Lijf & Lijn alle pijlers

brood vervangers

07-06-2017 14:27 63 berichten
Hallo!

Ik vroeg me af, zijn jullie minder brood gaan eten, omdat jullie denken dat het te veel koolhydraten en/of gluten bevat? Zo ja, waar heb je brood dan mee vervangen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk uit dat je wel genoeg jodium binnenkrijgt, aan brood is gejodeerd zout toegevoegd en dat mis je dan. Als je trouwens geen coeliakie hebt, is het onwaarschijnlijk dat je last krijgt van gluten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nee want dat is grote onzin. Die glutenhype slaat nergens op. Alleen mensen met een door een arts gediagnostiseerde gluten-allergie hebben hier baat bij.
Gewoon minderen met brood, aardappels e.d. kan wel, als je wat wil afvallen. eet dan voor je gezondheid lekker veel groenten en fruit.
niks mis met koolhydraten en gluten zolang je arts je niet vraagt er mee te stoppen
Mijn broer kreeg best een buikje (geen bolle buik maar echt een vechtlaagje erop) en is toen 2 weken met koolhydraten gestopt. Boem weg buik.. zó raar was dat om te zien! Verder niet gedieet of zo.

Maar ik hou van brood en pasta dus als je wat wil minderen, kun je bv bij je avondeten wat minder aardappels pakken en meer groentes als vulling. Het enige met avondeten wat ik kan bedenken is quinoa. Daar zitten niet zoveel koolhydraten in en is best te eten (beetje hetzelfde als rijst maar dan gezonder).
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Brood is prima en geen dikmaker.
Of je moet een heel brood per dag eten dik belegd met volvette kaas en zoet beleg.
Kijk anders even op de site van het voedingscentrum. Daar kun je precies vinden hoeveel brood e.d. je nodig hebt per dag.
Ik eet gewoon brood, maar varieer ook veel. Niet omdat ik in de mythe van koolhydraten-zijn-slecht trap, maar omdat afwisselen goed is. En gluten zijn niet slecht, tenzij je je een glutenallergie hebt.
Ik eet geen tarwebrood meer, maar wel volkoren, omdat ik vaak gelezen heb dat het beter voor je is.
Bossanova schreef:
07-06-2017 14:40
Ik eet geen tarwebrood meer, maar wel volkoren, omdat ik vaak gelezen heb dat het beter voor je is.
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... r-you.html
Uit Israelisch onderzoek blijkt, dat wit brood even goed is. terwijl ik als ik eens een wit broodje neem altijd het gevoel heb, niet ´echt´ te eten. stom is dat
Bossanova schreef:
Volkorenbrood bevalt meer vezels dan witbrood. Vezels zijn goed voor je gehele gezondheid en met name voor je darmen.
Okeej thanks! Ik had waarschijnlijk beter gezegd waarom ik het vraag. ik ben bezig met een online cursus over voeding en vitamines, superleuk! Ik moet nu een essay schrijven, over een 'food-based solution to correct low micronutrient status in a self-chosen target group'. Ik ga het hebben over jodium-inname van vrouwen in Nederland van 'childbearing age'. En de relatie met de afname van broodconsumptie, waaraan inderdaad jodium toegevoegd is. Dus ik geef jullie helemaal gelijk :)

Maar ik zie vaak zat koolhydraat-mijders op het Lijf & Lijn forum, dacht dat die sneller zouden reageren als ik niet meteen op een wetenschappelijke stokpaardje ga zitten.
herfstappeltaart schreef:
07-06-2017 14:47
Volkorenbrood bevalt meer vezels dan witbrood. Vezels zijn goed voor je gehele gezondheid en met name voor je darmen.
Precies, ook een reden waarom ik voor volkoren kies.
tigri schreef:
07-06-2017 14:48
Okeej thanks! Ik had waarschijnlijk beter gezegd waarom ik het vraag. ik ben bezig met een online cursus over voeding en vitamines, superleuk! Ik moet nu een essay schrijven, over een 'food-based solution to correct low micronutrient status in a self-chosen target group'. Ik ga het hebben over jodium-inname van vrouwen in Nederland van 'childbearing age'. En de relatie met de afname van broodconsumptie, waaraan inderdaad jodium toegevoegd is. Dus ik geef jullie helemaal gelijk :)

Maar ik zie vaak zat koolhydraat-mijders op het Lijf & Lijn forum, dacht dat die sneller zouden reageren als ik niet meteen op een wetenschappelijke stokpaardje ga zitten.
Ah dat werpt een geheel ander licht op de zaak ;-). Jou hoeven we niets meer te vertellen.
TO, je hebt verschillende soorten koolhydraten he.
herfstappeltaart schreef:
07-06-2017 14:50
Ah dat werpt een geheel ander licht op de zaak ;-). Jou hoeven we niets meer te vertellen.
Nou... behalve wat je eet in plaats van brood!
Ik heb zelf ook wel een fase gehad hoor van glutenvrij, de zoete aardappelen en bonen kwamen mijn neus uit haha. Wegens burnout dacht ik, wie weet krijg ik daar meer energie van! Maar helaas. Maar je hoort het zo vaak dat je er toch in mee neigt te gaan, ik in ieder geval.

Echt een tip trouwens voor wie maar tijd heeft en interesse heeft in voeding: de EdX cursus Food & Health van Wageningen Universiteit. Gratis en je leert er veel van!
tigri schreef:
07-06-2017 15:03
Ik heb zelf ook wel een fase gehad hoor van glutenvrij, de zoete aardappelen en bonen kwamen mijn neus uit haha. Wegens burnout dacht ik, wie weet krijg ik daar meer energie van! Maar helaas. Maar je hoort het zo vaak dat je er toch in mee neigt te gaan, ik in ieder geval.

Echt een tip trouwens voor wie maar tijd heeft en interesse heeft in voeding: de EdX cursus Food & Health van Wageningen Universiteit. Gratis en je leert er veel van!
Mijn kind is hierop gepromoveerd dus ik hoef geen cursus hahaha. Ik eet gewoon volkorenbrood dus niks vervangers.
tigri schreef:
07-06-2017 15:03

Bedankt voor de tip, top!
Ik eet de laatste 20 jaren maar één broodje per dag, omdat ik het te lekker vind.

Behalve de laatste drie weken; omdat mijn stofwisseling sneller is geworden (zo rond de 2900 kcal tegen vroeger 1900) eet ik tijdelijk ook een broodje 's morgens (of pannekoek, of macaroni) zo lang mijn stofwisseling zo druk doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik doe overigens extra gluten in het brood omdat de structuur dan beter wordt.
Bossanova schreef:
volkorenbrood is meestal tarwe
Belle73 schreef:
07-06-2017 14:29
Kijk uit dat je wel genoeg jodium binnenkrijgt, aan brood is gejodeerd zout toegevoegd en dat mis je dan. Als je trouwens geen coeliakie hebt, is het onwaarschijnlijk dat je last krijgt van gluten.
In witvis zit ook heel veel jodium.
Bossanova schreef:
Het meeste volkorenbrood wordt van tarwe gemaakt.
retrostar schreef:
07-06-2017 16:54
In witvis zit ook heel veel jodium.
ja ik meen in veel zeevis en zeewier. Ik vond het toch wel heel bizar om te lezen dat Europa zo is achtergebleven qua jodium-deficientie. Van alle landen die ondervoed zijn qua jodium, liggen de meeste in europa! Zelfs Afrika heeft het beter voor elkaar.
S-Meds schreef:
07-06-2017 16:50
volkorenbrood is meestal tarwe
Ik ga er even vanuit dat ze in jouw buurt ook winkels hebben waar ze volkorenbrood én tarwebrood verkopen en je het verschilt wel kent.
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 17:40
1.43% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven