Lijf & Lijn alle pijlers

Buikwandcorrectie en werk

05-03-2018 21:23 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Over 10 weken heb ik, na lang wikken en wegen, een buikwandcorrectie gepland (incl reven van de spieren)

Wie heeft dit ook laten doen?
Hoe ging het herstel?
Na hoeveel weken ben je weer aan het werk gegaan?

Heb je het verteld tegen je baas en collega’s of heb je bijvoorbeeld een paar weken vakantie opgenomen?
Hierover zit ik nog in dubio.

Ik hoor heel graag jullie reacties!
[...]
Geen ervaring met een buikwandcorrectie maar wel met een “vrijwillige” operatie, wist je dat je operatiedag enkel een vrije dag is en het herstel daarvan is ziektewet.

Je hoeft de reden waarom je geopereerd wordt niet te delen met je werkgever als je niet wilt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-03-2018 23:05
Reden: quote OP verwijderd
46.71% gewijzigd
In principe moet je hiervoor verlof opnemen, en je mag je pas ziekmelden als er eventuele complicaties optreden.

Omdat het gaat om best een lange herstelperiode, zul je dus best lang vrij moeten vragen. Dit mag een werkgever weigeren, maar de werkgever moet wel een afweging maken tussen het belang van de werkgever en het belang van de werknemer. In dat kader kan openheid van zaken dus best slim zijn, want daarmee maak je duidelijk dat jouw belang bij het verlof best groot is.
Gate_Keeper schreef:
05-03-2018 21:30
wist je dat je operatiedag enkel een vrije dag is en het herstel daarvan is ziektewet.
Dat is niet correct, zie hier de uitleg:

http://www.advocaten.nl/het-heeft-werkn ... e-ingreep/
Ik heb het zelf niet gehad, een kennis van mij wel. Het is best een heftige ingreep en de meeste mensen kunnen zeker 2 weken niet werken.
Mijn kennis had een langere herstelperiode, bij haar zijn ze helemaal rondom gegaan i.v.m. vel overschot. Ze was bont en blauw en had veel pijn, maar het ziet er wel super uit nu en geen smetvlekken meer.
Nummer*Zoveel schreef:
05-03-2018 21:32
Dat is niet correct, zie hier de uitleg:

http://www.advocaten.nl/het-heeft-werkn ... e-ingreep/
Ik las het net ja. Bij complicaties. Je hebt gelijk.
Ik denk dat Gate_Keeper gelijk heeft.
Sometimes reality is too complex for oral communication. But legend embodies it in a form which enables it to spread.
Je huppelt 2 weken later heus nog niet rond alsof er niets gebeurd is / je op vakantie bent geweest. Het is wel even iets anders dan een wrat laten wegsnijden. Ik denk dus ook niet dat je het verborgen kunt houden. Je hoeft uiteraard niet alles te vertellen, maar dat je een grote operatie gehad hebt zal iedereen wel duidelijk zijn.
Ik heb dit laten uitvoeren, 8 jaar geleden. In goed overleg met mijn werkgever heb ik me hiervoor ziek gemeld. Ik was meer dan bereid om er verlof voor op te nemen maar mijn werkgever wilde daar niets van weten.

Uiteindelijk heb ik langer thuis gelopen dan van te voren bedacht ivm complicaties maar ik ben nog steeds heel blij dat mijn werkgever zo coulant was.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Mijn vriendin die in het onderwijs werkt heeft het in de kerstvakantie laten doen. Dat was verlof. De weken herstel daarna ziektedagen. Ze heeft de volledige zes weken die ervoor staan nodig gehad om te herstellen. De eerste drie weken kon ze nog niet eens rechtop lopen.
Haar leidinggevende was op de hoogte van de ingreep. Andere collega’s en ouders en kinderen hebben alleen gehoord dat ze geopereerd moest worden.
Ik vind een buikwandcorrectie trouwens niet (alleen) cosmetisch. Je kunt flink last hebben van zo’n enorm hangende buik.
Ik zou er geen vakantie voor opnemen, je laat zo iets immers niet voor je lol doen.
Het is geen cosmetische operatie, maar een hersteloperatie

En je hoeft je LG ook geen uitleg te geven. Al vind ik dat wel netjes om wel te doen, zodat hij weet hoe lang je herstel ongeveer gaat duren
Als je het goed met je collega’s kunt vinden zou ik het wel bespreekbaar maken. De eerste tijd mag je bijvoorbeeld niet (te) zwaar tillen, of ander lichamelijk werk doen. Ik pak dan graag (uit mijzelf) de zware ordners uit de kast voor mijn geopereerde collega, of neem andere werkzaamheden over.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
pearle schreef:
05-03-2018 21:59
Ik zou er geen vakantie voor opnemen, je laat zo iets immers niet voor je lol doen.

En je hoeft je LG ook geen uitleg te geven. Al vind ik dat wel netjes om wel te doen, zodat hij weet hoe lang je herstel ongeveer gaat duren
Je werkgever betaalt je ook niet voor de lol, die heeft 6 weken dubbele kosten, voor jou en een vervanger.
wolkewitje schreef:
05-03-2018 22:56
Je werkgever betaalt je ook niet voor de lol, die heeft 6 weken dubbele kosten, voor jou en een vervanger.
Wat een rare opmerking. Dus als je voor je lol gaat skiën en je breekt je been, moet je maar vakantie opnemen?
Vorig jaar augustus ook een bwc gehad met reven spieren (en een navelbreuk) na zes weken ben ik therapeutisch weer aan het werk gegaan. Het werd bij mij vergoed op medische basis ivm de smetplekken etc, weet niet of dat verschil maakt. En ondanks dat ik het een pittige operatie vond ben ik elke dag nog blij met het resultaat
pearle schreef:
05-03-2018 21:59
De wetgeving en jurisprudentie zijn heel duidelijk over wanneer je wel of niet een beroep op loondoorbetaling kunt doen bij medische ingrepen. Bij een medisch noodzakelijke ingreep is dat wel het geval, bij een medisch niet-noodzakelijke ingreep niet.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 06-03-2018 07:31
0.32% gewijzigd
pearle schreef:
05-03-2018 23:34
Wat een rare opmerking. Dus als je voor je lol gaat skiën en je breekt je been, moet je maar vakantie opnemen?
Als je gaat skiën met de intentie om je been te breken wel. Is het een ongeluk, dan niet.
De uitspraak over de ooglidcorrectie is zo ver ik weet niet herhaald.
Ik heb hierover weleens contact gehad met een jurist en deze vond het twijfelachtig om te stellen dat een cosmetische ingreep per definitie vrije dagen zijn.
Overigens hoeft werknemer zeker gelet op de aangescherpte regels van het AP niets te zeggen over de oorzaak/ reden van ziekmelden.
Bij een ziekmelding zal de bedrijfsarts vaststellen of er medische beperkingen zijn ten gevolge van ziekte of gebrek.
Dus eigenlijk na twee weken werken is niet echt realistisch?
Ik moet erbij zeggen dat ik wel hoofdzakelijk zittend werk heb.
voedingsmaatje schreef:
06-03-2018 22:29
Dus eigenlijk na twee weken werken is niet echt realistisch?
Ik moet erbij zeggen dat ik wel hoofdzakelijk zittend werk heb.
Zeker niet, dat lijkt me uitgesloten.
MinkeDeWit schreef:
06-03-2018 23:18
Zeker niet, dat lijkt me uitgesloten.

Is het nou zeker, of lijkt het je? :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
06-03-2018 23:21
Is het nou zeker, of lijkt het je? :P
Haha, ik heb gezien hoe mijn vriendin eraan toe was na twee weken, maar weet niet of dat gebruikelijk is. Zij had een bed in de woonkamer, omdat ze amper normaal de trap op kwam. Ze is blij met het resultaat maar het viel niet mee.
Goedemiddag ,

Ik heb maandag 19 maart mijn bwc staan inclusief liposuctie op de flanken en reven van de buikspieren.

Je hoeft idd je werkgever niet te melden waarom je je ziekmeld, maar ik heb open kaart gespeeld en verteld waarom ik het laat doen, en dit is niet alleen omdat ik het mooier vind. Maar vooral door de ongemakken en lichamelijke klachten!

Hij was heel schappelijk en vind dat het deels ook medisch is. Ik mag gewoon in de ziektewet wel met voorwaarde dat ik me 100% aan de leef regels houd die er zijn na een bwc.

Ook is het herstel heel erg verschillend. Ik ken iemand die op kantoor werkt en na 2 weken al halve dagen is gaan werken. Maar ik heb ook een kennis die na 6 weken nog maar net rechtop kon staan laat staan werken.

Ik denk ook dat je even goed in moet schatten hoe ze er bij jou werk op zullen gaan reageren...en mochten je twijfelen je gesprek goed voor bereiden zodat je bv een alternatief aan kunt bieden door bv thuis wat werk te doen.(mits dit mogelijk is dan)

Wel adviseerde ze me om een goed drukpak te kopen, dit zorgt voor goede ondersteuning en sneller herstel.

Succes!

Bij mij slaan de zenuwen inmiddels toe 😅
Hoe is het gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven