Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.


Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Snarky schreef:
27-01-2020 10:38
Alcohol is hartstikke slecht, zelfs als het niet tot functioneringsproblemen leidt.

Te veel eten ook, en te weinig groente of te veel vet en suiker, en een gebrek aan vezels, en buiten lopen in een vervuilde stad, of hormonale anticonceptie. Zitten is het nieuwe roken en wie niet sport is zijn eigen sluipmoordenaar. En de zon is ook al dodelijk.

Allemaal waar. Waarschijnlijk, volgens de huidige normen die volgende week weer anders kunnen zijn.

In plaats van een ander de maat te nemen kun je beter nagaan op welk punt je zelf tekort schiet bij het naleven van de gezondheidsregeltjes van de deskundigen. Als iedereen die ergens een beetje laks mee is vervolgens zijn mond houdt, dan zou dit een leeg topic worden.
En de enige persoon die wel alle vinkjes kan aftikken bezwijkt waarschijnlijk onder de stress van het strenge regime.

Ontspanning is ook heel goed voor de gezondheid, dus zo lang het binnen de perken blijft mag je wat mij betreft best zelf kiezen waar je af en toe een paar steken laat vallen.

Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Moeten we wegkijken als iemand veel teveel drinkt? Of, zoals in dit topic, als iemand vraagt "is dit teveel" mogen we alleen maar antwoorden "joh, ik eet ook weleens een patatje, dat jij elke dag alcohol drinkt is geen enkel probleem".
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
27-01-2020 10:44
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Moeten we wegkijken als iemand veel teveel drinkt? Of, zoals in dit topic, als iemand vraagt "is dit teveel" mogen we alleen maar antwoorden "joh, ik eet ook weleens een patatje, dat jij elke dag alcohol drinkt is geen enkel probleem".
Dat is dat gevecht van wat is slechter, de rokers, de drinkers, de dikken etc. etc.

Persoonlijk ken ik meer dikke mensen die hun eet gedrag bagateliseren dan drinkers die dat doen.

Oh en ergens hierboven orakelt iemand over jeugd en niet drinken, niet, roken nou ja niet de jeugd die ik ken. Ook excemplatorisch maar toch.
fietsen varen vrouwelijk doen
nerdopviva schreef:
27-01-2020 10:44
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Moeten we wegkijken als iemand veel teveel drinkt? Of, zoals in dit topic, als iemand vraagt "is dit teveel" mogen we alleen maar antwoorden "joh, ik eet ook weleens een patatje, dat jij elke dag alcohol drinkt is geen enkel probleem".
Nou idd...

Mijn vader drinkt dus behoorlijk veel. 2 biertjes voor de lunch, twee biertjes voor het avondeten. Kookt graag met wijn en dan is de fles tijdens het koken leeg. Daarna nog whiskey of andere sterke drank voor de televisie. Dat is dan een doordeweekse dag.

Mijn vader heeft ook copd, hartfalen, drie tia's gehad. Nog talloze andere klachten. Toen hij in de 50 was arbeidsongeschikt verklaard. Hij blijft doorzuipen, frituurpan aanzetten, rookt minder. Zegt dat hij gestopt is maar rookt stiekem. Mijn moeder vind regelmatig nog extra lege drankflessen, mijn moeder zit ook arbeidsongeschikt thuis, en weet niet wanneer hij dat drinkt. Doordat mijn vader last heeft van vocht in de longen (plastabletten check), mag hij niet teveel drinken. Hij drinkt nu minder koffie zodat hij meer bier kan drinken.

Toen de tia's gebeurden werd dat voor de kinderen verzwegen. Paar weken later heeft mijn moeder mij en mijn zus gebeld en het gezegd. Ze zijn er niet mee naar een arts geweest.

Moet ik dan als dochter niks doen? Mijn zus en ik zijn langsgegaan maar er werd ons inderdaad verweten dat we bemoeials zijn, terwijl we graag wilden dat papa naar de huisarts ging en graag wilden weten als er zoiets gebeurd. (We komen daar beide zowat wekelijks, genoeg gelegenheid).

Ik heb uiteindelijk de huisarts zelf ingelicht. Is me niet in dank afgenomen, maar ik heb in ieder geval gedaan wat ik kon. Dan hoef ik me niet meer schuldig te voelen als mijn vader dood neervalt.

Ik ben dus zo iemand die haar gezondheid heel belangrijk vind en overal op probeer te letten. En ja ik mag gewoon een keer chocoladecake. Maar heel mijn familie valt dood neer voor zijn of haar pensioen aan klachten die vaak gevolg zijn van een ongezonde levensstijl. Ik wil niet ziek worden. Ik wil nog meer dan 100 meter kunnen lopen als ik 60 ben.

En ik zie mijn naasten ook liever gezond.
nerdopviva schreef:
27-01-2020 10:44
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Moeten we wegkijken als iemand veel teveel drinkt? Of, zoals in dit topic, als iemand vraagt "is dit teveel" mogen we alleen maar antwoorden "joh, ik eet ook weleens een patatje, dat jij elke dag alcohol drinkt is geen enkel probleem".
Wie zijn toch die 'we'?
Je mag twee glazen per dag best te veel vinden, maar de hysterie hier vind ik een beetje, zeg maar, hysterisch. Ik durf te wedden dat het grootste deel van de mensen hier die hier zo'n sterke mening over hebben zelf op een ander punt nog wel het een en anders zouden kunnen verbeteren, op fronten die misschien wel meer zoden aan de dijk zetten.
Dus drinkt TO (te) veel? Ja, volgens de richtlijnen wel. Is het beter om dat niet te doen? Ja. Is het reden voor acute paniek en doemscenario's? Neuh, als ze verder een beetje gezond leeft.

En vervang wijn hier inderdaad eens door patatje, en drinken door overgewicht. Dan krijg je in dit gezelschap een heel ander topic, als iemand het zou wagen om de TO aan te spreken op haar suboptimale gedrag.
Snarky schreef:
27-01-2020 11:01
Ik durf te wedden dat het grootste deel van de mensen hier die hier zo'n sterke mening over hebben zelf op een ander punt nog wel het een en anders zouden kunnen verbeteren, op fronten die misschien wel meer zoden aan de dijk zetten.
Ja natuurlijk. Ik ben zelf (helaas) roker, wil ontzettend graag stoppen maar ivm mijn psychische problemen hoor ik nu al een paar jaar (van de huisarts) dat ik over een paar maanden maar weer terug moet komen. En nee, daar ben ik niet blij mee.

Maar het ene ongezonde gedrag is het andere niet. Mag ik nu niets zeggen over ongezond eten, drugsgebruik etc bij anderen omdat ik rook? Natuurlijk niet. Ik beweer niet dat ik perfect ben. Of beter ben.

Ik zou alleen mijn zorgen uitspreken.
GreenLadyFern schreef:
27-01-2020 11:05
Ja natuurlijk. Ik ben zelf (helaas) roker, wil ontzettend graag stoppen maar ivm mijn psychische problemen hoor ik nu al een paar jaar (van de huisarts) dat ik over een paar maanden maar weer terug moet komen. En nee, daar ben ik niet blij mee.

Maar het ene ongezonde gedrag is het andere niet. Mag ik nu niets zeggen over ongezond eten, drugsgebruik etc bij anderen omdat ik rook? Natuurlijk niet. Ik beweer niet dat ik perfect ben. Of beter ben.

Ik zou alleen mijn zorgen uitspreken.
Jij bent blijkbaar die ene Nederlander die tegen zijn zin moet blijven roken van de dokter, dus dan ben je inderdaad ingedekt als iemand zich weer eens geroepen voelt om 'zijn zorgen uit te spreken'.
Persoonlijk probeer ik wat terughoudender te zijn in het preken van hel en verdoemenis, zolang iemand binnen de marges blijft van 'beter van niet, maar het levert geen problemen op'.
Snarky schreef:
27-01-2020 11:19
Jij bent blijkbaar die ene Nederlander die tegen zijn zin moet blijven roken van de dokter, dus dan ben je inderdaad ingedekt als iemand zich weer eens geroepen voelt om 'zijn zorgen uit te spreken'.
Persoonlijk probeer ik wat terughoudender te zijn in het preken van hel en verdoemenis, zolang iemand binnen de marges blijft van 'beter van niet, maar het levert geen problemen op'.

En ik vind (en volgens mij velen met mij) dat TO buiten die marges valt. Hel en verdoemenis vind ik ook niet nodig, maar waarom zouden we TO niet mogen wijzen op de gevolgen van haar ongezonde keuzes? Ze opent niet voor niets een topic.
nerdopviva schreef:
27-01-2020 11:27
En ik vind (en volgens mij velen met mij) dat TO buiten die marges valt. Hel en verdoemenis vind ik ook niet nodig, maar waarom zouden we TO niet mogen wijzen op de gevolgen van haar ongezonde keuzes? Ze opent niet voor niets een topic.
Zoals ik al zei, je mag vinden en schrijven wat je wilt. En daar reageren andere mensen dan vervolgens weer op.
Alle reacties Link kopieren
Zodra het drinken van alcohol een functie krijgt, vind ik, dat je niet goed bezig bent. Dan moet je kijken wat die functie is, waarom je dat nodig hebt en of je dat niet op een andere manier voor elkaar kunt krijgen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
27-01-2020 11:31
Zoals ik al zei, je mag vinden en schrijven wat je wilt. En daar reageren andere mensen dan vervolgens weer op.

TO vraagt iets en een hele hoop forummers geven dus hun mening. En blijkbaar staat die jou niet aan want jij gaat lopen mekkeren dat we allemaal punten hebben die we kunnen verbeteren. Dat ontkent toch ook niemand?

En op de vraag of jij dan vind dat "hij zonder zonde werpe eerste steen" betekent dat wij niet mogen posten, antwoord je niet en zeg je: 'persoonlijk probeer ik wat terughoudender te zijn in het preken van hel en verdoemenis,'. Uhu... ja super duidelijk. Misschien kun je ook wat terughoudender zijn over je mening over een ander?
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
27-01-2020 11:40
Zodra het drinken van alcohol een functie krijgt, vind ik, dat je niet goed bezig bent. Dan moet je kijken wat die functie is, waarom je dat nodig hebt en of je dat niet op een andere manier voor elkaar kunt krijgen.

Als het geen functie had, deed je het sowieso niet. Iets is lekker en vervult je behoefte aan iets lekkers is toch ook al een functie?
Of andere dingen ook slecht zijn is totaal irrelevant. To stelt een vraag over alcoholgebruik en of dat schadelijk is. Dat roken ook schadelijk is en knolselderij totaal niet maakt alcohol niet meer of minder schadelijk.

En vertrutting zou ik voortschrijdend inzicht ook niet willen noemen.
Malinois schreef:
27-01-2020 11:52
Of andere dingen ook slecht zijn is totaal irrelevant. To stelt een vraag over alcoholgebruik en of dat schadelijk is. Dat roken ook schadelijk is en knolselderij totaal niet maakt alcohol niet meer of minder schadelijk.

En vertrutting zou ik voortschrijdend inzicht ook niet willen noemen.
Nouhou, dat zou ik niet zomaar durven beweren over knalselderij.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
27-01-2020 11:51
Als het geen functie had, deed je het sowieso niet. Iets is lekker en vervult je behoefte aan iets lekkers is toch ook al een functie?
iets doen omdat je het lekker vindt, omdat je een gezellig avondje uit bent is in mijn ogen een hele andere als dat het nodig is om te ontspannen. Dan heeft het echt wel een andere functie..
ach.. ik doe ook maar wat..
chocolol schreef:
27-01-2020 11:50
TO vraagt iets en een hele hoop forummers geven dus hun mening. En blijkbaar staat die jou niet aan want jij gaat lopen mekkeren dat we allemaal punten hebben die we kunnen verbeteren. Dat ontkent toch ook niemand?

En op de vraag of jij dan vind dat "hij zonder zonde werpe eerste steen" betekent dat wij niet mogen posten, antwoord je niet en zeg je: 'persoonlijk probeer ik wat terughoudender te zijn in het preken van hel en verdoemenis,'. Uhu... ja super duidelijk. Misschien kun je ook wat terughoudender zijn over je mening over een ander?
Volgens mij geef ik ook heel duidelijk mijn mening: ja, to drinkt te veel volgens de huidige richtlijnen, en ja, het is beter voor je gezondheid om dat niet te doen. Dat zijn gewoon de huidige inzichten, en die had ze in één minuut bij elkaar kunnen googelen.
Vind ik dat erg, mwah, hangt af van hoe je verder leeft en of het problemen oplevert. Niet te hard voor jezelf zijn is ook goed voor de gezondheid.

En inderdaad, ik vind het hypocriet om zo van fel van leer te trekken als hier gebeurt, dus ik pleit voor mildheid. Zeker als je zelf ook nog wel wat verbeterpuntjes hebt. Die heb ik zelf in ieder geval wel.
Waarom zou ik als enige terughoudend moeten zijn in mijn mening? Dat vind ik dan weer gemekker.
Alle reacties Link kopieren
Zo is dat nu ook met roken. 20 jaar geleden stonden de huiskamers nog blauw van de rook met verjaardagen. Nu weet iedereen dat dat not done is. Ook al zal een verslaafde roepen dat het vertrutting/bemoeienis is en 'ja maar stikstoffen/uitlaatgassen/fabrieken zijn óók slecht! en ik drink niet, drinken is óók slecht!'
Aantal jaar terug dacht men nog dat elke dag 1 glaasje wijn goed voor je gezondheid is, omdat het je bloed verdunt, na nieuwe onderzoeken wijst juist uit dat zelfs 1 glaasje per dag al schadelijk is. Ja het verdunt je bloed (dus meer kans op een beroerte), maar het is ook slecht voor je hersenen en andere organen. De leeftijd om te mogen drinken is ook opgeschoven, omdat het nog schadelijker is voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn. (en dat schijnt te zijn tot je 23e)
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
27-01-2020 12:01
iets doen omdat je het lekker vindt, omdat je een gezellig avondje uit bent is in mijn ogen een hele andere als dat het nodig is om te ontspannen. Dan heeft het echt wel een andere functie..

Maar jij had het niet over een andere functie, maar gewoon een functie. En waarom is de ene functie oké en de andere niet? Ik vind veel drinken omdat je het lekker of gezellig vindt net zo zorgwekkend. Genoeg andere dingen die lekker zijn en minder schadelijk en alcohol nodig hebben om het gezellig te maken klinkt toch ook niet gezond?
Alle reacties Link kopieren
Beleza schreef:
27-01-2020 10:43
Wauw ik vind 10 glazen in alleen het weekend echt veel. Die aantallen dronk ik wel toen ik jong was en veel uit ging.
Op welke gelegenheden kom je dan waar zo veel wordt gedronken?
Is het dan geen optie om niet of minder te drinken? Tenminste het klinkt alsof je het niet echt prettig vindt :|
ik zeg niet, dat ik er in het weekend tien moet drinken, ik zeg dat ik er maximaal tien mag van mezelf

Mijn leven speelt zich veel buitenshuis af:
Vanuit werk geregeld netwerkborrels. Ik doe bestuurswerk (ook weer veel netwerken)
Door de week spreek ik vaak met vriendinnen af, ga geregeld naar lezingen, concerten

en dan moet het nog weekend worden :)
Etentje met vrienden, stappen, zondagmiddgborrel
etc

Het is voor mij heel verstand om bewust mijn aantallen op orde te houden
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 12:22
ik zeg niet, dat ik er in het weekend tien moet drinken, ik zeg dat ik er maximaal tien mag van mezelf

Mijn leven speelt zich veel buitenshuis af:
Vanuit werk geregeld netwerkborrels. Ik doe bestuurswerk (ook weer veel netwerken)
Door de week spreek ik vaak met vriendinnen af, ga geregeld naar lezingen, concerten

en dan moet het nog weekend worden :)
Etentje met vrienden, stappen, zondagmiddgborrel
etc

Het is voor mij heel verstand om bewust mijn aantallen op orde te houden

Nou ja je schreef 'doordeweeks eigenlijk niks' dus vandaar dat ik aannam dat je die maximaal 10 glazen in het weekend dronk :)
Maar ik begrijp gewoon niet dat je bij dat soort sociale gelegenheden altijd alcohol moet drinken, er zijn toch zoveel andere dingen om te nemen.

Ik heb het gevoel dat het dan meer de groepsdruk is of heb ik het mis? Ik merkte bv dat als ik hier met sommige mensen wat ging drinken er erg werd doorgeduwd wat alcohol betreft. Dan wilde ik het bij 1 glas houden en werd daar echt bijna lullig over gedaan ('ach kom op nog eentje, doe eens gezellig'). Maar ik hou nu vol want weet dat ik me beter voel met zo min mogelijk alcohol in mijn lijf. Zeker nu ik wat ouder word :)
beleza wijzigde dit bericht op 27-01-2020 12:38
0.36% gewijzigd
Ik vind het erg veel. En wijn bestellen tijdens een lunch is volgens mij niet echt normaal. Als dat elke keer gebeurt, zou ik me toch afvragen of die persoon een alcoholist is.

Overigens drink ik helemaal niet. Nee, ik ben niet de heilige maagd Maria, ik vind het gewoon smerig.
Alle reacties Link kopieren
Beleza schreef:
27-01-2020 12:33
Nou ja je schreef 'doordeweeks eigenlijk niks' dus vandaar dat ik aannam dat je die 10 glazen in het weekend dronk :)
Maar ik begrijp gewoon niet dat je bij dat soort sociale gelegenheden altijd alcohol moet drinken, er zijn toch zoveel andere dingen om te nemen.

Ik heb het gevoel dat het dan meer de groepsdruk is of heb ik het mis? Ik merkte bv dat als ik hier met sommige mensen wat ging drinken er erg werd doorgeduwd wat alcohol betreft. Dan wilde ik het bij 1 glas houden en werd daar echt bijna lullig over gedaan ('ach kom op nog eentje, doe eens gezellig'). Maar ik hou nu vol want weet dat ik me beter voel met zo min mogelijk alcohol in mijn lijf. Zeker nu ik wat ouder word :)
nee hoor, geen groepsdruk, gewoon zelf lekker vinden :)
Ik kan echt prima bij een etentje water drinken, maar ik vind wijn gewoon lekkerder
Elke dag wijn drinken is slecht. (In de zin van ongezond)
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ge ... ~b9052f89/

En we leven in een vrij land, dus je kunt doen en laten wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
Als ik uit ga eten dan drink ik er ook wijn bij, ook bij de lunch. Ik drink omdat ik het echt lekker vind en er echt van geniet. Ik geef ook niet veel om fris en drink soms wel eens cola zero maar ook cola vind ik lekkerder met een scheutje bacardi erin.
Ik denk dat er binnenkort een mooi artikel over alcoholconsumptie op Viva komt. Met een paar mooie meningen van forummers verwerkt in het artikel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder deed dit ook. Op latere leeftijd begon ze nog wat meer te drinken waarschijnlijk uit verveling. Ze was niet echt bezig met gezond ouder worden en haar brein op positieve manieren te stimuleren. Ze kreeg dus ook op vrij jonge leeftijd Alzheimer. Voor haar vriend gold dat zijn brein al die alcohol wel beter trok maar hij had dan weer ernstige maag en lever klachten. Ja je moet het er maar voor over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven