weer twee maanden mee vooruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven