Lijf & Lijn alle pijlers

Diastase

04-03-2020 14:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie heeft een diastase gehad?
Alle reacties Link kopieren
annie123 schreef:
04-03-2020 16:32
2 jaar het programma diastasisrehab gevolgd. Was met een dvd en een "splint". Google maar. Die splint heb ik na een aantal maanden vervangen door een waist trainer. Na die 2 jaar nog de oefeningen blijven doen zonder corset. Nu doe ik ongeveer 3 jaar terug gewone buikspieroegeningen. Sinds vorige zomer ook met de apparaten in de fitness. Na 6 jaar eindelijk terug een normale buik.
Super knap!! Hield die je spieren helemaal bin elkaar? En hoeveel ruimte nu nkg?
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een goede bekkenfysio. Die kan de diastase opmeten en oefeningen doen en let erop dat er heel veel onwetendheid over dit onderwerp is. Ook bij fysio's en artsen! Er zijn chirurgen die er te weinig weet van hebben met alle gevolgen van dien.
Voor goede info kun je kijken op diastase netwerk.

2,5 jaar geleden bleek ik na de tweede zwangerschap een flinke diastase te hebben van 14x5 cm. De eerste 14 maanden na de zwangerschap trekt het vanzelf nog iets bij, maar als je peesplaat (die de rechte buikspieren bij elkaar houdt) is gescheurd houd het natuurlijk op en komen ze niet meer terug op hun plek te liggen.
Ik heb oefeningen gekregen om mijn romp te verstevigen om rugklachten te verminderen, maar de fysio gaf bij mij aan dat mijn diastase alleen operatief verholpen kon worden. Ook toen mijn gat op het laatst 9x4 cm was geworden.

Toevallig ben ik vorige maand geopereerd.
Alle reacties Link kopieren
annie123 schreef:
04-03-2020 16:32
2 jaar het programma diastasisrehab gevolgd. Was met een dvd en een "splint". Google maar. Die splint heb ik na een aantal maanden vervangen door een waist trainer. Na die 2 jaar nog de oefeningen blijven doen zonder corset. Nu doe ik ongeveer 3 jaar terug gewone buikspieroegeningen. Sinds vorige zomer ook met de apparaten in de fitness. Na 6 jaar eindelijk terug een normale buik.
Superr knap!
Ruimte weer normaal? Hield dat ding je spieren bij elkaar? En had jij ook een buik nog daardoor en klachten?
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
04-03-2020 17:19
Ga naar een goede bekkenfysio. Die kan de diastase opmeten en oefeningen doen en let erop dat er heel veel onwetendheid over dit onderwerp is. Ook bij fysio's en artsen! Er zijn chirurgen die er te weinig weet van hebben met alle gevolgen van dien.
Voor goede info kun je kijken op diastase netwerk.

2,5 jaar geleden bleek ik na de tweede zwangerschap een flinke diastase te hebben van 14x5 cm. De eerste 14 maanden na de zwangerschap trekt het vanzelf nog iets bij, maar als je peesplaat (die de rechte buikspieren bij elkaar houdt) is gescheurd houd het natuurlijk op en komen ze niet meer terug op hun plek te liggen.
Ik heb oefeningen gekregen om mijn romp te verstevigen om rugklachten te verminderen, maar de fysio gaf bij mij aan dat mijn diastase alleen operatief verholpen kon worden. Ook toen mijn gat op het laatst 9x4 cm was geworden.

Toevallig ben ik vorige maand geopereerd.
Da's erg groot idd. Was die gescheurd? Bij mij geen scheur en is 1,8cm dus niet bijzonder groot toch? Nog niks verbeterd na bijna 7 maand maar heb dus nog 7 maand te gaan dan zal wel beter moeten worden toch? Operatie bevallen?
LindaTx schreef:
04-03-2020 15:38
Klopt volg haar! Hoeveel cm is dat? En kan je wel spanning erop krijgen? Ik namelijk wel. En was de ruimte eerst meer?
1.5 cm breed denk ik, alleen boven mijn navel. Ik kan er sinds een paar maanden goed spanning op krijgen, dat ging goed vooruit. De ruimte was eerst meer ja. Maar is nu al een poos hetzelfde. Het weefsel daaronder (peesplaat) is de laatste maanden dus wel sterker geworden.
Alle reacties Link kopieren
LindaTx schreef:
04-03-2020 19:14
Da's erg groot idd. Was die gescheurd? Bij mij geen scheur en is 1,8cm dus niet bijzonder groot toch? Nog niks verbeterd na bijna 7 maand maar heb dus nog 7 maand te gaan dan zal wel beter moeten worden toch? Operatie bevallen?
Idd groot, helemaal omdat ik zelf een kleine buik heb met mijn 158 cm.

Mijn fysio gaf aan geduld te hebben en dat er sowieso 14 maanden voor staat voordat je lichaam het zelf kan herstellen.
Bij de eerste had ik een kleine diastase, die was met 12 maanden geheel weg zonder echte buikspieroefeningen. Toen was mijn pees ook nog niet gescheurd.
Ik had er bij de tweede ook een buikwandbreuk en slank postuur waardoor je echt een rond bolletje krijgt.

Operatie (buikwandcorrectie) is me erg meegevallen! Het mag wat kosten, maar dan heb je wel wat ;-))

Ik weet niet waar je woont, maar deze fysio heeft sowieso veel info op haar site over diastase's.
https://www.momsplanet.nl/

Hopelijk gaat het je lukken, heb geduld!
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
04-03-2020 20:02
Idd groot, helemaal omdat ik zelf een kleine buik heb met mijn 158 cm.

Mijn fysio gaf aan geduld te hebben en dat er sowieso 14 maanden voor staat voordat je lichaam het zelf kan herstellen.
Bij de eerste had ik een kleine diastase, die was met 12 maanden geheel weg zonder echte buikspieroefeningen. Toen was mijn pees ook nog niet gescheurd.
Ik had er bij de tweede ook een buikwandbreuk en slank postuur waardoor je echt een rond bolletje krijgt.

Operatie (buikwandcorrectie) is me erg meegevallen! Het mag wat kosten, maar dan heb je wel wat ;-))

Ik weet niet waar je woont, maar deze fysio heeft sowieso veel info op haar site over diastase's.
https://www.momsplanet.nl/

Hopelijk gaat het je lukken, heb geduld!
Klinkt hoopgevend. Hoe groot was bij de 1e? En over hele buik ook? En ook pas met 12maanden helemaal dicht?
En vanaf wanneer werd toen beter?
Alle reacties Link kopieren
Eunice90 schreef:
04-03-2020 19:20
1.5 cm breed denk ik, alleen boven mijn navel. Ik kan er sinds een paar maanden goed spanning op krijgen, dat ging goed vooruit. De ruimte was eerst meer ja. Maar is nu al een poos hetzelfde. Het weefsel daaronder (peesplaat) is de laatste maanden dus wel sterker geworden.
Zijn je klachten nu ook al minder geworden?
LindaTx schreef:
04-03-2020 22:11
Zijn je klachten nu ook al minder geworden?
Nee maar ik ben ook pas een week begonnen.
Alle reacties Link kopieren
LindaTx schreef:
04-03-2020 22:09
Klinkt hoopgevend. Hoe groot was bij de 1e? En over hele buik ook? En ook pas met 12maanden helemaal dicht?
En vanaf wanneer werd toen beter?
Ik kwam er pas achter dat het om een diastase ging toen dat kleine bolletje weg was. Ik weet nl nog dat een bepaalde blouse weer makkelijk dicht ging die ik op de verjaardag van mijn zoon droeg en dat die vreemde bol weg was.

Daarom, geen enkele verloskundige heeft toen iets over de diastase gezegd omdat de kennis erover heel slecht is. Anders had ik mijn buik wellicht beter kunnen trainen om bij een volgende zwangerachap er beter op te letten.
Na de tweede zwangerschap wisten de verloskundigen, kraamhulpen, huisarts ook niet wat het was. Ben ook nog bij een fysio geweest die direct zei dat ik ook niet te snel met buikspieroefeningen had moeten beginnen :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit pijn gehad van mijn diastase. Wel zag ik er dus constant zwanger uit.
Nu heb ik nog wat ruimte, hoor. Er kan nog wel een vinger tussen. Maar dus geen bolle buik meer ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven