Lijf & Lijn alle pijlers

Eetlijstje, meningen gevraagd

28-09-2017 15:27 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben (veel) te zwaar, weeg 95 kilo bij een lengte van 1.73. Tijd om af te vallen dus.

Voor de zomer heb ik geprobeerd om af te vallen met een koolhydraatarm dieet. Werkte als een trein! Ik viel in iets meer dan 2 weken ruim 5 kilo af. Grotendeels natuurlijk vocht, maar het motiveerde wel. Helaas hield ik het niet vol. Ik mistte brood en aardappels en al het vettige eten kwam me op een gegeven moment mijn neus uit.

Lang verhaal kort, ik heb nu een eetlijstje gekregen bij een diëtiste, maar als ik het zelf uitreken, zou ik dan maar op ongeveer 1100 á 1200 kcal per dag komen. Lijkt mij wederom een crashdieet, maar wellicht zie ik het aantal kcal gewoon verkeerd. Willen jullie eens meekijken?

O: 2 volkoren boterhammen met halvajam
T: fruit (bv 1 appel of 2 mandarijnen)
L: 2 volkoren boterhammen met magere vleeswaren (ik eet geen kaas)
T: fruit
D: 100 gr aardappelen, 200-300 gr groente en een stukje mager vlees gebakken in olijfolie

Tussen mijn lunch en diner zit vaak zo'n 7 uur vanwege reistijd (ik begin binnenkort met een nieuwe baan, maar de reistijd blijft hetzelfde) en ben bang dat ik dat niet red op 1 appel tussendoor. Wat rauwkost is natuurlijk altijd lekker, maar vult ook niet echt. Ik heb een notenallergie, dus dat is absoluut geen optie. Hebben jullie nog een idee als extra tussendoortje? De diëtiste vond dat ik het maar gewoon moest redden op een appel en wat rauwkost en wellicht heeft ze gewoon gelijk, maar ik hoor toch graag jullie mening.
Hoe kom je aan deze diëtiste? via de huisarts?
Dit is een crash dieet, dat word dus gewoon honger lijden.
lilalinda schreef:
28-09-2017 15:30
Hoe kom je aan deze diëtiste? via de huisarts?
Nee, via de huidtherapeute. Ik loop bij haar i.v.m. eczeem en zij wees me op deze diëtiste. De diëtiste is/lijkt overigens wel gediplomeerd, het diploma hing in de praktijk.
4 boterhammen, 2x fruit en avondeten. Ik mis de zuivel en de eiwitten.
Pluisi schreef:
28-09-2017 15:33
Dit is een crash dieet, dat word dus gewoon honger lijden.
Dat was dus al precies mijn gevoel... Geen goed idee dus!

Heeft iemand aanvullingen op het dieet wat mij aangeraden werd? De maaltijden lijken mij wel voldoende? Geen idee hoor, ik eet al jaren zo extreem slecht. Ben niet voor niets zo dik geworden.
Hmm wat is dat toch met diëtistes de laatste tijd met hun crash diëten.

Ik zou gaan voor 2x tussendoor in de middag. Iets van fruit door de yoghurt of kwark. En dat verdelen in twee keer. Of één keer met fruit en de andere keer iets van muesli (zonder nootjes).
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Dat diploma was dat een diploma van een 4 jarige HBO opleiding tot diëtiste?
Of was dat een diploma voedingsconsulente?
-Kia-Ora- schreef:
28-09-2017 15:38
Hmm wat is dat toch met diëtistes de laatste tijd met hun crash diëten.

Ik zou gaan voor 2x tussendoor in de middag. Iets van fruit door de yoghurt of kwark. En dat verdelen in twee keer. Of één keer met fruit en de andere keer iets van muesli (zonder nootjes).
Tsja... Ik had zelf al het gevoel van een crashdieet, maar volgens haar is dit écht het enige dat helpt... Geen goed idee dus, het gaat me om het blijvend veranderen van mijn eetpatroon, want ik zag na die shakes dat die 5 kilo er binnen anderhalve maand weer aan zaten.

Yoghurt of kwark met muesli of fruit is een heel goed idee!
sugarmiss schreef:
28-09-2017 15:42
Dat diploma was dat een diploma van een 4 jarige HBO opleiding tot diëtiste?
Of was dat een diploma voedingsconsulente?
Goede vraag... Geen idee. Ik ben ook niet meer van plan naar haar toe te gaan, maar ik denk nu dat ze voedingsconsulente is. Stom om daar niet op te letten.
Als je echt blijvend je voedingspatroon wilt wijzigen zou ik het juist heel anders aanpakken.

Ik heb ooit twee weken lang alles opgeschreven wat ik at, en daarvan de calorieen opgezocht.

Daarvan bleek dat sommige dingen heel veel calorieen bevatten en sommige minder. Toen ben ik me af gaan vragen welke dingen die veel calorieen bevatten de moeite waard zijn, en welke ik wel wil schrappen.

Ik drink nu nooit meer frisdrank. Of heel af en toe op een terras nog een keer, maar dat is het dan wel. Zonde van mijn calorieen. We hebben nooit meer chips in huis, want ik kan niet een handje chips eten. Dat is altijd gelijk de hele zak. We hebben wel lekkere chocolade, want ik kan daarvan wel 1 blokje eten. En we hebben vaak lekkere kaas in huis, want ik kan echt helemaal in mijn nopjes zijn met een half glas port en zo'n 40 gram kaas. Ja dat is best veel calorieen. Maar minder dan een zak chips en ik wordt er zo blij van 1 of 2 keer per week.

Ik heb goed gekeken naar mijn broodbeleg. Ik eet nu nog 1 keer in de week chocoladepasta op brood, verder kies ik andere opties. En als ik de stad in ga drink ik 1 alcohol houdende unit en dan een glas water.

Op die manier ben ik 10 kilo afgevallen. Waarbij ik een periode heel streng was en daarna minder streng. Maar ik nog steeds lekker at, en relatief veel. Want niemand in mijn omgeving had door dat ik op dieet was.
Kaaaaaaaatje schreef:
28-09-2017 15:57
Als je echt blijvend je voedingspatroon wilt wijzigen zou ik het juist heel anders aanpakken.

Ik heb ooit twee weken lang alles opgeschreven wat ik at, en daarvan de calorieen opgezocht.

Daarvan bleek dat sommige dingen heel veel calorieen bevatten en sommige minder. Toen ben ik me af gaan vragen welke dingen die veel calorieen bevatten de moeite waard zijn, en welke ik wel wil schrappen.

Ik drink nu nooit meer frisdrank. Of heel af en toe op een terras nog een keer, maar dat is het dan wel. Zonde van mijn calorieen. We hebben nooit meer chips in huis, want ik kan niet een handje chips eten. Dat is altijd gelijk de hele zak. We hebben wel lekkere chocolade, want ik kan daarvan wel 1 blokje eten. En we hebben vaak lekkere kaas in huis, want ik kan echt helemaal in mijn nopjes zijn met een half glas port en zo'n 40 gram kaas. Ja dat is best veel calorieen. Maar minder dan een zak chips en ik wordt er zo blij van 1 of 2 keer per week.

Ik heb goed gekeken naar mijn broodbeleg. Ik eet nu nog 1 keer in de week chocoladepasta op brood, verder kies ik andere opties. En als ik de stad in ga drink ik 1 alcohol houdende unit en dan een glas water.

Op die manier ben ik 10 kilo afgevallen. Waarbij ik een periode heel streng was en daarna minder streng. Maar ik nog steeds lekker at, en relatief veel. Want niemand in mijn omgeving had door dat ik op dieet was.
Ik heb hetzelfde als jij gedaan met hetzelfde resultaat. Ik gebruik hiervoor de app Fatsecret (net zoiets als myfitnesspal). Pas dan zie je exact wat je naar binnenwerkt en dat is compleet anders dan wat je verwacht. Ik heb collega's die continu aan het lijnen zijn (denken ze). Vervolgens eten ze als tussendoortje een avocado en paprika met brie, onder het mom van "supergezond". Alleen bevatten de brie en de avocado bij elkaar alleen al bijna 500 kcal en dat is dan nog maar t tussendoortje.

Afvallen: meer kcal verbranden dan dat je eet. Bijhouden in een app, kwestie van rekenen en klaar. Even uitgezonderd van lichamelijke problemen waardoor afvallen niet zomaar gaat.
Dank voor de goede tips, dames! Gelukkig geen lichamelijke problemen, 'gewoon' veel te ongezond gegeten voor een veel te lange periode.

Ik heb Fatsecret zojuist gedownload. Volgens die app zou ik met mijn beweegpatroon zo'n 1800 kcal binnen moeten krijgen, om af te vallen. Dat is nogal een verschil...

Zou 1800 kcal echt niet teveel zijn? Ik sport niet momenteel, door een nogal hardnekkige blessure. Wel wil ik vanaf vandaag weer elke dag een uur gaan wandelen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hoef niet snel af te vallen.
Als je nou eens begint met opschrijven wat je nu eet dan kun je zien wat je nu binnen krijgt. Dat is het enige relevante uitgangspunt dat je kunt gebruiken. Als ik echt op 1800 zit dan val ik ruim een half kilo per week af, maar daar sport ik dan intensief bij. Dus misschien is het nog teveel, maar dat ga je dan echt snel genoeg zien.
Ik denk dat je moet kijken naar beweging en dieet.Voor iemand die stil zit de hele dag is dit echt geen verkeerd dieet hoor. Ik eet zelf niet heel veel meer en beweeg best veel. Heb alleen hierbij vaak nog een koekje of cake bij of eventueel wat yoghurt.

Je hoeft heus geen calorieën te tellen want die zeggen ook niet alles. Kijk eens bewust met wat je per dag eet, en ja dan ook naar het stiekeme snoepen. Wat veel roepen er "ik eet niet veel" maar eten alsnog onbewust.
Schrijf het op zodra je wat gegeten hebt en geef jezelf een overzicht in wat overbodig eten is. Kijk wanneer jou struikelpunt is (waarschijnlijk de tijd tussen lunch en avondeten) en kijk hoe je die zou kunnen veranderen. Daarnaast is gevarieerd eten ook heel erg belangrijk.

Naast al dat strenge voor jezelf moet jezelf ook dingen gunnen. Lekkernijen compleet afschaffen werkt vaak toch niet.
zo gun ik mezelf wat lekkers in het weekend zodat ik savonds bij een filmpje lekker onbeschaamd kan snoepen.

Door mij zo aan te passen en mezelf bewust te hebben gemaakt van mijn eetgedrag ben ik 15kg afgevallen. Moet wel zeggen dat ik daarnaast ook wat lichamelijke beweging heb toegevoegd (min 2x per week sporten) ondanks dat ik een fysieke baan heb.
nala2013 wijzigde dit bericht op 28-09-2017 16:19
Reden: Zag de reden dat to weinig kan bewegen.
1.56% gewijzigd
Ow nog een tip voor je, to, ook al is het dan niet op 'eetgebied'. Als je wil gaan wandelen, telkens een uur, élke dag, dan wordt dat lastig om dan van de ene op de andere dag in je schema te zetten en dat vol te houden. Bouw het op. Ga regelmatig een blokje om, en dan één keer per week een uur. En de volgende week doe je twee wandelingen van een uur. En de week erop nog een lange wandeling erbij. Zo wen je aan je gewoonte en is het makkelijker vol te houden.

Ik sport nu 4x per week, langzaam begonnen. Dat werkt veel beter dan vroeger, wanneer ik besloot dat ik ineens 3x in de week naar de sportschool wilde. Dat hield ik 3 weken vol en daarna ging ik niet meer. Nu weet ik niet beter dan ik lekker ga sporten en ik voel me er fijnb ij:)
Marie1888 schreef:
28-09-2017 15:44
Goede vraag... Geen idee. Ik ben ook niet meer van plan naar haar toe te gaan, maar ik denk nu dat ze voedingsconsulente is. Stom om daar niet op te letten.
Niet iedere voedingsconsulent is overigens slecht of schrijft crashdieten voor.

Maar wel goed dat je inziet dat het crashen was met haar dieet. Die tip van die app is echt goed. Zelf ook gedaan. (-15 kg en blijvend). Belangrijk is echt om eerst twee weken te eten zoals je normaal zou doen. Alleen dan kun je echt je patroon gaan aanpakken.
Nala2013 schreef:
28-09-2017 16:17
Ik denk dat je moet kijken naar beweging en dieet. Je praat helemaal niet over beweging. Voor iemand die stil zit de hele dag is dit echt geen verkeerd dieet hoor. Ik eet zelf niet heel veel meer en beweeg best veel. Heb alleen hierbij vaak nog een koekje of cake bij of eventueel wat yoghurt.

Je hoeft heus geen calorieën te tellen want die zeggen ook niet alles. Kijk eens bewust met wat je per dag eet, en ja dan ook naar het stiekeme snoepen. Wat veel roepen er "ik eet niet veel" maar eten alsnog onbewust.
Schrijf het op zodra je wat gegeten hebt en geef jezelf een overzicht in wat overbodig eten is. Kijk wanneer jou struikelpunt is (waarschijnlijk de tijd tussen lunch en avondeten) en kijk hoe je die zou kunnen veranderen. Daarnaast is gevarieerd eten ook heel erg belangrijk.

Naast al dat strenge voor jezelf moet jezelf ook dingen gunnen. Lekkernijen compleet afschaffen werkt vaak toch niet.
zo gun ik mezelf wat lekkers in het weekend zodat ik savonds bij een filmpje lekker onbeschaamd kan snoepen.

Door mij zo aan te passen en mezelf bewust te hebben gemaakt van mijn eetgedrag ben ik 15kg afgevallen. Moet wel zeggen dat ik daarnaast ook wat lichamelijke beweging heb toegevoegd (min 2x per week sporten) ondanks dat ik een fysieke baan heb.
Ik had inderdaad nog niet over bewegen geschreven in mijn openingspost, maar daaronder wel. Ik ga vanaf vandaag dus weer een uur per dag wandelen, echt sporten is even geen optie.

En een stiekeme snoeperd ben ik al helemaal niet, ik schreef juist al een paar keer dat ik veel te veel ongezond eten heb binnengekregen en daardoor zo dik ben geworden. Maar ik moet wel echt stoppen met snoepen (en andere ongezonde dingen). Daar ben ik me zeker van bewust.

Iets lekkers in het weekend is een goed idee, dan heb ik ook iets om naar uit te kijken.

Dank wederom voor al jullie tips!
Pascale Naessens heeft super lekkere gezonde kookboeken met wetenschappelijk onderbouwde uitleg bij bepaalde voedingskeuzes. Kijk maar eens op haar website om een idee te krijgen van haar gerechten. Zo wordt gezond eten een levenswijze ipv een dieet.

En wat die diëtiste betreft... :facepalm:
Een hongerdieet op brood, dat is 2x fout.
Wandelen opbouwen is toch wel een goed idee ja. Heb al een maand of 3 nauwelijks gesport, dus misschien is het ook wel wat veel in 1 keer.

En dus 2 weken opschrijven wat ik nu eet. Check! Ik wil alleen wel vast stoppen met snoepen (ben ik al een aantal dagen).
FarFarAway schreef:
28-09-2017 16:23
Pascale Naessens heeft super lekkere gezonde kookboeken met wetenschappelijk onderbouwde uitleg bij bepaalde voedingskeuzes. Kijk maar eens op haar website om een idee te krijgen van haar gerechten. Zo wordt gezond eten een levenswijze ipv een dieet.

En wat die diëtiste betreft... :facepalm:
Een hongerdieet op brood, dat is 2x fout.
Dank voor je tip! Ik snap alleen je laatste zin niet? Ik ben niet van plan brood te schrappen uit mijn eetpatroon in ieder geval :-]
Volkorenbrood af en toe is niet verkeerd maar iemand op 3 hoofdmaaltijden zetten waarvan er 2 een broodgerecht zijn klopt niet.
Ik eet ook supergraag brood hoor maar er is ook zoveel meer!
Met haar kookboeken doe je weer andere inspiratie op voor de lunch zoals bijvoorbeeld courgetteburgers, havermoutbrood of een lekkere salade.
FarFarAway schreef:
28-09-2017 16:34
Volkorenbrood af en toe is niet verkeerd maar iemand op 3 hoofdmaaltijden zetten waarvan er 2 een broodgerecht zijn klopt niet.
Ik eet ook supergraag brood hoor maar er is ook zoveel meer!
Met haar kookboeken doe je weer andere inspiratie op voor de lunch zoals bijvoorbeeld courgetteburgers, havermoutbrood of een lekkere salade.
4 volkorenboterhammen per dag, dat is echt prima eten hoor
_Marana_ schreef:
28-09-2017 16:47
4 volkorenboterhammen per dag, dat is echt prima eten hoor

Inderdaad, niets mis mee. Behalve als de rest zo karig is.
Als lunch iets met extra groenten is beter en daar kan je meer mee variëren.

En aardappelen hebben een hoge glycemische index, dat zou een diëtiste toch moeten weten?
Linzen of quiona zijn een betere keuze.
Er is helemaal niets mis met aardappelen. Wat een flauwekul zeg. Lunchboterhammen kun je prima opleuken met groente, zeker als er zoals bij TO vleeswaren op zitten. Groenten tellen overigens nauwelijks aan qua calorieën, je moet nogal een berg rauwkost eten om net zoveel calorieën binnen te krijgen als met 2 boterhammen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven