Lijf & Lijn alle pijlers

De hormonen hel

02-01-2020 22:22 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds jong meisje was mijn cyclus een regelrechte ramp. Iedere maand was ik 4 dagen uitgeschakeld door hormonale migraine. Compleet met overgeven en alles eromheen.
Ik slikte de pil en kreeg een pil voor de overgang die ik in de stopweek moest slikken om de hormonen dip op te vangen. Advies toen was: prikpil of spiraal!

Goed; fast forward naar 20 jaar en 2 kinderen later... Ik heb al jaren en jaren een mirena spiraal. Het o zo beloofde wegblijven van de menstruatie heb ik nooit gehad. Wel vecht ik de laatste jaren tegen de hormonen en de verandering daarin.

Ik ben het gaan bijhouden want ik dacht dat ik gek werd. In de aanloop naar mijn menstruatie slaap ik slecht, voel ik me (vooral bij het wakker worden) gespannen en opgejaagd. Ik word dan echt met een nerveus gevoel wakker en In die periode voelt het meerdere keren per dag alsof het me allemaal enorm aanvliegt en ik stijf sta van de spanning.
De dagen vlak voor mijn menstruatie loop ik op mijn tandvlees. Moe tot en met en pijn in al mijn gewrichten. Ook teneergeslagen en verdrietig.

Ik ben uiteraard al een aantal keer bij de huisarts geweest. Eigenlijk met 0 uitkomst. Bloed is geprikt, daar is niks in te zien en de huisarts zegt dat het “tussen mijn oren zit”.

Eerst werd er gevraagd of ik geen bergen met spanning had. Prive of werk gerelateerd. Een burn out werd al genoemd. Dat is echter niet aan de orde. Mijn werk is leuk, mijn relatie is top. We hebben geen problemen.. helemaal niks.
Vooral omdat er regelmaat zit in hoe ik me voel, weet ik gewoon dat het hormonaal moet zijn!

Toen ik dat noemde zei mijn huisarts: tja, het leven van een vrouw..

En daar zit je dan..

Wie herkent dit? Wie weet raad want ik ben het zat. Ik wil me gewoon goed voelen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Aureel schreef:
03-01-2020 13:54
Precies wat Lilalinda zegt!

Ik heb zo lang getobd, de schuld bij mezelf gezocht, me ongans gemediteerd, therapie gehad, diëten gevolgd etc etc. Ik dacht dat ik psychisch helemaal van het padje was. Op een gegeven moment viel het mij op dat het verdacht vaak voorafgaand aan de menstruatie tot ongekende hoogtepunten steeg. Angst, paniek, extreme stemmingswisselingen, slecht (= niet) slapen, depressief, vond mezelf en het leven afschuwelijk. En dit kende ik van vóór mijn 42 totaal niet!

Toen ging ik weer 'gewoon' de pil slikken. Doe ik nu een week of zes: niks meer aan het handje. Gewoon weer mijn positieve, stabiele zelf. Nu ben ik eindelijk aan de beurt bij een psycholoog; ja, nu hoeft het niet meer :|

Zoek inderdaad een goede (huis)arts want deze maakt zich er wel heé'l makkelijk vanaf..! :facepalm: Volgens mij kun je aan je bloed helemaal niet zien of je in de overgang bent. Dat is sowieso heel lastig te meten. En ik hoor heel vaak dat pre-overgangsklachten rond de 40 en zelfs al eerder kunnen beginnen.
een bloedonderzoek kan de waarde van oestrogeen in het bloed bepalen, alleen zegt dat niks over hoe erg de klachten zijn.

Ik moet zeggen, dat mijn beeld, van gesprekken met vriendinnen is, dat de eerste klachten al heel vaak voor je 40e beginnen. Terwijl in de volksmond en artsen uitgaan van 2e helft 40 al startspunt.

Volgens mij is de overgang te lang afgedaan als wijfengezeik, en begint het serieus nemen nu pas een beetje
Alle reacties Link kopieren
De huisarts gaf toen bij het bloedprikken aan dat ze alleen het oestrogeen niveau kunnen meten. Voor een heel goed beeld of er idd sprake is van pieken/dalen moeten ze dagelijks prikken en dan een maand lang. Dat was onmogelijk zei de huisarts.

Het is een moment opname dus als je oestrogeen niveau al heel laag is dan zou het kunnen dat... maar als het op niveau is, dan zegt het helemaal niks!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
03-01-2020 15:30
De huisarts gaf toen bij het bloedprikken aan dat ze alleen het oestrogeen niveau kunnen meten. Voor een heel goed beeld of er idd sprake is van pieken/dalen moeten ze dagelijks prikken en dan een maand lang. Dat was onmogelijk zei de huisarts.

Het is een moment opname dus als je oestrogeen niveau al heel laag is dan zou het kunnen dat... maar als het op niveau is, dan zegt het helemaal niks!
Precies ja, zo heb ik het ook begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gewoon echt shocking dat het idd afgedaan wordt als wijvengezeik terwijl zo enorm veel vrouwen er last van hebben.

Overigens heb ik vandaag veel gelezen over die Eileen Engels en daar heb ik ook wel enige vraagtekens bij... ik vind dat er tegenstrijdigheden in haar verhaal zitten, en daarbij vind ik ook dat als je hét antwoord hebt voor deze klachten en je ook niet de jongste meer bent je je kennis zou moeten overdragen.. dus ook daar denk ik hmmmm.... niet zuiver dit verhaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik slik een lage dosering amytriptiline vanwege heftige PMS/PMDD. Eén van de bijwerkingen maakt dat mijn hormonen zich kunnen gedragen en ik me niet elke maand van een klif wil storten.
Zoek een andere huisarts, dit hoef je echt niet allemaal maar te ondergaan omdat je nu eenmaal een vrouw bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet, een goede vriendin wel. Ik vind het niet helemaal fair van je huisarts om het af te doen met 'vrouwengedoe' omdat ze er zelf (waarschijnlijk) geen last van heeft.

Ik heb de mirena en ben daar dolgelukkig mee. Maar ik lees hier op het forum vaak zat dat het voor genoeg dames niet werkt. Dus ik zou beginnen met Mirena eruit, iets anders erin.

Mirena geeft maar heel erg weinig hormonen af, ik kan me best voorstellen dat die geen invloed heeft op jouw stemmingen. Toch die andere huisarts eens proberen of, als dat niet zo snel lukt, eens kijken wanneer die van jou vakantie heeft en er een vervanger is.

Overgang begint niet wanneer je menstruatie stopt, maar ongeveer tien jaar daarvoor. Net zoals de meeste meisjes al beginnen te puberen voordat ze ongesteld worden. En 37 mag dan redelijk vroeg zijn, het is niet abnormaal. Mijn zus had haar eerste opvlieger toen ze 38 was, ik moet de eerste nog krijgen (ben bijna 48).
ceylon wijzigde dit bericht op 03-01-2020 15:47
20.38% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik reageerde erg heftig op de mirena spiraal. Heb na 3 keer proberen een koperspiraal genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een afspraak maken. De huisarts met wie ik dit alles besproken heb is weggegaan.. en ik heb nu een andere al weet ik niet wie!

Ik wil geen AD slikken, dat is niet voor hormoon problemen. Maar ik wil wel onderzoeken wat er wel beter kan want dit is geen doen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig nét gisteren vanalles opgezocht over PMS want wat je schrijft klinkt allemaal erg herkenbaar.

Mijn conclusie is dat het nog niet erg serieus bestudeerd is. AD en ‘ermee leren omgaan’ kijken de gangbare therapieën.

Ik overweeg weer de pil te gaan slikken. Yasmin schijnt voorkeur te hebben ivm een ander soort progesteron. Daarbij wil ik 50 mg DHEA gaan slikken. Er loopt nu een studie naar een nieuwe combinatie van de anticonceptiepil met DHEA om het testosteron niveau op peil te houden.

Ook ben ik begonnen met vit B6, magnesium en agnus castes.

Wie weet helpt het.
Bijna 40 hier trouwens. En PMS pas zo erg sinds een paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
04-01-2020 00:19
Toevallig nét gisteren vanalles opgezocht over PMS want wat je schrijft klinkt allemaal erg herkenbaar.

Mijn conclusie is dat het nog niet erg serieus bestudeerd is. AD en ‘ermee leren omgaan’ kijken de gangbare therapieën.

Ik overweeg weer de pil te gaan slikken. Yasmin schijnt voorkeur te hebben ivm een ander soort progesteron. Daarbij wil ik 50 mg DHEA gaan slikken. Er loopt nu een studie naar een nieuwe combinatie van de anticonceptiepil met DHEA om het testosteron niveau op peil te houden.

Ook ben ik begonnen met vit B6, magnesium en agnus castes.

Wie weet helpt het.
Bijna 40 hier trouwens. En PMS pas zo erg sinds een paar maanden.
DHEA ken ik niet. Ga ik me eens in verdiepen.
Ik vind het dus ook echt stuitend dat er zo weinig over bekend is... op die ene dame na dan die blijkbaar het alleenrecht tot die kennis lijkt te hebben.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu net van mijn eisprong af, en de pms begint. Kribbig, down, geen zin in seks meer, moe..en dat tot mijn menstruatie. Het ligt echt allemaal aan de hormonen. Met pil ben ik een maand lang depressief. Ik slik al jaren AD maar dat heeft er echt geen invloed op, maar daar slik ik hem ook niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij begint het idd ook weer... ik werd vanmorgen weer wakker met een knoop in mijn maag van hier tot jericho. En heb weer de halve nacht wakker gelegen..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven