Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.


Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Alle reacties Link kopieren
Richtlijn is ja je dinkt teveel. Maar who cares, ja je vriendinnen. Aan jou om daar iets mee te doen of niet.

Bij mij zeggen ze juist weer je sport teveeel. Eigenlijk is het nooit goed.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het te veel. Ook een beetje zorgelijk dat je het niet erkent. Dat je veel wil drinken moet je helemaal zelf weten natuurlijk, het is jouw gezondheid, maar dat je het zo onderschat vind ik wel zorgelijker.
chocolol wijzigde dit bericht op 26-01-2020 23:24
5.29% gewijzigd
De belangrijkste vraag is:
Kan je zonder die drank als het moet?


Hier ook een bourgondiër.
Die van een glas (of 2 à 3) houdt, al hoeft dat bij mij niet persé elke dag.

Bij mij is de belangrijkste stelregel dat ik er niet afhankelijk van wil zijn.
En dat er soms weken zijn dat ik per toeval geen druppel aanraak.

Maar nope ... voor iets als Dry January krijg je mij ook niet gepusht :-).
Ik ga er alleen geen discussies over aan met vriendinnen.
En jep, maak je borst maar nat, want 3/4de van Viva is hier qua alcohol heiliger dan de Maagd Maria :-D.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t veel. Maar ja, wie ben ik.
Dry January doe ik ook niet aan, maar da's alleen maar omdat ik hooguit 1 x per week wat drink.

En bij de lunch bestel ik al helemaal geen wijn, dus nee, dat doet niet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het heel erg veel en eigenlijk ook niet normaal dat het zo gewoon is om zoveel alcohol te drinken.

Net als dat gieren met zn allen om chateau Meiland "wijnen, wijnen, wijnen". Ja grappig joh een alcoholist. Leuk!! Haha.
Als hij elke dag om 12 uur een lijntje coke nam stond iedereen op zn kop...

Ik heb een vriendin in Frankrijk, haar man is ex alcoholist (nou ja hij drinkt niet meer, de verslaving ligt altijd wel op de loer natuurlijk).
Ik heb van dichtbij gezien wat een ellende het was om van zijn verslaving af te komen.

Ik heb zijn familie leren kennen. Zelfde opvoeding als jij. De meeste verslaafd.
Jij drinkt omdat je er ontspannen van raakt. Dan heb je her dus blijkbaar nodig, kun je nog wel zonder?
Ik vind eigenlijk wel een beetje sneu als je alcohol nodig hebt om te kunnen ontspannen. Dat klinkt als een verslaving.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Ja.

En dat weet jezelf ook wel. Als je het toch doet. Prima. Maar ga niet net doen alsof je dat zelf echt niet weet.
vivapimpelmees schreef:
26-01-2020 23:28
Ik vind t veel. Maar ja, wie ben ik.
Dry January doe ik ook niet aan, maar da's alleen maar omdat ik hooguit 1 x per week wat drink.

En bij de lunch bestel ik al helemaal geen wijn, dus nee, dat doet niet iedereen.
Bij mij hangt het af wat de lunch is.

Bij mijn brood drink ik gewoon water of cola.
Op restaurant ga ik eventueel wel voor 1 glas wijn. Of een gedeelde karaf.
Afhankelijk ook wat de anderen doen.
gewoon doen, na 10 jaar is je lever pas kapot
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
26-01-2020 23:24
Ja ik vind het te veel. Ook een beetje zorgelijk dat je het niet erkent. Dat je veel wil drinken moet je helemaal zelf weten natuurlijk, het is jouw gezondheid, maar dat je het zo onderschat vind ik wel zorgelijker.
Ja ik vind ook dat to er wel erg makkelijk over doet dat het normaal.
Vergelijken met een serie kijken ter ontspanning. Dat is toch geen vergelijking.

Bij de lunch een keer een wijntje in het weekend ala. Maar de meesten nemen bij hun luch koffie of thee.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
Te veel. Je zegt 1 à 2 wijntjes per dag. Over het algemeen zwakt iemand zijn drankgebruik af, dus ik ga er vanuit dat het meer is.
Verder praat je het goed voor jezelf en heb je het nodig ter ontspanning. De vergelijking met sporten of wandelen slaat natuurlijk nergens op. Daar gebruik je geen middelen bij.

Kun je zonder? Hoe groot is je paniek als er geen drank in huis is?
Op basis van je OP vind ik je een alcoholist.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2020 23:30
gewoon doen, na 10 jaar is je lever pas kapot
Oooh 10 jaar pas. Nou to kun je nog even door. Proost he.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Ik word helemaal blij van dit topic. Dacht altijd dat ik redelijk veel dronk voor een vrouw. Maar hierbij vergeleken ben ik bijna een geheelonthouder!
RavenclawLady schreef:
26-01-2020 23:34
Oooh 10 jaar pas. Nou to kun je nog even door. Proost he.
bij een vrouw van gemiddelde lengte en dit zuipgedrag gemiddeld 10. maar niet klagen als het er toch 13 zijn of 5.
Er is wel een groot verschil tussen sport en alcohol drinken. Sport is gezond en alcohol is vergif. Er is ook geen veilige manier om alcohol te drinken. De WHO stelt dat zelfs 1 glas geen veilige ondergrens is
Laat mensen dan ook gewoon zonder jouw commentaar hun Dry January doen. Over jouw drankgebruik kun je nog twisten, maar een alcoholvrije maand kan nooit kwaad, daar kun je het bijna niet over oneens zijn.

Ik drink graag, maar zeker niet dagelijks en ook echt niet met ontspanning als doel. Ik vind het lekker, maar het is gun must na een lange werkdag.

En nee, het is voor velen (zeker op Viva) niet “normaal” om tijdens de lunch wijn te bestellen. Veel mensen houden de “zit de 5 in de klok-regel” aan. Ook in landen als Frankrijk is dat al steeds minder geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het veel. Te veel. En ik denk dat je dat zelf ergens ook vindt.

Als vriendinnen vinden dat het nodig is om met jou over jouw alcoholgebruik te gaan praten... dan zou ik me eens achter de oren gaan krabben...
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 23:29
Ja.

En dat weet jezelf ook wel. Als je het toch doet. Prima. Maar ga niet net doen alsof je dat zelf echt niet weet.
Dit dus. Na het kijken van de docu Roes vertrouw ik het benoemen van glazen/glaasjes wijn al helemaal niet meer. Ze moesten het omzetten naar eenheden en toen bleek de wekelijkse inname ineens veel hoger. Wat een eyeopener was dat zeg! Zelfs voor een bijna-nooit-drinker als ik.
en natuurlijk doe je poezelig over je problematische drankgedrag
Ik snap wel dat je drinkt ter ontspanning en omdat je het lekker vindt. Ik neem ook sommige avonden een lekker drankje ter ontspanning. Vier dagen in de week één bescheiden wijntje zou ik niet raar vinden. Of je die nou met de lunch drinkt of in de avond, dat maakt niet uit. Jij drinkt veel meer begrijp ik uit je post. Ik denk dat het voor je lichaam verstandig is om te minderen en dan kun je nog steeds genieten van af en toe dat lekkere wijntje.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 23:45
0.44% gewijzigd
Op jouw leeftijd deed ik dat ook, het is niet ongewoon maar wel meer dan goed voor je is. Ik drink nu (behalve deze maand) twee à drie dagen per week alcohol, een of twee glazen. Dat vind ik heel matig, maar het is dus al de geadviseerde maximale hoeveelheid.
Het is ongezond. Maar ja. Als je er geen last van hebt..
Zijn het echt 1 a 2 wijnglaasjes?
Bruintjedebeer schreef:
26-01-2020 23:43
Het is ongezond. Maar ja. Als je er geen last van hebt..
Zijn het echt 1 a 2 wijnglaasjes?
je betaalt de prijs later, als er niks meer terug te draaien valt
Ik drink sinds de overgang nog maar weinig. Krijg opvliegers van teveel alcohol, dus dat is reden genoeg om het bij max 2 glazen te houden -maar vaker hou ik het er bij slechts één- en ook zeker niet dagelijks (behalve in de vakantie) Maar ik vind het dan weer wél normaal om een lekker glaasje bij een gezamenlijke lunch te bestellen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven