Lijf & Lijn alle pijlers

Calorie-arm of koolhydraatarm om blijvend af te vallen?

15-10-2015 21:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zou jij kiezen? Mijn vetgehalte is zowiezo te hoog (is nu 36%) en ik wil minimaal 5 kg afvallen.

Wat is je dagmenu bij het dieet wat je volgt?
5kg afvallen is niet veel en heel haalbaar, ga je niet focussen op een 'dieet' maar op een aangepast verantwoord eetpatroon wat niet alleen zorgt dat je 5kg verliest maar dan ook op gewicht blijft. Een dieet heeft wellicht op korte termijn resultaat maar niet blijvend.

Kijk eens kritisch naar je huidige eet patroon, wellicht kun je het op papier een aantal dagen bijhouden of via een app als myfitnesspal op de telefoon.

Als je overgewicht hebt is dit niet door de lucht aan komen vliegen, wellicht heb je bepaalde gewoontes die hier over de jaren aan hebben bijgedragen.

Bijvoorbeeld frisdrank, of teveel sauzen bij je eten e.d.

Geadviseerd is om dit aan te passen.
Idd is 5 kg te overzien! Maar mij lukt het ook al jaren niet nu wel begonnen.

Niet te weinig eten! Je mag best veel, maar opletten met zout, smaakversterkers , sausjes etc

Goed ontbijten en elke 2.5 uur eten! Werkt prima bij mij nu oja en sporten erbij helpt ook
Precies, ik stond er nooit zo bij stil maar toen ik het op myfitnesspal intoetste, ik 'dronk' per dag zo'n 500 calorieen door frisdrank te drinken en dingen als milk&fruit.

Dat niet meer doen scheelde zo een paar kilo
Loepje is handig.

Om af te vallen moet je minder kcal eten dan je verbruikt.

Om gezond te eten moet je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen; daar horen koolhydraten ook bij.

Om blijvend af te vallen moet je van je problematische houding met eten en je lijf af.

Vraag iemand die je daar écht mee kan helpen. Een psycholoog + goede diëtist.
This is an unacceptable timeline
quote:tyche schreef op 15 oktober 2015 @ 21:34:

Loepje is handig.

Om af te vallen moet je minder kcal eten dan je verbruikt.

Om gezond te eten moet je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen; daar horen koolhydraten ook bij.

Om blijvend af te vallen moet je van je problematische houding met eten en je lijf af.

Vraag iemand die je daar écht mee kan helpen. Een psycholoog + goede diëtist.Ik snap je reactie. Ik ben onder begeleiding geweest van een psycholoog en mijn antidepressiva is opgehoogd. Na deze ophoging voel ik me veel beter in mijn vel. Ben actiever, minder tot geen vreetbuien. Kortom: positief!
Dat is fijn, JDlover!

Uiteindelijk is de theorie van afvallen simpel: minder eten. Wel of geen snelle koolhydraten, veel kleine maaltijden of weinig grote, wel of niet 's avonds eten... Dat doet er allemaal veel minder toe.

Volhouden, je doel voor ogen houden, en in de tussentijd niet te hard voor jezelf zijn.
This is an unacceptable timeline
quote:JDLover schreef op 15 oktober 2015 @ 21:42:

[...]

Ik snap je reactie. Ik ben onder begeleiding geweest van een psycholoog en mijn antidepressiva is opgehoogd. Na deze ophoging voel ik me veel beter in mijn vel. Ben actiever, minder tot geen vreetbuien. Kortom: positief!Actiever en geen vreetbuien meer, dan ben je al op de goede weg. Pas op dat je het niet verpest door dingen te gaan doen die makkelijk lijken, maar niet vol te houden zijn. En zoals iemand al zei, opschrijven wat je eet, en dan niet alleen je maaltijden en tussendoortjes, maar ook dat stukje kaas of vleeswaar dat je al pikt als je de tafel dekt of je boterhammen smeert.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Calorieen tellen is al een tijdje beetje achterhaald, iedere voedingstof word anders verwerkt in je lichaam.

En koolhydraten heb je nodig, neem dan wel de volkoren/langzamen koolhydraten en dan de snelle mijden, met name suikers.
En niks mis met vetten. Mijd alleen de verzadigde vetten zo veel mogelijk.
quote:Goede-Fee schreef op 16 oktober 2015 @ 00:16:

Calorieen tellen is al een tijdje beetje achterhaald, iedere voedingstof word anders verwerkt in je lichaam.

En koolhydraten heb je nodig, neem dan wel de volkoren/langzamen koolhydraten en dan de snelle mijden, met name suikers.Hoezo achterhaald? Als jouw lichaam gemiddeld 1900 cal verbrand per dag en jij consumeert gemiddeld 2600...dan is het logisch dat je aankomt...
quote:Goede-Fee schreef op 16 oktober 2015 @ 00:16:

En koolhydraten heb je nodig, neem dan wel de volkoren/langzamen koolhydraten en dan de snelle mijden, met name suikers.

Een calorie is nog steeds een calorie. De voedingswaarde - dus wat je lichaam eraan heeft - kan wel verschillen.

Voor mij werken kleine aanpassingen. Frisdrank afbouwen of vervangen door thee, tussendoortjes schrappen of vervangen door gezondere producten met minder calorieën, meer groente opscheppen bij het avondeten. Voordeel van dat soort kleine aanpassingen is dat je ze vrij makkelijk integreert en langer vol houdt.

Wat meer eiwitten eten vind ik zelf ook prettig, die zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel houdt en ze hebben een thermochemisch effect (ze verhogen je stofwisseling iets).

Een tijd je eten tracken met een app is wellicht lastig, maar geeft je wel goed inzicht in de verschillende dingen die je eet waardoor je makkelijker en bewuster je keuzes kunt aanpassen. Zo eet ik nog wel eens een salade met haring of makreel. Beiden vette vis dacht ik, en voor mijn gevoel is haring zelfs iets vetter. Bleek precies andersom te zijn, makreel bevat ongeveer 1,5x zoveel calorieën.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-03-2018 15:32
Reden: Spam
96.43% gewijzigd
Ik zou niet gaan voor een dieet. Dat is doorgaans noet vol te houden en legt te veel druk op wat niet mag waardoor je vroeg of laat uit de band springt en dan weer baalt van je zelf etc.
Goed en gezond eten met veel afwisseling en vooral ook lekker sporten. Met 3 keer in de week ben je die 5 kilo zo kwijt. Je hoefy geen honger te lijden.

Er zijn lekkere recepten met havermout voor ontbijt en lunch die vullend zijn.
Uiteindelijk gaat het altijd om calorieen. Als jij koolhydraatarm 4000 kcal opeet op een dag dan kom je nog steeds aan.

Het idee is alleen dat vetten en met name proteïnen meer verzadigen en je daardoor makkelijker minder calorieen gaat eten.

Als je ‘s morgens een omelet eet met spek dan heb je (volgens de kh-arme theorie) tot de lunch geen trek meer.
Eet je als ontbijt 2 boterhammen met appelstroop dan heb je om 10:00 uur alweer trek.

Bij mij werkt kh-arm helemaal niet (voel me niet verzadigd) maar er zijn mensen die zich echt voller voelen en zo op een dag minder eten totaal.
Bij mij werkte een calorie-arm(er) dieet beter. Met Fatsecret berekend hoeveel kcal ik per dag mocht eten met het doel dat ik had en dat was heel goed vol te houden. Uiteindelijk mijn kcal-inname weer geleidelijk opgehoogd tot ik gewoon op gewicht bleef.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben halverwege februari begonnen met personal training. Ik heb daarvoor voor mijn gevoel ook van alles geprobeerd en niets leek mij te helpen.
Sinds 14 februari ben ik 3,5 kilo kwijt. Misschien nog niet veel, maar ze laten mij zien hoe ik op een andere manier lekker kan eten. Eerder at ik volop koolhydraten en zuivel. Nu ben ik mij heel bewust van de variatie. (Ik snaai overigens echt weleens hoor, maar dat compenseer ik dan vervolgens.) Op een dag als vandaag eet ik:
O: Halfvolle yoghurt met blauwe bessen en granola
T: Minicrackers van LU
L: 2 volkoren boterhammen w.v. 1 met avocado, ei en aromat en 1 met avocado, kipfilet en bieslook spread
T: Snoeptomaatjes
A: 2 Portobello's met creme fraiche, knoflook, ontbijtspek, iets peper en iets zout
T: 1 blokje chocolade 70%
Daarnaast heb ik dan wel 10 km. gewandeld en vanochtend gesport. Volgens mijn app (FatSecret) heb ik vandaag 1700 calorieën genuttigd. Normaal probeer ik rond de 1500 te zitten en redelijk intensief te bewegen, maar aangezien ik vandaag 2916 calorieën heb verbrand, mag ik van mezelf ook wel wat meer eten... :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven